Vervanging voor OneDrive

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtomas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 16:13
Vraag:

Momenteel gebruik ik OneDrive voor al mijn school gerelateerde zaken met daarbij ook wat films/series en foto’s. Het handige aan OneDrive vind ik dat het gewoon werkt in de verkenner in Windows en automatisch alles synced met de cloud wat er in de OneDrive map geplaatst wordt. Daarbij kan ik ook ieder moment aan mijn bestanden vanop mijn desktop en laptop. Ik ben dus op zoek naar een alternatief voor OneDrive met de volgende functies:
- opslag en/of backup van bestanden
- toegang tot bestanden via meerdere apparaten
- toegang tot bestanden buitenshuis
- gemakkelijke/automatische synchronisatie/backup

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Windows 10/11 laptop en desktop.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Het enige mogelijke alternatief dat ik gevonden heb, maar niet volledig begrijp hoe het werkt/in elkaar zit is een NAS.

Alvast bedankt voor de hulp!
(Hopelijk staat dit in het juiste topic)

Edit:
Bedankt aan iedereen voor de hulp en informatie!
Aangezien ik al voor €70 per jaar 1TB OneDrive kan hebben zal ik dit als oplossing gebruiken. Films etc... kunnen dan op een harde schijfje.

[ Voor 30% gewijzigd door tvtomas op 17-11-2023 09:07 ]

Beste antwoord (via tvtomas op 17-11-2023 09:04)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
NAS gaat je minstens €200 kosten, en zal je jaarlijks ook makkelijk €50 of meer kosten, als je 'm 24/7 aan laat staan. Houd daar rekening mee.

Dat maakt de opties:
  • NAS + stroom = €250+ voor jaar 1, daarna €50+ per jaar
  • 1TB via Microsoft Office 365 voor €70 per jaar
  • 2TB via Google Drive voor €100 per jaar
Als je voor een goedkope (en zuinige) NAS + schijf/schijven gaat, dan zou je na 5 tot 10 jaar quitte kunnen spelen, mits je stroomkosten niet stijgen en er niks kapot gaat.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-06 10:11

rjong5

?

Waarom wil je geen onedrive meer gebruiken als je hier tevreden over bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtomas
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-06 16:13
rjong5 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:06:
Waarom wil je geen onedrive meer gebruiken als je hier tevreden over bent
Ik heb nu 2TB OneDrive “gratis” via mijn school. Aangezien mijn studies op zijn einde lopen eindigt mijn OneDrive ook. Voor €200(?) per jaar, koop ik liever iets fyiek, ookal is dit dan misschien minder veilig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Mocht je voldoende hebben aan 1tb, dan ben je voor 69 euro per jaar klaar bij Microsoft. Als je de afschrijvingskosten en het jaarlijkse stroomverbruik van een nas meeneemt, zullen de jaarlijkse kosten een heel stuk minder verschillen.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Dat is dan helder,
Overigens heb je voor circa 7 per maand ook een office365 abonnement.
(Weliswaar maar 1 tb onedrive) en geen office apps inbegrepen

Meest logische keuze zou dan indd een NAS zijn, echter heb je natuurlijk naast je aanschaf wat wss al veel zal zijn dan 200,- ook steoomkosten als je het 24*7 aan hebt staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 12:16
Is een externe schijf/ssd misschien een mogelijke optie?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Webgnome schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:34:
Is een externe schijf/ssd misschien een mogelijke optie?
Dat kan je maar op 1 apparaat gebruiken
Geen sync op meerdere devices en ",backup"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:19
Om een beetje bij eenzelfde soort oplossing te blijven is Google One 2 TB geen optie? Wat zal het zijn, €0,28 per dag.
Scheelt de helft qua kosten dan de MS optie en een soortgelijke werkwijze

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIpBnK5bAqj29_HwEYriv--UaZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nCPG6sDQHiDUvMWckUf9RTen.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ad de Jong op 15-11-2023 17:47 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
NAS gaat je minstens €200 kosten, en zal je jaarlijks ook makkelijk €50 of meer kosten, als je 'm 24/7 aan laat staan. Houd daar rekening mee.

Dat maakt de opties:
Als je voor een goedkope (en zuinige) NAS + schijf/schijven gaat, dan zou je na 5 tot 10 jaar quitte kunnen spelen, mits je stroomkosten niet stijgen en er niks kapot gaat.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:48
Tja, je wordt hier precies gevangen in het gemak van een "gratis" cloudopslag oplossing: het "kost niets", is overal beschikbaar en het wordt ook nog gebackupt. Zodra je niet meer voldoet aan de "gratis"-voorwaarden draai je op voor de kosten. En dat is precies de "gemaks-"valkuil waarop ze mikken (Microsoft, Apple, enz.).

Mogelijke oplossingen:
1. minder gaan delen (zodat je binnen "gratis" voorwaarden valt bij online cloudopslag, bv. mega.nz) en de inhoud van de cloud eenmalig downloaden naar een lokale oplossing die je zelf backupt
2. een lokaal opslagmedium (harddisk, SSD) aan je PC/router hangen en die voor online toegang beschikbaar maken/vrijgeven/beveiligen
3. een NAS aanschaffen en die voor online toegang beschikbaar maken/vrijgeven/beveiligen.
Voor alle eigen oplossingen voor het probleem moet je de backups en beveiliging zelf op orde brengen/houden.

In dat licht bezien is het jaarlijks betalen van de cloudopslag geen gekke oplossing.

De "quick and dirty" oplossing is:
- koop een USB3-harddiskje wat je periodiek aan je PC hangt om je data bij te werken (een harddisk is nog steeds te prefereren boven een SSD, Reden: de snelheid ervan is voor dit doel geen beperkende factor en op een harddisk is de data beter recoverable dan op een SSD)
- download alles uit je cloudopslag naar die harddisk
- en stap over op een gratis clouddienst waarbij je je aan de "gratis"-voorwaarden houdt.
Deze oplossing pas ik zelf toe, waarbij ik zelf het backupregime in de gaten houdt (periodiek bijwerken van de data op de harddisk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05:49
Een NAS is leuk maar als je je bestanden lief hebt zul je ook een back-up moeten maken op een ander apparaat of clouddienst. Dus neem dit mee in je overwegingen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

Let daarbij ook wel even op dat een clouddienst zoals onedrive geen backup is/heeft.

Het is een sync/mirror van je locale data.

Als je laptop het begeeft heb je inderdaad nog een kopie online, maar als je lokaal dingen weggooit zijn die in de cloud ook weg.

Hooguit heb je nog een prullenbak oid waar je dingen uit kunt halen, maar je hebt geen verschillende restore points van bepaalde tijdstippen

Een wezenlijk verschil dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Hahn schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:45:

Dat maakt de opties:
Je zou ook afschrijving van de NAS moeten meerekenen.

Bij 2TB lopen de kosten snel wel op, zeker als je ook nog backups wil (en dat wil je) van je data, dan zou ik ook rekenen op kosten voor een extra schijf voor offsite en een extra voor onsite backup. Ik denk dat TS op de sweet spot zit waarbij commerciëele diensten het goedkoopst zijn, heb je bijvoorbeeld 500GB nodig, dan kun je dat veel makkelijker zelf managen, heb je veel meer dan 2TB nodig, dan lopen de kosten van abonnementen weer veel sneller op.

Wat je nog kan overwegen als goedkope optie, als je wel een desktop thuis hebt staan is om extra schijven in je PC te zetten en die via wake on lan aan te zetten wanneer je de data nodig hebt. En dan bijvoorbeeld Nextcloud of Syncthing draaien op je PC. Als backupschijf voldoet een tweedehands schijf ook, 2 TB schijven staan voor rond de €20 op vraag en aanbod. Reken er wel op dat je internetverbinding thuis een redelijke upload snelheid moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:26
Je zou kunnen beargumenteren dat een NAS inderdaad iets minder veilig is dan een cloud dienst. Maar aan de andere kant, als je spontaan door de cloudprovider buitengesloten wordt. Wat best weleens voorkomt, dan ben je ook zomaar de backup kwijt.

Je zou ook voor een NAS én een externe disk / SSD / USB kunnen kiezen die je bijvoorbeeld bij je ouders neerlegt. Dan ligt het toch buitenshuis en als je dat met enige regelmaat backupt heb je ook een mooie, koude opslag. Of (nog fancier) je koopt twee NAS'en. Een voor bij een bekende en een bij jou thuis. Kun je daar allebei een backup op draaien en naar elkaar syncen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 19:33
rjong5 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:49:
Let daarbij ook wel even op dat een clouddienst zoals onedrive geen backup is/heeft.

Het is een sync/mirror van je locale data.

Als je laptop het begeeft heb je inderdaad nog een kopie online, maar als je lokaal dingen weggooit zijn die in de cloud ook weg.

Hooguit heb je nog een prullenbak oid waar je dingen uit kunt halen, maar je hebt geen verschillende restore points van bepaalde tijdstippen

Een wezenlijk verschil dus.
Ik weet niet hoe het bij onedrive zit, maar dropbox heeft wel een "Deleted files" view waar je nog bestanden van de laatste 30 dagen terug kan halen die je verwijderd hebt. Overigens vermoed ik dat een NAS dezelfde beperkingen heeft mits je die specifiek ingeregeld om backups te maken die na verloop van tijd ook overschreven zullen worden?

Zelf lange tijd geleden een NAS gehad, maar dat is toch niet ideaal. Je kan die wel open stellen voor toegang van buitenaf, maar dan komt er wel weer een stukje veiligheid kijken wat je zelf in de gaten moet houden (lees updaten en hopen dat de fabrikant zijn werk goed doet). Daarnaast is de snelheid ook beperkt tot je thuis internet snelheid, heb je glasvezel (met name de hoge upload) dan is het allemaal niet zo'n probleem, anders is het wel wat trager.

Ik ben uiteindelijk overgestapt op dropbox toen mijn NAS end of life was. Heerlijk dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over of mijn data er nog wel is, de veiligheid in orde is, wat als mijn huis in de fik vliegt etc. Sowieso heeft dropbox ook een verkenner intergratie. Kost 120 euro per jaar geloof ik. Gebruik het zelf al jaren en ben er heel erg tevreden over.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-06 18:06
tvtomas schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:04:
Vraag:

[..] voor al mijn school gerelateerde zaken met daarbij ook wat films/series en foto’s. [..]
Dingen om te overwegen:
1: aangezien de school/opleiding bijna is afgerond, moet je die school data, anders dan een een externe hardeschijf nog wel bewaren.
2: wil je de fims/series in een online cloud omgeving hebben (ergo heb je die opslag echt nodig)

Wat ik zo zie is dat je aleen foto's en wat documenten in de cloud wil hebben, waarbij je de foto's ook kan archiveren naar een cold storage (afhankelijk van hoe vaak je nog echt oude foto's terug kijkt)
Dan kun je wellicht een wat goedkoper abbo pakken of inderdaad thuis een NAS opzetten met externe HDD voor backup.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5

rjong5

?

alles heeft zijn voor en tegens en hangt ook af van hoe handig je zelf bent met bijv. het onderhouden van een NAS.

ik persoonlijk geef de voorkeur aan een NAS, want eigen beheer.
dus geen risico op dat je geen toegang meer hebt tot je clouddienst. dat een clouddienst "veilig" is moet je dan ook maar aannemen overigens, je laptop of passwords etc kunnen ook gehackt worden en dan kan je ook alles kwijt zijn. ( geldt ook voor een eigen nas natuurlijk )

en ook het kostenplaatje speelt mee, wat heb je er voor over.

en wat DonJunior zegt, wees selectief in wat je wilt opslaan / backuppen.
mijn inziens zijn films / series vervangbaar, dus geen ramp als dat weg is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05:39

itarix

404 soul not found

Als je genoeg hebt aan 1TB en je familie en of vrienden hebt die mee kunnen betalen is het goedkoopste om onedrive te houden door https://tweakers.net/pric...keyword=office+365+family office 365 family te kopen. In het meest gunstige geval is het 62 euro / 6 = 10.33 per persoon per jaar. Ik geloof dat je tot 5 x kan stacken dus je kan alvast voor de komende 5 jaar licenties kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@tvtomas gewoon even een kleine protip

Maar voor 99 per jaar kun je bij ms 6 (6x1tb) tb krijgen door een familie abo te nemen

Daarvoor moet je wel wat truukjes uithalen
1 maak 5 extra ms accounts aan
2 registreen deze als gezinslid van jouw account
3 maak een goede mappen structuur aan
3.1 bijvoorbeeld
/download
/films
/school
/muziek
/backup
/overig

Koppel elk van deze mappen aan een ander sync account nu heb je in totaal 6tb opslag met een maximum van 1tb per map
Pagina: 1