Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-06 10:24
Dit jaar is het de bedoeling om te gaan voor een nieuwe TV, maar de keuze is natuurlijk reuze in dit segment.

Op dit moment heb ik een relatief simpele Samsung QLED TV, in 2019 gekocht met Black Friday.
uitvoering: Samsung QLED QE49Q67R Zilver

Opzich is het een goede TV, maar mist nu met al het nieuwere geweld toch wat op gebied van kleuren. De helderheid is niet zo'n issue, want meestal is de ruimte toch vrij donker.

Dan ga je toch al snel bij Samsung zelf kijken voor een vervanger, en kom je bij de QN95B of S95B/C uit. Maar toch wil ik ook graag support voor Dolby Vision en DTS geluid (eigenlijk gewoon alles 8) ). En dat heeft Samsung niet, en valt daarom al snel af. LG's WebOS systeem heb ik ook weinig mee moet ik zeggen, dus ging ik kijken naar Android TV apparaten met de Pentonic 1000 soc. Lijkt mij een goede keuze, omdat toch alles rondom Google draait bij mij.

Dan kom je logisch gezien als snel uit bij onderstaande modellen in de 55 inch afdeling:

uitvoering: Sony Bravia XR-55A95L Zwart
Kom overal zeer goed uit tests, gebruikers zijn ook zeer tevreden, maar de prijs is stevig vergeleken met de concurrentie.

uitvoering: Philips 55OLED908/12 Zwart
Weinig reviews nog, en voorzien van een LG MLA paneel. Prijs is ook vriendelijker, maar heeft iemand ervaring met Philips toestellen?

Met beiden zal het er flink op vooruit gaan, maar ben vooral even opzoek naar ervaringen met deze Philips TV, of het merk in algemene zin de afgelopen jaren. Daar is minder over te vinden dan een LG, Samsung, Sony etc.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op deze website kan je tests vinden inclusief metingen. Misschien heb je daar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
TBTL schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:00:
Op deze website kan je tests vinden inclusief metingen. Misschien heb je daar wat aan.
Uiteraard heb ik die, en anderen, al uitgeplozen. Metingen zijn leuk, maar de helderheid is niet echt iets waar ik mij zorgen over maak.

Het gaat nu eigenlijk meer om de ervaringen met Philips TV's van de afgelopen jaren. Niet dat je iets koopt, en er alleen maar ellende mee hebt.

Eén ding is zeker, zowel een MLA als een QD OLED paneel is een vooruitgang t.o.v. de TV die er nu hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastasix
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 21:23
Ik heb toevallig 2 weken geleden de 908 gekocht. Geen eerdere philips oled gehad, wel lang geleden een LCD. Wel een G2 hangen en daarvoor een E6V.

Ik heb eigenlijk exact hetzelfde dilemma gehad. Al was de Sony vanwege de prijs voor mij nooit een optie. Ja de reviews zijn wat beter en ja als ambilight niet je interesse heeft is de tv over het algemeen wat beter, maar dat vind ik in ieder geval het extra geld niet waard. De kosten baten verhouding kan ik niet voor mijzelf goedpraten in ieder geval.

Ik twijfelde tussen de G3 en de S95C naast de philips. S95C viel al snel af vanwege gebrek aan Dolby Vision (al had ik wel graag met QD oled willen testen...maarja...). De G3 en de Sony (en de Panasonic) hebben betere papieren en reviews. Maar zo marginaal dat je ze (denk ik persoonlijk) naast elkaar moet hebben staan om in dagelijks gebruik het verschil te zien.

De G3 heeft betere papieren want de software werkt net iets beter en de helderheid marginaal hoger en de kleurreproductie schijnt uets beter te zijn. En ik heb al jaren LGs dus en het gemis van webOS en meer specifiek de magic remote is wel echt enorm. Wat werkt dat systeem fantastisch zeg.

In ieder geval. De philips vind ik zeer fijn. Het moet wat mij betreft wel zo zijn dat je interesse moet hebben in ambilight. Anders kan je beter een G3 nemen met eventueel een voet.

Even wat ervaring punten op een rij.

Positief:
- Ambilight (dit was voor mij de keuze om deze boven de G3 te verkiezen, ik zit in een donkere ruimte en het is echt veel fijner voor mijn ogen). Het kan ook uit uiteraard.
- Helderheid
- 120HZ met VRR op mijn PC
- Ingebouwde chromecast
- Geluid, tsja, geluid op televisies is een ding tegenwoordig, hier scoort de sony ook hoge ogen.
- Kan draaien op de voet, had ik niet verwacht maar is toch in sommige situaties hier heel handig
- Stevige kwaliteit en materialen
- OS loopt soepel en geen issues met traagheid ofzo

Negatief:
Deze punten zijn negatief in vergelijking met mijn LG voornamelijk. Ik heb geen echt negatieve punten op dit moment...anyway:
- Google TV...ik vind het een beetje een prut systeem. Maar oke...het nieuwe WebOS is ook niet meer ze fijn een gestructureerd als het oude.
- Afstandbediening, super fijn dat er geen batterijen meer zijn, maar het kan op geen enkele manier op tegen het gebruiksgemak van de magic remote
- Gewicht...wat een bakbeest, maar daar heb je natuurlijk alleen last van bij wegzetten.

Al met al tot nog toe (met dus maar 2 weken gebruik) zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:18
Brede kleurenbereik en kleurenvolume is enkel zichtbaar bij content die dit ondersteunt.

Enkel afgaan op een bepaalde SoC makes no sense, de MT5895 is vlot en kan zeker nog meerdere jaren mee. Tegen die tijd kun je eventueel voor een geringe bedrag een up to date externe mediaplayer kopen.

Een goede WOLED tv is vergeleken met jouw huidge ook al een flinke vooruitgang. Deze stap is zelfs groter dan van WOLED naar WOLED+MLA of QD-OLED.

De stap van 49'' naar 55'' is relatief klein en ben je binnen een paar dagen aan gewend en zul je erna zeggen, ''Had ik maar een maatje groter gekocht''. Een 65'' midrange OLED TV zal meer beleving/ impact bieden dan een 55'' high end OLED tv.

Philips is alleen interessant wanneer je veel waarde hecht aan Ambilight.

Een Sony 65A8xK of 65A8xL is, gelet op jouw wensen, de logische keuze. Hiermee bespaar je ~ 30% en kun je over een jaar of 3 a 4, wanneer je deze besparing verdubbeld, weer voor een mooie upgrade kiezen. Tegen die tijd is QD-OLED volwassen en wellicht MicroLED in 65'' voor een acceptabele prijs te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Freshouttheoven schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:10:
Brede kleurenbereik en kleurenvolume is enkel zichtbaar bij content die dit ondersteunt.

Enkel afgaan op een bepaalde SoC makes no sense, de MT5895 is vlot en kan zeker nog meerdere jaren mee. Tegen die tijd kun je eventueel voor een geringe bedrag een up to date externe mediaplayer kopen.

Een goede WOLED tv is vergeleken met jouw huidge ook al een flinke vooruitgang. Deze stap is zelfs groter dan van WOLED naar WOLED+MLA of QD-OLED.

De stap van 49'' naar 55'' is relatief klein en ben je binnen een paar dagen aan gewend en zul je erna zeggen, ''Had ik maar een maatje groter gekocht''. Een 65'' midrange OLED TV zal meer beleving/ impact bieden dan een 55'' high end OLED tv.

Philips is alleen interessant wanneer je veel waarde hecht aan Ambilight.

Een Sony 65A8xK of 65A8xL is, gelet op jouw wensen, de logische keuze. Hiermee bespaar je ~ 30% en kun je over een jaar of 3 a 4, wanneer je deze besparing verdubbeld, weer voor een mooie upgrade kiezen. Tegen die tijd is QD-OLED volwassen en wellicht MicroLED in 65'' voor een acceptabele prijs te koop.
Het formaat van 55 inch is wat mij betreft echt groot genoeg, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Past ook netjes op de plek waar die gaat komen.

De keuze voor die chip is dat het de opvolger is van die MT5895, en daarmee sneller is en langer meegaat. Dat fabrikanten dan ook Google TV 12 erop zetten, is ook gunstig t.o.v. versie 10 of 11 bij 2021/22 modellen.

Ambilight hoef ik niet persé te hebben, daarvoor zou ik m dan ook niet kiezen. Hooguit voor het MLA paneel dan. Maar lees gemixte ervaringen over Philips TV's.

Wat betreft de A84L lees ik in de reviews dat deze helderheid tekort kan komen, maar hoe zit dat in de praktijk. Want verder is de SoC wel dezelfde als de A95L met Google TV 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
John767 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:55:
[...]

De keuze voor die chip is dat het de opvolger is van die MT5895, en daarmee sneller is en langer meegaat. Dat fabrikanten dan ook Google TV 12 erop zetten, is ook gunstig t.o.v. versie 10 of 11 bij 2021/22 modellen.
Dat het langer ondersteunt zal worden is een feit, dat is mijn punt niet.

Het is erg onlogisch om zoveel geld uit te geven aan een tv waarbij jij de gebruikte SoC relatief zwaar laat meewegen. Stel dat je de nieuwe televisie 7 a 8 jaar gaat gebruiken, dan ben je voordeliger af met een midrange OLED tv + een externe mediaplayer kopen halverwege de gebruiksduur van de tv mocht je het OS tegen die tijd traag of ontoereikend vinden.

Wanneer je de beste beeldkwaliteit die momenteel te koop is wenst, is het een ander verhaal.
Wat betreft de A84L lees ik in de reviews dat deze helderheid tekort kan komen, maar hoe zit dat in de praktijk. Want verder is de SoC wel dezelfde als de A95L met Google TV 12.
Alleen de A95L maakt gebruik van de nieuwe Pentonic 1000 SoC, de A8xK en A8xL gebruiken de MT5895.

Sony is altijd iets behoudender m.b.t. de piekhelderheid (deels voor de levenduur van het paneel), HDR highlights worden hierdoor minder helder weergegeven. Door de class leading processing maakt de toegepaste tone mapping dit grotendeels weer goed in de praktijk. In SDR is er geen merkbaar verschil met de concurrentie.

High end OLED televisies koop je enkel voor de betere HDR weergave, deze heeft dan meer impact. In SDR zit er over all weinig verschil tussen alle OLED TV's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-06 16:08
Wat is er mis met de kleuren van je huidige display? Niet gewoon last van de overcompressie van je streamingdienst?

Je scherm ondersteunt HDR, zou toch mooie kleurweergave moeten hebben (indien meegezonden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
Josk79 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:07:
Wat is er mis met de kleuren van je huidige display? Niet gewoon last van de overcompressie van je streamingdienst?

Je scherm ondersteunt HDR, zou toch mooie kleurweergave moeten hebben (indien meegezonden).
Met de TV is opzich niks mis, maar mist gewoon de diepte van de kleurweergave.
Zwart is gewoon niet echt zwart, omdat je altijd een backlight aan hebt staan.

Nu stream ik ook gewoon alles, voornamelijk Plex, met apps op de tv zelf. Wil daarom ook niet meer terug naar een externe mediaspeler.

• Freshouttheoven
Je hoeft ook niet terug naar een externe mediaplayer, dit is geheel afhankelijk van hoeveel jaar je de nieuwe TV wilt gebruiken.

Verschil in benchmark scores tussen de Pentonic 1000 en de MT5895 is niet groot, met laatst genoemde kun je nog jaren vooruit zonder een externe mediaspeler te hoeven kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el frikandel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-04 12:37
mastasix schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:00:
Ik heb toevallig 2 weken geleden de 908 gekocht. Geen eerdere philips oled gehad, wel lang geleden een LCD. Wel een G2 hangen en daarvoor een E6V.

Ik heb eigenlijk exact hetzelfde dilemma gehad. Al was de Sony vanwege de prijs voor mij nooit een optie. Ja de reviews zijn wat beter en ja als ambilight niet je interesse heeft is de tv over het algemeen wat beter, maar dat vind ik in ieder geval het extra geld niet waard. De kosten baten verhouding kan ik niet voor mijzelf goedpraten in ieder geval.

Ik twijfelde tussen de G3 en de S95C naast de philips. S95C viel al snel af vanwege gebrek aan Dolby Vision (al had ik wel graag met QD oled willen testen...maarja...). De G3 en de Sony (en de Panasonic) hebben betere papieren en reviews. Maar zo marginaal dat je ze (denk ik persoonlijk) naast elkaar moet hebben staan om in dagelijks gebruik het verschil te zien.

De G3 heeft betere papieren want de software werkt net iets beter en de helderheid marginaal hoger en de kleurreproductie schijnt uets beter te zijn. En ik heb al jaren LGs dus en het gemis van webOS en meer specifiek de magic remote is wel echt enorm. Wat werkt dat systeem fantastisch zeg.

In ieder geval. De philips vind ik zeer fijn. Het moet wat mij betreft wel zo zijn dat je interesse moet hebben in ambilight. Anders kan je beter een G3 nemen met eventueel een voet.

Even wat ervaring punten op een rij.

Positief:
- Ambilight (dit was voor mij de keuze om deze boven de G3 te verkiezen, ik zit in een donkere ruimte en het is echt veel fijner voor mijn ogen). Het kan ook uit uiteraard.
- Helderheid
- 120HZ met VRR op mijn PC
- Ingebouwde chromecast
- Geluid, tsja, geluid op televisies is een ding tegenwoordig, hier scoort de sony ook hoge ogen.
- Kan draaien op de voet, had ik niet verwacht maar is toch in sommige situaties hier heel handig
- Stevige kwaliteit en materialen
- OS loopt soepel en geen issues met traagheid ofzo

Negatief:
Deze punten zijn negatief in vergelijking met mijn LG voornamelijk. Ik heb geen echt negatieve punten op dit moment...anyway:
- Google TV...ik vind het een beetje een prut systeem. Maar oke...het nieuwe WebOS is ook niet meer ze fijn een gestructureerd als het oude.
- Afstandbediening, super fijn dat er geen batterijen meer zijn, maar het kan op geen enkele manier op tegen het gebruiksgemak van de magic remote
- Gewicht...wat een bakbeest, maar daar heb je natuurlijk alleen last van bij wegzetten.

Al met al tot nog toe (met dus maar 2 weken gebruik) zeer tevreden.
Kan bij deze Philips 908 de B&W speaker verwijderd worden? Die heb ik namelijk niet nodig want heb Sonos in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
el frikandel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Kan bij deze Philips 908 de B&W speaker verwijderd worden? Die heb ik namelijk niet nodig want heb Sonos in huis.
Het lijkt een los onderdeel als je naar de behuizing kijkt, maar volgens mij is het niet bedoeld om er vanaf te halen. Als dat wel kon, zou Philips dit wel duidelijk neerzetten.

Kijk zelf afwisselend via TV speakers of Homecinema set, maar kan mij voorstellen dat je toch je eigen soundbar wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastasix
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-05 21:23
el frikandel schreef op zondag 10 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Nee, deze is echt onderdeel van het het tv frame.
Pagina: 1