Camerabeveiliging zonder toegang tot netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djores
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-12-2023
Beste Tweakers,

Ik zou graag iets installeren zodat elke keer dat de voordeur opengaat er een filmpje wordt opgenomen en er een melding wordt verzonden van het tijdstip.

Ik kom maar moeizaam door [Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2] en misschien wil iemand bijspringen.

Ik weet weinig van netwerken/router etc. Maar onder geen beding moet iemand via de camera het netwerk binnen komen. Dus geen IoT / Cloud-storage / Openingen in de firewall / Wifi / Smartphone apps etc. alles moet binnen blijven zonder toegang van buitenaf.

Vraag1:
Is er iets op de markt als een laser/magneet die de camera activeert zodra de verbinding verbroken wordt? (Zie afbeelding)

Vraag 2:
Voor zover ik begrijp zou je dan de lokale opslag (NAS(?)) aan de camera moeten hangen en deze dan aan de PC om de bestanden te bekijken zonder risico dat iemand binnen kan?

Vraag 3:
Of kan je ook via een draadloze usb aansluiting de NAS ergens veilig neerzetten zonder dat er een kabel naartoe loopt of is dat juist niet veilig? (Kans verkleinen dat ze deze meenemen).

Vraag 4:
Hoe erg snap ik het niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t46thqVSRBRq6PWcJZ7zthJK9j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DujmCNGNpgjBuNzj3fYfoWEY.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:32
1. Nee. Tenzij je zelf een actie / programmatuur daarvoor maakt.
2. Dat hoeft niet perse. Je hebt ook camera's die een lokale opslag hebben met een geheugenkaartje.
3. Nee. Een NAS en IP Camera's werken dmv. netwerk protocollen en niet via USB.
4. Schaal 1/10? Denk 12.

Resume:
Zonder cloud of iets dergelijks kan je er moeilijk actieve (push) meldingen naar jouw worden verstuurd. Dit moet via een server / push dienst lopen die de communicatie regelt.

Als je perse geen toegang wilt van buiten; dan moet je kiezen voor een puur lokale oplossing. Camera's met een geheugenkaartje en die via een reader elke keer uitlezen. Je hebt geen magneet sensor nodig om beweging op een locatie te detecteren, sommige camera's zijn in staat om gebieden te markeren en je een melding te geven als daar iets op gebeurd. Maar al dit soort functionaliteit vraagt een vorm van software / intelligentie dat verbinding met een server maakt.

Zolang je vast houdt aan geen IoT / Cloud etc. blijven je mogelijkheden zeer beperkt. Tenzij je zelf programmatuur kan schrijven en dat zelf intern hosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:52
https://www.axxonsoft.com/products/video-management-software draait op een fysieke PC in het pand.
IP camera er bij die GPIO connector heeft en daar sluit je de deursensor op aan. Software registreert dit, stuurt een SMS of activeert de atoombommen. Allemaal in te stellen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djores
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-12-2023
@heiyu @jadjong Bedankt voor de feedback, dan kan ik weer wat richting geven in mijn zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:53

jurroen

Security en privacy geek

Je zou dit in feite ook kunnen doen via Home Assistant - maar dat introduceert wellicht ook complexiteit waar het niet nodig is.

Qua push messaging zou je eens kunnen kijken naar ntfy. Die kun je eventueel op een VPSje draaien van vijf euro per maand. Als je dat niet wilt "want cloud" en je ook geen poorten wilt forwarden, zal je denk ik moeten gaan zorgen dat je zélf SMSjes kunt verzenden. Met Signal kan dat trouwens ook.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 23:10
Zoals @Jerroen al aangeeft. Dit is via Home Assistant in te regelen.

Ikzelf heb een combi van Synology NAS met HA. Mijn camera is ingesteld voor Synology Surveillance Station. Surveillance station stuurt via Gmail mij een mailtje zodra deze beeld detecteert in een bepaald gebied, maar je kan bijvoorbeeld ook een Deur Sensor gebruiken als trigger.

Het zijn maar enkele voorbeelden hoe je het kan inrichten. Ook Home Assistant heeft hiervoor een optie die op basis van een deur sensor of camera beeld een melding kan sturen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je hebt genoeg camera's met een alarm contact dat is wat je eigenlijk zoekt. Wat er zich daarna afspeelt kan van alles zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Die hele stap van een contactsensor lijkt mij persoonlijk overbodig. De camera is zelf prima in staat om beweging te detecteren. Een camera die pas aan gaat op het moment dat hier om gevraagd wordt gaat nooit op tijd zijn met opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-06 23:49
Ikzelf heb een opstelling met Dahua gear (VTO/VTH combo voor deur, inclusief paneel binnenshuis voor de babysit, IPC's en een NVR). Alles hangt sowieso in een aparte vlan zonder internet. Dus iemand die een camera zou affietsen, gaat nergens heen. Plus al die VTO heeft zelfs een "afneemalarm" dat loeit als iemand 'm open zou doen. De VTO/VTH (en NVR) heeft énkel een push poort nodig om naar de telefoon push notifications te sturen, er kan énkel via (Open)VPN toegang gekregen worden tot die vlan. Alle camera's worden 24/7 opgeslagen naar NVR, alle bewegingsmeldingen nog eens apart, zodat ik zeer snel en gericht kan zoeken. Als laatste heeft de VTH een SD kaartje voor een (grappig chinees) voicemailsysteempje dat mensen berichten kunnen achterlaten aan de deur. Wat helemaal top is: de VTO kan zelfs een electronisch deurslot sturen, maar dat vond ik erover.

Je stelt de juiste vragen, maar je maakt het jou misschien iets te moeilijk.
Pagina: 1