Pakket kwijt. Onverzekerd op verzoek van koper. Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whopper85
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-02 07:52
Hi all,

Recentelijk heb ik mijn eerste verkoop via Tweakers V&A gedaan. Aanvankelijk was ik blij met de ervaring, maar deze wordt nu toch behoorlijk minder leuk.

Het betreft een PC behuizing van een aanzienlijk bedrag. In de advertentie en in het opvolgend contact met de koper heb ik duidelijk aangegeven dat mijn voorkeur naar afhalen door koper gaat. Dit was echter geen optie voor hem. Vervolgens hem aangegeven dat de kosten voor verzending voor hem zijn en hem gevraagd of hij normale verzending over verzekerde verzending wilde. Hij vond gewone pakketpost wel prima...

Dus zo geschiedde. Hij netjes betaling via Tikkie vooraf en ik de verzending keurig gedaan, T&T code en foto's van pakket doorgestuurd. Helaas is het pakket nu als vermist opgegeven door PostNL en omdat het niet verzekerd verstuurd is wordt er natuurlijk niets vergoed.

Wat nu te doen? Ik zit er behoorlijk mee in mijn maag. Volgens dit blog door internet jurist Arnoud Engelfriet ligt het risico bij de koper. Ik ben duidelijk geweest dat ik wilde dat de verkoper het af zou halen en heb de koper (die de verzending betaald) gevraagd of hij verzekerd of normaal wilde.

Wat nu?

Hoe dan ook, ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan wordt alles verzekerd verzonden...

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via Whopper85 op 16-11-2023 11:57)

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Simpel, toch? De keuze voor niet verzekerd was van de koper en m.i. ligt het risico eigenlijk bij die persoon.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Simpel, toch? De keuze voor niet verzekerd was van de koper en m.i. ligt het risico eigenlijk bij die persoon.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
"Ik wil niet ophalen"
"Verzekeren is me te duur"

Pakket raakt kwijt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1I8Y7MzbTL97to8hSp8UCt5AEc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y6WYCgOtqvESpnoWL57aUVX7.png?f=user_large

Niet mee in je maag zitten. Koper's probleem. Toedeledokie.
Koper had kunnen komen afhalen, koper had voor verzekerd kunnen kiezen. Koper heeft alle kans gehad de transactie te laten slagen en heeft op al die vlakken de makkelijkste / goedkoopste weg gekozen. Eigen schuld, dikke bult.

Als verzender kun je PostNL een onderzoek laten instellen maar het zou voor 't eerst in de historie der menschheid zijn als daar iets anders uit kwam dan "wij kunnen 't ook niet vinden" is mijn ervaring. Maar da's al wat je nog zou kunnen doen voor ontvanger.

[ Voor 81% gewijzigd door RobIII op 15-11-2023 15:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
niet jou probleem, maak het ook niet jou probleem.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:17
Hoe dan ook, ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan wordt alles verzekerd verzonden...
Je voelt je duidelijk schuldig, maar je hebt de keuze voorgelegd. Als de koper geen verzekering wil omdat de koper zelf de gevolgen wil dragen van een verloren pakket dan is dat zo. Deze zin zou beter passen bij de koper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je moet het zo zien, onlangs nog dezelfde ervaring opgedaan

object x zelf gekocht voor 200 euro.

op marktplaats gezet voor 100 euro

pakket helaas ook kwijt geraakt, ontvanger ontvangt mogelijk X € per kilo aan schadevergoeding ( belachelijk )

eind conclusie : ik ben sowieso al 100 euro kwijt geraakt, nu is het object dus ook kwijt.

Met iets tweedehands verkopen verlies je meestal altijd ( tenzij je iets met winst hebt verkocht )
Dat het product dan wegraakt is dubbel zuur.

Echter de koper heeft zelf niet gerept over verzekerd verzenden, dus helaas pech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat lijkt je zelf eerlijk? Normaal gesproken is het risico van de verzending voor de verkoper. Ik lees in je verhaal geen expliciete overdracht van het risico. Alleen een onduidelijke impliciete overdracht, omdat je de koper laat kiezen of hij een verzekerde of onverzekerde verzending wil.

[ Voor 25% gewijzigd door TBTL op 15-11-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:49

Shunt

Boe

TBTL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:28:
Wat lijkt je zelf eerlijk? Normaal gesproken is het risico van de verzending voor de verkoper. Ik lees in je verhaal geen expliciete overdracht van het risico. Alleen een onduidelijke impliciete overdracht, omdat je de koper laat kiezen of hij een verzekerde of onverzekerde verzending wil.
En dat is dus exact een expliciete overdracht van het risico.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Risico koper inderdaad.

Hoe lang is het geleden overigens? Een PC-behuizing is nou niet echt iets wat je gauw over het hoofd zou zien. Best kans dat het ding ergens in een hoekje van een bestelbus staat, of bij een pakketpunt achter een hoekje ofzo en de komende tijd wellicht alsnog bezorgd gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whopper85
Dank voor alle reacties. Het pakket is sinds 7 november zoek. Vandaag een e-mail gekregen dat het als vermist moet worden beschouwd. Ik heb om meer verduidelijking gevraagd waar het fout is gegaan en of er nog enige kans is dat het terecht komt. Maar ik vermoed een gevalletje diefstal. Te triest eigenlijk. 5% van de pakketten komt kennelijk niet aan volgens PostNL zelf.

Ik wacht nog heel even de reactie af, maar moet dan waarschijnlijk het slechte nieuws gaan brengen. Ik zal in ieder geval de kosten van verzending terug geven, maar dat is natuurlijk een schrale troost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:57
Whopper85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:26:
Ik zal in ieder geval de kosten van verzending terug geven, maar dat is natuurlijk een schrale troost.
Je geeft ze een vinger, dan komen ze voor de hand.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Als je de zending terug gaat betalen, dan erken je ergens schuld. Het is super vervelend, maar ik adviseer je dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:17
DjVe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:38:
Als je de zending terug gaat betalen, dan erken je ergens schuld. Het is super vervelend, maar ik adviseer je dat niet te doen.
Mee eens. Je hebt hier geen schuld.
Had de verkoper gezegd ‘ik kom het liever afhalen’ en jij zei: ‘nee alleen versturen!!’ Dan is het een ander verhaal.

Of als de koper zei ‘liefst verzekerd’ en jij vervolgens ‘nou nee liever gewoon, is toch zonde van je geld joh’.

Jij hebt het juist andersom gedaan… alle veilige opties aangeboden en de koper koos voor de minst zekere optie.

Totaal geen schuldgevoelens nodig. Jij hebt aan je plicht voldaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:54
Whopper85 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:26:
Ik zal in ieder geval de kosten van verzending terug geven, maar dat is natuurlijk een schrale troost.
LordSinclair schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:35:
Je geeft ze een vinger, dan komen ze voor de hand.
DjVe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:38:
Ik neem aan dat dit wordt terugbetaald door PostNL omdat ze hebben gefaald hun dienst te leveren.

Het is betaald door de koper, @Whopper85 hoeft ook niet rijker te worden van dit voorval, dus dat terugbetalen lijkt me eigenlijk wel logisch.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Xander schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:01:
Het is betaald door de koper, @Whopper85 hoeft ook niet rijker te worden van dit voorval, dus dat terugbetalen lijkt me eigenlijk wel logisch.
Hoezo hoeft niet rijker te worden? Die kosten zijn toch betaald aan PostNL, ongeacht wie ze betaald heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 15-11-2023 20:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whopper85
De verzendkosten worden inderdaad terug betaald door PostNL omdat zij hun belofte niet hebben kunnen volbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:54
RobIII schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:20:
[...]

Hoezo hoeft niet rijker te worden? Die kosten zijn toch betaald aan PostNL, ongeacht wie ze betaald heeft?
Stel:
• TS wil zijn case verkopen voor €100
• Koper maakt €106,95 naar TS over voor de case + verzendkosten
• TS rekent €6,95 af bij PostNL om de case te versturen en houdt zoals gewenst €100 over.

• Het pakket raakt kwijt
• PostNL betaalt de verzendkosten à €6,95 terug
• TS heeft nu €106,95 op zijn bankrekening staan? :?

TS hoeft hier toch niet méér aan over te houden dan de oorspronkelijke €100? Mij lijkt het logisch dat alles wat PostNL terugbetaalt dus voor de koper is. Dus ik snapte de adviezen om niets terug te betalen niet zo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Xander schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:52:
TS hoeft hier toch niet méér aan over te houden dan de oorspronkelijke €100? Mij lijkt het logisch dat alles wat PostNL terugbetaalt dus voor de koper is. Dus ik snapte de adviezen om niets terug te betalen niet zo...
Dan nog heeft TS gewoon aan zijn plicht voldaan en netjes opgestuurd (en daar ook voor naar 't verzendpunt moeten gaan, de zooi degelijk inpakken, doos zoeken, verzendlabel regelen, weet-ik-veel) dus die paar euro (jezus, waar hebben we 't überhaupt over) zie ik niet als "winst" of "er op verdienen". Koper was een eigenwijze flapdrol en zit maar lekker op de blaren. Gambled en lost. Shit happens. Moet je niet gaan zeuren over €7.

Had koper bij mij aangeklopt voor die €7 had ik ze zo zonder morren overgemaakt hoor, daar niet van, maar ik vind 't verre van 'verplichting' of zelfs 'moreel' om die paar euro terug te moeten storten. TS heeft aan zijn kant van de deal voldaan, daarna zélfs nog de moeite genomen om PostNL een 'onderzoek' in te laten stellen waar (as always) niks uit kwam en al die tijd verontschuldigend de koper op de hoogte gehouden. Die €7 zijn voor de moeite.

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 15-11-2023 23:12 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:04
TBTL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:28:
Jij leest geen specifieke overdracht? Hoe duidelijk zou dit volgens jou beschreven moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:11
Dit artikel is al wat verouderd, echter: https://blog.iusmentis.co...bij-particuliere-verkoop/ nog steeds actueel.

Je hebt in jouw advertentie duidelijk aangegeven dat afhalen de voorkeur heeft. Het is dus op verzoek van de koper opgestuurd - daarbij is het meteen een overdracht. Je bent dus niemand iets schuldig.

In 't vervolg kun je altijd vermelden dat verzending alleen geschiedt op kosten en risico koper.
Dan hoef je je achteraf ook niet schuldig of verantwoordelijk te voelen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:39

Theo

moederbord

RobIII schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:06:
[...]

Dan nog heeft TS gewoon aan zijn plicht voldaan en netjes opgestuurd (en daar ook voor naar 't verzendpunt moeten gaan, de zooi degelijk inpakken, doos zoeken, verzendlabel regelen, weet-ik-veel) dus die paar euro (jezus, waar hebben we 't überhaupt over) zie ik niet als "winst" of "er op verdienen". Koper was een eigenwijze flapdrol en zit maar lekker op de blaren. Gambled en lost. Shit happens. Moet je niet gaan zeuren over €7.

Had koper bij mij aangeklopt voor die €7 had ik ze zo zonder morren overgemaakt hoor, daar niet van, maar ik vind 't verre van 'verplichting' of zelfs 'moreel' om die paar euro terug te moeten storten. TS heeft aan zijn kant van de deal voldaan, daarna zélfs nog de moeite genomen om PostNL een 'onderzoek' in te laten stellen waar (as always) niks uit kwam en al die tijd verontschuldigend de koper op de hoogte gehouden. Die €7 zijn voor de moeite.
Koper heeft 100 euro aan TS betaald (even een aanname, gebaseerd op niks) , en 7 euro zodat TS, in opdracht van koper, de spullen van de koper kan verzenden. Hoewel TS technisch gezien het verzendlabel heeft betaald is het de koper die de verzending heeft gekocht en opdracht hiertoe heeft gegeven.

Dat de post de verzending niet waar heeft kunnen maken, en die 7 euro aan de betaler retourneert doet niet af dat de koper de eigenlijke opdrachtgever was van de verzending (hij heeft het bepaald en betaald), en dus ook de uiteindelijke betaler. Het lijkt mij dan juist niet meer dan redelijk als de koper zijn betaalde verzendlabel terugkrijgt.

7400 Wp op het dak

Pagina: 1