Hoe ontlucht je de vloerverwarmeing met een Elga Ace?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagga2025
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-02 13:04
Dag allemaal,

Ik heb sinds kort een 6 KW Elga Ace hybride warmtepomp (samen een Tzerra CV ketel). Ik heb het vermoeden dat de vloerverwarming niet goed is ontlucht door de installateur na installatie van de Elga Ace.Ik merk wat geborrel in de vloerverwarming. De installateur heeft het natuurlijk weer erg druk enzo.

Hoe kan ikzelf nou het vloerverwarming-systeem goed ontluchten? Ik weet:
- dat er een ontluchtings-knopje bovenop de Elga Ace is
- dat de Elga Ace een ontluchtingscyclus heeft. En een parameter AP101 die je kunt instellen (Gn ontl. bij opstart/AltdOntluchtBijOpst/AlleenOntlBij1eOpst). Nu staat die bij mij op "Gn ontl. bij opstart", maar dat heeft de installateur vast veranderd. Standaard zou het op "AlleenOntlBij1eOps" moeten staan.

Wat is de normale stap-voor-stap procedure om een vloerverwarmingssysteem te ontluchten met een Elga Ace? Wat ik lees in de service handleiding moet je ook de radiatoren (lees: verdelers) en ook nog de ketel ontluchten, maar geen idee hoe precies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avh-nyup3Dd46vU7poPs5KPN2sA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bUD6qLe5YXVJENHtJzDCZkiy.png?f=user_large

PS De CV en Elga Ace staan op zolder, op het hoogste punt ten opzichte van de vloerverwarming.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Heb je foto's van zowel de CV/WP en de vloerverwarming-verdeler? Vaak zit er op de verdeler zelf ook een ontluchtingsmogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36

timovd

Voorsprong door techniek

Inderdaad. Vaak zit er een 1/2" handmatige ontluchter op en die kun je vervangen voor een automatische ontluchter (hier wel gedaan).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagga2025
Edit: ik vond het toch wat ongemakkelijk om een foto van de opstelling zo op internet te plaatsen, en heb deze toch verwijderd.

[ Voor 74% gewijzigd door Wagga2025 op 15-11-2023 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagga2025
Edit: ik heb verdelers zonder ontluchters. Eerder foto ook verwijderd. Maakt me wat ongemakkelijk om fotos te delen op een of andere manier...

[ Voor 92% gewijzigd door Wagga2025 op 15-11-2023 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:29
Waar gaan de leidingen heen die links de muur in verdwijnen? En lopen ze vanaf dit punt alleen nog maar omhoog, of ook nog weer naar beneden (dan kon het ontluchten wel eens erg lastig worden).

Lucht wil omhoog, op de verdelers zitten geen ontluchters, dus je moet het dan al ergens op een punt kunnen ontluchten waar die linkse leidingen heen lopen.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2023 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wagga2025
Hoi, dank voor de reactie. Dit is de verdeler op de 1e etage. over de leidingen links: ze komen van boven vanuit de Elga ace. En gaan ook naar beneden naar soortgelijke verdeler op de begane grond. Hoogste punt is dus de Elga ace en CV. Het zou fijn zijn om de ontluchtingsprocedure op de Elga te weten. Bv leidingen open zetten, warmtevraag creëren en dan een ontluchtingscyclus starten (of bv de ontluchter boven de Elga opendraaien)? In de documentatie en YouTube videos blijft het erg summier. Extra vraag is of ik dit ontluchten op de CV ook nog moet doen (zie printscreen in mijn eerste post).
Pagina: 1