Ik ben aan het kijken naar een uitgeklede versie van het BBG 4K gaming systeem.
De wijzigingen:
7800 XT ipv 7900 XTX
Ik koop liever nu een degelijke midrange kaart en over een jaar of 2-3-4 nog eens, dat lijkt me effectief meer opleveren op langere termijn. Het doel is om het behoorlijk lang uit te zingen met deze config, met een mid-life gpu upgrade. Hoewel de 7800 XT ook niet uitblinkt in zuinigheid en stroomkosten tegenwoordig een factor zijn, is deze wat meer toekomstgericht dan een RTX 4700, want meer vram. Daarnaast is deze indien gewenst nog wat te undervolten incl max power limit om verbruik terug te dringen voor een beperkt prestatieverlies.
Noctua NH-D15 (zwart) ipv Scythe Fuma 3
2x Noctua NF-A14 PWM (zwart) om de stock fans van de Fractal Design North te vervangen
1x Noctua NF-S12A PWM (zwart) voor achterin
Stiller is beter en mag wat kosten.
Ik kom dan dus uit op het volgende
Openstaande vragen:
Ik maak me om koeling geen zorgen met de overkill Noctua, maar vraag me wel af of ik qua geluid beter af ben met de mesh versie van de North behuizing, of die met de glasplaat. RGB boeit me niet en gaat uit, dus daar heb ik de glasplaat in ieder geval niet voor nodig.
Heeft het zin om, aangezien ik van plan ben over een paar jaar alsnog een nieuwe midrange gpu te kopen, meer te investeren in een ROG Strix B650E-F mobo (zoals ook vermeld in de BBG) vanwege een pcie gen 5 slot, of zal dat allemaal zo'n vaart niet lopen?
Andere suggesties? Ben ik onverstandig veel uit aan het geven aan onnodige componenten, gezien de gpu downgrade?
note: ik heb geen zin in zelf bouwen, dus dat mag Azerty voor me doen. Ik ben dus wat beperkter in alternatieven.
De wijzigingen:
7800 XT ipv 7900 XTX
Ik koop liever nu een degelijke midrange kaart en over een jaar of 2-3-4 nog eens, dat lijkt me effectief meer opleveren op langere termijn. Het doel is om het behoorlijk lang uit te zingen met deze config, met een mid-life gpu upgrade. Hoewel de 7800 XT ook niet uitblinkt in zuinigheid en stroomkosten tegenwoordig een factor zijn, is deze wat meer toekomstgericht dan een RTX 4700, want meer vram. Daarnaast is deze indien gewenst nog wat te undervolten incl max power limit om verbruik terug te dringen voor een beperkt prestatieverlies.
Noctua NH-D15 (zwart) ipv Scythe Fuma 3
2x Noctua NF-A14 PWM (zwart) om de stock fans van de Fractal Design North te vervangen
1x Noctua NF-S12A PWM (zwart) voor achterin
Stiller is beter en mag wat kosten.
Ik kom dan dus uit op het volgende
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 396,- | € 396,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 204,- | € 204,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G | € 581,91 | € 581,91 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 133,- | € 133,- |
| 1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15S chromax.black | € 102,90 | € 102,90 |
| 2 | Ventilators | Noctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm | € 24,50 | € 49,- |
| 1 | Ventilators | Noctua NF-S12A PWM chromax.black.swap, 120mm | € 24,79 | € 24,79 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 | € 110,11 | € 110,11 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM850x SHIFT ATX3.0 | € 162,05 | € 162,05 |
| 1 | Solid state drives | Kingston KC3000 2TB | € 109,90 | € 109,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.873,66 | ||
Openstaande vragen:
Ik maak me om koeling geen zorgen met de overkill Noctua, maar vraag me wel af of ik qua geluid beter af ben met de mesh versie van de North behuizing, of die met de glasplaat. RGB boeit me niet en gaat uit, dus daar heb ik de glasplaat in ieder geval niet voor nodig.
Heeft het zin om, aangezien ik van plan ben over een paar jaar alsnog een nieuwe midrange gpu te kopen, meer te investeren in een ROG Strix B650E-F mobo (zoals ook vermeld in de BBG) vanwege een pcie gen 5 slot, of zal dat allemaal zo'n vaart niet lopen?
Andere suggesties? Ben ik onverstandig veel uit aan het geven aan onnodige componenten, gezien de gpu downgrade?
note: ik heb geen zin in zelf bouwen, dus dat mag Azerty voor me doen. Ik ben dus wat beperkter in alternatieven.