Game PC - 2000 euro nu, meer over een paar jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een uitgeklede versie van het BBG 4K gaming systeem.

De wijzigingen:
7800 XT ipv 7900 XTX
Ik koop liever nu een degelijke midrange kaart en over een jaar of 2-3-4 nog eens, dat lijkt me effectief meer opleveren op langere termijn. Het doel is om het behoorlijk lang uit te zingen met deze config, met een mid-life gpu upgrade. Hoewel de 7800 XT ook niet uitblinkt in zuinigheid en stroomkosten tegenwoordig een factor zijn, is deze wat meer toekomstgericht dan een RTX 4700, want meer vram. Daarnaast is deze indien gewenst nog wat te undervolten incl max power limit om verbruik terug te dringen voor een beperkt prestatieverlies.

Noctua NH-D15 (zwart) ipv Scythe Fuma 3
2x Noctua NF-A14 PWM (zwart) om de stock fans van de Fractal Design North te vervangen
1x Noctua NF-S12A PWM (zwart) voor achterin
Stiller is beter en mag wat kosten.

Ik kom dan dus uit op het volgende
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 396,-€ 396,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 204,-€ 204,-
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G€ 581,91€ 581,91
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 133,-€ 133,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 102,90€ 102,90
2VentilatorsNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 24,50€ 49,-
1VentilatorsNoctua NF-S12A PWM chromax.black.swap, 120mm€ 24,79€ 24,79
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 110,11€ 110,11
1VoedingenCorsair RM850x SHIFT ATX3.0€ 162,05€ 162,05
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.873,66

Openstaande vragen:
Ik maak me om koeling geen zorgen met de overkill Noctua, maar vraag me wel af of ik qua geluid beter af ben met de mesh versie van de North behuizing, of die met de glasplaat. RGB boeit me niet en gaat uit, dus daar heb ik de glasplaat in ieder geval niet voor nodig.

Heeft het zin om, aangezien ik van plan ben over een paar jaar alsnog een nieuwe midrange gpu te kopen, meer te investeren in een ROG Strix B650E-F mobo (zoals ook vermeld in de BBG) vanwege een pcie gen 5 slot, of zal dat allemaal zo'n vaart niet lopen?

Andere suggesties? Ben ik onverstandig veel uit aan het geven aan onnodige componenten, gezien de gpu downgrade?

note: ik heb geen zin in zelf bouwen, dus dat mag Azerty voor me doen. Ik ben dus wat beperkter in alternatieven.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:30
Noctua staat mooi in een North.

Hier wat inspiratie:

Ik zou net als Matt Lee de uitvoering: Noctua NH-U12A chromax.black pakken als koeler met als fans de uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm als fans gebruiken met de bruine hoekjes uitvoering: Noctua NA-SAVP1.
Tja kost wat, maar de koeler en fans gaan heel lang mee en zijn stil.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:49
Ik zou stille componenten kiezen en besparen op de dure Noctua fans:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 396,-€ 396,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 204,-€ 204,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7800 XT Phantom Gaming 16GB OC€ 586,-€ 586,-
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 802 Zwart€ 164,71€ 164,71
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 99,-€ 99,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 110,11€ 110,11
1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 850W€ 165,64€ 165,64
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 109,90€ 109,90
Totaal€ 1.835,36
De BQ 802 heeft geluiddemping en 3x 14cm BQ fans. Met mesh front voldoende koeling.
De BQ Pro 5 koeler is stiller dan de oude Noctua NH-D15 en met 12cm frontfan meer ruimte met je memory: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1995238;1472978/
De BQ Straight voeding heeft de stekkeraansluitingen normaal aan de achterzijde, aan de voedingzijde ook een 12VHPWR aansluiting en extreem stil. Platinum efficiency ipv Gold(Corsair).

Een PCIe5.0 slot zal je niet snel missen. Zelfs een PCIe3.0 slot had bij de introductie van PCIe4.0 videokaarten nog voldoende bandbreedte.

• Bundin
  • Niet online
Woezik schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:
Ik zou stille componenten kiezen en besparen op de dure Noctua fans:

<snip>

[/table]De BQ 802 heeft geluiddemping en 3x 14cm BQ fans. Met mesh front voldoende koeling.
De BQ Pro 5 koeler is stiller dan de oude Noctua NH-D15 en met 12cm frontfan meer ruimte met je memory: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1995238;1472978/
De BQ Straight voeding heeft de stekkeraansluitingen normaal aan de achterzijde, aan de voedingzijde ook een 12VHPWR aansluiting en extreem stil. Platinum efficiency ipv Gold(Corsair).

Een PCIe5.0 slot zal je niet snel missen. Zelfs een PCIe3.0 slot had bij de introductie van PCIe4.0 videokaarten nog voldoende bandbreedte.
Thanks voor de tips, ik zal zeker naar de voeding kijken. De reden voor deze was simpel: aangeraden in de BBG, dus ik ga ervan uit dat de aansluitingen opzij lekker passen bij het kabelmanagement in die kast.

Wellicht had ik in de OP moeten vermelden dat de North gekozen is vanwege het uiterlijk. Hoewel groter dan ik oorspronkelijk van plan was te kiezen, spreekt de zwart/hout combi me dusdanig aan dat die keuze wel vast staat :)

• Woezik
Fractal geeft aan dat de tweede HDD niet gebruikt kan worden bij een voeding die dieper is dan 155mm.
Een goede 15cm diepe ATX3.0 voeding is: https://tweakers.net/pric.../msi-mpg-a850g-pcie5.html

• Djarune
Woezik schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:44:
De BQ Pro 5 koeler is stiller dan de oude Noctua NH-D15
Vind ik nogal een statement. Waaruit blijkt dat? Die oude NH-D15 is nogsteeds absolute top.
Zie oa Hardware Busters: be quiet! Dark Rock Pro 5 Review

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:46

Thomg

Aww yiss

Sterker nog, Hardware Canucks heeft de koeler ook getest en vind hem vrij beroerd voor de prijs.
YouTube: be quiet! Dark Rock Elite & Pro 5 Review - Air Cooling gets Complicated (Rond 11:50)

Vooral AM5 is erg slecht voor de prijs, iets wat de TS van plan is.

• Bundin
  • Niet online
Djarune schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 22:21:
Ik zou net als Matt Lee de uitvoering: Noctua NH-U12A chromax.black pakken als koeler met als fans de uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM chromax.black.swap, 120mm als fans gebruiken met de bruine hoekjes uitvoering: Noctua NA-SAVP1.
Tja kost wat, maar de koeler en fans gaan heel lang mee en zijn stil.
Ziet er mooi uit, ik switch inderdaad naar die koeler. Vooral omdat ie ook minder lomp is. Ik ben er echter nog steeds niet uit of ik de mesh of de glass zijkant wil, dus mogelijk is ie toch niet zichtbaar :) Maar zo'n ding gaat tig jaar mee en een minder lompe past dan makkelijker in een eventuele opvolger.

Qua voeding lees ik her en der dat de Corsair 850x serie stiller en gemiddeld net beter is dan de genoemde be quiet.

Maakt het enig verschil om G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 te selecteren? CAS 30 ipv 32, verder zie ik geen verschillen. Ik gok dat het qua perfromance niet veel uit zal maken (deze is goedkoper ook, weird). de 30-versie is bij Azerty wel op voorraad.

Overigens ook aan het overwegen om over te stappen naar Alternate als bouwer, want daar hebben ze de uitvoering: Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7800 XT 16GB, die is volgens een hoop reviews heel erg stil. Omdat de bak op mijn bureau 30cm van mijn hoofd staat vind ik dat een prettig idee. Nadeel: assemblage een bak duurder...

• Cobiwan
  • Niet online
Ik heb een slechte ervaring met Noctua casefans. Ze gaven een soort irritante hum rond de 1000rpm in mijn Fractal Design R5. Be quiet fans hadden dat probleem niet.

En weet je zeker dat je geen Nvidia 40 series GPU wil? Is echt een stuk beter voor ray tracing.

NB ik weet niet wat de videokaarten gaan doen qua stroomgebruik, maar misschien is het handig wat ruimer te gaan zitten in voeding als je niet over een tijdje zowel je voeding als videokaart wil vervangen.

[ Voor 28% gewijzigd door Cobiwan op 15-11-2023 13:19 ]

• Bundin
  • Niet online
Cobiwan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:18:
Ik heb een slechte ervaring met Noctua casefans. Ze gaven een soort irritante hum rond de 1000rpm in mijn Fractal Design R5. Be quiet fans hadden dat probleem niet.

En weet je zeker dat je geen Nvidia 40 series GPU wil? Is echt een stuk beter voor ray tracing.

NB ik weet niet wat de videokaarten gaan doen qua stroomgebruik, maar misschien is het handig wat ruimer te gaan zitten in voeding als je niet over een tijdje zowel je voeding als videokaart wil vervangen.
Thanks voor de feedback. Over de fans lees ik niks dan lof, dus deze verbaast me. Ik ga nog es zoeken naar info.

Qua gpu: ik kies liever voor 4 GB meer vram, dan voor ray tracing. RT is mid range niet altijd lekker mogelijk om tot een nette fps count te komen op 1440p, plus de impact op het resultaat is lang niet altijd enorm. Het enige echt grote voordeel voor mij met nvidia in het mid range segment is zuinigheid. De 4070 is klaar met 200W, de 7800 XT doet er rustig 80 bij. Dat verschil hoop ik met een power limit en stukje undervolting wel de halveren.

Over de voeding: 850 is al ruim bemeten, daar kan volgens de BBG een 7900 XTX mee uit de voeten. De trend lijkt, zeker bij nvidia, dat midrange zuiniger wordt ipv hongeriger. Daar verwacht ik geen issues.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-11 14:04

Esumontere

Floep, banaan.

Grappig, ik heb een paar weken geleden ongeveer precies dit systeem gebouwd :) Draait als een zonnetje!

Vraagje; waarom die gigantisch dure Noctua koeler als je met een uitvoering: Scythe Fuma 3 ook prima toe komt, en die ook lekker stil is?

Het schijnt dat je qua geluid met de glazen Fractal iets beter uitkomt dan de mesh. Ik heb de casefans vervangen door Silent wings 4 en ik hoor mijn mesh kast nauwelijks, zelfs niet tijdens het gamen.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:14
Bundin schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:40:
[...]

Maakt het enig verschil om G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 te selecteren? CAS 30 ipv 32, verder zie ik geen verschillen. Ik gok dat het qua perfromance niet veel uit zal maken (deze is goedkoper ook, weird). de 30-versie is bij Azerty wel op voorraad.
Ik lees even mee want hier ben ik ook wel benieuwd naar.

• Woezik
Djarune schreef op woensdag 15 november 2023 @ 00:01:
[...]

Vind ik nogal een statement. Waaruit blijkt dat? Die oude NH-D15 is nogsteeds absolute top.
Zie oa Hardware Busters: be quiet! Dark Rock Pro 5 Review
De Noctua was altijd top qua koeling, maar niet de stilste Ik had de vergelijking met de Pro 4 nog in mijn hoofd zitten. Dat scheelde destijds 13db op full speed (33,4 versus 46,3db). De Pro5 is nog niet getest door Tweakers maar de opgegeven max.geluidssterkte is nog steeds lager als de Noctua (23,3db om 24,6db), dus aannemelijk dat er niet veel is gewijzigd. https://tweakers.net/pric.../1995238;1472978;1129749/
Hardware Busters laat weer heel andere cijfers zien, cpu-koelers vergelijken blijft blijkbaar lastig.

• Djarune
Cobiwan schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:18:
Is een beetje lastig vergelijken, want kan bij iedereen anders zijn. De Define R5 is natuurlijk een hele andere kast dan de North qua airflow.

• Bundin
  • Niet online
Uiteindelijk is het de config uit de OP geworden, met 2 verschillen. Het CAS30 geheugen ipv het CAS32, uit dezelfde serie, want ik kon geen reden vinden dat te laten voor dezelfde prijs. En een andere gpu, dat is de Powercolor Hellhound geworden die als Excellent is beoordeeld door Tweakers (en een aantal andere sites), omdat die lekker stil is.

Nu nog een monitor... heb me verdiept in 27" 1440p schermen, dat blijkt toch een enorme uitdaging als je eigenlijk niet meer dan 400-450 euro wil uitgeven. Matige of niets toevoegende "hdr", al dan niet met beroerde local dimming die niet uit kan en het dan nog slechter maakt. sRGB modes met brightness (en soms ook andere instellingen) locked, tegenvallend contrast (<1000 bij IPS), issues met knipperend beeld biuj vrr... Met ieder model is wel iets waar je op inlevert.

Tot zover wordt uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart goed gereviewd, al is t niet het meest recente model en is het contrast wel laag. Ook uitvoering: LG 27GR83Q-B Zwart ziet er goed uit, maar die is niet te krijgen voor de prijs die LG zelf vraagt. uitvoering: Alienware AW2723DF Wit is net weer prijziger en wit staat niet bij de kast.

Als iemand een suggestie heeft voor een 1440p scherm voor max 400 euro, graag!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:14
Bundin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:29:
Uiteindelijk is het de config uit de OP geworden, met 2 verschillen. Het CAS30 geheugen ipv het CAS32, uit dezelfde serie, want ik kon geen reden vinden dat te laten voor dezelfde prijs. En een andere gpu, dat is de Powercolor Hellhound geworden die als Excellent is beoordeeld door Tweakers (en een aantal andere sites), omdat die lekker stil is.

Nu nog een monitor... heb me verdiept in 27" 1440p schermen, dat blijkt toch een enorme uitdaging als je eigenlijk niet meer dan 400-450 euro wil uitgeven. Matige of niets toevoegende "hdr", al dan niet met beroerde local dimming die niet uit kan en het dan nog slechter maakt. sRGB modes met brightness (en soms ook andere instellingen) locked, tegenvallend contrast (<1000 bij IPS), issues met knipperend beeld biuj vrr... Met ieder model is wel iets waar je op inlevert.

Tot zover wordt uitvoering: LG UltraGear 27GP850P-B Zwart goed gereviewd, al is t niet het meest recente model en is het contrast wel laag. Ook uitvoering: LG 27GR83Q-B Zwart ziet er goed uit, maar die is niet te krijgen voor de prijs die LG zelf vraagt. uitvoering: Alienware AW2723DF Wit is net weer prijziger en wit staat niet bij de kast.

uitvoering: Alienware AW2724DM Zwart
uitvoering: Dell G2724D Zwart

[ Voor 3% gewijzigd door qwasd op 21-11-2023 20:50 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bundin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:29:

Wil je per sé 16:9, of is ultrawide ook een optie? Ik speel op 21:9 (uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart) en wil nooit meer anders.

• Bundin
  • Niet online
Esumontere schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:51:
[...]

Wil je per sé 16:9, of is ultrawide ook een optie? Ik speel op 21:9 (uitvoering: Iiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart) en wil nooit meer anders.
Hoe is de support voor ultrawide in games tegenwoordig? De uitvoering: LG UltraGear 34GN850P-B Zwart ziet er op zich ook interessant uit, zeker omdat ik nu 2 ouwe 1080p schermen naast elkaar heb staan. Al mis ik dan wel weer het tweede scherm voor browser/discord etc tijdens gamen... En het is boven budget. Maar wel fijn voor thuiswerken...

Nu heb ik meer opties ipv minder, dat was niet het idee :D

[ Voor 10% gewijzigd door Bundin op 21-11-2023 22:59 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bundin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:57:
[...]

Hoe is de support voor ultrawide in games tegenwoordig? De LG UltraGear 34GN850P-B ziet er op zich ook interessant uit, zeker omdat ik nu 2 ouwe 1080p schermen naast elkaar heb staan. Al mis ik dan wel weer het tweede scherm voor browser/discord etc tijdens gamen...

Nu heb ik meer opties ipv minder, dat was niet het idee :D
Zo ongeveer alle grote games ondersteunen de resolutie zonder enig probleem.

• Bundin
  • Niet online
Hm, ik hou 't bij een regulier scherm denk ik, de 7800 xt is denk ik net niet krachtig genoeg en het rekt m'n budget nog verder op. Het zijn toch best een hoop extra pixels.

M'n oude 1080 kantoor scherm ruil ik wel om op werk voor een iets nieuwere, dan wordt dat het browser/discord scherm.

Toch bedankt voor het idee @Esumontere.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Bundin schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 23:09:
Hm, ik hou 't bij een regulier scherm denk ik, de 7800 xt is denk ik net niet krachtig genoeg en het rekt m'n budget nog verder op. Het zijn toch best een hoop extra pixels.

M'n oude 1080 kantoor scherm ruil ik wel om op werk voor een iets nieuwere, dan wordt dat het browser/discord scherm.

Toch bedankt voor het idee @Esumontere.
Och, Cyberpunk draait op 100 fps (zonder RT), dus ik klaag niet. Maar groot gelijk!
Pagina: 1