Per januari 2024 worden wij de gelukkige eigenaars van een vrijstaande woning. De woning is gebouwd cf. de standaarden van die tijd, en er lijkt ons aardig wat te winnen betr. verduurzaming. We hebben een aantal ideëen om te verduurzamen, en ik moet inmiddels enkele 1000-en pagina's achter de kiezen hebben op dit forum.
Ik ben toch erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Zouden jullie dit anders doen? Waar maken wij nu denkfouten?
We hebben nu één electrische auto en één brandstof auto. Samen rijden c. 70k km per jaar verdeeld over de twee voertuigen.
Stukje comfort, stukje voorbereiding aansluiting op warmtepomp plannen. Dit willen we grotendeels zelf doen; met draadmatten en een paar kilometer aan leidingen kun je vast een eind komen. We hopen de trap in stand te houden, dus willen we op de verdiepingen aansluiten op de bestaande vloerhoogte.
Beneden hebben we 70mm speelruimte, dus met 16mm leidingen en 10cm hoh moet je een eind kunnen komen.
Op de verdiepingen hebben we slechts 30mm speelruimte. 10mm of 12mm leidingen in combinatie met een anhydriet vloer en PVC zou dan (hopelijk) moeten kunnen. WARP systems adverteert ook met een geringe opbouwhoogte, maar dat loopt snel in de papieren (materiaalkosten c. €13k voor 140m2)
2. Vervangen glas op (in ieder geval) begane grond
De begane grond is de primaire leefruimte en comfort is belangrijk. HR++ (+) glas met 'warm edge' glas lijkt tegenwoordig goed te zijn en weinig koudeval te geven. De kozijnen kunnen dat inpassen.
3. Nieuwe dakbedekking + naisolatie over de shingles
Het plan is om een nieuw dak over de shingles heen te leggen en dat moment ook te gebruiken voor enige na-isolatie van buitenuit. Dat geeft een goede basis voor het aanleggen van zonnepanelen. We denken aan zink i.v.m. de uitstraling.
Aanleggen op de bestaande shingles is geen optie; die zijn bijna 'op'. Nieuwe shingles zie ik qua uitstraling niet zitten, en geeft geen mogelijkheid tot van buiten naisoleren.
4. Zonnepanelen
Geschatte opbrengst bij offertes variëren tussen 3200 kwh en 5300 kwh op jaarbasis. Valt me stiekem toch tegen
. De grote uitdaging hier is de hoge bomenrij op ZO, waardoor dat dakvlak niet optimaal te gebruiken is.
Is het volleggen van NO en/of NW in deze situatie de moeite waard? Of zou het leggen op het platte garagedak nog wat opleveren? (die is op de legplan afbeeldingen schaduwvrij, maar wel omringd door hoge bomen..
5. Warmtepomp
CV en SWW wordt nu gedaan met een frankenstein CV-ketel van c. 16 jaar oud. Die is aan vervanging toe, en wat mij betreft betekent dat een warmtepomp.
Afgaande op een energieberekening moet ik na isolatie afkunnen met een 9KW warmtepomp. Moet mooi naast het huis kunnen staan of achterin de tuin. Ben er nog niet uit of een monoblock of split hier de beste keuze is. De keuze op zich lijkt me goed passen, zelfs met de relatief geringe PV-opbrengsten
6. Aanleggen (balans)ventilatie?
Het huis is voorzien van mechanische ventilatie in de natte ruimtes, maar heeft geen ventilatieroosters. De meeste ramen kunnen wel open. Ik heb geen ervaring met balansventilatie in een eigen woning, maar het concept van continue verversing én hergebruik van de thermische energie staat me erg aan. Het hebben van ventilatieroosters in isolerend glas staat me niet zo aan, en zorgt in mijn huidige woning ook voor tocht.
Volgens mij moeten we met een aantal slimme koven en hergebruik van het haardkanaal de benodigde lucht aan- en afvoer kunnen realiseren. De haard zelf zou dan weggaan of vervangen worden voor een digitale variant.
Veel dank voor de groepswijsheid
Members only: Linkje naar Funda
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ik ben toch erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Zouden jullie dit anders doen? Waar maken wij nu denkfouten?
Kort over ons
Jong stel, kinderen binnen 5 jaar. Hebben een hond. We zijn van plan zeker 15 jaar hier te wonen. Verduurzaming zie ik als een manier om a) wooncomfort te verbeteren en b) maandelijkse energiekosten te drukken.We hebben nu één electrische auto en één brandstof auto. Samen rijden c. 70k km per jaar verdeeld over de twee voertuigen.
Kort over het huis
- 250 m2 woonoppervlak bijna evenredig verdeeld over BG, eerste en tweede verdieping. Inhoud is c. 850m3
- Vrijstaande woning op een hoekperceel
- Bouwjaar is c. 1996
- Glas is (naar mijn weten) 'oud' dubbelglas, en er zit véél glas in. Iedere verdieping heeft minimaal 16 ramen
- Buitenmuur is op de bouwtekeningen Rc 2.5; Spouwmuur met 75mm steenwol
- Dak is wegens budgetafwegingen destijds afgewerkt met een asfaltshingle dak op Unidek dakplaat met Rc 3.0 Dit dak heeft zijn technische levensduur volgens de bouwtechnische keuring bijna bereikt
- Huis is NO - ZW gesitueerd
Wat willen we doen
1. Aanleggen (LT) vloerverwarming alle verdiepingenStukje comfort, stukje voorbereiding aansluiting op warmtepomp plannen. Dit willen we grotendeels zelf doen; met draadmatten en een paar kilometer aan leidingen kun je vast een eind komen. We hopen de trap in stand te houden, dus willen we op de verdiepingen aansluiten op de bestaande vloerhoogte.
Beneden hebben we 70mm speelruimte, dus met 16mm leidingen en 10cm hoh moet je een eind kunnen komen.
Op de verdiepingen hebben we slechts 30mm speelruimte. 10mm of 12mm leidingen in combinatie met een anhydriet vloer en PVC zou dan (hopelijk) moeten kunnen. WARP systems adverteert ook met een geringe opbouwhoogte, maar dat loopt snel in de papieren (materiaalkosten c. €13k voor 140m2)
2. Vervangen glas op (in ieder geval) begane grond
De begane grond is de primaire leefruimte en comfort is belangrijk. HR++ (+) glas met 'warm edge' glas lijkt tegenwoordig goed te zijn en weinig koudeval te geven. De kozijnen kunnen dat inpassen.
3. Nieuwe dakbedekking + naisolatie over de shingles
Het plan is om een nieuw dak over de shingles heen te leggen en dat moment ook te gebruiken voor enige na-isolatie van buitenuit. Dat geeft een goede basis voor het aanleggen van zonnepanelen. We denken aan zink i.v.m. de uitstraling.
Aanleggen op de bestaande shingles is geen optie; die zijn bijna 'op'. Nieuwe shingles zie ik qua uitstraling niet zitten, en geeft geen mogelijkheid tot van buiten naisoleren.
4. Zonnepanelen
Geschatte opbrengst bij offertes variëren tussen 3200 kwh en 5300 kwh op jaarbasis. Valt me stiekem toch tegen
Is het volleggen van NO en/of NW in deze situatie de moeite waard? Of zou het leggen op het platte garagedak nog wat opleveren? (die is op de legplan afbeeldingen schaduwvrij, maar wel omringd door hoge bomen..
![]() | ![]() | ![]() |
5. Warmtepomp
CV en SWW wordt nu gedaan met een frankenstein CV-ketel van c. 16 jaar oud. Die is aan vervanging toe, en wat mij betreft betekent dat een warmtepomp.
Afgaande op een energieberekening moet ik na isolatie afkunnen met een 9KW warmtepomp. Moet mooi naast het huis kunnen staan of achterin de tuin. Ben er nog niet uit of een monoblock of split hier de beste keuze is. De keuze op zich lijkt me goed passen, zelfs met de relatief geringe PV-opbrengsten
6. Aanleggen (balans)ventilatie?
Het huis is voorzien van mechanische ventilatie in de natte ruimtes, maar heeft geen ventilatieroosters. De meeste ramen kunnen wel open. Ik heb geen ervaring met balansventilatie in een eigen woning, maar het concept van continue verversing én hergebruik van de thermische energie staat me erg aan. Het hebben van ventilatieroosters in isolerend glas staat me niet zo aan, en zorgt in mijn huidige woning ook voor tocht.
Volgens mij moeten we met een aantal slimme koven en hergebruik van het haardkanaal de benodigde lucht aan- en afvoer kunnen realiseren. De haard zelf zou dan weggaan of vervangen worden voor een digitale variant.
Veel dank voor de groepswijsheid
/f/image/LyVtV6QTHANaSLGP1vrT2GVL.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/A6wKHqUIMUJopQVzaLvFNp4f.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/wulqvHqtZVZsK26OxVDTQQnq.png?f=fotoalbum_tile)