Foutmelding: TPM device not detected (Dell Laptop)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyHaagie
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15-11-2023
Beste Tweakers,

Ik heb een vraag in relatie tot een foutmelding bij het opstarten van mijn Dell i7 laptop (Windows 10).
Ik krijg de volgende foutmelding: TPM-device not detected (Zie foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPWNW2qshm7Ns3cC1LXC1FLY3PA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NwpIRtDAOZeEtqCL2FLDp92Z.jpg?f=user_large

Door deze foutmelding dien ik elke keer mijn herstelsleutel in te vullen (die ik met veel pijn en moeite heb weten te vinden online).
Ik ben al een tijd bezig geweest met het zoeken van een oplossing hiervoor. Hier zijn enkele stappen die ik heb geprobeerd om deze foutmelding op te lossen (die dus niet geholpen hebben):
- BIOS/UEFI-instellingen staan allen goed;
- TPM-functie is niet ingeschakeld want ik heb helemaal geen TPM-functie op mijn laptop. Dit is dus ook het rare van deze foutmelding;
- BIOS/UEFI gereset naar standaardwaarden;
- Re installeren van TPM Drivers kan niet want ik heb geen TPM op mijn laptop.

Beschikt iemand op dit platform misschien over een oplossing? Ik ben namelijk radeloos.

Alvast bedankt!

Groet!

Joey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

Wellicht kun je nog wat stappen welke Dell adviseert nog eens proberen :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyHaagie
@chromeeh

Bedankt voor je bericht, maar ook dit heb ik allemaal al gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Allemaal' is soms wat ambigu bij zulke grote lappen tekst. Voor de zekerheid: concreet wat? Bijvoorbeeld, staat de TPM (en PTT en misschien meer) in de BIOS / UEFI uitgeschakeld? (Of staat het na een factory reset juist aan?)

-

Maar, als niet al gedaan, maak eerst een backup van alle data die je niet kwijt wilt voor je verder gaat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Aanvulling: ik verplaats je vraag ook nog even van Privacy en beveiliging naar de moederbord-buren. Ik begrijp waarom je het hier plaatste, maar het past daar denk ik wat beter. En, welkom! :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ansie1973
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03-2024
Secure boot uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyHaagie
@Ansie1973

Bedankt, maar ook dit helpt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:33

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Voor iets minder hinderlijke boot kan je bitlocker pauzeren, dan hoef je niet elke keer je recovery key in te vullen.

Ga vervolgens eens kijken of je niet toevallig een BIOS update hebt gekregen via Windows Update en kijk op de site van je fabrikant of er een update is. Het zou kunnen dat er een bug in de update zit waardoor TPM opeens uitgeschakeld is en dit niet wordt getoond (dat 'ingeschakeld' geen effect of omgekeerd effect heeft).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@JoeyHaagie
welke laptop heb je?
ja een Dell maar specifiek?

[ Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 15-11-2023 18:48 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:07
Op een Dell desktop die soms dit probleem geeft (heel random, kan soms maanden, mogelijk zelfs een jaar+ goed gaan en dan ineens de melding) werkt het om de machine even volledig stroomloos te maken (power kabel uit voeding). Dit zorgt dan schijnbaar voor een soort reset (moederbord batterij hoeft er niet uit).

Misschien dat het bij een laptop lukt door de batterij er er een tijdje uit te houden, of als deze er niet uit kan, deze eens echt helemaal volledig leeg te laten lopen.
Pagina: 1