Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingoflimbs
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-12-2023
Wat ga je met je laptop doen?
Naast allround gebruik als office/internet en opslag van reisfoto's, wil ik graag dat laptop geschikt is voor gaming (voorbeelden; AoE2: Def. Edition, RDR2)

Wat is je budget?
1000-1200euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zal enkel incidenteel het huis verlaten, gewicht etc. niet zo van belang

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen merk voorkeuren, wel heb ik een voorkeur voor een apparaat dat enigzins stevig/degelijk aanvoelt. De kwaliteit van het beeldscherm is voor mij iets minder van belang, omdat ik de laptop meestal zal aansluiten op een monitor. Wij hebben thuis meerdere thuiswerkplekken.

Afgelopen dagen heb ik enkele reviews en vergelijkingen gelezen over o.a. laptops zelf, maar ook processors en videokaarten die ik regelmatig tegenkwam bij laptops binnen mijn budget range. O.b.v. hiervan heb ik enkele opties gevonden die mij (met mijn bescheiden kennis) geschikt lijken.

https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Goede hardware uitrusting voor naar mijn inziens scherpe prijs. Het uiterlijk spreekt me iets minder aan maar dat vind ik van minder belang.

https://www.alternate.nl/...ptop/html/product/1911170
Wat minder opslagcapaciteit, qua hardware redelijk identiek aan bovengenoemde optie. Uiterlijk spreekt me iets meer aan.

https://www.bol.com/nl/nl...errer=socialshare_pdp_www
Goede hardware uitrusting, processor wellicht iets minder dan de MSI maar nog altijd meer dan goed genoeg. Tevens spreekt uiterlijk me het meest aan, en iets goedkoper dan de bovenste 2 opties.

1. Zijn er wellicht betere opties binnen het budget te verkrijgen die mij nog ontschoten zijn?
2. Zijn er nog andere zaken die meewegen maar ik niet zo op het oog heb (kwaliteit hardware anders dan CPU/GPU, maximaal energieverbruik van een GPU/laptop combinatie, ...)?

Alvast dank voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wibisoeribami
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-05 17:08
Ik heb persoonlijk deze week de Lenovo LOQ aangeschaft zoals gedeeld in jouw post. Zeer tevreden mee, enige minpunt wat je kan benoemen is dat het beeldcherm niet 100% sRGB is.

Zelf ga ik de laptop voornamelijk gebruiken op een extern beeldscherm (1440) dus dat is voor mij geen punt, daarnaast ben ik ook tevreden over de beeldkwaliteit van het scherm.

Wat betreft jouw andere opties, ik lees overal dat de MSI laptops in deze prijsklasse afgeraden worden qua bouwkwaliteit en koeling. De i7 heeft inderdaad meer cores en zal in multitasken beter presteren, van wat ik heb begrepen presteert de Ryzen 7 in de meeste gevallen beter of gelijkwaardig met gamen. Daarnaast is de Ryzen 7 zuiniger qua energieverbruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-06 02:15
Ik heb even een vergelijking gemaakt, (links naar de Pricewatch zijn wat dat betreft sowieso wat handiger dan naar shops):

https://tweakers.net/pric...;1947234;1947228;1999860/

Dat zijn de door jou gelinkte laptops, met als extra nog de Lenovo LOQ met i7 processor. Die valt nog net binnen je budget.

Ik heb daarnaast ook een uitvoering van de Gigabyte G6 meegenomen. (er is er nog 1 voor dezelfde prijs bij andere aanbieder(s), verschil lijkt hem in de toetsenbordverlichting te zitten, hoewel de site van Gigabyte dat tegen lijkt te spreken).

Ik zou de MSI's laten afvallen, die hebben namelijk de GPU (TGP) beperkt tot 45W, terwijl de Lenovo's een TGP van 115 W hebben... (Pricewatch lijkt niet te kloppen, die zegt 95W voor de 15IRH8 (met i7 proc.), maar Lenovo geeft op hun site voor beide 115W op)
Bovendien hebben de MSI's niet zulke felle schermen (250 cd/m2, versus 350 cd/m2 voor de beide Lenovo's)

Mocht je echt voor minder geld willen, dan zou je de Gigabyte G6 kunnen overwegen:
- Zelfde i7 als de Lenovo,
- 75 W TGP op de RTX 4060
- Iets andere schermverhouding, 1920*1200 meer pixels.
- Scherm helderheid niet gespecificeerd
- Plaats voor een extra SSD (er kan 2 keer M.2-2080 in)

Beide Lenovo's hebben overigens ook plaats voor een extra M.2-2080 SSD, er zit een 1TB m.2-2042 in, met plaats voor nog een 2080.
Nadeel van de Lenovo's is wel dat het geheugen niet uitbreidbaar lijkt te zijn. Gigabyte specificeert het niet. Lenovo zegt op de site dat ze getest hebben tot 16 GB, daarmee sluiten ze groter dus ook niet helemaal uit...

Persoonlijk denk ik dat de Lenovo met Ryzen 7 die €50,- extra t.o.v. de Gigabyte wel waard is. Wel iets langzamere CPU, maar ik denk dat meer stroom voor de GPU wel beter uitpakt in games.

Of je de €150,- tussen de 2 Lenovo's het waard is voor je, moet je zelf bepalen. Ik denk dat dat in games niet bijster veel zal uitmaken. Eerder in bijvoorbeeld video bewerken, maar dat doe je geloof ik niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 17-11-2023 21:10 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thekingoflimbs
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-12-2023
Dank voor jullie hulp! Ik ben voor de Lenovo met Ryzen 7 gegaan. Gister aangekomen en in gebruik genomen, eerste indruk is erg postief. Laptop voelt erg degelijk aan, wel wat zwaar maar gezien het feit ik hem voor 99% binnenshuis zal gebruiken is dat geen enkel probleem. Games lopen vlot en zien er goed uit op het scherm. Door de aanwezigheid van een numpad zijn de letters over het algemeen wat meer naar links georiënteerd wat merkbaar is bij typen (soms verkeerde toets), maar vanwege veelal gebruik van los toetsenbord ook dit geen issue. Vooralsnog dus erg blij met de aankoop.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19

Bommes

Capo del formaggio

Ik haak even in, @Wild Chocolate bedankt voor je reactie!
Ik ben zelf ook in de markt voor een gamelaptop.
Of de best Buy budget game PC, daar ben ik eigenlijk nog niet over uit.. Maar dat komt neer die mijn eigen draaikonten twijfel gedrag :o

Gamelaptop ik had er zelf deze ook nog bij gevonden: uitvoering: ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W
Die as we speak nog weer wat gezakt is on de prijs, nu onder de 900 euro gedipt.
Opslag de helft, 512GB inplaats van 1TB
Processor + geheugen net iets minder snel.

Maar overal wel 150 euro goedkoper dan de uitvoering: Lenovo LOQ 15APH8 (82XT009FMH)

Zouden de, (in mijn n00b ogen) kleine verschillen heel erg merkbaar zijn?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Hoi @Bommes, beetje lopen topic-kapen hier >:)

:+ Geintje, TS heeft al wat gekocht, en je hebt wel de gunfactor, als mede MF-er met je mooie reisverhalen *O*

Ik vind zo'n vergelijkingstabelletje altijd wel lekker.

Wat mij opvalt naast door jou al genoemde:
- Schermhelderheid heeft de Asus 250 cd/m2 tegen 350 cd/m2 voor de Lenovo. Mijn eigen laptop heeft ook 350 cd/m2, daar kan ik bij onze caravan mee onder de luifel gamen, en naast de caravan wel formule 1 op kijken, mits ik hem in de goede richting zet en er geen zonlicht op het scherm valt. Gamen of werken in vol daglicht (geen direct zonlicht op het scherm, maar zonder parasol o.i.d. erboven), houdt niet over. Ik zou bij een volgende laptop dus eerder voor een feller scherm gaan, dan voor een minder fel scherm. Maar dat is moeilijk in te schatten voor een ander, ik vind spellen als Half-life/Black Mesa toch al gauw slecht te zien wanneer je in donkere gebieden van het spel loopt (uiteraard kan je daar nog wat spelen met de gamma instelling van de game zelf). Wellicht ben ik daar ook gewoon gevoeliger/zeikeriger in dan anderen.
- TGP is niet gespecificeerd door Asus :( , maar gezien de zware voeding en grote durf ik wel aan te nemen dat die waarschijnlijk niet lager is dan bij de Lenovo, misschien zelfs iets hoger. Ik durf zelfs voorzichtig te vermoeden, dat ze net als bij de 17 Inch broer 115W + 25W boost hebben aangehouden. Maar ja, kon ik het maar met data onderbouwen, in plaats van vermoedens })
- Of 512 GB genoeg is, kan ik niet voor je bepalen. Voor mij is het véél te weinig. Voordeel van de Lenovo is dat hij ruimte heeft voor een extra SSD, Asus meldt dat nergens, dus ga ik ervan uit dat hij maar 1 aansluiting daarvoor heeft. Ik heb eerder spijt dat ik maar 1 TB heb bijgeprikt in mijn eigen laptop O-)

Processor vind ik moeilijk in te schatten, maar is bij de meeste games niet de bottleneck, dus dat lijkt het me geen dealbreaker. Als de TGP inderdaad op 115+25 ligt, kon hij best eens beter presteren dan de Lenovo. Als het scherm en de SSD voor jou geen issue zijn, lijkt het me een prima deal!

Dit lijkt de Asus te zijn (maar ze geven niet de hele seriecode...): https://www.notebookcheck...A15-FA507NV.738882.0.html Daar hebben ze het over TGP van 115+25.
En hier een filmpje van een FA507 (zonder NV, zonder verdere exacte code...)

Wat me doet vermoeden dat er een redelijke kans is dat je ook in de Asus een 2e SSD kwijt kan.

De vraag met deze info is dan hoeveel waarde je er aan wilt/kunt hechten, en hoe erg je het zou vinden als het achteraf toch minder blijkt te zijn -O-

iRacing Profiel

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:19

Bommes

Capo del formaggio

Mijn excuses voor de kaap, ik dacht de ts heeft al een laptop gekocht, die ik ook in mijn shortlist had staan.
Vandaar dat ik even binnen kwam lopen :$

Thans wederom voor je reactie @Wild Chocolate ik had zelf al wat speurwerk gedaan en reviews gelezen.
Ik had al ergens gelezen dat die Asus plek heeft voor 2 ssd's dus 1Tb er bij prikken kan.

Enige waar ik over twijfel is de geluidsproductie tijdens gamen, maar dat schijnen ze allemaal (gamelaptops) wel flink te doen. Wat logisch is gezien de compacte behuizing en prestaties. Maar wel minder prettig is als je op de bank naast je partner zit die Netflix aan het bingen is :o

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Bommes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:30:
Mijn excuses voor de kaap, ik dacht de ts heeft al een laptop gekocht, die ik ook in mijn shortlist had staan.
Vandaar dat ik even binnen kwam lopen :$

Thans wederom voor je reactie @Wild Chocolate ik had zelf al wat speurwerk gedaan en reviews gelezen.
Ik had al ergens gelezen dat die Asus plek heeft voor 2 ssd's dus 1Tb er bij prikken kan.

Enige waar ik over twijfel is de geluidsproductie tijdens gamen, maar dat schijnen ze allemaal (gamelaptops) wel flink te doen. Wat logisch is gezien de compacte behuizing en prestaties. Maar wel minder prettig is als je op de bank naast je partner zit die Netflix aan het bingen is :o
Gamen op de bank doe ik eigenlijk nauwelijks. Het kan wel wat helpen om er een laptopkoeler onder te zetten, dat doe ik eigenlijk standaard als ik wat zwaarder werk ga doen. Maar dat gezegd hebbende, ik zit momenteel op de bank te forummen en mijn ventilator staat alweer aardig te draaien :(
Maar in mijn beleving is het nu ook weer niet zo dat dat direct overlast geeft voor de mensen om mij heen. Zó hard is het nu ook weer niet. Maar je hoort hem wel duidelijk.

iRacing Profiel

Pagina: 1