Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gordon89
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-05 21:12
Goedemiddag,

Sinds een aantal weken hebben mijn ouders een abonnement bij Ben.
In Nederland werkte alles prima maar sinds ze in Hongarije zijn kan mijn moeder niet meer gebeld worden.
Ze kan wel bellen, smsen, gesmst worden en roaming werkt prima.
Wanneer ze de simkaarten verwisselen in hun telefoons kan zijn wel gebeld worden maar mijn vader niet meer.
Ik dacht dat dit een probleem met de telefoon zou zijn echter wanneer ze van Telekom naar Telenor switcht kan ze weer wel gebeld worden.

Enig idee wat dit kan zijn? Het gaat om een Motorola Edge 20 draaiend op standaard Motorola Android 13.
Ik kan in de instelling ook geen opties vinden voor VoLTE en bellen via wifi.
Al twijfel ik of dit de oplossing zal zijn.
Verder staat de APN goed ingesteld.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-06 09:23
Goede nieuws is dat het niet aan het abonnement ligt. Dus eerst eens kijken naar de software:

Hoe staat het met de updates uit de Play Store? Het zal een issue zijn rond de carrier settings.

Daarnaast, de Google Play system updates, zijn die recent?

Als workaround kun je in ieder geval via WhatsApp bellen aangezien data wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gordon89
Bedankt voor je antwoord.
Play store updates zijn gedaan, van apps en system updates.
Ja ze kan mij ook gewoon bellen zonder problemen.

• swhnld
Gordon89 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:02:
Bedankt voor je antwoord.
Play store updates zijn gedaan, van apps en system updates.
Ja ze kan mij ook gewoon bellen zonder problemen.
Is het daarmee opgelost? Zo niet zou je in de developer opties kunnen grasduinen, maar dat gaat voor mij een niveau te diep wat daar aan te passen. Of zet vast op Telenor, die wel werkt.

• Gordon89
swhnld schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:17:
[...]

Is het daarmee opgelost? Zo niet zou je in de developer opties kunnen grasduinen, maar dat gaat voor mij een niveau te diep wat daar aan te passen. Of zet vast op Telenor, die wel werkt.
Goedemiddag,

Nee probleem is nog steeds hetzelfde, zij kan wel bellen, maar niet gebeld worden.
Probleem met Telenor is dat deze grote stukken heeft waar geen of nauwelijks dekking is.
Vandaar dat ik heel graag de instelling op automatisch wil laten staan.
Developer ben ik ook al doorheen gelopen maar niks gevonden.
Vind het ook raar dat ik dingen als VoLTE niet bij de instellingen zie staan.

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 11:24
Gordon89 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:02:

Wanneer ze de simkaarten verwisselen in hun telefoons kan zijn wel gebeld worden maar mijn vader niet meer.

Alvast bedankt!
Dan zou ik toch de provider even inschakelen. Bij wisselen van de SIM kaarten verplaatst het probleem zich. Ligt mijns inziens niet aan het toestel, maar aan de SIM/abonnement

Runs everything...

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MacIsCool schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:25:
[...]

Dan zou ik toch de provider even inschakelen. Bij wisselen van de SIM kaarten verplaatst het probleem zich. Ligt mijns inziens niet aan het toestel, maar aan de SIM/abonnement
Nee, TS geeft juist aan dat het issue niet meeverhuist wanneer de ouders hun SIMs verwisselen. Issue is dus iets met de telefoon. Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker ingesteld staat qua roaming op het toestel zelf.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MacIsCool
FooLsKi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:31:
[...]

Nee, TS geeft juist aan dat het issue niet meeverhuist wanneer de ouders hun SIMs verwisselen. Issue is dus iets met de telefoon. Ik vermoed dat er iets niet helemaal lekker ingesteld staat qua roaming op het toestel zelf.
Dat zegt hij niet, zie mijn Quote.. Als de SIM naar het toestel van zijn vader gaat, kan die niet meer gebeld worden..

Runs everything...

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:14

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MacIsCool schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:32:
[...]

Dat zegt hij niet, zie mijn Quote.. Als de SIM naar het toestel van zijn vader gaat, kan die niet meer gebeld worden..
Lees dat nou nog eens. Moeder heeft SIM in Moto Edge, vader in toestel X. Moeder heeft issue, vader niet. Ze wisselen SIMs (dus SIM vader in Moto Edge, moeder in toestel X) en vader heeft het issue. Ergo: issue zit in toestel en niet in abonnement.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• MacIsCool
FooLsKi schreef op donderdag 16 november 2023 @ 13:34:
[...]

Lees dat nou nog eens. Moeder heeft SIM in Moto Edge, vader in toestel X. Moeder heeft issue, vader niet. Ze wisselen SIMs (dus SIM vader in Moto Edge, moeder in toestel X) en vader heeft het issue. Ergo: issue zit in toestel en niet in abonnement.
Zo kan het ook gelezen worden. Ik moet de SIM als uitgangspunt nemen.. Sorry !

Runs everything...

• Gordon89
Sorry, ik heb het inderdaad niet heel duidelijk geschreven.
FoolsKi heeft gelijk, zodra zij de sim kaarten omwisselen krijgt degene die in de Motorola zit het probleem.
Welke instellingen bij roaming zou ik na moeten gaan?

• swhnld
Gordon89 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:04:
FoolsKi heeft gelijk, zodra zij de sim kaarten omwisselen krijgt degene die in de Motorola zit het probleem.
Eigenlijk begin ik te denken dat het probleem bij de aanbieder Telekom ligt, omdat het probleem weg is bij wisseling naar Telenor.
Heeft Telekom een forum waar je deze vraag kunt stellen of opzoeken of andere klanten ook zoiets meegemaakt hebben? Specifiek met dit merk en model toestel?

[ Voor 3% gewijzigd door swhnld op 16-11-2023 16:03 ]

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-06 16:27
Gordon89 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:04:
Beste is om de provider even te bellen en dat daar uit te vragen. Kan goed zijn dat het andere toestel andere roaming instellingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gordon89
swhnld schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:09:
[...]

Eigenlijk begin ik te denken dat het probleem bij de aanbieder Telekom ligt, omdat het probleem weg is bij wisseling naar Telenor.
Heeft Telekom een forum waar je deze vraag kunt stellen of opzoeken of andere klanten ook zoiets meegemaakt hebben? Specifiek met dit merk en model toestel?
Het is een Hongaarse provider, zijn slecht bereikbaar, spreken nagenoeg geen Engels en geven aan dat het een probleem van mijn provider is.
Wat gewoon een smoes moet zijn. Forum zal ik nog een keer door spitten.
Duke of Savage schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:38:
[...]

Beste is om de provider even te bellen en dat daar uit te vragen. Kan goed zijn dat het andere toestel andere roaming instellingen heeft.
Zij trekken ook hun handen eraf omdat het om een gast provider gaat en zijn hier naar hun zeggen geen invloed op hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Gordon89 op 17-11-2023 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gordon89
Ik heb heb het uiteindelijk kunnen oplossen door een nieuwe APN aan te maken.
De APN gegevens die Ben mailde waren anders dan de APN gegeven die de toestelhulp aangaf.
Ook heb ik zelf weer andere APN instellingen op mijn telefoon die ook niet werkte op haar mobiel.
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1