[PV] Bijplaatsen zonnepanelen op SolarEdge SE4000HD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 09:52
Hallo,

Op dit moment hebben we 12 panelen op een SolarEdge SE4000HD omvormer met power optimizers. Zie foto. Dit systeem is nu 2,5 jaar oud.

Sunpowers 3x390Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 1x360Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 8x360Wp op ZO, helling 12 graden
Totaal 4410Wp.

Ik heb hier zo'n 3800 a 4000 KWh/jaar aan opbrengt uit. In de afgelopen 2 zomers heeft de omvormer misschien 5 of 6x geclipt op 4000W.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51_bAc2pNdtsoLs4ORWkrC-04cA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UJ3MlXiluW8Qro8Lxz6xLzC.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Straks komen daarbij:
8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op ZW, helling 12 graden op de gemarkeerde plek geintegreerd in een veranda. Totaal 2960Wp

In de toekomst wil ik mogelijk nog 2 panelen leggen op de dakkapel richting ZO. En 6 panelen aan de voorkant richting NW.
Schaduw
De tuin gaat helemaal leeg. Dus schaduw zullen we hebben in de zomer in de ochtend van een boom N-O van de veranda. En uiteindelijk in de middag na 15:00 als de schaduw van ons rijtje de tuin in valt.
In de juni-aug periode valt er pas om 18:30 schaduw op de veranda.
Jaarverbruik
8500kWh in verband met een EV. En in de toekomst mogelijk meer ivm warmte pomp.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu nog 1 fase. Maar dit wordt aangepast naar 3 fase.
Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk op te wekken en zoveel mogelijk daarvan direct in de auto te stoppen. 6 maanden per jaar auto rijden op zonne energie.
Wie gaat het project uitvoeren
Zonneveranda
Bijhouden van data
Dit moet zeker gebeuren. Ik heb een slimme laadpaal aangeschaft die kan omgaan met het zgn "green charging". Overtollige zonnestroom direct laden in de auto.
Reeds verkregen offertes
geen.
Regio
ZuidHolland
Vragen
Hoe ben ik schaalbaar?

Welke scenario is het best:

1) omvormer vervangen door 3 fase omvormer.
Moet ik de huidige omvormer vervangen door een 3 fase variant die 5000W of 6000W aankan?

2) Extra omvormer plaatsen voor zonneveranda en daarna mogelijk een 3e omvormer voor de andere panelen?

3) Met Enphase gaan werken en deze naast de oude omvormer aansluiten op de 2e fase en later meer Enphase microinverters plaatsen en verdelen over de 2e en 3e fase?

Of zijn er nog andere opties?

Waar moet ik rekening mee houden met het verdelen over de fases in de meterkast?

mvg, Lampiew

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
oke eerst deze:

punt 1:
je wil een oost-west (achtige) opstelling, dus mijn dak met een voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
door dat oost vroeg in de achtend werkt en west laat in de middag.
is de top midden van de dag een stuk lager als de som van de panelen.

hier door heb ik dus 2x7x245 oost + 10x 300Wp west dus 6430Wp op maar een 4000W omvormer.

punt 2:
(deze heb je al door, maar schrijf hem nog even.)
als zonnepanelen warm worden, dan leveren ze niet hun Wp, ze zakken dan van STC naar NOCT.
(staat ook gewoon in de specs van je panelen, alleen mensen lezen daar vaak over heen.)
dus ja, je komt nu maar zelden op de 4000W.
normaal rekenen we op 70% van de Wp als vuistregel.

voeg ik punt 1 en 2 samen voor jouw dak.
niet moeilijk doen, jouw SolarEdge SE4000HD kan zonder problemen de 20 panelen gewoon aan.
ja je zult een beetje aftoppen, maar dat is echt niet erg.
je blijft flink meer kWh uit je omvormer krijgen en verlies is minimaal. ;)

(de oplossing voor elkaar te krijgen met Zonneveranda is een groter probleem als het technische gedeelte.
die gaan waarschijnlijk tegen jouw zeggen: "dit kan niet", want het kost hun winst en dat vinden ze niet leuk.
maar probeer het wel, deze weg is wel het goedkoopst voor je met maximum rendement.)

alleen dan hoeveel extra panelen je wil op de rest van het dak, even snel gezegd je omvormer wil liever niet meer als een stuk of 24.
dus bepaalde keuzes bepalen ook je toekomstige oplossingen.
weet wat je doet. ;)

edit:
naast oost en west, heb je ook platter en steiler.
platter doet het beter in de zomer, steiler beter in de lente/herfst.
dus ook dan kun je af met een kleinere omvormer als veel mensen denken.
deze moet je eigenlijk ook mee nemen. ;)
(jammer dat leveranciers liever verkopen, en dit gewoon weg niet weten of liever meer winst maken.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 15-11-2023 16:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SolarEdge SE4000HD, pas even op.
(afhankelijk van het type optimizer wat onder het paneel zit. ik gok hier dus.)
heb je een minimum aantal panelen nodig wat werkt en niet in de schaduw zit.
grofweg (de gok) 6-8 stuks.
anders gaat de omvormer als nog uit als het minder panelen zijn die leveren.

zo heel flexibel is een solaredge helaas niet.
er zitten wel meer ogen en haken aan, als alleen maar alles aan elkaar koppelen.
helaas.
(goede kans dat je er wel omheen kunt werken, maar weet dit alvast wel.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Hoi Migjes,

Dank voor je reactie. Ik denk dat de garantie wel vervalt als ik 8 panelen bij plaats op de huidige SE4000HD. Maar dat is niet het ergste. Ik zal eens vragen of Zonneveranda wil bij plaatsen op bestaande omvormer.

Er zitten P405 optimizer onder. De installatie gaat al aan als de zon op komt en schijnt op de 4 panelen op het schuine dak. De 8 panelen op het platte dak komen altijd later in de zon, maar dan zie ik wel al flinke productie op die 4 panelen.

Op zonnige dagen mei-aug, zie ik rond het middaguur 3,67kW als opbrengst (zo'n 83% van de STC). Soms wat hoger. Zie deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBCWm8xLqokpGy5plW41tUD9Gds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qgSdNOzAl1CIrOLPoeSig2lR.png?f=user_large

Moeilijk om in te schatten. Maar die panelen op de veranda op 12 graden gaan natuurlijk wel zorgen voor clipping in de zomer. Hoeveel verlies ik daarmee?

Ik schat het zo:
Ik had in 2023 54 dagen boven de 20kWh (april-sept)
54d x 3 uur x 2kW aftoppen = 324kWh => 324x 0,39ct = 126 euro op jaarbasis.

Een SolarEdge SE2200HD kost 750 euro excl plaatsing. Dus dat is toch wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Lampiew schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:04:
Hoi Migjes,

Dank voor je reactie. Ik denk dat de garantie wel vervalt als ik 8 panelen bij plaats op de huidige SE4000HD. Maar dat is niet het ergste. Ik zal eens vragen of Zonneveranda wil bij plaatsen op bestaande omvormer.
wie weet, het is een los idee, maar wil je de omvormer gebruiken voor de extra panelen op je hoofd dak, dan is dit weer minder slim.
stoei, met ideeën, is altijd verstandig.
elk voordeel heeft zijn nadeel, heb ik ooit eens begrepen van een voetballer. ;)
Er zitten P405 optimizer onder. De installatie gaat al aan als de zon op komt en schijnt op de 4 panelen op het schuine dak. De 8 panelen op het platte dak komen altijd later in de zon, maar dan zie ik wel al flinke productie op die 4 panelen.
de P405 heeft een lager getal als de p300, en daar zit een beetje verschil.
ook is solaredge een beetje conservatief met zijn berekening, we weten dat je er wel iets onder kunt duiken er is marge, maar blijf graag wel van de marges af. lastig precies te zeggen zonder een berekening.
Op zonnige dagen mei-aug, zie ik rond het middaguur 3,67kW als opbrengst (zo'n 83% van de STC). Soms wat hoger. Zie deze:

[Afbeelding]

Moeilijk om in te schatten. Maar die panelen op de veranda op 12 graden gaan natuurlijk wel zorgen voor clipping in de zomer. Hoeveel verlies ik daarmee?

Ik schat het zo:
Ik had in 2023 54 dagen boven de 20kWh (april-sept)
54d x 3 uur x 2kW aftoppen = 324kWh => 324x 0,39ct = 126 euro op jaarbasis.

Een SolarEdge SE2200HD kost 750 euro excl plaatsing. Dus dat is toch wel interessant.
(maak daar maar <10dagen van en maar 1 uur per dag, en als je set 5000W levert op een 4000W omvormer verlies je maar 1kWh, die andere 4 gaan gewoon het net op.)

clipping of aftoppen (het zelfde)
is altijd lastig te zeggen:

zie mijn dag hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
deze grafiek is gemaakt met een 3000W omvormer, alleen per mpp kon die maar +/-2000W doen en had toen 10x300Wp.
dus het stukje tussen 15:30 en 17:30 was dus aftoppen.
later mijn omvormer vervangen voor 4000W, jaar opbrengst was nog geen 20kWh hoger.
dit noem ik pinda's. ;)
(aftoppen of clippen, tja het heeft vaak meer met de bloeddruk te maken van de gebruiker als echt verlies.)

maar tweakers zouden tweakers niet zijn als we dit niet gewoon logde:
zie hier anton zijn relaas:
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
ja er is verlies, maar is dat nu verlies die een probleem geeft?
dat hangt van je eigen bloeddruk af. ;)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:14
@Ronald Wellicht heb jij hier ook kijk op

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:29
p405 is een 85V serie optimizer bedoeld voor panelen met hoge spanning als de SunPower.
Mag in 1 string met s500b bij uitbreiding bestaande installatie tot 25 panelen.
Geloof dat SunPower die optimizer wel heel houdt, dus dat is mooi. (Solar Frontier heeft er een handje van die krengen te roosteren)

Met deze optimizer serie en omvormer combinatie is 5, liefst 6 panelen per richting voldoende.
SE4000H mag een waanzinnige overdimensionering hebben (tenminste in nieuwe installaties). Ik denk niet dat je aan de limiet van het ding gaat komen. Hij mag 8kW berekend potentieel hebben, dat is op veel richtingen dus >>8kW aan panelen.
En ja, dat topt op gegeven moment hard af... maar 725 euro aan stroom om een andere omvormer te rechtvaardigen is wel riant... Met lompe overdimensionering mis je tussen 10-tallen en enkele 100en kWh en die mis je als het het minst waard is.

SolarEdge 3-fase is een heel lastig verhaal met multi-orientatie systemen... Dubbel het aantal per richting nodig.

Enphase kopen is zoals gewoonlijk geld over de balk mikken... Naar het dichtstbijzijnde 3*** michelin restaurant lopen is nuttigere besteding van veel geld.

Lastigste van het verhaal is een installateur die tegen knap geld een installatie wil uitbreiden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Bedankt voor jullie inzichten.

De Solid 8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op de veranda zullen met S440 optimizers geplaatst worden. Gaat dit goed samen werken met de SunPowers en de P405 optimizers?

Ik ga aan de installateur vragen of hij wil aansluiten op de bestaande SE4000HD. Ben benieuwd ;)
migjes schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:28:

(maak daar maar <10dagen van en maar 1 uur per dag, en als je set 5000W levert op een 4000W omvormer verlies je maar 1kWh, die andere 4 gaan gewoon het net op.)
Kan ik ergens berekenen hoeveel een systeem als piek levert in de zomer, gegeven de WattPiek, temp.efficientieverlies, de orientatie en de helling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17

HermanGast

Exige GT3

offtopic

[ Voor 113% gewijzigd door Proton_ op 18-11-2023 09:38 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lampiew schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:16:
Bedankt voor jullie inzichten.

De Solid 8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op de veranda zullen met S440 optimizers geplaatst worden. Gaat dit goed samen werken met de SunPowers en de P405 optimizers?

Ik ga aan de installateur vragen of hij wil aansluiten op de bestaande SE4000HD. Ben benieuwd ;)
Als 2 strings mag dat, maar werkt zelden beter dan 1 string. In 1 string mag s440 niet samen met p405.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Ok. Dus als ik kies voor bijplaatsen op de SE4000, dan moet ik de nieuwe panelen met een p405 optimizer laten aansluiten. Klopt dat?

Als ik het ook goed begrijp dan is een 3 fase omvormer op meerdere richtingen ook lastig. Maar waarom is dat precies? Heeft het te maken met minimale opstartspanning?

Stel dat de zon op een gegeven moment over ons huis draait en de panelen op de veranda ZW alleen nog in de zon liggen? Doen ze het dan nog?

Of stel dat de panelen op het schuine ZO dak als eerste zon krijgen, schakelen deze dan veel later op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17

HermanGast

Exige GT3

dit is zeker weten offtopic, graag bericht naar de mod

[ Voor 98% gewijzigd door teacher op 18-11-2023 16:09 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Lampiew schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:56:
Ok. Dus als ik kies voor bijplaatsen op de SE4000, dan moet ik de nieuwe panelen met een p405 optimizer laten aansluiten. Klopt dat?

Als ik het ook goed begrijp dan is een 3 fase omvormer op meerdere richtingen ook lastig. Maar waarom is dat precies? Heeft het te maken met minimale opstartspanning?

Stel dat de zon op een gegeven moment over ons huis draait en de panelen op de veranda ZW alleen nog in de zon liggen? Doen ze het dan nog?

Of stel dat de panelen op het schuine ZO dak als eerste zon krijgen, schakelen deze dan veel later op ?
Ik had hierboven al s500b aangegeven. p405 is eol en ook nog eens niet geschikt voor huidige panelen.

Uitleg waarom solaredge zekere aantallen nodig heeft in start van solaredge topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Ik ben met de feedback van jullie aan de gang gegaan. En heb in SolarEdge designer eea geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCuqpIFs3c--IP0g-PEBqK24sKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTEJ3XvjnlqyHBzOPIVEbIcr.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op alle plekken zoveel mogelijk panelen ingetekend.
Ik ben uitgegaan van 1 extra omvormer en deze zo slim mogelijk overdimensioneren.

De bestaande situatie met de 12 sunpowers (p405 op ZO) ga ik sowieso uitbreiden met 8 BiFacial 370Wp panelen op de veranda (ZW). Dit zou ik kunnen doen, zoals jullie adviseerden op de bestaande SE4000H. Kwam inderdaad wel een beetje met clippen, maar te overzien. Dit moet dan met een 2e string en S500b optimizers, klopt dat??

Als ik verder wil uitbreiden, dan moet er zeker een 2e omvormer komen of 1 3 fase omvormer.
Ik zoek naar het meest optimale elektrische ontwerp. En kwam op een ontwerp zoals bovenstaand plaatje. Wat me opviel is dat ik dan de S650b optimizers moet gebruiken om "opbrengstfactorverlies te beperken". De uitgangsspanning van de s650b is hoger en zou dan beter zijn met schaduw en verschillende dakvlakken.
Maar de kosten van 20x15 euro wegen mijns inziens niet op tegen de 10kWh per jaar.
Klopt deze redenering?

Zouden jullie dit elektrisch ook zo doen?

3D ontwerp ziet er dan zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhXOibTi6VirbP5XqOb1Rl3bmE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2EgPy0pR8tOZAcACWw9yods.jpg?f=fotoalbum_large

Nut en noodzaak voor de extra panelen, ben ik nog aan het bekijken. 2 op de dakkapel en 1 op het schuine dak op Zuid-Oost levert nog best aardig op.

De panelen op de voorkant op Noord-West leveren misschien ook wel aardig op.
Maar het ene paneel op NW schuin en het ene paneel op het platte dak op ZO en veel schaduw, misschien niet. Ik ga uit van laten plaatsen door een expert. Dus de business case is misschien niet zo best voor de extra panelen.

In totaal kan ik maximaal op 12,5 kWp plaatsen met 9,8 kWh aan jaaropbrengst. Met een elektrische auto maak ik dit nu al bijna op (met salderen). En met een warmtepomp in de toekomst zeker.

Wat is jullie advies op de extra panelen. Overkill? wat wel/ wat niet?

Bedankt en grtz

[ Voor 10% gewijzigd door Lampiew op 12-12-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Is er nog iemand die me kan helpen met bovenstaande post (12-dec)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dergelijke opstellingen zijn niet te doen met een 750V (3 fase) SolarEdge omvormer.
Dus als het teveel wordt (lees je vind het teveel verlies) dan plaats je een extra enkelfase omvormer.

Streef naar 8x 60V optimizer (s440) of 6x 80V optimizer (p405 s500b) per richting.

En p405 en s500b mogen in 1 string. Lange strings vind SolarEdge lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
Ronald schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:28:
Dergelijke opstellingen zijn niet te doen met een 750V (3 fase) SolarEdge omvormer.
Dus als het teveel wordt (lees je vind het teveel verlies) dan plaats je een extra enkelfase omvormer.

Streef naar 8x 60V optimizer (s440) of 6x 80V optimizer (p405 s500b) per richting.

En p405 en s500b mogen in 1 string. Lange strings vind SolarEdge lief.
3 fase short string omvormers, daar is 8 optimizers per string/orientatie voldoende.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@No Hands Die mag maar 135% hebben en daar gaat deze opstelling vrijwel zeker overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Hoi allen,

Ik heb inmiddels een aantal leveranciers gesproken.

De bijplaatsing zal zijn:
8 * 370Wp op veranda richting ZW
2 panelen op dakkapel (420Wp) richting ZO (of ZO/NW)
7 panelen aan voorkant (420wp) op NW

Mijn huidige leverancier stuurt me naar SolarEdge. Ze adviseren toch om een 3fase omvormer te nemen. Ze leveren alleen Sunpower. Dus dat zal wel duur worden. Het opstarten was geen probleem, zei hij.

De andere leveranciers willen allemaal Enphase gebruiken en de veranda doe ik dan ook Enphase.

De 4 offertes voor de 9 panelen op Enphase (excl Veranda) lopen uiteen van 5500 euro tot 7500 euro.

Wat denken jullie. Zal ik de nieuwe panelen op Enphase zetten naast de huidige SolarEdge systeem? En dit verdelen over de andere 2 groepen? Wat zijn de valkuilen van SolarEdge en Enphase naast elkaar? En hoe zit het met toekomstige batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampiew
Hoi!

Een beetje ter info en afsluiting.

Ik heb in april de volgende installatie laten leggen:
SolarEdge S8K
Met de bijplaatsing
8 * 370Wp op veranda richting ZW
2 panelen op dakkapel (450Wp) richting ZO (of ZO/NW)
7 panelen aan voorkant (450wp) op NW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3IGm_OpZTx2GkpW_B0jgm9j44s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TO9vh01160hFZX3PGICShozB.png?f=fotoalbum_large

De oude S4K heb ik voor een redelijk prijsje verkocht en de offerte was (incl SolarEdge Inline meter) vergelijkbaar met de Enphase uitbreiding.

Het systeem draait nu de hele zomer goed en op zonnige dagen in juni kwam er meer de 60kWh uit. Misschien een heel klein beetje clipping, want soms tikte hij de 8,4KW aan.

Ik ben wel blij met dat het 1 systeem is. Wel vendor lock in. Maar het schijnt makkelijk uit te breiden te zijn voor batterij en SolarEdge laadpaal. Ik heb nu nog een ChargeAmps laadpaal, maar die gaat er uit, omdat hij in de praktijk niet goed load balanced op pure zonne energie.

Mochten er nog mensen ervaring hebben met de uitbreiding met een batterij en een SolarEdge EV charger, dan hoor ik het graag.
Pagina: 1