Glasvezel, beperkt aantal providers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik heb in mijn woning een glasvezelaansluiting, koperlijn en kabel.

Delta is eigenaar van de glasvezel lijn, ik heb hier momenteel een abonnement op (meeverhuisd) van Solcon.
Ik kijk momenteel naar overstap naar een andere provider en wat me opvalt is dat diverse providers alleen maar diensten via de koperlijn aanbieden.

Odido, Delta en Online bieden diensten aan via glasvezel. De overige providers bieden de diensten via dsl of kabel aan.

Ik vermoed dat de glasvezel lijn nog niet is vrij gegeven voor alle aanbieders, zover mij bekend is een dergelijk monopolie altijd voor een aantal jaar.

Is ergens te achterhalen of bovenstaande klopt? En is te achterhalen hoe lang deze periode nog loopt (en wanneer ik meer aanbieders kan verwachten). Ik heb al even contact gehad met 1 provider maar zij kwamen niet verder als dat DSL in hun systeem de enige optie is die ze kunnen selecteren.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-07 18:42
Biedt KPN geen glasvezel aan? KPN is bezig koper uit te faseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:48

nelizmastr

Goed wies kapot

EricJH schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:40:
Biedt KPN geen glasvezel aan? KPN is bezig koper uit te faseren.
Alleen als er ook KPN glasvezel is normaliter. Kans is aanwezig dat ze die ooit nog komen aanleggen.
Yaay schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:28:
Ik heb in mijn woning een glasvezelaansluiting, koperlijn en kabel.

Odido, Delta en Online bieden diensten aan via glasvezel. De overige providers bieden de diensten via dsl of kabel aan.

Ik vermoed dat de glasvezel lijn nog niet is vrij gegeven voor alle aanbieders, zover mij bekend is een dergelijk monopolie altijd voor een aantal jaar.
Er is geen landelijk glasvezelnetwerk zoals dat er wel voor DSL en kabel is. Er zijn een paar verschillende in omloop, waarvan de grootste de volgende 3 zijn :

- KPNNetwerkNL, vroeger ook wel Reggefiber/Glashart
- ODF - Open Dutch Fiber
- Delta

Niet elke provider levert over elk netwerk. Alleen providers die willen leveren over Delta infra en daar goedkeuring voor hebben zullen ook daadwerkelijk een abonnement voor glasvezel aanbieden.

Je moet het doen met de keuzes die je nu hebt, helaas. Anders moet je een haalbaarheidsonderzoek starten bij KPN voor aanleg van een KPN glasvezel in jouw buurt, die komt dan naast de Delta vezel je woning in.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:45

Nullifiel

╞═══════╡

Yaay schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:28:
...

Is ergens te achterhalen of bovenstaande klopt? En is te achterhalen hoe lang deze periode nog loopt (en wanneer ik meer aanbieders kan verwachten)....
Goeide, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
In mijn woonplaats heeft DeltaNetwerk recent glas de grond in gedrukt. Ik heb wel een huisaansluiting van ze nu, maar werd nog niet warm van het beperkt aantal aanbieders die er nu op komen te zitten.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:52

jurroen

Security en privacy geek

Nullifiel schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:53:
[...]

Goeide, daar ben ik ook wel benieuwd naar!
In mijn woonplaats heeft DeltaNetwerk recent glas de grond in gedrukt. Ik heb wel een huisaansluiting van ze nu, maar werd nog niet warm van het beperkt aantal aanbieders die er nu op komen te zitten.
Dat ligt vooral aan Delta. Kan er wegens een NDA niet veel meer over kwijt - behalve dan dat er genoeg providers zijn die wel willen.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
jurroen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:58:
[...]

Dat ligt vooral aan Delta. Kan er wegens een NDA niet veel meer over kwijt - behalve dan dat er genoeg providers zijn die wel willen.
Vreemd is dus dat er een Delta lijn ligt en Delta aangeeft dat in hun systeem staat dat de glasvezel nog niet binnen ligt, terwijl dit toch echt wel zo is. Mogelijk 'zien' daarom niet alle providers de lijn.

Overigens wel alsnog een hele mooie aanbieding van Delta gehad (1 jaar, 35 euro per maand voor 1gbit lijn + IP TV) waar ik dus op in gegaan ben.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:52

jurroen

Security en privacy geek

Yaay schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:57:
[...]

Vreemd is dus dat er een Delta lijn ligt en Delta aangeeft dat in hun systeem staat dat de glasvezel nog niet binnen ligt, terwijl dit toch echt wel zo is. Mogelijk 'zien' daarom niet alle providers de lijn.

Overigens wel alsnog een hele mooie aanbieding van Delta gehad (1 jaar, 35 euro per maand voor 1gbit lijn + IP TV) waar ik dus op in gegaan ben.
Dat is zéker vreemd. Ik had een paar jaar geleden hetzelfde met een WBA lijntje (KPN). Het bleek dat, achteraf, de meeste providers hun orderstraat op orde moesten maken voor GPON (dat was relatief nieuw toen). Dat zal bij jou niet spelen denk ik.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Pagina: 1