Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornaamste bezigheden qua werk is software ontwikkeling en architectuur. Linux/Kali moet tot de opties blijven behoren al zal dat tegenwoording geen probleem meer zijn neem ik aan (non-gaming).
In mijn vrije tijd speel ik voornamelijk War Thunder. Raytracing is hierbij niet van toepassing.
De bedoeling is dat ik minimaal 3 jaar met het systeem doe en dat die dan over gaat naar de kinderen. Die hoeven dan zeker nog niet CoD in de hoogste settings te spelen, maar daarmee wil ik wel zo veel mogelijk de laatste standaarden gebruiken, zodat eventuele upgrades te doen zijn.
De build moet wlan bevatten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer 2000 euro, maar is niet heel nauw. Ik heb meer moeite met het aanschaffen van kast van 150,- waarvan de ventilatoren nog vervangen moeten worden of een videokaart voor de helft van het budget. Ik streef naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als monitor heb ik een LG 49WQ95C-W (5120x1440, 144hz). 100fps moet haalbaar zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande is gebaseerd op de BBG en andere topics.
Het prijsverschil met een Gen5 ssd werd me te heftig. Qua videokaart lijkt me dit voldoende (hoop ik
)
Ik heb voor de PowerColor Hellhound gekozen aangezien die als stilste uit enkele testen kwam.
De volgende cases heb ik ook overwogen.
De Fractal Design North was voor mij aanvankelijk de eerste keus, maar ik vind het zonde om nieuwe fans te moeten aanschaffen. Daarnaast staat die grotendeels uit het zicht.
Mochten daar betere varianten tussen zitten, let me know
De H7 Flow zie ik namelijk ook veel voorbij komen en ik zag goede reviews over Lian Li Lancool mbt geluid.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn beeld is dat AMD de betere prijs/kwaliteit weet te leveren tov Intel/Nvidia en ik ben biased door mindere berichtgeving rondom ASUS, maar ik wist zo ook geen andere.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt onder het bureau te staan, mijn toetsenbord geeft al genoeg ligt, dat hoeft de case niet meer te doen. Ik heb geen referentie in cases, maar de meeste tijd is gaan zitten in het zoeken naar een stille case die toch genoeg airflow bevat.
Energiezuinig is mooi meegenomen, vooral als de GPU niet vol belast wordt.
Ga je overklokken?
Niet serieus van plan. Ik meende iets gelezen te hebben over het eenvoudig kunnen undervolten van de videokaart tbv energieverbruik, dus wellicht die optimalisatie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of de componenten op elkaar aansluiten of dat er betere opties zijn en dan met name op het gebied van geheugen, moederbord en voeding.
Voornaamste bezigheden qua werk is software ontwikkeling en architectuur. Linux/Kali moet tot de opties blijven behoren al zal dat tegenwoording geen probleem meer zijn neem ik aan (non-gaming).
In mijn vrije tijd speel ik voornamelijk War Thunder. Raytracing is hierbij niet van toepassing.
De bedoeling is dat ik minimaal 3 jaar met het systeem doe en dat die dan over gaat naar de kinderen. Die hoeven dan zeker nog niet CoD in de hoogste settings te spelen, maar daarmee wil ik wel zo veel mogelijk de laatste standaarden gebruiken, zodat eventuele upgrades te doen zijn.
De build moet wlan bevatten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget is ongeveer 2000 euro, maar is niet heel nauw. Ik heb meer moeite met het aanschaffen van kast van 150,- waarvan de ventilatoren nog vervangen moeten worden of een videokaart voor de helft van het budget. Ik streef naar een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Als monitor heb ik een LG 49WQ95C-W (5120x1440, 144hz). 100fps moet haalbaar zijn.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Onderstaande is gebaseerd op de BBG en andere topics.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 396,- | € 396,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI | € 277,99 | € 277,99 |
| 1 | Videokaarten | Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7800 XT 16GB GDDR6 | € 579,90 | € 579,90 |
| 1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Zwart | € 164,71 | € 164,71 |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,93 | € 57,93 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 110,11 | € 110,11 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 162,05 | € 162,05 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 109,90 | € 109,90 |
| Totaal | € 1.858,59 | |||
Het prijsverschil met een Gen5 ssd werd me te heftig. Qua videokaart lijkt me dit voldoende (hoop ik
Ik heb voor de PowerColor Hellhound gekozen aangezien die als stilste uit enkele testen kwam.
De volgende cases heb ik ook overwogen.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | be quiet! Silent Base 802 Zwart | € 164,71 | € 164,71 |
| 1 | Behuizingen | Corsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart | € 89,- | € 89,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 139,90 | € 139,90 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 | € 142,99 | € 142,99 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - Mesh Chalk White | € 126,99 | € 126,99 |
| 1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 216 Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Behuizingen | NZXT H7 Flow Zwart | € 125,- | € 125,- |
| Totaal | € 878,49 | |||
De Fractal Design North was voor mij aanvankelijk de eerste keus, maar ik vind het zonde om nieuwe fans te moeten aanschaffen. Daarnaast staat die grotendeels uit het zicht.
Mochten daar betere varianten tussen zitten, let me know
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn beeld is dat AMD de betere prijs/kwaliteit weet te leveren tov Intel/Nvidia en ik ben biased door mindere berichtgeving rondom ASUS, maar ik wist zo ook geen andere.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem komt onder het bureau te staan, mijn toetsenbord geeft al genoeg ligt, dat hoeft de case niet meer te doen. Ik heb geen referentie in cases, maar de meeste tijd is gaan zitten in het zoeken naar een stille case die toch genoeg airflow bevat.
Energiezuinig is mooi meegenomen, vooral als de GPU niet vol belast wordt.
Ga je overklokken?
Niet serieus van plan. Ik meende iets gelezen te hebben over het eenvoudig kunnen undervolten van de videokaart tbv energieverbruik, dus wellicht die optimalisatie.
Wat verwacht je van ons?[i]
Een check of de componenten op elkaar aansluiten of dat er betere opties zijn en dan met name op het gebied van geheugen, moederbord en voeding.