Waardebepaling gift (cameralens) door douane

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 12:57
Mijn vraag:
Ik heb een Chinese fabrikant gevonden die mij gratis lenzen wil sturen om te reviewen. Deze worden dan verzonden als cadeau/gift en voor de fabrikant hebben deze lenzen allen een waarde van minder dan €45, dit geven ze ook zelf aan. Daarom zouden deze dus belastiingvrij ingevoerd moeten kunnen worden.

Waar ik me echter zorgen om maak is dat deze lenzen ook al op Nederlandse webwinkels te krijgen zijn met prijsen tussen de €75 en €150 euro (incl. BTW). Ik zit er dus niet op te wachten dat iemand bij de douane even googled of de waarde van <€45 wel klopt en het artikel voor €150 online ziet staan. Gebaseerd op €150 zou er dan namelijk nog een rekening komen van €31.50 BTW + inklaringskosten (€23?) = +/-€55.

Mijn vragen zijn dus concreet: Wat is de ervaring met de douane? Gaan ze vaak akkoord met de verklaarde waarde van de verzender? Of komt het ook voor dat ze toch zelf een waardebepaling willen doen? En in dat geval is die waarde dan gebaseerd op wat een artikel hier inclusief BTW zou kosten of op wat de inkoopprijs zou zijn?

Beste antwoord (via Gitaar100 op 15-11-2023 12:32)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Strikt genomen gaat je hele verhaal niet op. De douane kijkt bij een gift of er sprake is van handelskarakter. Ze kunnen op twee punten aanslaan:
1. Goederen zijn voor persoonlijk niet commercieel gebruik. Aangezien de tegenprestatie van de fabrikant een publieke review is, is er in mijn ogen wel degelijk sprake van een commercieel karakter
2. Zowel de verzender als ontvanger moet particulier zijn. In dit geval is de verzender een bedrijf / fabrikant.

Je kunt het er dus op wagen en hopen dat je pakketje onder de radar blijft. De goedkoopste legitieme optie is dat de fabrikant op basis van IOSS al BTW afdraagt over de €45. Dan voorkom je dat je extra administratiekosten moet betalen als je pakketje ingeklaard moet worden. Als dat niet lukt, dan is de enige legale optie om de actuele marktwaarde op te geven en BTW plus administratiekosten te betalen als de vervoerder daar om vraagt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
De waarde van een in te voeren object, wordt die bepaald door de prijs in het land van verzender of het land van de geadresseerde?

In het laatste geval ben je bij controle, ook als het een gift betreft, invoerrechten verschuldigd.

Je mag de lenzen houden na review gok ik? Dan zou je ze kunnen verkopen om de kosten te dekken.

Op deze site staat een hoop info: https://www.customsknowle...0verkoop%20voor%20uitvoer.

[ Voor 30% gewijzigd door A-Tray op 14-11-2023 17:05 ]

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-10 19:28
De Douane werkt voor een niet onbelangrijk deel op basis van de afzender. Met name als die niet op de e-commercelijst (leverancier is bij de EU bekend en houdt BTW netjes in en draagt invoerrechten af... ) voorkomt wordt het product eruit gepikt en gaat via het "handmatige proces". Op dat moment betaal jij de invoerrechten, BTW en handlingskosten voor de Douane en de vervoerder, met name dat laatste kan behoorlijk in de papieren lopen als extraatje.
Het is sinds een paar jaar trouwens niet meer relevant of het product een waarde onder de genoemde €45 heeft, ieder product, hoe klein of goedkoop ook, moet via e-commerce bepalingen worden afgetikt en de inklaringskosten en dergelijke zijn identiek (BTW niet). Je dingetje van een paar cent gaat dus ook via het niet e-commerce proces. Aangezien de goederenstroom via het niet-e-commerce proces steeds minder wordt is je pakkans extreem groot geworden.

Bij twijfel (een onbekend of nieuw product) wordt een "vergelijkbare" prijs gehanteerd waarbij de prijs in het land van herkomst of van de afzender opgegeven niet relevant is (fantasieprijzen gelden dus niet). De prijzen in NL of de EU gelden in principe als maatstaf. Los daarvan krijg je dus alle handlingskosten voor je rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-09 14:39
Wellicht is het voor de fabrikant mogelijk er een sample waarmerk op te plaatsen. Dan kunnen ze als monster worden aangemerkt en zijn er geen importheffingen verschuldigd. Wellicht dan alleen nog de handling kosten want er moet altijd een inklaring worden afgehandeld. https://www.belastingdienst.nl/bibliotheek/handboeken/html/boeken/HDU/douanevrijstellingen-monsters_voor_het_werven_van_bestellingen.html

Die kosten vallen dan onder de "cost of doing business". Ik neem aan dat je die reviews niet voor nop maakt. Hetzij om via Youtube geld mee te verdienen of op een andere manier. Dan horen dit soort kosten er bij.

De fabrikant heeft nog geen kantoor / magazijn / importeur in Europe van waaruit ze de lenzen kunnen versturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dit heeft niet zoveel te maken met koopadvies over de hardware zelf maar meer het proces, dus ik verplaats hem naar Shopping Forum.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je krijgt het niet gratis maar in ruil voor een review. De waarde is dus niet nul maar een paar keer je uurtarief. Dan klinkt die schatting van tussen €75 en €150 prima.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
A-Tray schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:03:
De waarde van een in te voeren object, wordt die bepaald door de prijs in het land van verzender of het land van de geadresseerde?

In het laatste geval ben je bij controle, ook als het een gift betreft, invoerrechten verschuldigd.

Je mag de lenzen houden na review gok ik? Dan zou je ze kunnen verkopen om de kosten te dekken.

Op deze site staat een hoop info: https://www.customsknowle...0verkoop%20voor%20uitvoer.
Gebruikte lenzen verkopen??? ;w

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Gadgeteer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:56:
[...]

Gezien dit oorspronkelijk in Camera sectie stond, andere lenzen dan jij denkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 19:10
[...]

lenzen(als in 1 paar)? van 75-150 euro kopen?? ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik fotografeer als hobby en verdien ook geen geld aan mijn YouTube kanaal. Als dat wel zo was had ik als bedrijf zijnde natuurlijk de btw gewoon terug kunnen vragen.
Ik mag de lenzen inderdaad houden, maar ik was juist van plan de lenzen waar ik tevreden over ben zelf te houden. Ik kan er wel een paar verkopen maar twijfel over de opbrengst van een onbekend Chinees merk.
Fabrikant heeft nog geen vestiging in de EU.

Ik had op de site van de Belastingdienst juist deze info gevonden: "Gaat het om een cadeau, bijvoorbeeld van een familielid? Dan zijn de regels anders. Voor cadeaus met een waarde tot en met € 45 betaalt u géén invoerrechten of btw." Maar hier is het dus niet duidelijk of met waarde nieuwprijs in Nederland of fiscale waarde van de fabrikant bedoeld wordt.

Fabrikant blijft mij verzekeren dat het goed zal gaan en ik geen belasting hoef te betalen. Ik ga het dus gewoon een keer proberen en zie wel wat de douane ervan vindt. Als ik moet betalen was het meteen de eerste en laatste lens en zeg ik dat de fabrikant ze mag houden.

Voor de mensen in de nieuwe sectie die het niet begrijpen, het gaat inderdaad om camera lenzen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Strikt genomen gaat je hele verhaal niet op. De douane kijkt bij een gift of er sprake is van handelskarakter. Ze kunnen op twee punten aanslaan:
1. Goederen zijn voor persoonlijk niet commercieel gebruik. Aangezien de tegenprestatie van de fabrikant een publieke review is, is er in mijn ogen wel degelijk sprake van een commercieel karakter
2. Zowel de verzender als ontvanger moet particulier zijn. In dit geval is de verzender een bedrijf / fabrikant.

Je kunt het er dus op wagen en hopen dat je pakketje onder de radar blijft. De goedkoopste legitieme optie is dat de fabrikant op basis van IOSS al BTW afdraagt over de €45. Dan voorkom je dat je extra administratiekosten moet betalen als je pakketje ingeklaard moet worden. Als dat niet lukt, dan is de enige legale optie om de actuele marktwaarde op te geven en BTW plus administratiekosten te betalen als de vervoerder daar om vraagt.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is natuurlijk ook geen cadeau, maar onderdeel van een zakelijke transactie. Voor het bedrijf heeft een review waarde en jij maakt voor hen reclame. Jouw vergoeding is in natura en er staat iets tegenover. Het is dus geen cadeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:02
Daarnaast worden naar Gifts de laatste jaren ook strenger gekeken omdat Chinezen e.d. dit massaal gebruik(t)en om heffingen te omzeilen. Neemt niet weg dat het goed kan gaan, maar ik ook zeker niet verbaasd opkijken dat wanneer je eruit gepikt wordt en men twijfelt aan de intenties van de afzender dat je inderdaad gewoon mag aftikken over de geschatte waarde op basis van markt prijzen in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:05:
[...]

lenzen(als in 1 paar)? van 75-150 euro kopen?? ;w
Blijkt om lenzen te gaan tbv fotografie... ik dacht contactlenzen (vaste lenzen zijn duurder dan dag lenzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:43:
[...]

Blijkt om lenzen te gaan tbv fotografie... ik dacht contactlenzen (vaste lenzen zijn duurder dan dag lenzen).
klopt maar contact lenzen van 1 jaar zijn ook niet 75-150 euro zover ik weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
loki504 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:48:
[...]

klopt maar contact lenzen van 1 jaar zijn ook niet 75-150 euro zover ik weet.
Vaste multifocale lenzen kosten zomaar 300 euro per lens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Gadgeteer schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:00:
[...]

Vaste multifocale lenzen kosten zomaar 300 euro per lens.
heb net even gezocht en die dingen zijn inderdaad kneiter duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

De discussie over contactlenzen mag stoppen hier. Er is al duidelijk gemaakt dat het daar niet over gaat en discussie over prijzen hiervan is hier offtopic.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitaar100
DexterDee schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:19:

Kijk hier kan ik iets mee. Dat vrijstelling alleen geldt voor cadeaus van en aan particulieren kon ik zelf zo snel niet vinden.
Lijkt mij nu ook dat de beste oplossing is dat de fabrikant al btw afdraagt over wat volgens hun de waarde is.

Wat mij betreft is de vraag beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-06 16:53
[...]

Ik ging er vanuit dat het om cameralenzen ging. Zou je kunnen hebben opmaken uit mijn reactie, maar bedankt.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14
Gitaar100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:56:
[...]

Kijk hier kan ik iets mee. Dat vrijstelling alleen geldt voor cadeaus van en aan particulieren kon ik zelf zo snel niet vinden.
Lijkt mij nu ook dat de beste oplossing is dat de fabrikant al btw afdraagt over wat volgens hun de waarde is.

Als het straks niet goed gaat kan je de fabrikant nog vragen om de lenzen uit de verpakking te halen en (wel goed verpakt in bubbeltjes-plastic) te versturen zonder doos en handleiding. Dan komt het wellicht bij douane ook iets minder over als gloednieuw en commercieel, als ze al kunnen achterhalen wat het precies is voor merk/model. Enige nadeel is dat je dan de fancy 'unboxing' mist waar mensen (om een voor mij onbegrijpelijke reden) kennelijk graag naar kijken ;)

EDIT: Ik had niet helemaal begrepen dat het een zakelijke transactie was, dacht meer aan hobbymatig en hoopte een beetje constructief mee te denken met TS. Maar nu ik er over nadenk: zaken als ontwijking van belastingen zijn inderdaad niet netjes (of toegestaan?) om te suggereren, heb mijn post daarom doorgestreept. Mocht een mod het helemaal willen verwijderen dan ook prima natuurlijk, geen halszaak ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Valorian op 15-11-2023 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Valorian schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:48:
[...]
Als het straks niet goed gaat kan je de fabrikant nog vragen om de lenzen uit de verpakking te halen en (wel goed verpakt in bubbeltjes-plastic) te versturen zonder doos en handleiding. Dan komt het wellicht bij douane ook iets minder over als gloednieuw en commercieel, als ze al kunnen achterhalen wat het precies is voor merk/model. Enige nadeel is dat je dan de fancy 'unboxing' mist waar mensen (om een voor mij onbegrijpelijke reden) kennelijk graag naar kijken ;)
Geen fraude suggereren te plegen is ook een optie ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:02
F_J_K schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:53:
[...]

Geen fraude suggereren te plegen is ook een optie ;)
Vooral dat, ik zou toch echt niet snappen waarom je nota bene zakelijk voor een paar tientjes risico zou willen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitaar100
Ik snap op zich de verwarring ook wel. Voordat ik hier de vraag stelde dacht ik ook dat het geen zakelijke transactie was omdat ik geen geld betaal of krijg hiervoor.
Het leek mij juist gemakkelijker voor iemand met eigen zaak omdat je dan btw gewoon weer kunt terugvragen.

Verwijderd

Waarom zou de douane kijken wat de waarde van een fabrikant is? Als Apple mij een nieuwe MacBook stuurt die hun bijvoorbeeld 350 euro kost, maar in de winkel voor 2600 euro ligt, denk je dat ik dan voor 350 euro wordt aangeslagen?

Verwijderd

Gitaar100 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:56:
[...]

Dit is vanuit de fabrikant gezien helemaal geen gift, maar wordt gewoon gezien als kosten voor marketing. Dit is voor een Chinees een buitenkansje. Die hebben niet zoveel moeite met de kluit belazeren voor de belastingdienst... daar heel normaal (belastingdienst in het buitenland dan, die komen toch niet innen in China). Voor TS is dit echter wel inkomen ookal is het niet van een beroepsmatig karakter. Dit dient op je belastingaangifte gewoon opgegeven worden als "inkomsten uit overig werk".

Hadden ze er een soort kansspel van moeten maken en zelf de eventuele kansspelbelasting moeten betalen. Dan had TS het gratis kunnen krijgen. De winnaar krijgt de lenzen en het vriendelijke verzoek om een review achter te laten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2023 09:12 ]

• Gitaar100
Verwijderd schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:49:
Waarom zou de douane kijken wat de waarde van een fabrikant is? Als Apple mij een nieuwe MacBook stuurt die hun bijvoorbeeld 350 euro kost, maar in de winkel voor 2600 euro ligt, denk je dat ik dan voor 350 euro wordt aangeslagen?
Ik heb zelf totaal geen verstand van dit soort belastingen maar vind dit soort dingen toch wel interessant. Ik zal de vraag daarom anders stellen met een andere draai:
Stel je zou hypothetisch om wat voor reden dan ook een deal kunnen sluiten met apple dat je die MacBook mag kopen tegen die kostprijs van 350 euro, hoeveel btw moet je dan betalen?
Voor mij zou logisch zijn dat inderdaad die 350 euro de waarde van de transactie is en zou je 21% daarvan, dus €73,50 moet afdragen.
Als diezelfde MacBook voor €2600 hier in de winkel ligt is daarvan dus €451,24 euro BTW (21/121 deel). Denk je dan dat je voor jou aankoop van €350 euro nog een rekening van €451,24 van de belastingdienst krijgt?

[ Voor 0% gewijzigd door Gitaar100 op 16-11-2023 10:11 . Reden: typefout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:07
Gitaar100 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:03:
[...]

Ik heb zelf totaal geen verstand van dit soort belastingen maar vind dit soort dingen toch wel interessant. Ik zal de vraag daarom anders stellen met een andere draai:
Stel je zou hypothetisch om wat voor reden dan ook een deal kunnen sluiten met apple dat je die MacBook mag kopen tegen die kostprijs van 350 euro, hoeveel btw moet je dan betalen?
Voor mij zou logisch zijn dat inderdaad die 350 euro de waarde van de transactie is en zou je 21% daarvan, dus €73,50 moet afdragen.
Als diezelfde MacBook voor €2600 hier in de winkel ligt is daarvan dus €451,24 euro BTW (21/121 deel). Denk je dan dat je voor jou aankoop van €350 euro nog een rekening van €451,24 van de belastingdienst krijgt?
Dat ligt er aan. Zie hier (https://www.belastingdien...anewaarde.html#dcjjalojgd) de waarde bepaling door de douane. Je ziet dat zij volgens het GATT systeem alleereest kijken naar de transactiewaarde mits er een koopovereenkomst is gesloten. Als Apple dus een koopovereenkomst met jouw sluit voor een commerciele verkoop á 350 euro dan zou je gewoon voor dit bedrag aangeslagen kunnen en moeten worden.

In het geval van TS is er geen koopovereenkomst dus wordt er teruggevallen op de transactiewaarde van identieke goederen / soortgelijke goederen. Dan wordt er dus gekeken naar de waarde van identieke producten met dezelfde kenmerken en kwaliteit en voor welk bedrag die zijn ingevoerd binnen de unie. Als het inderdaad zo is dat die lenzen binnen de EU een hogere waarde vertegenwoordigen dan kan het best zo zijn dat TS wordt aangeslagen voor dit bedrag.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:33
Gitaar100 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:03:
[...]

Dan betaal je BTW over die 350 euro, als je daar de verkoopovereenkomst/factuur voor kan overleggen.
Ondernemers doen niet anders, die kopen in tegen veel lagere waardes dan de verkoopprijzen, anders heb je immers geen goed business model.
https://www.belastingdien...de_van_de_ingevoerde.html

edit: wat @Davidshadow13 hier boven dus zegt, ik was net te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo Diddley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-08 14:33
Voor wie er nog wat aan heeft:
Douanewaarde = waarde aan de grens EU, inclusief alle kostenelementen om de goederen legaal in de EU op de markt te kunnen brengen.

Bij het bepalen daarvan kan uitgegaan worden van de transactie waarde (= de voor de goederen daadwerkelijk betaalde of te betalen prijs, art 70 Douane wetboek van de Unie), zoals eerder al is toegelicht.

Er zijn in principe vrijstellingen mogelijk, maar daar zitten nogal wat voorwaarden aan, die strict moeten worden toegepast. (zie bijv. https://www.belastingdien...douanevrijstellingen.html )

Een mogelijkheid zou nog kunnen zijn een tijdelijke invoer, maar daarvoor zal wel een borg moeten worden gesteld voor de over de waarde van de goederen verschuldigde rechten en belasting
Voor objectieven is het douanerecht (maart 2024) 6,7 %, en de BTW 21%
Ook hieraan zijn voorwaarden verbonden, goederen MOETEN binnen enkele weken weer worden wederuitgevoerd. Als dat niet, of niet op de juiste manier gebeurd, ben je de borg kwijt...

Als iemand eens vragen heeft over import / export, kan ik misschien wat toelichten.Ben er beroepsmatig mee bezig.
Pagina: 1