Minimale vrije ruimte onder afzuigventielen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hieronymus
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik laat in de keuken van mijn nieuwbouwhuis een muur met hoge kasten zetten. Het originele idee was om hier kasten van 240cm hoogte neer te zetten (waardoor het totaal op ~248cm inclusief plint uitkomt). Op basis van voortschrijdend inzicht zet ik hier liever 260cm neer, waardoor de totale hoogte op ~268 cm komt. Mijn plafondhoogte is 275cm. Dit zou ~7cm ruimte boven de kasten over laten, waar er aan één kant twee afzuigventielen boven een kast zitten (zie ook hieronder). De ventilatiepunten kunnen volgens mij niet meer worden aangepast zonder veel gedoe (het plafond - van kanaalplaten - zit er al in ;) ).
  • Is ~7cm vrije ruimte vs plafond genoeg voor afzuiging? Een snelle rekensom zou een doorgang hebben van ongeveer 854 cm²( (62+60)*7 ), dat is natuurlijk ruim meer dan de ~2x75cm² van een dubbel kanaal zelf en ook meer dan de ~180cm² die onder een deur als vrije ruimte moet worden aangehouden. Beide situaties zijn echter natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar de enige datapunten die ik kan vinden. Ik kan alleen informatie vinden over de vrije ruimte rond de ventilatie-unit zelf...
  • Ik twijfel ook over het aanbrengen van een koof, zie ook de impressie hieronder. In deze koof kan ik natuurlijk ventilatiegaten aan laten brengen, waardoor ook meteen die ventielen verstopt zijn. Dit zal ook de airflow niet ten goede komen, natuurlijk. Is zoiets mogelijk?
  • Het oordeel van een keukenboer vertrouw ik niet helemaal, en de aannemer is over het algemeen erg terughoudend in dit soort zaken (begrijpelijk, natuurlijk). Vandaar deze vraag hier.
Snede van de bouwtekening:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83gXx7EuzBJzHfa1a-6NeB4akfA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4aDtM8votSm6pmReG7R5DIo.png?f=user_large

Impressie van de situatie zonder koof / inbouw rondom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRPdBt2-P5MT-Xevyr1RrdQF31Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDeIQIdRLLl2DJwM340zSqZl.jpg?f=fotoalbum_large

Impressie van de situatie met koof (zij het zonder ventilatie):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/isdm1bTom-h4xlw0PbzoBiriIiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5u6vFLT79YlYONDVlkm19yYy.jpg?f=fotoalbum_large

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Beste antwoord (via Hieronymus op 16-11-2023 13:40)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Hieronymus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:51:
[...]

Zo'n lijnrooster is een goede optie, helaas lijken die niet te passen omdat ze ergens die 100mm buis moeten aansluiten (die je linkt heeft 120mm nodig als je 'm plat legt). Die durf ik best plat te drukken, maar een roosterbouwer natuurlijk niet.

Op zich geeft dit wel hoop dat desnoods met een simpele airbox er wat te regelen is.
Ja, airbox in het kastje, daar je twee ventielen in, lijnrooster op de voorkant van het kastje, zoiets.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

• No Hands
  • Nu online
Je kunt vast een mooi lijnrooster maken in het bovenste kastje als de keukenboer wat creatief meedenkt: https://www.ventilatiesho...&utm_content=Lijnroosters

• Hieronymus
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:23:
Je kunt vast een mooi lijnrooster maken in het bovenste kastje als de keukenboer wat creatief meedenkt: https://www.ventilatiesho...&utm_content=Lijnroosters
Zo'n lijnrooster is een goede optie, helaas lijken die niet te passen omdat ze ergens die 100mm buis moeten aansluiten (die je linkt heeft 120mm nodig als je 'm plat legt). Die durf ik best plat te drukken, maar een roosterbouwer natuurlijk niet.

Op zich geeft dit wel hoop dat desnoods met een simpele airbox er wat te regelen is.

So now, less than five years later, you can go up on a steep hill in Las Vegas and look West, and with the right kind of eyes you can almost see the high-water mark — that place where the wave finally broke and rolled back.

Acties:
  • Beste antwoord

• No Hands
  • Nu online
Hieronymus schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:51:
[...]

Ja, airbox in het kastje, daar je twee ventielen in, lijnrooster op de voorkant van het kastje, zoiets.

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-11 15:22
Zijn het beide afzuigventiellen? Is niet de ene toevoer en de andere afvoer? Waarom zou je 2 afzuigventiellen strak naar elkaar in een hoekje hebben vraag ik me dan af...

Euhm... \n ...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nickname55 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:10:
Zijn het beide afzuigventiellen? Is niet de ene toevoer en de andere afvoer? Waarom zou je 2 afzuigventiellen strak naar elkaar in een hoekje hebben vraag ik me dan af...
Het benodigde debiet halen zonder te hoge luchtsnelheden en bijbehorende herrie. Een aan- en afvoer bij elkaar zou nog vreemder zijn :)

• Hieronymus
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:13:
[...]

Het benodigde debiet halen zonder te hoge luchtsnelheden en bijbehorende herrie. Een aan- en afvoer bij elkaar zou nog vreemder zijn :)
Exact, de aanvoer voor de keuken zit een meter of 4 naar rechts (dus buiten het plaatje).

Pagina: 1