Mijn vraag
Gisteren heb ik mijn desktop voorzien van een schone Windows 11 installatie.
PC staat op zolder en is met een netwerkkabel aangesloten.
Er zit een 8-poort switch van netgear tussen zodat ook een NAS en gameconsole bedraad aangesloten kunnen worden. Deze switch staat ook op zolder.
PC is zichtbaar op mijn interne netwerk (192.168.178.1), alsmede de NAS, maar ik krijg geen toegang tot internet als de pc via de switch is aangesloten. Sluit ik nu een router/accespoint van Asus aan (deze zit echter op het netwerk (192.168.1.1) dan krijg ik wel toegang tot internet. Rara, maar waarom dan wel? Eigenlijk wil ik de Asus er tussenuit hebben omdat ik deze in zoverre niet nodig heb. Nu dus wel.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro
Moederbord: A520M Gigabyte M-H
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Driver voor netwerkkaart via de website gigabyte.com opnieuw gedownload (via een andere laptop) en geïnstalleerd.
Andere netwerkkabel geprobeerd.
Netwerkkabel direct op de modem van Ziggo en desktop aangesloten.
Netwerkkabel uit NAS gehaald (NAS was benaderbaar vanaf mijn telefoon, dus internet) en deze in mijn desktop gedaan.
Ik heb nu werkelijk waar geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen.
Voor mij zijn de volgende zaken uitgesloten:
- Kan niet aan de netwerkkabel liggen
- Kan niet aan de switch liggen
Het moet dus een instelling ergens in de desktop zijn, maar dat is vreemd omdat hij een schone installatie heeft. Of in de modem van Ziggo. Deze heb ik natuurlijk ook gebeld, maar zij zien niets afwijkends ingesteld staan.
Wie heeft er nog een lumineus idee?
Gisteren heb ik mijn desktop voorzien van een schone Windows 11 installatie.
PC staat op zolder en is met een netwerkkabel aangesloten.
Er zit een 8-poort switch van netgear tussen zodat ook een NAS en gameconsole bedraad aangesloten kunnen worden. Deze switch staat ook op zolder.
PC is zichtbaar op mijn interne netwerk (192.168.178.1), alsmede de NAS, maar ik krijg geen toegang tot internet als de pc via de switch is aangesloten. Sluit ik nu een router/accespoint van Asus aan (deze zit echter op het netwerk (192.168.1.1) dan krijg ik wel toegang tot internet. Rara, maar waarom dan wel? Eigenlijk wil ik de Asus er tussenuit hebben omdat ik deze in zoverre niet nodig heb. Nu dus wel.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11 Pro
Moederbord: A520M Gigabyte M-H
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Driver voor netwerkkaart via de website gigabyte.com opnieuw gedownload (via een andere laptop) en geïnstalleerd.
Andere netwerkkabel geprobeerd.
Netwerkkabel direct op de modem van Ziggo en desktop aangesloten.
Netwerkkabel uit NAS gehaald (NAS was benaderbaar vanaf mijn telefoon, dus internet) en deze in mijn desktop gedaan.
Ik heb nu werkelijk waar geen idee meer waar het aan zou kunnen liggen.
Voor mij zijn de volgende zaken uitgesloten:
- Kan niet aan de netwerkkabel liggen
- Kan niet aan de switch liggen
Het moet dus een instelling ergens in de desktop zijn, maar dat is vreemd omdat hij een schone installatie heeft. Of in de modem van Ziggo. Deze heb ik natuurlijk ook gebeld, maar zij zien niets afwijkends ingesteld staan.
Wie heeft er nog een lumineus idee?
[ Voor 3% gewijzigd door Twanneke77 op 14-11-2023 15:16 ]