Game PC - €1500

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoeBox-
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-12-2024
Ik heb hier eind 2018 fantastisch advies gehad voor een PC waar ik veel plezier van heb gehad tot op heden. Wil nu graag een upgrade doen door nieuwe PC in elkaar zetten met een iets groter budget. Het idee is om met Black Friday de inkopen te doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil graag First Person Shooters spelen zoals Rainbow Six, CoD, Battlefield en The Finals. Maar mogelijk ook Cities Skylines 2. Deze games wil ik draaien op hoge graphics met 144 FPS op mijn 1080p monitoren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wil proberen het rond de 1500 Euro te houden. Maar mocht er een afweging zijn om toch wat meer uit te geven, dan ben ik ook bereid even door te sparen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel Twee monitoren, mijn hoofd monitor waar ik Games op speel is: uitvoering: MSI Optix G241 Zwart

De tweede monitor is een AOC 60hz 1080p (Kan het specifieke model even niet vinden).

Mijn huidige PC bestaat uit de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600 Wraith (BOX) Boxed€ 194,66€ 194,66
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 580 ARMOR 8G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Focus G Mini€ 53,85€ 53,85
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 119,55€ 119,55
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 33,99€ 33,99
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 502,04

Ik ben van plan de de Samsung en Crucial SSD mee te nemen. Denk niet dat er nog andere onderdelen in zitten die passen bij de nieuwe PC.

Van Muis en Toetsenbord ben ik al voorzien. Beiden USB-bedraad.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben door het gebruiken van verschillende Guides tot de volgende build gekomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 396,-€ 396,-
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 150,19€ 150,19
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7800 XT 16GB€ 569,-€ 569,-
1BehuizingenDeepCool CC560 Wit€ 51,90€ 51,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 84,62€ 84,62
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenMSI MAG A750GL PCIE5 750 watt€ 115,05€ 115,05
1Solid state drivesCrucial P2 1TB (CT1000P2SSD8)€ 63,25€ 63,25
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.645,90

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Fijne ervaring met AMD, maar geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zou fijn zijn als de build wel stil is, maar muisstil is niet per se nodig.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik ben benieuwd of er nog iets mist in mijn build. Ik heb PCpartpicker gebruikt om compatibiliteit te bekijken. Dat lijkt te passen, maar check het ook graag bij jullie.

Verder vind ik de keuze voor behuizing ook er lastig. Ik ben nu voor een kast gegaan die er naar mijn mening goed uit ziet en met 4 fans komt. Ik heb ook gekeken naar de kasten uit dit artikel onder het kopje upgrades worden genoemd. Met ook Tweakers stempel "Excellent", maar deze worden allemaal met 2 fans geleverd en zijn duurder. Zie ik iets over het hoofd?

Is de voeding goed genoeg?

Zou deze PC het ook aankunnen als ik in de toekomst toch mijn monitoren wil upgraden naar 1440p/144hz? Hoeveel impact heeft dat?

Is deze build ook bestand als ik in de toekomst componenten wil upgraden?

Alvast heel erg bedankt voor de input!

Beste antwoord (via ShoeBox- op 22-11-2023 20:40)

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Als je die Samsung EVO 860 mee wilt nemen scheelt je dat weer 100 euro.

Verder vind ik het een nette build en als je niet warm loopt voor ray tracing dan zit je met die AMD kaart prima gebakken op 1080p. Die processor is heel zuinig (maar mijn persoonlijke mening is dat ik liever niet zo'n groot en zwaar koelblok aan mijn CPU zou hangen). Dus even kijken voor een low-profile koelblok of een AIO waterkoeler kopen.

Voor de rest ziet het er allemaal prima uit en zul je er een hoop plezier aan gaan beleven.

PS: Bij een AM5 build (zoals jouw nieuwe PC) is het zaak om onmiddellijk het BIOS te flashen naar de laatste versie. Slim is om deze te downloaden voordat je het nieuwe systeem in gebruik neemt. Zet het bestandje op een kleine USB stick (in FAT32) en flash je moederbord hiermee. Dan kun je EXPO gaan gebruiken en daarvoor wil je absoluut AGESA 1.0.0.7.b. of nieuwer voor hebben.

Installeer dan Windows en schakel VBS kernisolatie uit in Windows Defender. Deze setting maakt je nieuwe dure PC zeker 30% trager in alles. Zonde van het geld.

CC: Die 7800X3D op 1080p gaming gaat bloedsnel en boterzacht.

Als er nog vragen zijn dan horen we die graag ;)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Als je die Samsung EVO 860 mee wilt nemen scheelt je dat weer 100 euro.

Verder vind ik het een nette build en als je niet warm loopt voor ray tracing dan zit je met die AMD kaart prima gebakken op 1080p. Die processor is heel zuinig (maar mijn persoonlijke mening is dat ik liever niet zo'n groot en zwaar koelblok aan mijn CPU zou hangen). Dus even kijken voor een low-profile koelblok of een AIO waterkoeler kopen.

Voor de rest ziet het er allemaal prima uit en zul je er een hoop plezier aan gaan beleven.

PS: Bij een AM5 build (zoals jouw nieuwe PC) is het zaak om onmiddellijk het BIOS te flashen naar de laatste versie. Slim is om deze te downloaden voordat je het nieuwe systeem in gebruik neemt. Zet het bestandje op een kleine USB stick (in FAT32) en flash je moederbord hiermee. Dan kun je EXPO gaan gebruiken en daarvoor wil je absoluut AGESA 1.0.0.7.b. of nieuwer voor hebben.

Installeer dan Windows en schakel VBS kernisolatie uit in Windows Defender. Deze setting maakt je nieuwe dure PC zeker 30% trager in alles. Zonde van het geld.

CC: Die 7800X3D op 1080p gaming gaat bloedsnel en boterzacht.

Als er nog vragen zijn dan horen we die graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glamourt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06 13:15
Ray tracing is wel een hoogstandje. Maar word dacht ik vooral gebruikt bij shooters. Afbeelding verschil raytracing aan of uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj5QQAl2J0LNgmyGFB0yBvli3f4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ibZ4GM9GeJpK4l3vqi4KV6E0.png?f=user_large

Omdat je shooter games speelt op 1080P, had ik voor Nvidia gekozen. --> uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yabani_Esek
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 11:07
Ik volg even dit topic, had toevallig hetzelfde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShoeBox-
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-12-2024
@jimh307 Dankje! Vooral voor de tip over de BIOS, dat wist ik niet. Heeft een "groot en zwaar" koelblok verder nog negatieve gevolgen? Ik zal ook eens kijken naar andere opties en waterkoelers.

@Glamourt Bedankt voor de tip! Ik had dit wel in overweging genomen. Begrijp zeker waarom mensen voor RTX gaan, maar persoonlijk vindt ik het zonder RTX ook al goed uit zien. Dus ik hecht daar nu nog niet genoeg meerwaarde aan.

Als een van jullie (of iemand anders) nog tips voor de behuizing en de vragen die ik daarover heb, dan hoor ik het nog graag!

In ieder geval bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Glamourt schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:10:
Ray tracing is wel een hoogstandje. Maar word dacht ik vooral gebruikt bij shooters. Afbeelding verschil raytracing aan of uit. [Afbeelding]

Omdat je shooter games speelt op 1080P, had ik voor Nvidia gekozen. --> uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Twin X2
Hmmm, hier een zeer goede shot van ray tracing in The Witcher 3. Zelf genomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2spEY0oPbHgAVXf_jd2r-YD_Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApHhp5lzpqUI0DvsluJoBi2c.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1