Afstand verwarming en vloer ikv nieuwe dikkere vloer

Pagina: 1
Acties:

• Elisa_a
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met het leggen van een nieuwe dikkere vloer en verwarmingen die wat laag geplaatst zijn tov de vloer ikv de luchtcirculatie? Wat voor oplossing heb je daar voor kunnen bedenken?

Mijn situatie is namelijk als volgt: ik wil mijn vloer gaan vervangen voor een dikkere vloer die 2.5 a 3 cm dikker is dan mijn huidige vloer. De verwarming staat hier op 9 cm van de huidige vloer in de woonkamer en in de keuken is dat slechts 6.5 cm. Ik heb nooit geweten dat dit al niet valt binnen de richtlijnen tbv luchtcirculatie die ik online vind: dat er 10 a 15 cm tussen de vloer en de verwarming moet zitten. Mijn appartement is een koopappartement, maar het heeft blokverwarming die dus van de vve is, anders had ik zelf de verwarming wat hoger kunnen laten plaatsen. De verwarming in de keuken gebruik ik eigenlijk nooit, dus het gaat mij om de woonkamer. Ik wil niet in een situatie komen dat de verwarming de ruimte niet meer goed verwarmd krijgt met een dikkere vloer.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:27
Hoger plaatsen van de radiators of op een andere plek is toegestaan.
Enig verschil is dat je geen eigen ketel hebt maar een centrale ketel hebt

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
D-dark schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:32:
Hoger plaatsen van de radiators of op een andere plek is toegestaan.
Enig verschil is dat je geen eigen ketel hebt maar een centrale ketel hebt
ja dat wel, maar blokverwarming = centraal systeem = dus niet makkelijk alleen aan jouw installatie werken. Dus een installateur moet dan de verwarming van het hele blok (zie je de naam, blokverwarming ;) ) uitzetten en er aan werken. Of een apparaatje meenemen om de leidingen te bevriezen etc. Kan allemaal wel maar niet makkelijk.

Voor TS: ik zou het eerst maar gewoon doen die vloer en bij problemen kun je altijd nog proberen de radiator hoger te plaatsen, maar dat effect is waarschijnlijk te klein om op te merken.

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:32
Fr33z schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:38:
[...]

ja dat wel, maar blokverwarming = centraal systeem = dus niet makkelijk alleen aan jouw installatie werken. Dus een installateur moet dan de verwarming van het hele blok (zie je de naam, blokverwarming ;) ) uitzetten en er aan werken. Of een apparaatje meenemen om de leidingen te bevriezen etc. Kan allemaal wel maar niet makkelijk.

Voor TS: ik zou het eerst maar gewoon doen die vloer en bij problemen kun je altijd nog proberen de radiator hoger te plaatsen, maar dat effect is waarschijnlijk te klein om op te merken.
Zit er bij blokverwarming dat niet gewoon in iedere woning afsluiters?

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:31
daniel14 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:43:
[...]

Zit er bij blokverwarming dat niet gewoon in iedere woning afsluiters?
Kan wel, maar meestal niet. blokverwarming is bijna altijd een systeem met zogeheten stijgleidingen. Dus alle keukens zitten boven elkaar en er lopen 2 verticale leidingen door al die keukens, met per keuken een radiator. Dus kun je het niet afsluiten per woning of zelfs maar per ruimte. is dus wat lastiger om aan te werken.

edit: een voorbeeld https://www.funda.nl/koop...afelbergdreef-28/#foto-14

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 15-11-2023 15:47 ]