Vervanging Server door slimme NAS twijf, DS224+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik zoek een?
Vervanging van mijn energieslurpende (Windows) server met enkele VM's en backup data

Wat is je budget?
Tussen de €500,00 en €750,00

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit Synology omdat het platform je zoveel meer biedt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
SOHO

Ik heb al jaren een Windows Server thuis draaien met daarop enkele VM's. Voor de rest dient deze alleen als backup van mijn data (>1TB op dit moment).
Eén VM gebruik ik om op afstand over te nemen om zo het netwerk van binnenuit te kunnen monitoren en/of aan te passen. Verder af en toe plaatjes en films daarmee afspelen op mijn TV.

Nu las ik de review van Gynnad over de DS224+.
Daar gaf hij aan een SSD schijf als primaire disk te gebruiken voor performance en de 2e disk voor data en dan vervolgens die te backuppen in de cloud.

Ik heb getracht het draadje over "Synology vraag en antwoord" (van 723 pagina's!) door te spitten, maar vanaf de eerste pagina's wordt het gelijk te inhoudelijk voor iemand die nog moet beginnen met Synology. Denk aan FFmpeg, MRS en android sync. (De laatste lijkt me reuze interessant, overigens)

Zodoende wil ik eerst een systeem aanschaffen zodat alles wat meer begint "te leven".

Maar voor aanschaf loop ik tegen de volgende vragen, als jullie deze zouden willen beantwoorden en mij hierin zouden willen adviseren aub.

1.
Een DS224+ heeft maar 2 bays.
Daar zou ik dus een mirror (RAID1) kunnen maken, dan zou 1 disk mogen sneuvelen.
Kun je deze NAS dan ook meldingen laten versturen zodat je actief gewaarschuwd wordt dat er een disk problemen heeft? En is de RAID oplossing van Synolgy betrouwbaar genoeg?

2.
Is een andere NAS wellicht een betere optie?
Dan denk ik aan een 3 of 4 bay met een SSD als primaire disk en redundancy op de data disks?
Bij een andere NAS, ik meen de DS423+ heb je 4 bays, maar die is ook gelijk bijna €200,00 duurder en dan moeten de disks er nog in.

3.
Zijn de conventionele schijven snel genoeg om fatsoenlijk een Windows 10/11 PC'tje op te draaien? Geen heftige applicaties of gaming of zo. Gewoon SSH, intern webverkeer, camera's en wat 'office' zaken.

4.
In geval van een SSD als OS disk en dan een backup op de datadisk en die weer backup'en naar de cloud: Heeft iemand van jullie daar al ervaring mee? Want als je als datadisk bv een 4TB disk hebt, waar haal je dan zoveel cloudstorage vandaan? Lijkt mij ook erg kostbaar?

5. Is er buiten de topics hier op het forum ook nog zoiets als "Synology for dummies". :P

B.v.d. voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:18
Hoeveel capaciteit wil je?
Stel je wil 18TB. Dan kun je beter 2 schijven van 18TB nemen ipv 4x 6TB. Scheelt namelijk bijna de helft aan stroomverbruik.

• ronh
Poeh, nee, zoveel heb ik niet nodig.
Ik dacht om te beginnen aan 4x 4TB of 8TB in een mirror, dat is voorlopig genoeg voor data opslag.
Maar zit ik nog in dubio over de andere puntjes.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Wat bedoel je met punt drie? Een synology NAS is niet geschikt om een fatsoenlijk Windows 10 pctje op te draaien.

• ronh
Oh, ik had begrepen dat dat wel kon?
Goed dat je het even meldt.
Ook niet op een DS423+ of DS723+?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:17
Nee, veel te weinig processorkracht & geheugen. Geheugen kan je wel uitbreiden trouwens; een DS423+ heeft standaard 2GB geheugen. Voor Windows heb je minimaal 8GB nodig + overhead voor virtualisatie. Processorkracht kan je niet uitbreiden & is veel te weinig in een DS423+ voor een Windows virtualisatie.

[ Voor 47% gewijzigd door upje op 16-11-2023 19:08 ]

• ronh
Ik had sowieso in gedachten om hem met 16GB uit te breiden hiervoor, zoals ik ook las in de review.
Maar dat is wel even een domper, dat je er geen virtuele Windows machine op kan draaien. Dacht echt gelezen te hebben dat dit kon.
Maar waarvoor zou je dan 16GB in zo'n NAS stoppen? Welke apps gebruiken dan nog meer zoveel memory?

• ronh
Synology geeft zelf aan dat het kan?
https://www.synology.com/...e/virtual_machine_manager
Maar zoals gezegd, ik ben nog een leek op Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Inmiddels 1 jaar verder en nog steeds aan het dubben over wat het beste is. 🙈

Voor de toekomst lijkt mij de DS423+ wel de beste optie mbt uitbreiding.

Windows VM op de DS423+ lijkt mij geen optie, lees dat dat heel erg slecht draait. ((Laat ik wel een tablet draaien)
Maar de overige functies staan me wel aan.

Alleen een vraag, mbt de prijs en de disk configuratie.
Al de hele dag van alles aan het lezen over verschillende configuraties, bv SSD mirror en 2 disks in een RAID1. Zoals je ziet ben ik nog van de oude stempel, RAID0/1/5.

Maar als ik de DS423+ aanschaf met 2x4TB (om de 1e aanschaf in prijs te drukken) en deze installeer met SHR, kan ik dan later zonder problemen een 4TB toevoegen?
Wordt de capaciteit dan automatisch uitgebreid in een (soort van RAID5) redundancy pool?

Bvd

[ Voor 4% gewijzigd door ronh op 09-11-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ronh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 16:58:
Maar als ik de DS423+ aanschaf met 2x4TB en deze installeer met SHR, kan ik dan later zonder problemen een 4TB toevoegen?
Ja, zie hier wat de mogelijkheden zijn: https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator
n.b. je kan nooit een kleinere HDD in dezelfde pool toevoegen.

Voor wat betreft je oorspronkelijke vraag, ondanks dat ik groot fan van Synology ben, vind ik dat ze nogal achterlopen qua ontwikkelingen (CPU, > 1Gbit ethernet, NVMe boot etc) . Wil je meer dan alleen een NAS dan vind ik ze op dit moment te duur, mogelijk dat er nog een goede black friday / tech monday deal komt.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2024 17:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:04
En zelfbouw, met TrueNAS of Unraid of zo? Kan je het zo prijzig maken als je zelf wil. Upgraden van 2 naar meer schijven betekent een nieuwe opzet. Twee schijven is meestal Raid-1 (mirroring), meer schijven zou ik tegenwoordig ZFS doen ... Maar aangezien een NAS geen backup is, is mijn aanname dat je elders nog een backup maakt, wat wel spannend is tijdens een rebuild van je data als je overstapt van Raid1 naar iets anders. Ik zou gelijk de definitieve setup kiezen. Let op dat je CMR schijven koopt en geen SMR!

SHR kende ik niet, vind ik ook eng. Als daar wat misgaat, kan je het vermoedelijk niet rebuilden op iets anders dan Synology. Maar goed, daar heb je je backup ook weer voor.
En Houtenklaas is keurig gecorrigeerd. SHR is niet eng, maar gewoon een standaard en daarmee dikke prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 09-11-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Dank je voor je snelle antwoord.
Voor alsnog heb ik het idee voor VM's laten varen, wellicht een lichte Linux variant.
Juist voor Black friday kom ik er nu weer op, hopend op een leuke deal.
Mijn Windows Server wordt oud, vreet stroom etc.

Ik wil dan graag de functionaliteiten zoals video's en foto's streamen naar mijn TV en backup van mijn bestanden.
Liefst een sync met mijn (O365) Onedrive.
Lijkt me dat de DS423+ dat wel kan, toch?
Vandaar de vraag voor minimale configuratie, disks zijn €100+/disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:13:
En zelfbouw, met TrueNAS of Unraid of zo? Kan je het zo prijzig maken als je zelf wil. Upgraden van 2 naar meer schijven betekent een nieuwe opzet. Twee schijven is meestal Raid-1 (mirroring), meer schijven zou ik tegenwoordig ZFS doen ... Maar aangezien een NAS geen backup is, is mijn aanname dat je elders nog een backup maakt, wat wel spannend is tijdens een rebuild van je data als je overstapt van Raid1 naar iets anders. Ik zou gelijk de definitieve setup kiezen. Let op dat je CMR schijven koopt en geen SMR!
Juist het gedoe met Windows met updates, nu bijna EOL etc, wil ik vanaf.
Liefst een OS zoals Synology, click and forget.

Jij haalt nu ook RAID1 aan, is ook oude technologie. Vandaar mijn vraag of ik met SHR met 2 disks kan beginnen en deze later (zonder rebuild!) kan uitbreiden à la raid5.
CMR/SMR is ook weer een nieuwe term voor me, ik ga uit van de aanbevelingen van Synology en dacht aan WD Red plus 4TB disks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
CMR schijven zijn "traditioneel" en WD Red voldoet daaraan. SMR is een nieuwe (goedkopere) techniek waar sporen elkaar half overlappen, voor NAS'sen geen goed idee. WD Red is prima, niks aan veranderen. In het kader "click and forget" - niks mis mee - heb ik even meegelezen met SHR, volgens de folders van Synology kan je inderdaad disks toevoegen zonder gedoe. Maar het is geen marktstandaard, mocht je Synology uitfikken, heb je weer een nieuwe Synology nodig om je schijven in te steken, rebuilden van je schijven in een Linux doos lijkt dan niet te kunnen. Ik vind het ding tamelijk prijzig voor de CPU en geheugen, maar het "click and forget" zal daar debet aan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:13:
SHR kende ik niet, vind ik ook eng. Als daar wat misgaat, kan je het vermoedelijk niet rebuilden op iets anders dan Synology. Maar goed, daar heb je je backup ook weer voor.
SHR is niets proprietary aan, het is een open standaard en prima te recoveren.
https://kb.synology.com/t...my_DiskStation_using_a_PC

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 09-11-2024 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
DukeBox schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:55:
[...]

Als je het niet kent kan je er beter ook geen onzin over vertellen.
https://kb.synology.com/t...my_DiskStation_using_a_PC
I stand corrected. Vandaar ook het "vermoedelijk". Had je overigens ook iets aardiger kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:57:
Had je overigens ook iets aardiger kunnen zeggen.
Heb je gelijk in, sorry.

Het was ook een beetje hoe jouw post op mij over kwam door SHR 'eng' te noemen en daarmee TS te beïnvloeden terwijl het juist de meest flexibele en veilige keuze is. Je noemde zelf ook al ZFS, waar SHR qua 'raid' niet veel van afwijkt qua opzet. Het is allemaal gewoon native linux lvm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:34
SHR is geweldig, en ja, je kunt een backup maken naar Onedrive:
https://id.nl/huis-en-ent...ynology-nas-naar-onedrive

Je kunt ook eens in dit topic rondneuzen:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

[ Voor 60% gewijzigd door gerritjan op 09-11-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:50

Neus

www.zenaconsult.com

Ik heb mijn 3-node Proxmox cluster vervangen met een QNAP TS-464. Dat is een quad-core Intel Celeron NAS en komt met 4GB of 8GB. Ik heb er zelf 2x 32GB ingestopt en dat werkt!

Mijn 4 VM's heb ik geconverteerd naar het QNAP (lees QEMU) formaat en de 11 dockers via Docker Compose en de bewaarde config folders makkelijk overgezet.

Ding heeft 4 bays met elk een 10TB SATA disk plus 2x NVMe slots - eentje gebruik ik voor de read-cache en de andere voor de VM's en Dockers - met een dagelijkse backup naar de SATA RAID. Dankzij de 2x 2.5TB interface en optionele 10Gbit PCI-e kaart is ook nog eens lekker snel benaderbaar.

Zeker een aanraden - tenzij je vastzit op Synology (ik gebruik DSM voor Office365 backups bijvoorbeeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIfgw1ID_dgRr091F3pfHifaG_o=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/nA5P3E9CHLtgpYsnHHJVqEJR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TwVaCXz027Z6Gxn9oY7CKyG78Xs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/D5qnwF5q4JSavx304RnjsPew.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ew2vr-SUi-72D2E2aphKDOamxDc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uoo1acr8hzMwct5ssNnznbbc.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rWlaycFrdcRD7luW9DnVCme7UJk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/z4FjDsXwBQE8L3lB6cgpUWpt.png?f=fotoalbum_tile

Ps. Mijn rack verstookte per dag gemiddeld 13KW, nu zit ik op 2.9KW. _/-\o_

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Ik zit nu nog nergens aan vast.
Maar poeh, weer een hoop te lezen over Qnap.
Maakt de keuze niet gemakkelijker 🙈🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 11:50

Neus

www.zenaconsult.com

Haha! Anders heb ik nog een Dell R230 rack server voor je met Synology DSM 7.2 als OS :-)

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronh
Nee dank je... 🤣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:34
ronh schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:54:
Ik zit nu nog nergens aan vast.
Maar poeh, weer een hoop te lezen over Qnap.
Maakt de keuze niet gemakkelijker 🙈🤣
Ik ben zelf fan van Synology.. omdat ik daar ooit eens mee begonnen ben in 2007, maar dat had net zo goed een QNAP kunnen zijn.
Het voordeel van Qnap is vziw snellere hardware, terwijl het gemak van DSM het grote voordeel van Synology schijnt te zijn.
SHR (Hybrid Raid) wordt volgens mij niet door QNAP ondersteund.
YouTube: Synology vs QNAP in 2024 - LET'S TALK NAS

[ Voor 7% gewijzigd door gerritjan op 09-11-2024 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
gerritjan schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:33:
[...]

Ik ben zelf fan van Synology.. omdat ik daar ooit eens mee begonnen ben in 2007, maar dat had net zo goed een QNAP kunnen zijn.
Het voordeel van Qnap is vziw snellere hardware, terwijl het gemak van DSM het grote voordeel van Synology schijnt te zijn.
SHR (Hybrid Raid) wordt volgens mij niet door QNAP ondersteund.
YouTube: Synology vs QNAP in 2024 - LET'S TALK NAS
Ik heb nog even verder gelezen na de terechte tik op de vingers over SHR ... QNAP lijkt de betere hardware te hebben, maar Synology heeft SHR als wapen, wat inderdaad gewoon een uitstekende implementatie is t.a.v. een groei in harddisks. Ga je voor "power" dan is Qnap de keuze, ga je voor evolutionaire groei van disks dan lijkt Synology de betere keuze (ik ben wat voorzichtig geworden :) ) Qua kosten ontloopt het elkaar zo goed als niets. Als VM's geen "must" meer zijn en op termijn een groei in disk wel gewenst, dan is de keuze denk ik niet lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

DSM (Synology) is gewoon een mooi product. Heb geen recente ervaring met QNAP maar tot een jaar of 6 geleden kon dat bij lange na niet meten aan DSM. Ervaringen met support en ook lange ondersteuning voor oudere modellen heeft mijzelf (en op mijn werk) geen enkele reden meer gegeven iets anders te proberen. Het enige waar ik zelf moeite mee heb is de stilstand, de laatste consumenten modellen waten al voorzien van gedateerde hardware toen ze uitkwamen en de geruchten van de x25 modellen lijkt ook niets van uit te komen, dit in tegenstelling tot de concurenten.
Stel je dus niet heel veel eisen qua functionaliteit out of de box dan heb je mogelijk bij andere merken meer bang for buck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:58
kijk maar eens op nascompares.com daar staat voldoende info over qnap en synology in een aantal vergelijkende publicaties.
de laatste jaren heeft qnap grote stappen gemaakt (qts5) in de verbetering van de software.
qnap heeft ook standaard 2,5Gb netwerk aansluitingen, waar synology in 1Gb blijft steken
Pagina: 1