opportunistische update

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noReally
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 26-09 14:52
Ik heb nood aan een mobiele versie van mijn desktop, en gezien sommige onderdelen van de desktop al even meegaan bied dit de mogelijkheid voor een onvoorziene update.

Ik zoek een?
Processor, moederbord en geheugen

Wat is je budget?
Zou mooi zijn als het onder de €1000 blijft

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur voor AMD, maar niet absoluut

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De desktop bestaat momenteel in de volgende samenstelling:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 1700X Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenBiostar Racing X370GTN€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2C3200C16€ 199,90€ 199,90
1VoedingenCorsair SF600€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 141,90€ 141,90
Totaal€ 341,80

Dit werkt momenteel op 5120x1440px, en word voornamelijk gebruikt voor veel browsertabs, SolidWorks (2020). Blender, en her en der een game (voornamelijk Minecraft). Het geheel word watergekoeld via passieve radiatoren, dit komt naderend naar nooit boven de 60 graden en heeft nog wel 100W capaciteit over. de "kast" zou met een boel gedoe wellicht een uATX kunnen huisvesten, maar een mITX is een stuk handiger. Qua aansluitingen waardeer ik een optische spdif, maar dit is geen absolute must.

Dit draait opzich nu alles redelijk, op de occasionele blackscreen na, die wellicht te wijten zijn aan de 45cm lange PCIe riser. Maar, simulaties zijn niet het snelste meer te noemen, rebuilds ook niet in de wat uitdagendere modellen, en het moederbord begint kuren te ontwikkelen.

Nu is dus het plan om het moederbord, processor en geheugen vrij te spelen voor een andere pc, en deze een opfrisbeurt te geven. het idee is nu dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 448,99€ 448,99
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-I GAMING WIFI€ 289,90€ 289,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2B6000Z30K€ 142,90€ 142,90
Totaal€ 881,79

Zit ik hiermee een eindje in de richting? Is het de moeite waard om richting Intel te kijken, ook gezien de AM5 mobo keuze niet erg ruim lijkt momenteel in mITX? De voeding heeft geen overdreven overhead meer zo, zit dat nog goed? Maak ik hier inefficiënte keuzes of zie ik iets over het hoofd?

Heeft iemand toevallig ervaring met dit moederbord en risers? Ik zit nog te dimdammen over een slimSAS combinatie van C-payne, helaas geen plek voor een retimer, is dit de moeite?

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:00
Hangt er denk ik ook nog van af wat je precies doet in SolidWorks.

Ik ben er absoluut geen expert in maar ik weet van collega's dat er 1) simulaties zijn die alles op zijn knieen krijgen en 2) meeste het voor simpele modellen gebruiken die op een aardappel prima werken.

Als je 'smijtgeld' hebt, ga ervoor zou ik zeggen. Ik vind de CPU+Mobo combinatie wel fors qua kosten, maar dat zal bij Intel mogelijk ook tegenvallen.

Verder zul je bij Intel toch gegarandeerd koeling problemen krijgen onder zwaardere loads (zeker passief).
Met de 7900X zit je al 50W minimaal hoger, met RAM nog een tikkie meer.

Ga je Intel dan kan je al makkelijk nog eens 25W extra erbij optellen - dit is al krapper.

• noReally
Sommige simulaties moet je op wachten inderdaad, opzich ook geen ramp. Ik modelleer ongeveer 1/3de met surfaces, waar SW eigelijk niet het goede gereedschap voor is maar voor thuis is Catia een beetje ruig. Ook in grotere assemblies, of nog erger met geïmporteerde STL's wil de boel nog wel eens stroperig worden maar daarvoor is grafisch geheugen eerder het probleem.

Ik vind de kosten ook aanzienlijk, maar lijkt wel de optie voordat de hockeystick grafiek echt binnenkomt. Niet geweldig maar heel veel beter is er ook niet?

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:14
Wat bedoel je met moederbord kuren? Want een 5800x of 5900x is al een mega upgrade en natuurlijk veel goedkoper, als je bord dat ondersteund. Blijft er geld over voor een betere gpu met meer Vram en wellicht een voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noReally
Het is de bedoeling de huidige combi ergens anders te gebruiken, dus er moet zowiezo een bord gekocht worden.

De kuren zijn blackscreens, vooral bij koude starts, en af en toe een self wake-up, wat voorheen niet gebeurde.

De gpu staat nog niet op de lijst voor vervanging, dit lijkt momenteel niet de bottleneck, en een nieuwe gpu omvat ook weer een nieuw waterblok met alle toestanden van dien.