Systeem soms instabiel na BIOS update (mogelijk door RAM)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-09 20:28
Hallo,

Systeem specs onderaan de post.

Ik begin redelijk met mijn handen in het haar te zitten. Ik heb recentelijk mijn videokaart van een Nvidia RTX 2070 naar een AMD RX 7900 XTX geupgraded. De eerste dagen veel aan het tweaken geweest en weinig gegamed, maar desondanks geen instabiliteit gemerkt. Ik wilde uiteindelijk ReBAR aanzetten, en toen bleek mijn BIOS dit nog niet te ondersteunen. Ik heb de BIOS daarom geflashed naar de meest recente versie F23, en toen begon de ellende. De een na de andere crash, blue screen en soms zelfs spontane reboot van de PC. Ik vermoedde eerst een defecte GPU of te lichte voeding, maar uiteindelijk wees een foutmelding me op een geheugen issue. Daarop XMP uitgezet, en stabiliteit is gigantisch verbeterd. Echter wil met name CoD MW3 nog steeds af en toe wel eens o.a. een 0xc0000005(0) N error geven, wat schijnbaar wijst op geheugenproblemen. In andere games (vrijwel) geen problemen. Wat ook gek is, is dat ik al 2,5 jaar XMP draai zonder enig probleem, totdat ik dus de BIOS geupdate heb.

Vraag 1 is nu natuurlijk, ligt dit aan CoD of aan mijn systeem? En mocht het niet aan CoD liggen, hoe ga ik dit dan oplossen?

XMP lijkt de grootste boosdoener, ook geverifiëerd met Memtest86. RAM op default modus voltooit Memtest een hele pass met 0 errors. RAM in XMP mode geeft 580+ errors binnen 10 minuten. Niet goed dus. Ik heb geen refentie naar vòòr de BIOS update, want heb dit destijds nooit getest (want het draaide stabiel).
Geheugen gerelateerde dingen die ik al geprobeerd heb:
- BIOS stock, dan XMP aan --> Direct Memtest errors
- BIOS stock, dan XMP aan en handmatig 1,35V --> Direct Memtest errors
- BIOS stock --> 1 volle pass, Memtest geen errors.
- BIOS stock, RAM handmatig op 2933 --> 1 volle pass, Memtest geen errors.
- Terugflashen naar F22 --> zelfde probleem
- Geheugen zit in de juiste banken (A2/B2)

Verder terugflashen dan F22 is niet mogelijk i.v.m. "Capsule BIOS" sinds F22. De probleemloze bios was F4 (eerste release).

Contact gehad met Gigabyte, die zeggen feitelijk: 3600 is OC, geen garantie dat het werkt, RAM staat niet op de QVL dus jammer joh! Dat het eerder wel gewerkt heeft zeggen ze, ondanks dat ik het meerdere keren aangegeven heb, niets over. Overigens zou ik gezworen hebben dat de RAM toen ik het kocht wèl op de QVL stond, maar nu dus inderdaad niet meer.

Verder zijn alle chipset drivers, GPU drivers, Windows etc. alles up to date. Geen overclocks, geen oververhitting van componenten/ Enige "tuning" software wat draait is AMD Adrenalin, maar daar ook alles default. Ook netjes DDU gebruikt bij het switchen van GPU.

Dat ik XMP niet aan kan zetten kan ik mee leven, maar dat ook met alles default soms nog geheugen gerelateerde crashes ontstaan is natuurlijk niet de bedoeling. Ik ben bereid om desnoods een wel QVL vermelde RAM set aan te schaffen, maar voordat ik dat doe ben ik benieuwd of er nog andere dingen zijn die ik kan testen, of dat het wellicht toch ergens anders aan kan liggen.

Hoor graag jullie input, alvast bedankt!

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-10850K Boxed€ 325,68€ 325,68
1MoederbordenGigabyte Aorus Z490 Elite AC€ 274,33€ 274,33
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.079,-€ 1.079,-
1Interne harde schijvenWD Black (2010, SATA-600), 2TB€ 73,50€ 73,50
1GeluidskaartenCreative Sound Blaster Z (retail)€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNexus Prominent R€ 0,-€ 0,-
1MonitorsAcer KG271 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsASUS Designo MX279H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12A€ 105,95€ 105,95
5VentilatorsNoctua NF-F12 PWM, 120mm€ 20,90€ 104,50
1Geheugen internPatriot Memory Viper Steel PVS464G360C8K€ 139,90€ 139,90
1Optische drivesSony Optiarc AD-7280S€ 0,-€ 0,-
1VoedingenMSI MPG A750GF€ 118,05€ 118,05
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 169,99€ 169,99
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 61,90€ 61,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.452,80

Beste antwoord (via Koekemoeroetoe op 16-11-2023 10:24)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-09 19:59

Dark

who tweaked the light?

Koekemoeroetoe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:41:
[...]
Die methode heb ik over gelezen inderdaad, en ik heb Q-Flash+ dus zou moeten kunnen. Maar heb geen dubbele BIOS, dus als dit fout gaat dan brick ik het zooitje sowieso lijkt me(?)
[...]
Tenzij je een bios van een ander bord gaat flashen, lijkt me niet dat je de boel gaat bricken. Maar er zit natuurlijk wel altijd een miniem risico aan elke flash procedure. Ik denk dat je in dit geval 2 mogelijkheden hebt: of hij pakt hem helemaal niet, of het gaat gewoon.

nog even het draadje op reddit erbij gezocht waar ik dit vandaan had:
https://www.reddit.com/r/..._downgrade_on_z590_board/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
De cmos batterij al een keer een min eruit gehaald?
Bios reset naar default settings?
Windows nieuwe install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
- CMOS batterij er nog niet uitgehaald, aangezien ik wel gewoon in de BIOS kom en dus daar kan resetten. Dat zou hetzelfde effect moeten hebben toch?
- BIOS reset naar default meerdere keren geprobeerd
- Windows nieuwe install nog niet, want erg veel werk en leek me in eerste instantie een hardware probleem. Vooral ook omdat Memtest86 faalt wanneer XMP ingeschakeld is.

Gisteren bleef CoD in de singleplayer bij het resumen van de missie op steeds hetzelfde punt crashen met de 0xc0000005(0) N error. Ook na file integrity check en BIOS resets en terugflashen. Uiteindelijk helder momentje en een keer de missie gerestart ipv resume, toen kwam ik wel langs het crash punt en sindsdien nog geen verdere crashes gehad. Wellicht dus een corrupt geraakte save file ofzo of gewoon een brak stuk software van Activision. Alleen geen idee wat dit dan veroorzaakt.

Blijft het punt natuurlijk open waarom ik sinds sinds de BIOS update opeens geen XMP meer kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Kan je zien in de Windows logboeken wat er staat rond het tijdstip dat er een crash plaatsvind?
Meestal een rood uitroepteken met een omschrijving van de crash.

Haal de omschrijving door Google en hopelijk komt daar iets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Waarom het met de nieuwe bios niet werkt is mij ook een raadsel, maar wellicht kan je toch nog terug naar de oude, die wel werkte.

Heb berichten gelezen dat als je het via q-flash doet, het mogelijk is om de 'beperking' op het flashen van een oudere bios te omzeilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Als je jouw moederbord door Reddit heen haal lees je meer klachten.

https://www.reddit.com/r/..._after_updating_gigabyte/

https://www.reddit.com/r/...c_loads_of_issues_and_im/

https://www.reddit.com/r/...dom_green_screen_crashes/

https://www.reddit.com/r/...during_use_and_sometimes/

Probeer eens de timings handmatig in te tikken in het bios. Dus niet xmp selecteren maar dus alle settings van het geheugen handmatig in te vullen. Dat hoef je dan maar 1 x te doen, want als alles er in staat zou je de settings kunnen opslaan voor het gebruik van een volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Simbob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:24:
Kan je zien in de Windows logboeken wat er staat rond het tijdstip dat er een crash plaatsvind?
Meestal een rood uitroepteken met een omschrijving van de crash.

Haal de omschrijving door Google en hopelijk komt daar iets uit.
Geldt dat ook voor ingame crashes? BSOD's en reboots heb ik sinds het uitschakelen van XMP niet meer gehad.
Dark schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:24:
Waarom het met de nieuwe bios niet werkt is mij ook een raadsel, maar wellicht kan je toch nog terug naar de oude, die wel werkte.

Heb berichten gelezen dat als je het via q-flash doet, het mogelijk is om de 'beperking' op het flashen van een oudere bios te omzeilen.
Die methode heb ik over gelezen inderdaad, en ik heb Q-Flash+ dus zou moeten kunnen. Maar heb geen dubbele BIOS, dus als dit fout gaat dan brick ik het zooitje sowieso lijkt me(?)
Simbob schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:36:
Als je jouw moederbord door Reddit heen haal lees je meer klachten.

https://www.reddit.com/r/..._after_updating_gigabyte/

https://www.reddit.com/r/...c_loads_of_issues_and_im/

https://www.reddit.com/r/...dom_green_screen_crashes/

https://www.reddit.com/r/...during_use_and_sometimes/

Probeer eens de timings handmatig in te tikken in het bios. Dus niet xmp selecteren maar dus alle settings van het geheugen handmatig in te vullen. Dat hoef je dan maar 1 x te doen, want als alles er in staat zou je de settings kunnen opslaan voor het gebruik van een volgende keer.
Handmatig invullen heb ik wel overwogen, maar heb niet de tijd gehad me volledig in te lezen in het handmatig overclocken van RAM. Misschien dat ik het hier kan vragen: Hoef ik enkel de 4 basis timings + voltage in te stellen, of ook alle andere sub timings?

Paar van die links had ik inderdaad gezien, m.n. de laatste had me op het juiste spoor gezet wat betreft XMP. Toch gek om te lezen dat er zoveel en zulke problemen zijn. Dat i.c.m. de reactie van Gigabyte esupport betekent voor mij wel dat dit mijn laatste Gigabyte product is dat ik aangeschaft heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
Je zit op Intel zie ik, met AMD heb je Zentimings. Dan zie je best wel veel waarden die je moet invullen en dat zijn meer dan 4 getallen 😉
Misschien dat er voor Intel ram ook zoiets is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Koekemoeroetoe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:41:
[...]
[...]
Tenzij je een bios van een ander bord gaat flashen, lijkt me niet dat je de boel gaat bricken. Maar er zit natuurlijk wel altijd een miniem risico aan elke flash procedure. Ik denk dat je in dit geval 2 mogelijkheden hebt: of hij pakt hem helemaal niet, of het gaat gewoon.

nog even het draadje op reddit erbij gezocht waar ik dit vandaan had:
https://www.reddit.com/r/..._downgrade_on_z590_board/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Zojuist via QFlash+ succesvol gedowngrade naar bios F4. XMP geactiveerd en draai nu een Memtest86 pass. Begint hoopvol, want Memtest herkent de XMP snelheid en draait nu al een paar minuten zonder errors. Als dit werkt zometeen maar eens de F21 BIOS proberen, daar kan ik ReBAR wel aanzetten, maar het is nog geen Capsule BIOS.

Dank voor de hulp en suggesties zo ver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Misschien F6c eerst proberen, die heeft ook al de ReBar optie. Als dat werkt, die F21. Mocht die F21 dan niet werken, kan je terug gaan naar F6c in plaats van F4, en dan ben je in iedergeval 1 versie opgeschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Op BIOS F4 i.c.m. XMP heeft Memtest86 een volledige pass kunnen maken met 0 errors. Had net F21 geflasht, met XMP aan 137 errors in 2,5 minuut.

Nu F6c geflasht, XMP geactiveerd en Memtest draait alweer een paar minuten, maar 0 errors so far. Duimen dat dit hem is, want dan heb ik in iedergeval XMP èn ReBAR.

Een van de wijzigingen van F21 was een nieuwe CPU microcode versie 0x34. Zou dat de boosdoener zijn?

--- update ---

Zojuist met BIOS F6c en XMP ingeschakeld een volledige Memtest86 pass voltooid met 0 errors.

--- update 2 ---

Nu met cpu undervolt van 0,100V, ReBAR aan en XMP aan ook nog eens een bovengemiddelde Timespy score van 25.314 punten. Hoger dan ik voorheen (BIOS F22 en F23) gehaald heb met welke instelling dan ook.

Vanavond maar eens even flink gamen en zien hoe dat gaat, maar dit stemt me in ieder geval hoopvol :)

[ Voor 35% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 15-11-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Het blijf natuurlijk vreemd, maar als het zo werkt, soit... gewoon zo laten, tenzij er in de nieuwste iets zit wat je echt nodig hebt. Als ik het goed heb gaan die beveiligings-updates vooral over het automatisch downloaden van drivers door appcentre, wat misbruikt zou kunnen worden door kwaadwillenden, maar heb me hier niet echt in verdiept. Zou die feature niet gebruiken en gewoon handmatig de drivers binnenhalen via de gigabyte website, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Gisteravond een paar uur gegamed, en geen enkele crash of stotter gehad. Systeem lijkt verder ook stabiel te draaien. Probleem lijkt voor nu dus opgelost.

Concreet wat het voor mij opgelost lijkt te hebben:

- Via QFlash+ de BIOS terugflashen naar de eerste versie (F4 in mijn geval). Via QFlash+ kun je blijkbaar dus succesvol de Capsule BIOS beveiliging omzeilen.
- Vervolgens de F6c versie geflasht, dit is de enige versie waarin Resizable BAR én XMP werkt voor mijn systeem.

Oorzaak van de instabiliteit lijkt dus in de BIOS gezeten te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 16-11-2023 10:23 ]

Pagina: 1