Hallo,
Op dit moment hebben we 12 panelen op een SolarEdge SE4000HD omvormer met power optimizers. Zie foto. Dit systeem is nu 2,5 jaar oud.
Sunpowers 3x390Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 1x360Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 8x360Wp op ZO, helling 12 graden
Totaal 4410Wp.
Ik heb hier zo'n 3800 a 4000 KWh/jaar aan opbrengt uit. In de afgelopen 2 zomers heeft de omvormer misschien 5 of 6x geclipt op 4000W./f/image/9UJ3MlXiluW8Qro8Lxz6xLzC.png?f=fotoalbum_large)
8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op ZW, helling 12 graden op de gemarkeerde plek geintegreerd in een veranda. Totaal 2960Wp
In de toekomst wil ik mogelijk nog 2 panelen leggen op de dakkapel richting ZO. En 6 panelen aan de voorkant richting NW.
In de juni-aug periode valt er pas om 18:30 schaduw op de veranda.
Welke scenario is het best:
1) omvormer vervangen door 3 fase omvormer.
Moet ik de huidige omvormer vervangen door een 3 fase variant die 5000W of 6000W aankan?
2) Extra omvormer plaatsen voor zonneveranda en daarna mogelijk een 3e omvormer voor de andere panelen?
3) Met Enphase gaan werken en deze naast de oude omvormer aansluiten op de 2e fase en later meer Enphase microinverters plaatsen en verdelen over de 2e en 3e fase?
Of zijn er nog andere opties?
Waar moet ik rekening mee houden met het verdelen over de fases in de meterkast?
mvg, Lampiew
Op dit moment hebben we 12 panelen op een SolarEdge SE4000HD omvormer met power optimizers. Zie foto. Dit systeem is nu 2,5 jaar oud.
Sunpowers 3x390Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 1x360Wp op ZO, helling 45 graden
Sunpowers 8x360Wp op ZO, helling 12 graden
Totaal 4410Wp.
Ik heb hier zo'n 3800 a 4000 KWh/jaar aan opbrengt uit. In de afgelopen 2 zomers heeft de omvormer misschien 5 of 6x geclipt op 4000W.
Foto's
/f/image/9UJ3MlXiluW8Qro8Lxz6xLzC.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Straks komen daarbij:8xSoliTek SOLID Bifacial 370W op ZW, helling 12 graden op de gemarkeerde plek geintegreerd in een veranda. Totaal 2960Wp
In de toekomst wil ik mogelijk nog 2 panelen leggen op de dakkapel richting ZO. En 6 panelen aan de voorkant richting NW.
Schaduw
De tuin gaat helemaal leeg. Dus schaduw zullen we hebben in de zomer in de ochtend van een boom N-O van de veranda. En uiteindelijk in de middag na 15:00 als de schaduw van ons rijtje de tuin in valt.In de juni-aug periode valt er pas om 18:30 schaduw op de veranda.
Jaarverbruik
8500kWh in verband met een EV. En in de toekomst mogelijk meer ivm warmte pomp.Huidige elektriciteitsaansluiting
Nu nog 1 fase. Maar dit wordt aangepast naar 3 fase.Budget en doel
Doel is om zoveel mogelijk op te wekken en zoveel mogelijk daarvan direct in de auto te stoppen. 6 maanden per jaar auto rijden op zonne energie.Wie gaat het project uitvoeren
ZonneverandaBijhouden van data
Dit moet zeker gebeuren. Ik heb een slimme laadpaal aangeschaft die kan omgaan met het zgn "green charging". Overtollige zonnestroom direct laden in de auto.Reeds verkregen offertes
geen.Regio
ZuidHollandVragen
Hoe ben ik schaalbaar?Welke scenario is het best:
1) omvormer vervangen door 3 fase omvormer.
Moet ik de huidige omvormer vervangen door een 3 fase variant die 5000W of 6000W aankan?
2) Extra omvormer plaatsen voor zonneveranda en daarna mogelijk een 3e omvormer voor de andere panelen?
3) Met Enphase gaan werken en deze naast de oude omvormer aansluiten op de 2e fase en later meer Enphase microinverters plaatsen en verdelen over de 2e en 3e fase?
Of zijn er nog andere opties?
Waar moet ik rekening mee houden met het verdelen over de fases in de meterkast?
mvg, Lampiew