Ik zoek een?
Goed upgrade-pad voor een 8 jaar oude CPU met een 5 jaar oude videokaart. Ik heb zelf vroeger vaak pc's in elkaar gezet en upgrades gedaan, maar dit was mijn laatste desktop die nu door mijn kind in gebruik is en weet niet meer zo goed wat goede combinaties van CPU/GPU zijn.
Waarvoor wordt het gebruikt?
Wordt mee gegamed: Fortnite, GTA V, Minecraft, etc. Hoeft niet op Ultra High 4k, maar moet wel soepel lopen.
Wat is je budget?
Afhankelijk van welke kant het op gaat, max €500,-, mits het voldoende oplevert qua performance.
Specificeer het systeem:
Wat heb ik zelf bedacht?
Een aantal scenario's, maar de krux zit hem in de balans tussen CPU en GPU, en dat weet ik niet zo goed.
Goed upgrade-pad voor een 8 jaar oude CPU met een 5 jaar oude videokaart. Ik heb zelf vroeger vaak pc's in elkaar gezet en upgrades gedaan, maar dit was mijn laatste desktop die nu door mijn kind in gebruik is en weet niet meer zo goed wat goede combinaties van CPU/GPU zijn.
Waarvoor wordt het gebruikt?
Wordt mee gegamed: Fortnite, GTA V, Minecraft, etc. Hoeft niet op Ultra High 4k, maar moet wel soepel lopen.
Wat is je budget?
Afhankelijk van welke kant het op gaat, max €500,-, mits het voldoende oplevert qua performance.
Specificeer het systeem:
# | Category | Product |
---|---|---|
1 | Moederborden | Asus Z170M-PLUS |
1 | Processors | Intel Core i5-6600K Boxed |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 4 |
1 | Geheugen intern | Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 |
1 | Videokaarten | Inno3D GeForce RTX 2070 Twin X2 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Core 1500 |
1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart |
1 | Monitors | LG UltraGear 27GP850-B Zwart |
1 | Solid state drives | Samsung 960 EVO 1TB |
Wat heb ik zelf bedacht?
Een aantal scenario's, maar de krux zit hem in de balans tussen CPU en GPU, en dat weet ik niet zo goed.
- Alleen CPU upgrade: De max CPU voor het moederbord is een Core i7-7700K, welke voor €100,- in de V&A staat. Het budget hoeft niet uitgegeven te worden, maar geen idee of dat iets oplevert qua gaming capaciteit. Kind wil ook een gaming kast met RGB zooi, dus dan kunnen we met het budget daar mee los
- CPU + GPU upgrade: Zelfde CPU, met nog €400,- over voor een snellere GPU. Geen idee de i7-7700K alsnog de bottleneck is van een betere GPU.
- CPU + Moederbord: Hier kom ik buiten mijn kennisgebied. Is er voor dit budget een combinatie te vinden welke met het DDR4 kan werken waarbij de upgrade de moeite waard is? En is dat de moeite waard met de RTX 2070?
- CPU + Moederbord + geheugen: Wordt (vermoed ik) al snel boven budget, of als het binnen budget blijft is het verschil te klein?