In onze kelder en kruipruimte (bouwjaar 1969j zie ik meerdere leidingen met witte isolatie. Op een enkele plek zie ik ribbelkarton eronder. Op met name Belgische sites wordt wel opgemerkt dat in de pleisterlaag asbest kan zitten. Loodgieter, aannemer en architect geven aan dat ze dit niet kennen: volgens hen is het gewoon gips. Wie weet of het in de betreffende periode ook in Nederland gebruikelijk was hier asbest in te verwerken?
Vraag
Alle reacties
foto van dichtbij?
In Belgie zijn dat soort omhulsel van leidingen asbestverdacht. Je kan er dan praktisch vanuit gaan dat het er in zit gezien het bouwjaar.
In Nederland is asbest ook gebruikt voor verschillende bouwmaterialen. Je kan best een test sample nemen op een aantal plaatsen van het omhulsel van de leiding en dat naar een labo sturen. Als het ergens in zit, is het in het gips. Op sommige plekken zit er wat meer en wat minder in (gips aanmaken met zak asbest was meestal handwerk ter plaatse), daarom neem je op verschillende plaatsen samples.
In Nederland is asbest ook gebruikt voor verschillende bouwmaterialen. Je kan best een test sample nemen op een aantal plaatsen van het omhulsel van de leiding en dat naar een labo sturen. Als het ergens in zit, is het in het gips. Op sommige plekken zit er wat meer en wat minder in (gips aanmaken met zak asbest was meestal handwerk ter plaatse), daarom neem je op verschillende plaatsen samples.
Kan zeker, testen is weten. Testkitje kan je zo online kopen.
Bedankt voor de eerste reacties. Wat ik nog steeds lastig kan inschatten is of het in die tijd ook in Nederland gebruikelijk was om asbest door het gips heen te mengen. Als ik kijk naar de reacties van de aannemer en loodgieter (allebei niet de jongsten meer) heb ik het idee dat dit in Nederland helemaal niet zo gebruikelijk is. Zij geven ook aan dat dergelijke leidingen op veel plekken liggen en bij renovatie gewoon geëvenaard worden zonder poespas. Iemand bekend met de installatiepraktijk van destijds in Nederland?
Ik heb dit soort ook, met een soort stro vulling. Bij mij geen asbest.
Het zou volgens de asbest expert, zichtbaar moeten zijn als je een stukje afbreekt. Dan zijn er fibers door het gips gemengd. Hij vond het niet nodig om bij ons te testen.
Het zou volgens de asbest expert, zichtbaar moeten zijn als je een stukje afbreekt. Dan zijn er fibers door het gips gemengd. Hij vond het niet nodig om bij ons te testen.
tot aan 1984 werd het volop gebruikt in nederland in de leidingisolatie, wel minder in de isolatie waar het ribbelkarton om heen zit. Meeste als er asbest inzit is het ook amosiet.CoNuS schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:31:
Bedankt voor de eerste reacties. Wat ik nog steeds lastig kan inschatten is of het in die tijd ook in Nederland gebruikelijk was om asbest door het gips heen te mengen. Als ik kijk naar de reacties van de aannemer en loodgieter (allebei niet de jongsten meer) heb ik het idee dat dit in Nederland helemaal niet zo gebruikelijk is. Zij geven ook aan dat dergelijke leidingen op veel plekken liggen en bij renovatie gewoon geëvenaard worden zonder poespas. Iemand bekend met de installatiepraktijk van destijds in Nederland?
Aan deze foto's is niks te zien.
En dat is dus positief, zolang je er niet aan rommelt hoef je je ook geen zorgen te maken of er mogelijk asbest in zou kunnen zitten. Lekker laten zitten, dan is er niks aan de hand.
Er staan in Nederland heel veel huizen waar bij het bouwen op de een of andere manier asbesthoudende materialen zijn verwerkt. Zolang dat asbest geïsoleerd zit (zoals bij jou (mogelijk) het geval is) en er niet aan geschuurd, gezaagd of gerommeld wordt is er geen probleem.
En dat is dus positief, zolang je er niet aan rommelt hoef je je ook geen zorgen te maken of er mogelijk asbest in zou kunnen zitten. Lekker laten zitten, dan is er niks aan de hand.
Er staan in Nederland heel veel huizen waar bij het bouwen op de een of andere manier asbesthoudende materialen zijn verwerkt. Zolang dat asbest geïsoleerd zit (zoals bij jou (mogelijk) het geval is) en er niet aan geschuurd, gezaagd of gerommeld wordt is er geen probleem.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bij onze woning uit 1962 precies hetzelfde. Gewoon gips, de loodgieter die het had aangebracht kon dat navertellen.CoNuS schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:48:
In onze kelder en kruipruimte (bouwjaar 1969j zie ik meerdere leidingen met witte isolatie. Op een enkele plek zie ik ribbelkarton eronder. Op met name Belgische sites wordt wel opgemerkt dat in de pleisterlaag asbest kan zitten. Loodgieter, aannemer en architect geven aan dat ze dit niet kennen: volgens hen is het gewoon gips. Wie weet of het in de betreffende periode ook in Nederland gebruikelijk was hier asbest in te verwerken?
Alleen maakt het wel je huis minder waard. Je bent het ook verplicht om het te melden bij verkoop.Yaksa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:38:
Aan deze foto's is niks te zien.
Ik zou het bij een grote renovatie altijd (laten) weghalen.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Ik laat vaak sloopopvolgingsplannen opstellen (Vlaanderen) en alle gips-isolaties zijn asbestverdacht. Kan beide kanten opgaan maar het is aan de buitenkant (en vaak de gipsisolatie zelf) niet visueel na te gaan of er al dan niet asbest in zit.
Als je geen intentie hebt daar nu iets aan te veranderen én de isolatie is nog volledig intact, zou ik het voorlopig zo laten. Staalname kan enkel via destructieve analyse (beter gezegd, de mantel beschadigen om de gips te kunnen bemonsteren) en dan maak je gewoon een zwakke plek. Indien er dan asbest in zit, dan wordt het moeilijk om dat goed toe te houden en verwijder je het beter van de eerste keer.
Als je geen intentie hebt daar nu iets aan te veranderen én de isolatie is nog volledig intact, zou ik het voorlopig zo laten. Staalname kan enkel via destructieve analyse (beter gezegd, de mantel beschadigen om de gips te kunnen bemonsteren) en dan maak je gewoon een zwakke plek. Indien er dan asbest in zit, dan wordt het moeilijk om dat goed toe te houden en verwijder je het beter van de eerste keer.
Wanneer iedereen weet dat het asbest bevat, pas dan zou het een pand minder waard kunnen maken. Wat ik overigens betwijfel, de meeste soorten asbest kun je (met de juiste voorzorgsmaatregelen + eventuele melding bij de gemeente) prima zelf 'saneren'. Daar zijn lang niet altijd mannen in witte pakken met persluchtmaskers voor nodig. Ik krijg af en toe de indruk dat mensen helemaal panisch worden zodra ze maar het vermoeden dat iets mogelijk asbest zou kunnen bevatten. Ik vermoed dat er langs alle wegen in Nederland wel asbestvezels te vinden zijn (uit een tijd dat er nog asbest in remvoeringen van trommelremmen zat) en daar doen we nu ook niet moeilijk over.psy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:47:
[...]Alleen maakt het wel je huis minder waard. Je bent het ook verplicht om het te melden bij verkoop.
Ik zou het bij een grote renovatie altijd (laten) weghalen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Iedereen weet ondertussen wel dat asbest weghalen helemaal niet zo'n indrukwekkende klus meer is. Voor een paar duizend euro (peanuts op de prijs van een huis) ben je van het spul af en vaak zelfs veel minder dan dat.psy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:47:
Alleen maakt het wel je huis minder waard.
Ons huis bevatte ook asbest (platen in het dak). Daar is bij aankoop de prijs echt niet op aangepast. We wilden toch de zolder gaan verbouwen dus die 5k op een verbouwing van 75k is dan ook niet echt een ding meer.
Volgens mij kun je het van buitenaf inderdaad niet zien. Als ik het goed begrijp zit het heel misschien in de gipslaag, maar ik begrijp het nut ervan niet zo goed. Ik blijf me ook afvragen of dit in Nederland veel gedaan werd met asbest.
Meeste van deze isolatie is inderdaad wel intact, maar verderop in de kruipruimte ligt wel een stuk los (papier is losgeraakt en hangt er een beetje los omheen) maar daar ga ik liever niet ter plekke kijken als er een kans is dat het asbest is.
Meeste van deze isolatie is inderdaad wel intact, maar verderop in de kruipruimte ligt wel een stuk los (papier is losgeraakt en hangt er een beetje los omheen) maar daar ga ik liever niet ter plekke kijken als er een kans is dat het asbest is.
Op zich heb je gelijk, maar is dat juist bij een omhulsel van een leiding niet lastig? Een asbestplaat o.i.d. kun je vaak wel in één stuk (of iets daarop lijkendYaksa schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:19:
[...]
Wanneer iedereen weet dat het asbest bevat, pas dan zou het een pand minder waard kunnen maken. Wat ik overigens betwijfel, de meeste soorten asbest kun je (met de juiste voorzorgsmaatregelen + eventuele melding bij de gemeente) prima zelf 'saneren'. Daar zijn lang niet altijd mannen in witte pakken met persluchtmaskers voor nodig. Ik krijg af en toe de indruk dat mensen helemaal panisch worden zodra ze maar het vermoeden dat iets mogelijk asbest zou kunnen bevatten. Ik vermoed dat er langs alle wegen in Nederland wel asbestvezels te vinden zijn (uit een tijd dat er nog asbest in remvoeringen van trommelremmen zat) en daar doen we nu ook niet moeilijk over.

Leuke gerelateerde anekdote: Een goede bekende van me zit/zat in de asbestsanering en die voerde ook controles uit, hij heeft eens een klus gehad waarbij hij achteraf één monster was vergeten te nemen. Hij wilde niet helemaal terug naar de klus rijden, dus heeft hij bij zijn schoonouders voor even snel een plakmonster genomen van de straatstenen naast z'n auto (daar kunnen we heel veel van vinden maar dat is voor nu niet relevant). Uiteindelijk kon hij een andere keer terug naar de klus, want laat dat nou het enige monster geweest zijn dat positief was
Het zit dus inderdaad overal.
Een paar duizend euro. Sure.Croga schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:12:
[...]
Iedereen weet ondertussen wel dat asbest weghalen helemaal niet zo'n indrukwekkende klus meer is. Voor een paar duizend euro (peanuts op de prijs van een huis) ben je van het spul af en vaak zelfs veel minder dan dat.

Wij waren in 2017 ongeveer 9000 euro kwijt voor asbestplaten in het dak + afvoerkanaal CV & haard.
Dat zal nu alweer een tikje hoger zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door psy op 16-11-2023 16:31 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Kijk, en daar zouden we dus graag een foto van hebben, dan krijg je waarschijnlijk een beter advies.CoNuS schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:19:Meeste van deze isolatie is inderdaad wel intact, maar verderop in de kruipruimte ligt wel een stuk los (papier is losgeraakt en hangt er een beetje los omheen) maar daar ga ik liever niet ter plekke kijken als er een kans is dat het asbest is.
Maar je kunt er ook een stukje afhalen, handschoentjes aan, mondkapje op, in plastic zakje doen en dat laten testen bij een bedrijf. (dit is een voorbeeld, er zijn er ongetwijfeld meer)
Ja dat werdt best veel gedaan, al wisseld dat per regio. (monkey see, monkey do) testje van paar tientjes en je weet het zeker.CoNuS schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:19:
Volgens mij kun je het van buitenaf inderdaad niet zien. Als ik het goed begrijp zit het heel misschien in de gipslaag, maar ik begrijp het nut ervan niet zo goed. Ik blijf me ook afvragen of dit in Nederland veel gedaan werd met asbest.
gewoon weg slopen die zooi wat doe jij nou moeilijk
masker op en gaan
masker op en gaan
Ik betaal zo'n 5000 euro voor 64 vierkante meter Eternit plaat.psy schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:29:
Een paar duizend euro. Sure.
Wij waren in 2017 ongeveer 9000 euro kwijt voor asbestplaten in het dak + afvoerkanaal CV & haard.
Dat zal nu alweer een tikje hoger zijn.
TS heeft één buis liggen. Dat gaat nog minder zijn dan dat.
De certificeringen voor asbest verwijdering zijn de lucht in geschoten. Hoger aanbod, lagere vraag betekend lagere prijs. Daarnaast zijn de methoden ook veel nauwkeuriger geworden. Er zijn hier niet eens mannen in witte pakken geweest. Zolang er niet gezaagd hoeft te worden stelt het echt geen drol meer voor.
Als er dan toch al losse stukjes zijn helemaal makkelijk om even een test te doen. Zeker als je het zo spannend vind is het denk ik een fijn idee om te weten dat er geen asbest zit. Als je gewoon rustig te werk gaat kan er bij het op rapen van wat stukjes echt niks gebeuren.CoNuS schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:19:
Ahh ok dat ziet er wel enigszins logisch uit. Ik dacht al waarom zou je in godsnaam je leidingen met gips bedekken. Maar op deze manier isoleert het ook daadwerkelijk.MiguelXL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:41:
Dit zat in mijn woning uit 1972, bleek gewoon gips met karton te zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Pagina: 1