Zigbee verbinden door verschillende gebouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HxsScorch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-10 22:56
Mijn vraag
Ik zou graag hulp krijgen bij het zoeken van de juiste methode om verschillende gebouwen te verbinden met home assistant. Op mijn werk willen we wat producten aan/uit kunnen laten schakelen, en daar willen we graag Zigbee voor gebruiken omdat we dit al gebruiken voor een aantal zaken.

Nou zit er aardig wat ruimte tussen de gebouwen in, dus een netwerk maken tussen de gebouwen lijkt heel lastig.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb raspberry pi's genoeg op locatie, die allemaal een goed wifisignaal hebben en die staan ook allemaal in hetzelfde netwerk. Ik heb ook genoeg sonoff Zigbee 3.0 usb dongels om eventueel te gebruiken.

Daarnaast heb ik een sterke computer staan die home assistant draait en die ik graag zou blijven gebruiken. De raspberry pi's kunnen met die computer verbinden (en andersom) omdat ze op hetzelfde netwerk staan.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nou, ik weet niet heel goed hoe/waarop ik moet zoeken, aangezien ik steeds uitkom bij nieuwe home assistant installaties, wat niet is wat ik bedoel :)

Dus eigenlijk is de vraag; hoe krijg ik met een raspberry pi, een signaal via een usb sonoff bij mijn apparaten en bij voorkeur dat ik ze ook nog kan zien in home assistant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als ik het goed begrijp heb je wel een netwerkverbinding tussen de verschillende gebouwen. In dat geval zou je een Raspberry Pi met Sonoff dongel en Zigbee2MQTT kunnen uitrusten en die verbinding laten maken met een MQTT broker op je Home Assistant installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HxsScorch
Ik had daar over gelezen, maar kan niet echt goed vinden wat ik dan moet installeren om er voor te zorgen dat ze verbinding krijgen met de HA computer.

Enige tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-10 17:56
Home Assistant met Zigbee Ontvanger: Als je een Home Assistant-machine hebt met een Zigbee-ontvanger, ben je al een stap verder in het opzetten van je netwerk.

Zigbee naar MQTT: Voor de communicatie tussen Zigbee-apparaten en je Home Assistant-systeem heb je een manier nodig om Zigbee-signalen om te zetten in MQTT-pakketjes. Een populaire oplossing hiervoor is Zigbee2MQTT.

Gebruik van 230V Zigbee Apparaten: Wanneer je Zigbee-apparaten gebruikt die op 230V werken, zullen deze functioneren als repeaters. Dit kan handig zijn om de afstand tussen verschillende gebouwen te overbruggen.

Grote Afstanden Overbruggen: Als er tientallen of zelfs honderden meters tussen de gebouwen zijn, kan het nodig zijn om per gebouw een apart Zigbee-netwerk op te zetten. Voor elk van deze netwerken heb je een Zigbee-ontvanger en Zigbee2MQTT nodig.

Netwerkverbinding Tussen Gebouwen: Afhankelijk van de specifieke situatie en omgeving, moet je ook zorgen voor een LAN/WAN/VPN-verbinding tussen de gebouwen om de netwerken met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HxsScorch
mr.DJ95 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:36:
Home Assistant met Zigbee Ontvanger: Als je een Home Assistant-machine hebt met een Zigbee-ontvanger, ben je al een stap verder in het opzetten van je netwerk.

Zigbee naar MQTT: Voor de communicatie tussen Zigbee-apparaten en je Home Assistant-systeem heb je een manier nodig om Zigbee-signalen om te zetten in MQTT-pakketjes. Een populaire oplossing hiervoor is Zigbee2MQTT.

Gebruik van 230V Zigbee Apparaten: Wanneer je Zigbee-apparaten gebruikt die op 230V werken, zullen deze functioneren als repeaters. Dit kan handig zijn om de afstand tussen verschillende gebouwen te overbruggen.

Grote Afstanden Overbruggen: Als er tientallen of zelfs honderden meters tussen de gebouwen zijn, kan het nodig zijn om per gebouw een apart Zigbee-netwerk op te zetten. Voor elk van deze netwerken heb je een Zigbee-ontvanger en Zigbee2MQTT nodig.

Netwerkverbinding Tussen Gebouwen: Afhankelijk van de specifieke situatie en omgeving, moet je ook zorgen voor een LAN/WAN/VPN-verbinding tussen de gebouwen om de netwerken met elkaar te verbinden.
Dus jouw suggestie is om meerdere mqtt netwerken te hebben, maar hoe verbind ik die dan met elkaar?
In principe kan de raspberry pi via hetzelfde netwerk praten met MQTT.

De afstand tussen de gebouwen kan niet met 230v overbrugd worden, dit hebben we al getest.

Ik heb enkele HA systemen opgezet, maar altijd in de huiselijke context, ook in een van onze panden (waar mijn kantoor is) draait al meer dan een jaar een HA systeem met diverse oplossingen en handigheidjes. Echter zien we nu mogelijkheden om in elke hal kostenbesparingen te realiseren door HA te gebruiken (schakelen van systemen/lampen).

• lamlion
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-10 13:49
@HxsScorch Volgens mij heb jij je antwoord nog niet gekregen. Wat je voor de organisatie wilt is 1 Zigbee mesh netwerk tusssen gebouwen met een grote afstand. Wat ik opmaak uit de tot nu geleverde antwoorden opmaak is dat dat niet gaat werken als de afstand tussen de gebouwen grote is dan het bereik van zigbee apparaten in router modus. Ik had nog even hoop dat je zou kunnen “bridgen” over IP, maar zou dat kunnen?

• HxsScorch
Nou, dat is dus precies wat ik zoek. Excuses dat ik het niet zo goed kan verwoorden.. ik ga ook even googelen of ik er met jouw verwoording misschien uit kan komen.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:20
1 mesh netwerk gaat waarschijnlijk niet. Ik kom hier al niet naar mijn garage die 20 meter verderop staat. Maar waarom niet gewoon meerdere keren Zigbee2MQTT opzetten met meerdere coördinators?

Je installeert dan een MQTT server op de Home Assistant machine. Zigbee2MQTT installeer je vervolgens op de Pi's en verbind je naar de MQTT server. Vervolgens koppel je de apparaten per gebouw aan de desbetreffende coordinator. Zigbee2MQTT registreert dan automatische de apparaten bij Home Assistant. Het enige waar je dan mee moet opletten is naam clashes. Je moet dan dus unieke namen (en id's) gebruiken. Maar volgens mij zou dat gewoon zo moeten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10 14:02

DataGhost

iPL dev

lamlion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:16:
@HxsScorch Volgens mij heb jij je antwoord nog niet gekregen. Wat je voor de organisatie wilt is 1 Zigbee mesh netwerk tusssen gebouwen met een grote afstand. Wat ik opmaak uit de tot nu geleverde antwoorden opmaak is dat dat niet gaat werken als de afstand tussen de gebouwen grote is dan het bereik van zigbee apparaten in router modus. Ik had nog even hoop dat je zou kunnen “bridgen” over IP, maar zou dat kunnen?
Volgens mij wel, dat antwoord is er in de eerste reactie al geweest. Je wilt helemaal niet "1 zigbee netwerk", dat maakt helemaal niet uit. Er is 1 HA instance waar alles op moet draaien. Dat staat helemaal los van zigbee. Die HA praat met een MQTT-broker. Als je een zigbee-netwerk wilt hebben kan je daar Zigbee2MQTT voor gebruiken. Die praat dan ook met de MQTT-broker, en op die manier dus ook met HA. Voor elk ander gebouw doe je hetzelfde, zo heb je meerdere Zigbee2MQTT instances die met de broker (en HA) praten, op een apart topic om de boel gescheiden te houden. Op die manier kan alsnog alles centraal bediend worden. Er is dus helemaal geen enkele reden om het in een enkel zigbee-netwerk te houden.
HxsScorch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:43:
[...]

Dus jouw suggestie is om meerdere mqtt netwerken te hebben, maar hoe verbind ik die dan met elkaar?
In principe kan de raspberry pi via hetzelfde netwerk praten met MQTT.
Ethernet tussen de gebouwen, internet, al dan niet via VPN. MQTT gaat gewoon over normaal IP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Takkeding
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-10 09:35
Wat @DataGhost zegt inderdaad, centrale MQTT server is de enige manier, je moet ervoor zorgen dat de netwerken waar je je raspberry's met Zigbee2MQTT in zet met die MQTT kunnen verbinden. Zou met je systeem/netwerkbeheerder op werk even babbelen, die zal je vlug kunnen vertellen wat in jullie situatie werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoLFjuh
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:52
Een klein beetje input van iemand die ongeveer 10 jaar geleden nog een zigbee (binnen)stads dekkend netwerk heeft ontworpen voor verlichting en geluidsmetingen: een zigbee netwerk kan (mits gebruik worden gemaakt van goede routers) een heel groot netwerk maken. Een beperking is het aantal hops (uit mn hoofd: 10 voor reguliere zigbee netwerken, 30 voor zigbee-pro).

Dit doet echter niet af de adviezen die de vorige posters. Gebruik meerdere RaspberryIP's met Zigbee2MQTT op de verschillende locaties en laat deze connecten naar één HomeAssistant op een centrale plek. Communicatie tussen de PI's en je HA in verschillende gebouwen heb je of al geregeld, of doe je met VPN tunnels, of een wifi straalverbinding.

• HxsScorch
Ik denk dat ik het dan nu begrijp.
1 mqtt server, 1 HA server die daarmee verbind, en meerdere raspberry pi's die Zigbee2Mqtt draaien en verbonden zijn dus met hetzelfde netwerk (en toegang hebben e.d.) tot de mqtt server.

Ik ga even zoeken hoe dit laatste te realiseren is :) ben erg dankbaar voorlopig!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 16:20
HxsScorch schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:02:
Ik denk dat ik het dan nu begrijp.
1 mqtt server, 1 HA server die daarmee verbind, en meerdere raspberry pi's die Zigbee2Mqtt draaien en verbonden zijn dus met hetzelfde netwerk (en toegang hebben e.d.) tot de mqtt server.

Ik ga even zoeken hoe dit laatste te realiseren is :) ben erg dankbaar voorlopig!
Precies. Je kunt dan op de HA host het beste Mosquitto opzetten als MQTT server. Volgens de documentatie zou je overigens nog wel een of twee variabelen moeten wijzigen. Channel denk ik niet overigens. Maar base_topic wellicht wel. Maar dat moet je even uitproberen ;).
Pagina: 1