Toon posts:

Switch werkt slechts op 1,5 mb/s

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een 8 port 10/100 mbit swicht van gistron besteld en die is maandag binnen gekomen. Ik denk YES YES YES eindelijk van dat 10 MBit af. Ik sluit dat ding aan op server en mijn pc en je ziet heel leuk dat de switch full duplex detecteerd en 100 Mbit maar toen ik een file ging koperen over het netwerk zag ik dat het maximaal 1,5 mb per sec. ging. Ik denk f*ck ik met nog 1 andere pc geprobeerd ook 100 mbit en ging ook maar met max 1,5 mb/s. Ik switch meegenomen naar een vriend van me hij heeft een 10/100 mbit hub waarmee hij met 5 tot 6 mb/s kopieerd. Ik dus mijn switch er tussen gepropt en hij werkt door OOK al met 1,5 mb/s.
Is nou gewoon mijn switch kapot? Of wat kan ik er nog meer aan doen?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
heb je geen 10 mbit netwerkkaart? Of degene waar je naartoe kopieert?? Alles moet dan wel 100 mbit (of 10/100 mbit) zijn natuurlijk

Verwijderd

Smultie

Lees eens effe goed!
Bij zijn vriend kan het ook maar 1.5mb aan.

Ik zou zeggen dat je die terugbrengt en omruilt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga gistron maar eens effe bellen ja

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen de switch terug gestuurd en weer ontvangen. Maar ik sluit dat ding weer aan en krijg tot mijn verbazing weer 2 mb/s te zien met FTP en NetBIOS kopieeren. Zo ziet de huidige config eruit:

Linux Server = 3com 905c = 10/100 Mbit
Windows 2000 = Realtek = 10/100 Mbit
Windows 98 = Realtek = 10/100 Mbit

Deze 3 pc's op de switch en vanaf welke richting dan ook ik krijg maar 2 mb/s. Heb vervolgens de pc's naast elkaar gezet met elk 3 meter kabels ertussen (Cat5), en het probleem blijft. Het hele zooitje detecteerd 100 Mbit (op switch en op netwerkkaarten. En op switch geeft hij FD aan. Deze heb ik trouwens ook al op HD gehad.

Ik weet het nu echt niet meer, iemand nog tips?

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:39

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik ken die Gistron switch niet, maar als t'ie vergelijkbaar is met andere auto-sensing switches zou ik allereerst proberen alle autosensing dingen uit te zetten.
Dus de netwerkkaarten met hun setupprog hard op 100HD zetten, de switch (zo mogelijk) ook op 100HD en dan opnieuw proberen.
Lukt dat wel goed, alles op 100FD zetten en weer kijken wat het doet.

Voor een 'juiste' meting kun je trouwens het beste alles elimineren wat invloed kan hebben op de throughput - HD en zo. Probeer bijvoorbeeld met dd /dev/null te kopieren over het netwerk:
dd if=/dev/null of=<een SMB share of NFS> bs=64K count=1000
Dit zal dan 64Mb aan 64K blokken gaan kopieren.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
(jarig!)
Probeer alles eens op half-duplex te zetten.

• paella
  • Laatst online: 19:55
FDX uitzetten helpt dat?

No production networks were harmed during this posting

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 19-08 16:24

Dr.Roelski

Walk on ....

Je kan dit programma'tje proberen (moet het eerlijk gezegd zelf nog testen...) :
http://www.lancache.com/ltdown.htm

Hiermee voorkom je dat je de snelheid van je harddisk en overhead meet.
Stel 1 pc in als master, de ander als slave.

De realteks zouden iets trager zijn, maar ik heb er geen last van (linux+realtek, win98se+3c905C, laptop/10mbit + gistron switch).

Haal die switch van die kennis eens naar jou toe. Dan test je in ieder geval met dezelfde netwerkkaarten!
Waarschijnlijk werken de netwerkkaarten bij jou niet optimaal.

De 3com kan trouwens ook op "maximal network performance" gezet worden, maar dat verhoogd je cpu last enorm.

• Dr.Roelski
  • Laatst online: 19-08 16:24

Dr.Roelski

Walk on ....

Oh ja, bijna vergeten: gebruik goede cat 5 bekabeling!!!
Ik heb afgelopen weekend me de t%ring gezocht naar een probleem in een netwerk (bij vriend, ook met gistron swich).

Deze bleek dus een klein stukje platte kabel er tussen te hebben zitten |:( waardoor hij wel met autsensing op 100Mbit full duplex ging staan, maar niet goed data kon overpompen ... :(

Maar goed, eigenlijk overbodig dit te melden want iedereen weet dat je door slechte bekabeling een hoop fouten krijgt en dus lagere bandbreedte.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende geprobeerd:

Ik heb alle kables gecontrolleerd of ze idd Cat5 zijn en dat zijn ze. Ik heb eeb crosslink naar de server gelegt en haalde daar ook maar iets van 2 mb/s. Nu ga ik me dus afvragen waar het probleem zit. Ik ga vanmiddag effe proberen een crosslink te leggen met de win98 en Win2k machine. Maar als die ook maar met 2 mb/s werken, dan ligt het dus aan de instellingen. Ik weet dat de NIC in de win2k machine 5 mb/s haalt, dit heb ik namelijk gehaald op een LAN party met een 3com 3300 switch ertussen.
Iemand nog andere tips?

• dennis_LU
  • Laatst online: 05-08 09:34
Op woensdag 19 september 2001 10:18 schreef dreamraver het volgende:
Ik heb het volgende geprobeerd:

Ik heb alle kables gecontrolleerd of ze idd Cat5 zijn en dat zijn ze. Ik heb eeb crosslink naar de server gelegt en haalde daar ook maar iets van 2 mb/s. Nu ga ik me dus afvragen waar het probleem zit. Ik ga vanmiddag effe proberen een crosslink te leggen met de win98 en Win2k machine. Maar als die ook maar met 2 mb/s werken, dan ligt het dus aan de instellingen. Ik weet dat de NIC in de win2k machine 5 mb/s haalt, dit heb ik namelijk gehaald op een LAN party met een 3com 3300 switch ertussen.
Iemand nog andere tips?
Probeer nog een 3c905 te lenen/kopen/huren en zet die in een ander systeem. zodat je kan testen met aan alle 2 de kanten een 3com. Ik heb zelf ook zo'n switch (sinds gisteren) en heb totaal geen problemen. (ik heb dan ook overal 3com en Intel kaarten inziten.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 19 september 2001 10:29 schreef dennis_LU het volgende:

[..]

Probeer nog een 3c905 te lenen/kopen/huren en zet die in een ander systeem. zodat je kan testen met aan alle 2 de kanten een 3com. Ik heb zelf ook zo'n switch (sinds gisteren) en heb totaal geen problemen. (ik heb dan ook overal 3com en Intel kaarten inziten.
Hoeveel mb/s haal jij dan met de 3com en intel kaarten?

En is er iemand in nijmegen waar ik 3com kaarten van kan lenen?

• dennis_LU
  • Laatst online: 05-08 09:34
Op woensdag 19 september 2001 11:18 schreef dreamraver het volgende:

[..]

Hoeveel mb/s haal jij dan met de 3com en intel kaarten?

En is er iemand in nijmegen waar ik 3com kaarten van kan lenen?
In ieder geval 4,5 mb per sec. was een snelle test gisteren.
een file van 100 meg in 30 sec ofso.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 13:20 schreef dennis_LU het volgende:

[..]

In ieder geval 4,5 mb per sec. was een snelle test gisteren.
een file van 100 meg in 30 sec ofso.
Ik haal hier met een Unex nic (realtek) gewoon 5 mb/sec.
Wij hebben alleen maar el chaopo kaarten en snelheid is prima.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk en dat snap ik dan niet. Ik zie bij veel mensen dat ze realtekjes grbuiken en dat ze gewoon goed werken. Mijn realtek werkte ook met 5 mb/s op de lanparty. En ik denk dat het niet aan de systemspecs kan liggen. Zie namelijk mijn specs hieronder, en de specs van de win98 machiene zijn:
PII 350
128 Mb
10.2 GB WD
Realtek 8139c

Verwijderd

nee, moet goed zijn. Sloomste bij ons is de server een p2 233@200

Maar staan ze allemaal handmatig op half duplex?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles handmatig HD gezet behalve de linux bak.( zou niet weten hoe dat in linux moet. )
Maar goed ook als heb ik de linux bak niet op het netwerk aangesloten (dus alleen de win2k en win98 machiene) en die beide handmatig op en HD en FD, dan blijft het traag gaan. Ik ga vanmiddag even een crossover kabeltje proberen tussen die pc's.
Meteen even een andere vraag. Ik heb thuis ook nog een 24ports Cabletron 10Mbit hub staat, deze heeft geen apparte uplink. Hoe kan ik deze het beste gaan verbinden met de switch?

Verwijderd

controlleer in je windows eens wat je settings zijn voor, argh hoe heet dat ook alweer.... setting met window sizes MTU was het! wellicht heb je een keer je tcp settings getweaked voor modem use met een download-accelerator ofzo. die moet je dus weer terugwerken naar 1576 voor je ethernet.

precies hierom haalde ik maar 100kb/s door een 10Mbit/s ethernet.

Het is in ieder geval niet je switch zo te lezen.

cheers

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:48

pistole

Frutter

Win98 en WinME zijn ook niet het snelste. Probeer eens tussen 2 2000 machines of NT en 2000.

Bij mij was copieren tussen 2k en ME heel sloom, terwijl nt-2k bijna de volle 100 Mbps gebruikt

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
En waar kan ik dat ergens instellen?
Ik ben nu namelijk niet thuis ik probeer het hier effe op het werk. Maar ik zie het hier niet zo snel ergens staan

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu thuis en heb even de windows 2k en win98 machine met een crosslink verbonden. Krijg nu nog steeds maar 2 mb/s. Dus aan de switch zal het wel niet liggen. Maar waar ligt het dan aan?
Heb bij de crosslink zowel Full Duplex als Half Duplex geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Weet niemand een andere instelling ofzo?
Ik vind het namelijk niet de moeite waard een om switch aan te schaffen en daar met een max snelheid van 2 mb/s mee te kunnen kopieren over het netwerk.

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 14:18 schreef mousehouse het volgende:
controlleer in je windows eens wat je settings zijn voor, argh hoe heet dat ook alweer.... setting met window sizes MTU was het! wellicht heb je een keer je tcp settings getweaked voor modem use met een download-accelerator ofzo. die moet je dus weer terugwerken naar 1576 voor je ethernet.

precies hierom haalde ik maar 100kb/s door een 10Mbit/s ethernet.

Het is in ieder geval niet je switch zo te lezen.

cheers
Dit is het ook niet?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nergens die instellingen vinden.
En het lijkt me sterk, want beide pc's hebben nooit een modem gehad.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 09:53
Geef Windows 9x/Me de schuld.. Ik haalde tussen mn w2k en ME bak max 1.5 mbyte/s. nu staat er op beide computers XP (W2k is ook prima hoor) en haal ik 10 mbyte/s.
Ik gebruik goede apparatuur zoals Intel Pro/100+, 3Com 905B/C kaarten en een 'vette' Cabletron 24 poort 10/100 managed switch, dus daar lag het probleem niet.
Tussen mn Linux en WinXP bak haal ik ook snelheden van 10 mbyte/s.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan zou ik toch ook tussen win2k bak enLinux bak ook meer dan 1,5 mb/s moeten kunnen halen?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 09:53
ja

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
Hehe

Maar dat lukt juis ook niet, zelfs niet met een crosslink kabel :-(

Verwijderd

Hoe rpm maakt je HD, tussen mijn vaders HD en mij gaat het veel sneller, dan mijn broertje, omdat die minder rpm maakt dan mijn vaders

Verwijderd

Topicstarter
Nou mijn pc heeft een 7200 RPM schijf en de schijf van de server en van de win98 machine hebben 5400 RPM. Maar ik ben gister bij een vriend van me geweest en daar mijn switch getest en daar werkt het wel met 4 mb/s ( en dat tussen 2 laptops met cheepie netwerkaarten). Dus het zal wel aan de pc's zelf liggen. Maar ik weet het echt niet meer.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onder tussen de systemen wat aangepast.

PC1:

TB 1GHz
512 MB
20 GB 7200 RPM
Realtek 10/100
Win2k Prof.

PC2:

PII 350 MHz
128 MB
10.2 GB 5400 RPM
Realtek 10/100
Win XP Prof

Heb tussen deze 2 zowel de switch als een crosslink kabel ertussen gelegd en haal nu iets van 3,5 mb/s :'(
Waar kan het nu nog aan liggen?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:00
Dat die Gistron switch gewoon rommel is :?
Maar als ie het bij anderen wel doet, tja dan is het wel vreemd...

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:05

qless

...vraag maar...

Zou toch eens naar je netwerkkaarten kijken...want als je met een crosslink (=full duplex) nog maar 2/3,5 Mb haalt is nie al te best. Ik trek hier thuis (tussen 3com kaarten en 3com switch) toch 6 a 8 MB gemiddeld (met uitschieters naar de 11), en dat lukt met een cross cable ook!

Kijk eens naar instellingen als dma, busmastering, irq e.d.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Fatamorgana
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 04:17

Fatamorgana

Fietsen is gezond.

Wat ik zelf weleens heb gehad is dat als je allemaal Win 98 bakken op een netwerkje hebt gaat alles goed. Heb je alleen Win 2000 bakken, gaat alles goed. Heb je 98 EN 2000 bakken gaat het tussen de 98 en 200 bakken op max 10mbit en geen 100mbit. Het vreemde was als ik een file VAN een 2000 NAAR 98 bak zette het 10mbit was maar als ik OP die 98 bak de file haal VAN die 2000 bak het in eens WEL 100mbit was.

Erg weird, heb het nooit op kunnen lossen. Ik heb maar besloten dat het een manier van M$ is om te pushen dat je ging upgraden van 98 naar 2000 :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat is dus het probleem net. Ik heb 1 win2k pc, 1 win XP pc, en 1 Linux RH 7.0 server. Dus aan de OS ligt het niet.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

hier maakt OS wel degelijk iets uit:

Amd 750
320 mb ram
intell kaartje
5400 rpm schijfje

Win2k -> 3-7 mb/s
mandrake -> 7-11 mb/s

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nog steeds voor mij niet opgelost. Ik had vandaag toevallig 2 linux bakken aan het de switch hangen.

PC1:
Linux RH7.0
3com 905 10/100 Mbit

PC2:
Linux RH7.0
Realtek 8139 10/100 Mbit

haal bij deze machine's max 1,6 mb/s :(

150 Opening BINARY mode data connection for home.tar.gz.
226 Transfer complete.
221492184 bytes sent in 133 secs (1.6e+03 Kbytes/sec)

ik moet toch veel meer kunne halen?

Verwijderd

Ik heb ook een dergelijk probleem. Zou het er aan kunnen liggen dat dat switch op m'n ADSL modem staat? Ik ga 'm er straks is vanaf halen, kijken of het succes heeft
Pagina: 1