Passieve koeling met water koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Gegroet,

Ik wil graag eens beginnen met een waterkoeling projectje om mijn PC stiller te krijgen. Nu zou ik graag een waterkoel systeempje willen aanleggen zonder fans. heeft iemand hier ervaring mee of misschien nog wat handige pointers?

Ik wil dus gebruik maken van een radiator om mijn Athlon 1400 te koelen. Maar is een radiator genoeg om het water voldoende af te koelen? Welke radiator zou hiervoor goed genoeg zijn? (misschien 2 radiatoren??)

Alvast bedankt voor uw input. :)

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:44

Exterazzo

Qeasy

Op donderdag 06 september 2001 11:04 schreef Stuff het volgende:
Gegroet,

Ik wil graag eens beginnen met een waterkoeling projectje om mijn PC stiller te krijgen. Nu zou ik graag een waterkoel systeempje willen aanleggen zonder fans. heeft iemand hier ervaring mee of misschien nog wat handige pointers?

Ik wil dus gebruik maken van een radiator om mijn Athlon 1400 te koelen. Maar is een radiator genoeg om het water voldoende af te koelen? Welke radiator zou hiervoor goed genoeg zijn? (misschien 2 radiatoren??)

Alvast bedankt voor uw input. :)
wil je er 2 radiatoren in hebben, dan moet je wel een heeeeeeeeleeeeee grote kast hebben, of iig veel ruimte bij je pc!

Audentia

• Kroetsjov
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
(overleden)
Een radiator alleen koelt niet genoeg af (tenzij je 'm buiten zet en de wind er doorheen laat blazen ... er zal toch echt een fan op moeten. (Maar op 7V is dat toch geen probleem?)

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik heb wel eens geprobeerd om gewoon passief te koelen met m'n waterkoeling.. Ging een uurtje ofzo goed (1000@1420), daarna werd het water toch ietsje te warm..

Misschien als je inderdaad een grote radiator neemt, die je ook nog eens zo opstelt dat er toch koude lucht doorheen kan gaan (vrije opstelling dan ,dus niet in je kast!) dat het zou kunnen..

En anders gewoon een stille fan (bijv een stille 12cm 220V fan, of een 12V op 7V laten draaien) erop plaatsen? Scheelt in ieder geval al vrij veel herrie..

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Met de ruimte zit het wel goed. Ik heb een big tower en zat te denken om twee radiatoren te plaatsen. Een radiator boven op de kast en een grote radiator aan de zijkant van de kast.

Dan zal het toch maar met een 12volt fan op 7volt worden. Ik probeer het wel gewoon. :)

Qua materialen, wat raden jullie aan? Met name de radiator zou ik wel een tip kunnen gebruiken.

Voor de rest had ik dit in gedachte:
CPU blok: Dangerden Maze-2.
Pomp: eheim 1048
Slang: Tricoplex Tubs

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Bestiole
  • Niet online
Stuff heb je nu al zitten testen of niet ?

Wil ook zoiets beginnen dus... als het af is PICS :)

Me, myself & I

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:11
Met een groot open reservoir kan het makkelijk zonder fans. Mijn broer draait zonder fans een setup bestaand uit; Enheim pomp met een maze2 waterblokje, en een open reservoir van +-20 liter. Watertemperatuur loopt met een kamer temperatuur van 20 graden op tot z'n 25 graden. Wat z'n 1333 T-bird prima koeld.

Verwijderd

mischien een gek idee, maar zou je geen schoorsteen kunnen maken ?

Men neme een dikke pvc buis die je wel ziet voor de afvoer van dakgoten. De opening aan de onderzijde, zo dicht mogelijk bij de grond de opening aan de bovezijde tegen het plafond aan, wellicht met een 90' bocht erin, om de lucht netjes op te zuigen en te versprijden. op ongeveer een meter van de grond monteert men een fikse radiator horzontaal met een gesloten behuizing waar de pijpen op zijn aangesloten.

Warme lucht stijgt en koude lucht daalt, aangezien de warme lucht bij de radiator stijgt, wordt er lage druk gecreerd onder de radiator, zodat er lucht wordt aangezogen bij de onderste pijpopening, die dus de koudste lucht uit de kamer opzuigt.

Maar nu moet dat water natuurlijk warm genoeg zijn om die lucht zo snel te verwarmen dat die dan ook daadwerkelijk zoveel warmer wordt dan de omgevingslucht dat het genoeg uitzet en zoveel lichter is dan de lucht bovenaan de pijp dat er genoeg lucht gaat circuleren.

Het lijkt me een leuk experiment, maar je als je streeft naar CPU temperaturen van onder de 30'C kan je dit beter niet doen ,voor doodse stilte lijkt he tme ideaal.

-Kaag-

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:03
beetje oude topics kicken?

[ Voor 91% gewijzigd door bredend op 17-04-2004 17:41 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik kan een barton 2500+ @ 3200+ met wc laten draaien zonder fans, dan wordt ie wel 49 graden aan het einde van de dag. Ik heb een oude auto radiator van 24x16x4 cm

http://axrotterdam.blogspot.nl

Verwijderd

was niet bewsut bezig een oud topic te kicken, maar leek me onnodig een nieuw topic te starten als er reeds een bestaat waar ik mijn post kwijt kan.

@Kaasboer hoeveel water past er in die autoradiator van je ?

• Whiskeyjack
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 11:29
Een geheel passieve waterkoeling lijkt me ook wel wat. Maar blijf je niet altijd het geluid van je voeding (fan) horen? Heb eens gelezen dat er sowieso altijd een airflow door je voeding moet gaan.

Wat betreft de haalbaarheid, ik denk dat een redelijk grote radiator buiten de PC geplaatst genoeg warmte kan afvoeren voor prestaties tenminste gelijk aan luchtkoeling. Dat van die schoorsteen lijkt mij overigens een goed idee.

Verwijderd

Als dit topic toch al gekickt is: Zalman Resorator. Watercooling zonder fans. Volgens de reviews koelt het goed voor een normale PC. Het enige wat je hoort als je je oor erop legt, is de pomp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 99% gewijzigd door Dre op 20-10-2013 17:05 ]

Verwijderd

Als je toch een fan in je voeding hebt, waarom dan geen airduct naar je rad? Gaat je temp lekker omlaag zonder extra lawaai. Wil voor m'n server ook zo'n oplossing proberen.
De hoeveelheid water in je rad maakt overigens helemaal niks uit. Het gaat om het oppervlak wat contact met lucht maakt. Met meer water duurt het alleen iets warmer voordat het opgewarmt is en dus ook lang voordat het afgekoeld is.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
@kaagman
je bedoelt wellicht een bong-koel systeem?
daarmee kan je met gewone waterkoeling temperaturen onder omgevingstemperatuur halen, doordat je met verdamping werkt.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Het kan wel werken, moet je gewoon je rad buiten je kast hangen(ook niet er tegen aan, maar er echt buiten.)

dan kan het rad zijn warmte aan de omgeving afstoten en zou het goed moeten komen

• Q-bone
  • Laatst online: 15:16

Q-bone

Dusss...

Ik zelf heb een jaar echt passief gedraait met een radiator van 40 x 40 (zo iets) radiator heb ik niet meer liggen is evt te koop. maar oke, ik had dus eerst een amd 1400 op 1600 draaien een normale thunderbird en daarna een 1800+ op 3200+ en dat gewoon met een maze 2 en die radiator, dus waarom het volgens velen niet mogelijk zou zijn is mij een raadsel 8)7

als je meer wilt weten kan je me altijd e-mailen

jongderoy@hotmail.com

succes.

bla?

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:21
WAt is dat bong waar jullie het over hebben??

http://axrotterdam.blogspot.nl

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
[google=bong]

ff zoeken voor je zoiets vraagd.. zoek ook es met de search, dan vind je wel wat

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
inderdaad, ff met google op "bong cooling" zoeken had je oa. dit opgeleverd...

plaatje ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://eyecannon.com/1(2).jpg

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 19:33

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Als je mijn sig checked zie je dat het kan... een Athlon xp 1700+ @ 2600+ zonder fans.... voor de setup zie.... (wel met fans.... maar goed, die kunnen dus uit)

http://www.backyard-family.com/test/wcsetup.html

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

Verwijderd

@ NewbieNeo,

ik bedoelde geen Bong, Prbleem met een Bong is dat je het water vaak moet bijvullen en dat de luchtvochtigheidsgraad in de kamer flink stijgt. In de zomer geen pretje.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik heb mijn computer ook in het begin gekoeld gehad met alleen een rad.. dan kan je alleen niet overklokken... Het wordt dan echt een systeem voor stilte en niet voor snelheden... Ook je tempratuur moet je dan niet teveel van verwachten maar het is best wel te doen...

Setup toendertijd was trouwens een home made waterblok met een Black Ice 1 rad.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Q-bone
  • Laatst online: 15:16

Q-bone

Dusss...

als je een goede radiator hebt is het heel goed mogelijk, zelf had ik een 1800+ op 2 volt draaien op 3200+...

bla?

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Ik zag toevallig dat dit topic nog actief was.. t'is weer een tijdje geleden. Ik zal wel ff een update geven.

Het eerste idee voor mijn waterkoeling was met een radiator uit een Suziki Alto '86. Hele mooie koperen radiator overigens, Fl. 25,- (ja, met floreinen nog) op de sloop.
Op zich werkte de radiator naar behoren, zolang ik maar niet te lang te veel zat te doen. Als ik de hele tijd op full CPU en VGA load zat dan steeg de temperatuur heel snel naar de 60 - 70 graden. Niet echt wenselijk dus.
Er paste heel mooi 2 80mm fans op de radiator, dus dat ging op zich wl mooi, alleen dat was weer niet passief.

Time to call in the big guns... Bij een lokale radiator boer een goedkope (lees: afgekeurde) radiator gekocht voor weinig geld (geen idee meer wat ik er voor had betaald). Dit is een gewone radiator zoals iedereen die wel aan de CV heeft hangen.
Voor een pic: http://www.vado.org/stuff/div/radiator_3_03.jpg

Dit was dus echt ideaal. De pic hierboven is een test opstelling, later heb ik hem gewoon aan de muur gehangen onder mijn bureau. Ideaal, geen omkijken meer naar gehad.
uiteindelijk had ik maar 1 fan in mijn systeem en dat was de fan in mijn voeding en die draaide op 7 volt. Dus het was echt heeeeerlijk stil in mijn kamer, ook als de PC aan stond. :o)
De temperaturen van mijn systeem kwamen nooit boven de 40 graden uit, ook niet 100% stressed voor langere periodes.

Inmiddels heb ik mijn waterkoeling al niet meer trouwens. Ik ging de laatste tijd zoveel updaten en zeer regelmatig naar LAN parties dat het erg onhandig was om al die spullen steeds mee te nemen. (Rad bleef aan de muur hangen, nam altijd een extra groot reservoir mee)
Maar het is dus wel degelijk mogelijk om een geheel passief gekoeld systeem te hebben.

Overigens bestond mijn waterkoel systeem toen uit de volgende onderdelen:
TB 1400 MHz - Dangerden CPU block
Asus K7M - Dangerden Northbridge block
Asus GF3 - Dangerden VGA koeler
Eheim pomp (type vergeten)

[ Voor 1% gewijzigd door Stuff op 30-04-2004 15:50 . Reden: link werkte niet goed -- fixed ]

Verwijderd

als je passief wil koelen en je hebt een gewone rad,

is het aan te raden deze gewoon buiten de kast plat te leggen op een kleine verhoging aan de zeikanten. het contactoppervlak moet zoveel mogelijk lucht raken die op kan stijgen door de warmte. Kan je best redelijke temps mee halen.
Pagina: 1