Receiver met HDMI 2.0 inruilen voor een HDMI 2.1?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-04 08:42
Ik zit met een dilemma, namelijk dat ik niet kan kiezen of ik wel of niet de aankoop van een Denon AVR S660H moet doen.

Op dit moment bezit ik een LG C1, Marantz NR1508 HDMI 2.0 receiver met een 2.0 speaker setup (want vrouwlief vind een subwoofer in de woonkamer niet mooi) en o.a. een Playstation 5.

In principe is de huidige setup in orde. De Playstation is verbonden met de LG C1, dus die maakt gebruik van de HDMI 2.1 4K120 spec. Vervolgens loopt het geluid vanuit daar naar de Marantz versterker. Andere apparaten, zoals een Apple TV, zijn wel direct op de Receiver aangesloten. Die hebben geen baat bij HDMI 2.1 (en de C1 heeft toch maar 1x HDMI 2.1).

Er is een Logitech Harmony Hub, zodat ik alle apparaten vanaf mijn smartphone kan bedienen. Toch gebruik ik ook regelmatig wel de afstandbediening van de LG TV, want dat is vaak wel makkelijker. Helaas(?) bedien ik beeld en geluid wel apart. Zo is ook bijv. de display van de Receiver niet op de TV zichtbaar. Volgens mij (ik weet het niet meer zo goed) omdat de PS5 op de TV aangesloten is en daardoor de TV ook een audiobron is voor de receiver.

De huidige setup vereist dus ook iets meer (enigszins) zichtbare kabels en routing, want de PS5 is o.a. aangesloten op de TV, ipv direct op de receiver. Je zit hierdoor dus ook wat vaker te wisselen van HDMI kanaal (PS5 of de apparaten van de receiver).

Het dilemma
Ik zit mijzelf bijna af te vragen of er überhaupt een dilemma is. Al anderhalf jaar lang ben ik op zoek naar een goedkope (lees: rond de €300) HDMI 2.1 receiver en eindelijk eentje gevonden (die Denon S660H). Ondertussen herinner ik mij niet eens meer waarom ik een HDMI 2.1 receiver wil hebben, anders dan de PS5 direct op de receiver aan te sluiten, ipv de TV.

Wat voor antwoord/reactie zoek ik
Eigenlijk ofwel een reden (welke dan ook!) waarom ik het wel moet doen of waarom jij denkt dat ik deze aankoop onzinnig is. €300,- is waarschijnlijk evenveel voor mij als voor jou, maar ik kan ze wel missen voor deze aankoop. Ik wil het echter natuurlijk niet 'weggooien'. Ik vertrouw er wel op dat ik die Marantz nog voor +€100,- kan verkopen, waardoor de aanschaf natuurlijk minder is.

Eigenlijk is dit een belachelijk topic 8)7, maar omdat ik al meer dan een jaar op zoek ben, ben ik toch wel weer op zoek naar argumenten waarom ik eigenlijk op zoek ben. Wellicht mis ik iets en vandaar dus dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:03
Uit je post lees ik dat je eigenlijk het antwoord al wel weet.

Ik zou het in ieder geval niet doen.

Een goede versterker met leuke speakers kan tijden meegaan, behalve als je elke keer de nieuwste (hdmi) standaarden wilt of bepaalde streaming technieken.

Je hebt een goede tv met voldoende goede mogelijkheden voor het doorzetten van de audio hdmi of toslink.

Je hebt geen bijzondere 5.1/7.1 atmos achtige setups waarvoor je moet veranderen.

Niets mis met die marantz zou ik zeggen anders blijf je goede apparaten "upgraden"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
Enige reden die ik kan bedenken is dat je als je je PS5 op de receiver aansluit je ook Dolby Atmos en DTS-HD MA 5.1 kan afspelen. Waarschijnlijk geeft je TV alleen Dolby Digital 5.1 door. Maarja of je dat merkt is ook nog maar de vraag. Verder kan die "oude" receiver 4K60 aan als ik het goed lees, dus dat is ook niet per se outdated...

Probeer gewoon je vrouw te overtuigen om een subwoofer aan te schaffen, daar zal je veel meer mee opschieten dan een nieuwe versterker ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen over computerhardware die nergens anders op GoT thuishoren. Dit is een vraag over audiohardware dat prima terecht kan in Beeld en geluid koopadvies

Move OH -> BGK

Oslik blyat! Oslik!