Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajadam1
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-03-2024
Beste,

Eind vorig jaar heb ik, als bijbaantje naast mijn studie, een contract getekend voor 10,67 euro per uur. Dit was in 2022 het tarief op basis van een 38-urige werkweek, zoals gebruikelijk in de horeca. Verder val ik niet onder een cao.

Nu is mij opgevallen bij het doen van de administratie (mijn contract is onlangs afgelopen), dat ik dit gehele jaar het minimumloon heb ontvangen op basis van een 40-urige werkweek. In januari en juli 2023 is het minimumloon gestegen, en ik heb in deze periodes dus 11,16 euro respectievelijk 11,51 euro ontvangen. Van deze eenzijdige wijziging(?) heb ik nooit iets gehoord van mijn werkgever.

Aangezien het om een bijbaantje ging en de bedragen per maand relatief laag waren, heb ik tijdens mijn dienstverband nooit zo'n aandacht aan mijn loonstroken geschonken...

Nu is mijn vraag; zijn er mensen bij wie iets soortgelijks is gebeurd? Via het internet en de juridische zoekmachines kom ik niet veel verder, het zal ook niet zo vaak voorkomen. Enerzijds denk ik: ik heb het minimumloon gekregen dus wellicht is een dergelijke 'wijziging' toegestaan, anderzijds heb ik wel een contract getekend op basis van het tarief van een 38-urige werkweek en vind ik de eenzijdige, zonder mededeling, wijziging door mijn oude werkgever niet erg netjes.

Ik heb in ieder geval de aanzegvergoeding achter de hand als troef (voor gebrek aan een beter woord), afhankelijk van de opstelling door mijn werkgever wanneer ik dit aankaart. Er is nooit aangezegd, en het contract bevat geen aanzegbeding.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:07
Dus je dacht 10,67 te krijgen, maar je kreeg 11,16/11,51.
Wat is het probleem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:52
Je had verwacht dat je werkgever je zou doorbetalen onder het dan wettelijke minimumloon? Dat is simpelweg überhaupt niet toegestaan :P

Je werkgever mag inderdaad jouw salaris verhogen, als het dit wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld omdat het minimumloon is toegenomen.

Of begrijp ik je vraag nu niet goed?

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:19

De Nelis

en anders maar niet...

Dus je hebt meer loon ontvangen daar waar je voor getekend hebt en dit wil je aankaarten zodat je gaat krijgen waar je voor getekend hebt en dus moet gaan terug betalen ofzo?

Wettelijk minimumloon stijgt, dus zal je werkgever dat ook verhogen, anders zou hij je onder betalen.

[ Voor 23% gewijzigd door De Nelis op 14-11-2023 18:11 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:45
Een contract gaat niet boven de wet. Je werkgever houdt zich gewoon aan de wet en het minimumloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:18
ajadam1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:04:
zoals gebruikelijk in de horeca. Verder val ik niet onder een cao.
Als het een horeca onderneming betrof dan wel.
Of jij of de werkgever dat nu willen of niet. Zo werken sector CAOs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 20:56
Ik denk dat TS bedoelt dat zijn contract gebaseerd was op een 38-urige werkweek maar dat hij het minimumloon heeft ontvangen op basis van een 40 urige werkweek. Op basis van een 38-urige werkweek is het minimumloon €12,12, vergeleken met €11,51 bij een 40-urige werkweek. Dan zou hij er wel op achteruit zijn gegaan.

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
De vraag is wat een volledige werkweek bij jouw werkgever is. Je zegt dat je in de horeca werkt, maar niet onder een cao valt. Dat kan in principe niet: de horeca-cao is algemeen verbindend verklaard, dus die geldt voor iedereen die in de horeca werkt. In de horeca-cao is bepaald dat een werkweek 38 uur is. Als je echter buiten de werksfeer van de horeca-cao valt, en ook niet onder een andere cao valt, geldt wat in je arbeidscontract staat (en bij gebrek daaraan 40 uur). Het hoort ook op je loonstrookjes te staan.

Als een volledige werkweek bij jouw werkgever 40 uur is, dan staat je werkgever in zijn recht om jou het minimumloon geldend voor een 40-urige werkweek (11.16 respectievelijk 11.51) te geven. Dat je oorspronkelijke salaris gelijk was aan het minimumloon voor een 38-urige werkweek is dan irrelevant.

Als een volledige werkweek echter 38 uur is, dan is je werkgever ook verplicht om je minimaal het minimumloon geldend voor een 38-urige werkweek (11.75 respectievelijk 12.12) te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ajadam1
AdmiralSnipe schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:22:
Ik denk dat TS bedoelt dat zijn contract gebaseerd was op een 38-urige werkweek maar dat hij het minimumloon heeft ontvangen op basis van een 40 urige werkweek. Op basis van een 38-urige werkweek is het minimumloon €12,12, vergeleken met €11,51 bij een 40-urige werkweek. Dan zou hij er wel op achteruit zijn gegaan.
Dit dus. Excuus als dat niet helemaal duidelijk was. De lonen zijn in januari en juli 2023 omhoog gegaan, maar ik ben 'teruggezet' van 38 uur naar 40 uur. Ik ben er dus zo'n 70 cent per uur op achteruit gegaan, wat op het totaal gewerkte uren in 2023 toch een paar honderd euro is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajadam1
hostname schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:26:
De vraag is wat een volledige werkweek bij jouw werkgever is. Je zegt dat je in de horeca werkt, maar niet onder een cao valt. Dat kan in principe niet: de horeca-cao is algemeen verbindend verklaard, dus die geldt voor iedereen die in de horeca werkt. In de horeca-cao is bepaald dat een werkweek 38 uur is. Als je echter buiten de werksfeer van de horeca-cao valt, en ook niet onder een andere cao valt, geldt wat in je arbeidscontract staat (en bij gebrek daaraan 40 uur). Het hoort ook op je loonstrookjes te staan.

Als een volledige werkweek bij jouw werkgever 40 uur is, dan staat je werkgever in zijn recht om jou het minimumloon geldend voor een 40-urige werkweek (11.16 respectievelijk 11.51) te geven. Dat je oorspronkelijke salaris gelijk was aan het minimumloon voor een 38-urige werkweek is dan irrelevant.

Als een volledige werkweek echter 38 uur is, dan is je werkgever ook verplicht om je minimaal het minimumloon geldend voor een 38-urige werkweek (11.75 respectievelijk 12.12) te geven.
De paar weken arbeidsrecht die ik in de algemene bachelor heb gehad, zijn te weinig om dat snel te kunnen beoordelen. Ik was koerier bij een bezorgrestaurant, dus ik weet niet hoeveel uren de volledige werkweek bedraagt (dat was de facto zo, volgens mijn contract was ik een 'Algemeen medewerker'). Op de loonstrook staat niks over een cao, er staan alleen "Horeca" bij 'Overige gegevens'. In het contract zelf staat dat er geen cao van toepassing is.

Weet ook niet helemaal waar ik aan toe ben met deze werkgever, zo biedt deze ook geen vast aantal uren aan na 12 maanden werken onder een nulurencontract, doet geen aanzegging, schendt de werktijden voor minderjarigen, etc. Zonder hier een rant over de WG te beginnen, ik ben niet verbaasd dat dit 'kunstje' is geflikt. Daarom ben ik blij in ieder geval de aanzegvergoeding achter de hand te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Een aanzegvergoeding is van sprake als jouw contract niet wordt verlengd en de werkgever te laat is met het bevestigen hiervan.

Klinkt weer alsof we halve informatie krijgen en op basis van deze missende informatie ook verkeerde adviezen gaan geven,

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajadam1
wodkabuikje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:36:
Een aanzegvergoeding is van sprake als jouw contract niet wordt verlengd en de werkgever te laat is met het bevestigen hiervan.

Klinkt weer alsof we halve informatie krijgen en op basis van deze missende informatie ook verkeerde adviezen gaan geven,
De vraag ging niet over de aanzegvergoeding, daar heb ik sowieso recht op. Er is niks aangezegd, contract is van rechtswege afgelopen, en er staat geen aanzegsbeding in de aovk. Of ik hem ga claimen is een tweede. Ergens voelt dit 'lullig', terwijl het 'terugzetten' van 38 naar 40 uur meer principieel voelt.

Ik weet verder niet welke halve informatie ik zou geven. Ik heb een contract getekend voor 10,67 euro per uur in 2022, het tarief toen voor de 38-urige werkweek.

In 2023 heb ik sinds januari en juli, toen (met name in januari) de lonen omhoog zijn gegaan, het tarief gekregen van de 40-urige werkweek. Dat is netto hoger dan het tarief van 2022 voor de 38-urige werkweek (het minimumloon is dan ook procentueel flink gestegen), maar dat is niet het dilemma. Het dilemma is dat mijn werkgever mij eenzijdig, zonder communicatie, onder dezelfde aovk heeft 'teruggezet' van een tarief voor een 38-urige werkweek in 2022, naar een tarief voor een 40-urige werkweek in 2023.

Ik ben er inmiddels ook wel uit denk ik, met behulp van de comment hierboven. Ik weet vrij zeker nu dat ik onder de werkingssfeer van de algemeen verbindend verklaarde Horeca-cao val. En daarbij is het minimumloon gebaseerd op een werkweek van 38 uur. Ik ga het maar eens bij mijn oude werkgever aankaarten, en kijken wat hij erop zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vraag is: wat staat er in je contract? Van mijn bijbaantjes (lang geleden) werd naast het uurloon ook opgenomen wat een fulltime werkweek betrof.
Als er alleen een uurloon staat, doe jij wellicht de aanname dat dit gelijk zou zijn met een 38-urige werkweek. Maar als dat nergens in je contract staat, is je aanname nergens op gebaseerd. Verder heb je de (minimale) verhogingen gekregen doordat het minimum loon omhoog is gegaan.

In mijn huidige contracten (en voorgaande contracten) staat niet eens meer een uurloon genoemd. Daar staat gewoon je verdiend € xxxx,- per maand o.b.v. een werkweek van 40 uur.
Hierdoor verdien ik de ene maand iets meer dan de andere maand, wanneer je het terug zou rekenen naar een uurloon. Zo had februari 20 werkdagen en maart 23 werkdagen. Voor beide maanden heb ik gewoon hetzelfde maandloon gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajadam1
BastaRhymez schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 20:31:
De vraag is: wat staat er in je contract? Van mijn bijbaantjes (lang geleden) werd naast het uurloon ook opgenomen wat een fulltime werkweek betrof.
Als er alleen een uurloon staat, doe jij wellicht de aanname dat dit gelijk zou zijn met een 38-urige werkweek. Maar als dat nergens in je contract staat, is je aanname nergens op gebaseerd. Verder heb je de (minimale) verhogingen gekregen doordat het minimum loon omhoog is gegaan.

In mijn huidige contracten (en voorgaande contracten) staat niet eens meer een uurloon genoemd. Daar staat gewoon je verdiend € xxxx,- per maand o.b.v. een werkweek van 40 uur.
Hierdoor verdien ik de ene maand iets meer dan de andere maand, wanneer je het terug zou rekenen naar een uurloon. Zo had februari 20 werkdagen en maart 23 werkdagen. Voor beide maanden heb ik gewoon hetzelfde maandloon gekregen.
Dank voor je reactie. Daar dacht ik ook aan, al blijf ik het niet helemaal netjes vinden van mijn WG. Voor nu gooi ik het in ieder geval op de werkingssfeer van de Horeca-cao, waarin de werkweek op 38 uur is gesteld. Aangezien ik toch weg ben bij mijn WG, kan een simpel berichtje sturen sowieso geen kwaad.

Ik zal tzt een update geven.
Pagina: 1