Nieuwe soundbar / soundplate gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshyme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05-2024
Hi allen,

Ik zoek een?
Soundbar / soundplate

Wat is je budget?
Tot circa 500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb momenteel een Philips Fidelio XS1 soundplate (plate + losse woofer) al een aantal jaren, maar de geluidskwaliteit valt toch wel tegen. Beter dan de tv speakers uiteraard, maar het houdt niet over. Ook plopt de woofer best vaak met een harde knal, wat toch niet echt oke lijkt en een halve hartverzakking veroorzaakt bij alle kijkers.

Als tv/media/game hoek staat een 65 inch Samsung S95B, een Nvidia Shield en een Xbox Series X om aan te haken. De Shield gebruiken we het meest om films en series te kijken vanaf externe opslag. Daar zit ook de grote wens, want ik kijk graag films met goede kwaliteit beeld en geluid. Dan is volgens mij Dolby Atmos toch wel een minimum? En wellicht zelfs richting Dolby True-HD of DTS HD Master Audio?

Ik heb alles nu via een HDMI-Arc constructie gekoppeld, maar het is mij om het even hoe alles aangesloten wordt. Kabels van tv, Shield en Xbox richting de soundbar vind ik ook prima als alles er maar op kan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bij koop van de S95B werd heel mooi iets van Q-symphony van Samsung geprezen, waarbij tv speakers en soundbar samenwerken, wat een reden zou zijn om voor een Samsung soundbar te gaan. Geen idee alleen of dit pure marketing is of echt een meerwaarde heeft. Gevoelsmatig denk ik het eerste.

Toch lijkt de Samsung Cinematic Q-series HW-Q700C wel een mooie optie. In veel reviews zie ik ook de Sonos Beam (Gen 2) voorbij komen, al heb ik bij Sonos het idee dat je veel betaalt zonder er echt heel veel speciaals voor terug te krijgen. Of je moet je hele huis al vol Sonos speakers hebben hangen om te koppelen met elkaar. Maar ik heb dus geen merkvoorkeur. Ondersteuning voor audioformaten, aansluitingen en kwaliteit binnen de prijsklasse zijn belangrijk.

Als er suggesties zijn die passend zijn voor mijn situatie, ik hoor ze graag! _/-\o_

Beste antwoord (via Sunshyme op 16-11-2023 09:37)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:33
De Q700C is momenteel overpriced, dan kun je beter voor de Q600C kiezen.

Vanaf de Q800 krijg je een betere/ vollere/ krachtigere soundstage, doordat de meegeleverde woofer groter is komt deze minder boomy over vergeleken met de woofer van de Q600/ Q700. Ook heeft de soundbar zelf grotere en krachtigere racetrack speakers waardoor het geheel natuurlijker en minder geforceerd over komt.

Met het gestelde budget is de Samsung Q800C de beste keuze qua prijs-prestatieverhouding. Wanneer je ruimte hebt voor achterspeakers kun je beter iets meer uitgeven en voor de Q930C kiezen, dan heb je echt surround geluid en in beperkte maten Dolby Atmos afhankelijk van de kamerindeling en plafonhoogte. Zonder achterspeakers en bij een hoge plafon en onjuiste kamer(indeling) is Dolby Atmos een gimmick, echter voegen de surround speakers nog steeds veel toe qua (surround)beleving.

Q-symphony biedt in beperkte mate een meerwaarde, stemmen komen dan echt uit het scherm. Los hiervan bieden Samsung soundbars de meeste bang for the buck waarbij de concurrenten of een mindere geluidskwaliteit bieden voor dezelfde prijs of een veel duurder zijn.

*Wanneer je ook regelmatig muziek luistert zul je of je budget moeten verhogen voor een geschiktere soundbar of minimaal naar boekenplankspeakers met een receiver moeten kijken aangezien de meeste soundbars ongeacht merkt waaronder dus ook de genoemde Samsung modellen ongeschikt zijn voor het correct weergeven van meerdere genres. Dit zal bij jullie geen issue vormen aangezien je dan de Fidelio XS1 niet had gekocht of al veel eerder een upgrade had gedaan ;).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
De Q700C is momenteel overpriced, dan kun je beter voor de Q600C kiezen.

Vanaf de Q800 krijg je een betere/ vollere/ krachtigere soundstage, doordat de meegeleverde woofer groter is komt deze minder boomy over vergeleken met de woofer van de Q600/ Q700. Ook heeft de soundbar zelf grotere en krachtigere racetrack speakers waardoor het geheel natuurlijker en minder geforceerd over komt.

Met het gestelde budget is de Samsung Q800C de beste keuze qua prijs-prestatieverhouding. Wanneer je ruimte hebt voor achterspeakers kun je beter iets meer uitgeven en voor de Q930C kiezen, dan heb je echt surround geluid en in beperkte maten Dolby Atmos afhankelijk van de kamerindeling en plafonhoogte. Zonder achterspeakers en bij een hoge plafon en onjuiste kamer(indeling) is Dolby Atmos een gimmick, echter voegen de surround speakers nog steeds veel toe qua (surround)beleving.

Q-symphony biedt in beperkte mate een meerwaarde, stemmen komen dan echt uit het scherm. Los hiervan bieden Samsung soundbars de meeste bang for the buck waarbij de concurrenten of een mindere geluidskwaliteit bieden voor dezelfde prijs of een veel duurder zijn.

*Wanneer je ook regelmatig muziek luistert zul je of je budget moeten verhogen voor een geschiktere soundbar of minimaal naar boekenplankspeakers met een receiver moeten kijken aangezien de meeste soundbars ongeacht merkt waaronder dus ook de genoemde Samsung modellen ongeschikt zijn voor het correct weergeven van meerdere genres. Dit zal bij jullie geen issue vormen aangezien je dan de Fidelio XS1 niet had gekocht of al veel eerder een upgrade had gedaan ;).

• Sunshyme
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. We zijn inderdaad geen audiofanaten, die analyse klopt. ;) Het gaat er eigenlijk simpelweg om dat we een mooi geluid hebben in zowel hoog als laag bij films/series. Niet heel technisch onderbouwd als we zeggen dat het gewoon lekker moet klinken.

Ik twijfel of we echt iets kunnen met surround sound. We hebben links en rechts naast de bank wel ruimte voor 'achter' speakers, maar die kunnen niet (schuin) achter de bank gepositioneerd worden. De bank staat namelijk al tegen een muur.

Volgens mij is dat dan qua setup al minder ideaal? En verwacht je dat we echt verschil gaan horen tussen die 3.1.2 Q600C vs 5.1.2 Q800c?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Graag gedaan.

Je zou de achterspeakers dan schuin naast de bank kunnen zetten echter zal het effect minder zijn. In de app kun je aangeven dat de achterspeakers vooraan staan, hierop wordt het geluid aangepast. Dit zal dan voor een iets vollere soundstage zorgen vergeleken met de Q800C, of dit de meerprijs waard is is een andere vraag.

Verschil tussen de Q600C en Q800C is goed merkbaar, los van aantal kanalen. Zoals gezegd klinkt de Q800C natuurlijker/ relaxter terwijl de Q600C meer z'n best moet doen, zo heb je bij de Q800C wanneer je volume op 19 zet al een kamervullend geluid in DTS, bij de Q600C dien je het volume op ~30 te zetten voor dezelfde aantal dB. Ook de subwoofer is groter en krachtiger bij de Q800C, deze klinkt meer gecontroleerd en strakker zonder echt te overheersen bij films/ series.

Los van de Q-symphony feature lijken stemmen bij de Q800C meer uit de TV te komen, bij de Q600C is het hoorbaar dat het wat meer van onderaan de tv komt.

Jullie gaan met beide soundbars er in ieder geval goed op voorruit.

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024
Tangent heeft een tv versterker op de markt gebracht. Je kan er speakers + sub. op aansluiten. Is niet duur, ongeveer 200 euro. Er blijft dus nog geld over voor speakers. Reken maar dat de geluidskwaliteit een stuk beter zal zijn dan een soundbar/plate, tenzij je bereid bent om een Sennheiser Ambeo aan te schaffen, maar zelfs daar is niet iedereen tevreden over.
zie: https://www.lbtechreviews...-doesnt-sound-good-enough

• Sunshyme
Heeft het nog zin bij zulke soundbars om te richten op films met specifieke audio zoals DTS-HD (Master Audio)? Tot dusver ging ik meestal voor de DD5.1, maar ik lees ook op fora dat je weinig aan audiokwaliteit of 'onderdompeling' meer krijgt door voor een DTS-HD of DD TrueHD variant te gaan. Dat zou pas bij een veel duurdere setup en met meerdere speakers rondom echt verschil opleveren.

Maakt dat nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
en als je er eentje wil zonder subwoofer... is dat veel minder qua geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

jee_r schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:09:
en als je er eentje wil zonder subwoofer... is dat veel minder qua geluid?
Logischerwijs mis je dan gewoon een stuk in het laag. Geluid zal dus een stuk "scheller" klinken. Je kunt het zelf testen door bij een muziekprogramma de equalizer te openen en de lage tonen helemaal uit te zetten. Zo drastisch zal het gemis aan subwoofer niet zijn, maar het geeft wel aan hoe geluid klinkt als je een volledig deel van het spectrum gewoon niet kan produceren.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-05 11:29
Waar moet je zo'n subwoofer plaatsen? Mag dit achter de tv?
Pagina: 1