20-pin naar 19-pin USB header

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-05 10:48
Ik zit met een probleempje. Ik heb een case hier met aan voorzijde:
  • USB 3.2 Gen 1 type A (5 GBp/s) (rechthoekig) USB poort
  • USB 3.2 Gen 2 type C (10 GBp/s) (ovaal) USB poort
Veel lof aan de geniale benaming door het USB consortium /s

Mijn moederbord heeft een 20-pin aansluiting voor de type A poort, maar geen 19-pin (ook wel type e genoemd) voor de USB-C poort. Ik ben niet van plan om een nieuw moederbord aan te schaffen, een dikke pci-e kaart te monteren of de type C poort niet-functioneel te laten, dus ik heb de volgende oplossing bedacht:

De 20-pin USB header te splitsen met deze splitter van AliExpress en vervolgens één van de beschikbaare 20-pin connectors om te vormen voor de 19-pin header met deze adapter.

Hoe gaat dat werken echter als beide USB poorten in gebruik en hoe zal dat gaan met dataovedracht? Ik heb geen problemen met een verlaagde overdrachtsnelheid, maar weet het moederbord uberhaupt dat er 2 verschillende drives zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:44
Als je gebruik maakt van die kabel, zal je waarschijnlijk maar van één van de poorten tegelijk gebruik kunnen maken.

Wil je ze beiden tegelijk kunnen gebruiken, en je hebt dus maar één aansluiting op je moederbord, dan moet je een hub in je pc inbouwen, of een extra poort toevoegen via PCIe zoals je al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@Limhes Dank voor je input! Spreek je uit ervaring? Ik las ergens dat USB 2.0 meerdere apparaten op 1 header ondersteunt, maar schijnbaar zou die ondersteuning verwijderd zijn met USB 3.0 (vandaag 3.2). Elders lees ik in recensies dat men 2 apparaten aansluit op 1 header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limhes
Ik spreek niet uit ervaring maar ben als electronics engineer bekend met de elektrische kant van de USB implementatie. Ik heb even gezocht, en het lijkt erop dat ik het verkeerd had, en dat er op zo'n header wél twee fysieke poorten naar buiten komen! Je kan er dus twee op aansluiten 😀

Hier de info: https://imgur.io/Xvw9C?r

Moet je dus wel zorgen dat je de goeie kabel hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@Limhes Dat is echt fantastisch, goed gevonden.

Overigens wat gaaf dat je in de diepte bent gegaan van de USB implementatie. Nieuwsgierig, wat was de reden en wat voor interessante dingen ben je tegengekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limhes
Naja, het is gewoon m'n werk 😆. Als ik een PCB maak met USB erop, dan moet je wel weten hoe het elektrisch allemaal werkt. Er zit bijvoorbeeld wat bescherming en filtering omheen (tegen elektrostatische beschadiging en voor EMC immuniteit), de traces moeten een bepaalde inpedantie hebben, maar dat is allemaal gewoon te vinden en goed beschreven, dus ik hoef alleen maar te zorgen dat ik het goed implementeer.

Iets verder naar boven weet je dan ook dat aan een USB poort maar één device kan zitten, waarbij een poort bestaat (bij USB 2) uit een D+/D- paartje. Wil je twee devices, dan heb je twee poorten nodig, en dus een hub. Achter die 20 polige moederbordconnector zit dus ook een hub. Een hub is in dit geval een hub IC. Die kan je gewoon kopen en in je PCB ontwerp inpassen, in dit geval op een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Nou gister die USB 3.2 (20-pin header) Y-splitter binnen gekregen. Dramatische prestatieverlies. Overdrachtsnelheid zakt van 450 MB/s naar 40 MB/s als de splitter aangesloten is (met slechts één poort in gebruik).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZi5lx06774McYOnYsHXAZVFqoM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NkfgIq70xBWvQ7pFLWkBEBxf.png?f=user_large

De Type-e (19-pin header) naar 20-pin header werkt gewoon prima met 100% overdrachtsnelheid. Uiteraard zonder bovenvermelde splitter ertussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRCFDRX3ta5tlT_PG3Sj3-eJ-Is=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cOsTv7rv2Ymo0gZYpad0sz7W.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Faloude schreef op zondag 3 december 2023 @ 10:53:
Nou gister die USB 3.2 (20-pin header) Y-splitter binnen gekregen. Dramatische prestatieverlies. Overdrachtsnelheid zakt van 450 MB/s naar 40 MB/s als de splitter aangesloten is (met slechts één poort in gebruik).
[Afbeelding]

De Type-e (19-pin header) naar 20-pin header werkt gewoon prima met 100% overdrachtsnelheid. Uiteraard zonder bovenvermelde splitter ertussen.
[Afbeelding]
Gok dat de het wat doet met de shielding / weerstand / reflecties op de signalen waardoor de snelheid omlaag gaat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
@SMSfreakie Ik dacht zelf aan het verdelen van pinnen naar 2 poorten = minder pinnen per poort, maar dat is een natte vinger in de lucht perspectief van een USB leek. Zou interessant zijn als shielding zo veel effect kan hebben.

Heb er overigens 2 besteld en precies dezelfde resultaat op beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ding lijkt dus gewoon naar USB 2.0 snelheden te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faloude
Sissors schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:10:
Ding lijkt dus gewoon naar USB 2.0 snelheden te gaan.
Verrekt, niet bij stilgestaan..
Pagina: 1