'Fikst' is niet hetzelfde als 'repareert'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
nieuws: Intel fikst mogelijke privilege-escalationkwetsbaarheid in cpu's

@Hayte, volgens mij is hier al eens eerder over geiscussieerd, maar het gebruik van 'fiksen' in deze context van 'een kwetsbaarheid repareren' ziet er voor mij toch vreemd uit.

'Fiksen' in het Nederlands betekent iets als 'regelen', 'klaarspelen' (zie ook: woordenlijst.org). Het is niet een één-op-één synoniem van het Engelse 'to fix', wat 'repareren' betekent.

Wat is er mis met "Intel repareert mogelijke..."?

[ Voor 7% gewijzigd door emperor3s op 15-11-2023 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37

Hayte

Nieuwsredacteur
Volgens de (betaalde variant van de) Van Dale is fiksen ook een computerterm, voor bijvoorbeeld het repareren van een bug in een programma :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fixt of repareert lijkt mij ook beter. als je klaarspelen weer gaat bekijken kom je op:
`Zij speelde het klaar het probleem op te lossen.`, https://www.woorden.org/woord/klaarspelen
Komt op hetzelfde neer natuurlijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

En fixen/fixt zou volgens van dale alleen zijn een "sportwedstrijd) door omkoping beïnvloeden"
En toch als ik een niet werkende zonneschern bij onze technische dienst inschiet krijg ik toch terug : Word gefixed.

Licht misschien aan mijn bubbel. maar fixen als oplossen/repareren is echt wel normaal woordgebruik.
Dus ik denk dat dit weer een gevalletje is, van dale beschrijft gebruik van een woord, maar dicteert het niet, en zal altijd iets achterlopen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:50

*knip*. Dit voegt niks toe.

[ Voor 76% gewijzigd door rens-br op 15-11-2023 12:25 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emperor3s
  • Laatst online: 20:53
Hayte schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:32:
Volgens de (betaalde variant van de) Van Dale is fiksen ook een computerterm, voor bijvoorbeeld het repareren van een bug in een programma :)
Ik zie inderdaad bij een Google search dat hier en daar 'bugs fiksen' als term gebezigd wordt. Maar dit is toch nog weer een iets andere uitdrukking dan 'kwetsbaarheden fiksen' - die term kom ik nergens tegen bij de eerste 20 resultaten.

De oorspronkelijke vraag blijft voor mij nog staan: wat is er mis met het woord 'repareren' van kwetsbaarheden (een formulering die wél uitgebreid voorkomt bij een snelle Google search)? Waarom per se voor 'fiksen' willen gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:37

Hayte

Nieuwsredacteur
emperor3s schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
[...]

Ik zie inderdaad bij een Google search dat hier en daar 'bugs fiksen' als term gebezigd wordt. Maar dit is toch nog weer een iets andere uitdrukking dan 'kwetsbaarheden fiksen' - die term kom ik nergens tegen bij de eerste 20 resultaten.

De oorspronkelijke vraag blijft voor mij nog staan: wat is er mis met het woord 'repareren' van kwetsbaarheden (een formulering die wél uitgebreid voorkomt bij een snelle Google search)? Waarom per se voor 'fiksen' willen gaan?
Er is niks mis met het woord repareren, net zoals er niks mis is met het woord fiksen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

inb4 er is niets mis :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 22:24
emperor3s schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
[...]

Uh. Bugs fixen is dé term wereldwijd die gebruikt wordt voor hetgeen je met Bugs doet. En een kwetsbaarheid komt door bugs. Dus het fixen van een kwetsbaarheid is daarmee legitiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:54

3_s

t14wo schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:37:
[...]

Uh. Bugs fixen is dé term wereldwijd die gebruikt wordt voor hetgeen je met Bugs doet. En een kwetsbaarheid komt door bugs. Dus het fixen van een kwetsbaarheid is daarmee legitiem.
Ja, maar dan is het fixen, verbasterd Engels.
Met fiksen associeer ik ook eerder iets regelen.
Volgens de gratis Van Dale is het 'voor elkaar brengen'. Dat is, voor mij, iets anders dan repareren.
Pagina: 1