Warmtepomp een slimme zet in onze situatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-02 10:12
Hallo allemaal,

ik kreeg onlangs een uitnodiging van VEH om me in te schrijven voor hun collectieve warmtepomp-actie, en heb nu een aanbod binnen voor een Daikin Edla 4kW - Monoblock - All-electric ready. Ik vraag me af of dit voor ons de volgende stap zou zijn in het verduurzamen, of dat we beter nog even kunnen wachten.

We wonen in een geschakeld hoekhuis uit 1981 met zo'n 200m2 woonoppervlak.

Spouw (zo'n 10cm) en vloer zijn na-geïsoleerd, het dak gaan we nog laten doen - dat wordt vast begin volgend jaar. Glas is grotendeels kunststof met HR++, op een aantal kleinere ramen na, en de ramen van 1 kamer op de eerste verdieping (hout met dubbel glas).

Op de benedenverdieping ligt vloerverwarming, boven zijn het radiatoren die nu nog veel dicht zitten, maar in de toekomst zal ons gebruik hiervan wel toenemen als de (3) kinderen huiswerk maken op hun kamers.

We hebben nu een oude Nefit Ecomline HR Excellent met los boilervat.

We hebben zonnepanelen op het dak liggen die dit (zonnige voor mijn gevoel) jaar 4,77 MWh hebben opgebracht.

Op onze vorige jaarnota gebruikten we zo'n 2500 KwH aan stroom en zo'n 1100 m3 aan gas. Dit jaar zitten we tot nu toe op 673m3 aan gas en 1600kwH stroom, maar dat zal in de laatste 2 maanden nog wel gaan stijgen, al zijn we vrij zuinig (we gebruiken bv nu nog een petroleumkachel in de woonkamer).

(het uiteindelijke streven is om wat zorgenvrijer de thermostaat bv op 19.5 te kunnen zetten :9 )

Wat ik me vooral afvraag is:

- moeten we gelijk investeren in een nieuwe ketel, of kunnen we eventueel eerst de warmtepomp nemen, en daarna de ketel upgraden?
- is de warmtepomp inderdaad wel de volgende stap, of moeten we eerder naar airco's kijken?
- werkt een warmtepomp straks goed, als we het dak degelijk laten isoleren, ook als het wat kouder wordt?
- Is zo'n Daikin een prima keuze? Ik heb wel vertrouwen in VEH wat dat betreft, daar komen onze zonnepanelen ook vandaan.
- waar moeten we verder nog rekening mee houden? Ik ben niet heel thuis in verduurzaming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Een warmtepomp gaat zeker een slimme zet zijn, maar waarom zou je je ketel nog moeten upgraden? Je huis is degelijk geïsoleerd (wordt nog beter lees ik uit je verhaal), dus je kan met de juiste warmtepomp oplossing volledig van het gas af. Dan is de 4 kW te krap, maar waarom niet een iets grotere warmtepomp nemen en je ketel + gasaansluiting (met bijhorende 250,- jaarlijkse vastrecht) de deur uit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
frennek schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:35:
Een warmtepomp gaat zeker een slimme zet zijn, maar waarom zou je je ketel nog moeten upgraden? Je huis is degelijk geïsoleerd (wordt nog beter lees ik uit je verhaal), dus je kan met de juiste warmtepomp oplossing volledig van het gas af. Dan is de 4 kW te krap, maar waarom niet een iets grotere warmtepomp nemen en je ketel + gasaansluiting (met bijhorende 250,- jaarlijkse vastrecht) de deur uit doen?
Wat betreft een nieuwe ketel, geen idee. Ik heb in m'n hoofd dat je voor een warmtepomp ook een betere ketel zou moeten hebben, maar als het met een wat oudere Nefit Ecomline ook prima kan, is dat een zorg minder.

Het aanbod zou als het goed is, afgestemd op de grootte van onze woning. Maar misschien kan daarin nog wat veranderd worden. Welk vermogen denk je dat we nodig hebben? Gasloos zou mooi zijn, al hebben we wel een vrij moderne gashaard in de woning - die we met deze tarieven alleen nooit aan zetten haha. Maar die zou is ons verteld ook omgebouwd kunnen worden om te gebruiken met losse gasfles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Steinumstein schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:41:
[...]

Wat betreft een nieuwe ketel, geen idee. Ik heb in m'n hoofd dat je voor een warmtepomp ook een betere ketel zou moeten hebben, maar als het met een wat oudere Nefit Ecomline ook prima kan, is dat een zorg minder.

Het aanbod zou als het goed is, afgestemd op de grootte van onze woning. Maar misschien kan daarin nog wat veranderd worden. Welk vermogen denk je dat we nodig hebben? Gasloos zou mooi zijn, al hebben we wel een vrij moderne gashaard in de woning - die we met deze tarieven alleen nooit aan zetten haha. Maar die zou is ons verteld ook omgebouwd kunnen worden om te gebruiken met losse gasfles.
Ik zou je wat meer verdiepen in wat een warmtepomp kan en doet. Bij een warmtepomp met voldoende capaciteit gaat je oude ketel volledig de deur uit, die heeft dan geen functie meer.

Wat mag de aanbieding kosten als ik vragen mag? Ben wel benieuwd of deze echt zo scherp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dat is volgens mij de hybride warmtepomp (add-on) van Daikin, die is helemaal niet full electric ready!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

psy

Ons vrijstaand huis ('70) met 6cm spouwisolatie en 10cm dakisolatie heeft 160 m2, als ik de garage mee til zit ik op 200 m2 (die wordt gewoon meeverwarmd op zo'n 16 graden met de VV van de woonkamer erboven).

Wij hebben sinds 2017 een Daikin 16 kW warmtepomp (inclusief 260 liter boiler), maar komen sinds de spouwisolatie eigenlijk vrijwel nooit meer boven de ~11 kW uit. Alleen als het heel erg koud is zie je hem wel eens erboven gaan maar dat is zeldzaam. Meestal zit je tussen de 3 en 8 kW aan afgegeven warmte.

We hebben ook 2 airco's in 2 slaapkamers die zijn voornamelijk in de zomer wel eens in gebruik, maar in de winter soms wel fijn om de kou uit de kamer te krijgen. Daar ligt ook vloerverwarming maar die is traag en staat soms gewoon uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeaup
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 29-10-2024
Op welke temperatuur heb je nu je ketel staan?

Probeer je uitvoertemperatuur van je ketel eens op 50 graden te zetten en kijk of je daarmee je huis warm krijgt.

Lukt het niet met 50 graden uit je gasketel, dan zal het met bijvoorbeeld 35 graden uit je (hybride)warmtepomp zeker niet lukken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Jeaup schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:38:

Probeer je uitvoertemperatuur van je ketel eens op 50 graden te zetten en kijk of je daarmee je huis warm krijgt.

Lukt het niet met 50 graden uit je gasketel, dan zal het met bijvoorbeeld 35 graden uit je (hybride)warmtepomp zeker niet lukken :)
Met 50 graden heb je nog steeds niet helemaal je antwoord. Als je flow voldoende is kan je ook gewoon 10 kW kwijt in 35 graden. Ja het vergt wat aanpassingen van je systeem (vloerverwarming verdelers, leiding diameters).

Als je als hoofdverwarming in je woning een flink bemeten vloerverwarming is en je isolatie rondom op orde is, kan je eigenlijk altijd wel volledig over op een warmtepomp met hier en daar misschien wat aanpassingen van het leidingwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
Jeaup schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:38:

Hij staat nu - als ik de ketel goed begrijp - al rond de 50 graden, en dat gaat vooralsnog prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
DutchWing schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:55:
Dat is volgens mij de hybride warmtepomp (add-on) van Daikin, die is helemaal niet full electric ready!
Het is inderdaad verwarrend. In de header zeggen ze: Daikin Edla 4kW - Monoblock - All-electric ready.

Maar in de productinformatie is de kop 'De eigenschappen van een Daikin Hybride'. De serienummers die ze daar vergelijken zijn in ieder geval de EDLA04E3V3, de EBLA04E3V3, de EDLA06E3V3 en de EBLA06E3V3.

Met het oog op de toekomst en evt van het gas los gaan, is een full electric waarschijnlijk verstandiger, dan een hybride? Ruimte voor een boilervat moeten we wel hebben, dat staat er nu ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door Steinumstein op 14-11-2023 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
frennek schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:51:
[...]

Wat mag de aanbieding kosten als ik vragen mag? Ben wel benieuwd of deze echt zo scherp is.
Ja hoor, geen probleem! Het aanbod is 7.599, al hebben ze het met subsidie van 2.700 over een totale prijs van 4.899.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Steinumstein schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:05:
[...]

Ja hoor, geen probleem! Het aanbod is 7.599, al hebben ze het met subsidie van 2.700 over een totale prijs van 4.899.
Maar wat krijg je daarvoor? Complete installatie incl materiaal? Sww (mogelijkheid)?

En ja, afgestemd op je woning, dat is niet zo moeilijk want je krijgt je woning nu toch ook al warm. Dus alles is in feite afgestemd, want hybride. Ik zou rustig jezelf inlezen en deze winter wat testen en dan komende zomer een keuze maken. Ik zou deze 'aanbieding' overslaan, want 4kW is gewoon sowieso (net) te weinig om als uiteindelijke oplossing te kunnen dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

De kerndefinitie van een hybride is dat je ketel blijft hangen voor SWW. Afhankelijk van de grote van de WP is hoe vaak je ketel moet bijspringen bij koude.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43
Steinumstein schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:03:
[...]

Het is inderdaad verwarrend. In de header zeggen ze: Daikin Edla 4kW - Monoblock - All-electric ready.
In een woning uit 1981 van 200m² en 1100m³ gas ga je het realistisch gezien nooit redden met een 4kW all-electric. Je hebt warmtevraag die je onbekend houdt via de petroleum kachel. Alleen de 1100m³ geeft via koevlaas al een indicatie van 5,4kW.

Dus dat ding is in deze woning absoluut NIET all-electric ready.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Steinumstein schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:03:
[...]

Maar in de productinformatie is de kop 'De eigenschappen van een Daikin Hybride'. De serienummers die ze daar vergelijken zijn in ieder geval de EDLA04E3V3, de EBLA04E3V3, de EDLA06E3V3 en de EBLA06E3V3.

Met het oog op de toekomst en evt van het gas los gaan, is een full electric waarschijnlijk verstandiger, dan een hybride? Ruimte voor een boilervat moeten we wel hebben, dat staat er nu ook al.
Dan is het niet de add-on :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:56
Ik hoop dat die petroleumkachel een eigen afvoer naar buiten heeft. Toch niet zo'n Zibro kacheltje?
Doe dat ding alsjeblieft de deur uit zodat je deze winter kunt meten hoeveel gas je verbruikt. Volgend voorjaar weet je dan hoeveel vermogen een echte warmtepomp moet hebben die je hele huis kan verwarmen zodat je geen gas nodig hebt. Zet ook je CV op 40 graden deze winter en kijk of je het daarmee warm genoeg krijgt als het goed koud is. En denk alvast na waar een boilervat zou kunnen komen zodat het gas helemaal de deur uit kan.(edit: lees dat je daar al plek voor hebt, mooi)

Jouw woning kan prima van het gas af, dus dat zou je doel moeten zijn.
7,5 k als tussenoplossing om wat gas te besparen lijkt me geen goede investering.
Dus begin alsjeblieft niet aan een ondergedimensioneerde hybride ketel van 4 kW, dan zit je daar weer 15 jaar aan vast en dus ook aan een gasaansluiting.
Het hebben van een gasaansluiting kost €300 per jaar, neem dat ook mee in je berekening.

Neem de tijd om e.e.a. uit te zoeken, desnoods duurt het een jaartje langer, maar ga voor gasloos en niet voor een tussenoplossing die jouw afhankelijkheid van gas niet oplost.

[ Voor 29% gewijzigd door ASW1 op 14-11-2023 22:03 ]

• Steinumstein
Aikon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:53:
[...]

Maar wat krijg je daarvoor? Complete installatie incl materiaal? Sww (mogelijkheid)?

En ja, afgestemd op je woning, dat is niet zo moeilijk want je krijgt je woning nu toch ook al warm. Dus alles is in feite afgestemd, want hybride. Ik zou rustig jezelf inlezen en deze winter wat testen en dan komende zomer een keuze maken. Ik zou deze 'aanbieding' overslaan, want 4kW is gewoon sowieso (net) te weinig om als uiteindelijke oplossing te kunnen dienen.
Dit klinkt als een verstandige manier om het aan te pakken, dank! Wat we precies krijgen, ik vermoed dat ding, en de installatie/aansluiting ervan. Maar eerst maar eens wat meer erover lezen :)

• Steinumstein
Dus we zouden eigenlijk een winter lang even 'ons verlies' moeten pakken wat betreft het verwarmen, om dan het jaar erna te kunnen zien wat ons eigenlijke verbruik zou zijn. Klinkt pijnlijk, maar wellicht wel nodig. Dat zal vast ook wel wat betrouwbaarder zijn dan het gemiddelde woningverbruik etc. Dank je!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat verlies pakken valt reuze mee, want welke keuze je ook maakt, de winter is al half voorbij voor het draait.

• Steinumstein
ASW1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:35:
Neem de tijd om e.e.a. uit te zoeken, desnoods duurt het een jaartje langer, maar ga voor gasloos en niet voor een tussenoplossing die jouw afhankelijkheid van gas niet oplost.
Gaan we doen! We hebben er ook niet veel haast mee, het is meer dat we tegen de 'actie' aanliepen. En het is inderdaad wel een zibro-soort kacheltje, die heeft ons geholpen om vorig jaar toch nog redelijk betaalbaar en enigszins warm in de woonkamer door de winter heen te komen - zeg 250 euro per maand qua rekening in december/januari/februari in plaats van 800-1000 euro. Het is nu niet per se nodig omdat de gasprijs voorlopig een stuk lager ligt, maar we hebben hem toch en er staat nog een voorraadje petroleum, dus hij houdt ons lekker warm tot het echt wat kouder begint te worden.

Ik begrijp dat het voor het berekenen van de warmtevraag en dus het formaat warmtepomp niet handig is. Dus waarschijnlijk wordt het: dit jaar het dak isoleren en inlezen. Volgende winter ons verbruik aan gas in kaart brengen en dan overstappen.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Heb je een slimme meter?

Daarmee kan je snel inzichtelijk maken wat je warmtebehoefte is gerelateerd aan de buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbRNjVy8zfg0vk_cQHI48xPrqcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/au53qOjiv2jNUjtmGBgbG5oB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GMPrZSdLpJ-0bud_f-5_X6o1Fs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCHbG5M9JIP3WsbBV9E2ECGS.png?f=fotoalbum_large

Gewoon een Pi met kabeltje aan je meter.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:01
Steinumstein schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:00:
[...]
maar we hebben hem toch en er staat nog een voorraadje petroleum, dus hij houdt ons lekker warm tot het echt wat kouder begint te worden.
Maar op de échte terechte zorg van @ASW1 geef je geen antwoord…
Waar laat je de verbrandingsgassen van die petroleumkachel?
Staat die kachel de petroleum gewoon in de woonkamer te verbranden?

Heb je de luchtkwaliteit / CO2 concentraties in je leefruimtes wel eens gemonitord?
Zo niet: dan is het wel eens verstandig om een CO2 meter aan te schaffen..
Benieuwd of je daarna die kachel nog wil gebruiken…

Ik neem aan dat je overigens wél al gewoon een koolmonoxidemelder in de woonkamer hebt hangen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• ASW1
[...]

het is inderdaad wel een zibro-soort kacheltje, die heeft ons geholpen om vorig jaar toch nog redelijk betaalbaar en enigszins warm in de woonkamer door de winter heen te komen - zeg 250 euro per maand qua rekening in december/januari/februari in plaats van 800-1000 euro. Het is nu niet per se nodig omdat de gasprijs voorlopig een stuk lager ligt, maar we hebben hem toch en er staat nog een voorraadje petroleum, dus hij houdt ons lekker warm tot het echt wat kouder begint te worden.
Doe jezelf en je kinderen een gunst en doe dat ding alsjeblieft weg.
Het is een open verbrandingstoestel d.w.z. alle gassen komen terecht in de binnenruimte waar jullie ze inademen. Niet alleen is er een risico op koolmonoxidevergiftiging (ik hoop dat je een CO alarm hebt), de luchtkwaliteit in huis verslechterd enorm door zo'n ding en vooral kinderen lopen hierdoor een aanzienlijk grotere kans op het ontwikkelen van astma of andere luchtwegaandoeningen.
Open verbrandingstoestellen horen niet binnenshuis, vroeger was het minder een probleem omdat huizen enorm tochtten, maar in een redelijk modern huis kun je hier echt niet tegenop ventileren.

• ASW1
[...]
We hebben er ook niet veel haast mee, het is meer dat we tegen de 'actie' aanliepen.
Dat is niet toevallig, Eigen Huis adverteert zich een slag in de rondte om iedereen een hybride ketel aan te smeren. Dat zal op één of andere manier ongetwijfeld in hun (financiële) belang zijn maar het is niet noodzakelijkerwijs het jouwe.

• Steinumstein
@BrainCrash @ASW1 , er hangt beneden (niet in de woonkamer trouwens) een koolmonoxidemelder, bij de brandmelders die al verplicht zijn.

Destijds toen ik hem kocht, begreep ik uit wat ik las dat het probleemloos zou moeten kunnen, als je inderdaad maar goed ventileert, dus roosters open en af en toe ook de deur.Ik zal er nog eens goed naar kijken en ook een CO2-meter aanschaffen om eens te meten wat het effect is bij ons thuis.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we van de kou in de drup terechtkomen! Dank voor de waarschuwing :)

• ASW1
Let erop dat dit soort kachels ook fijnstof, SOx, NOx en andere giftige rookgassen produceert.
Een CO2 meter geeft een goede indruk of je ventilatie in orde is maar meet die andere stoffen niet.
De ervaringen die ik lees met petroleumkachels+CO2 meters is dat je zo idioot veel moet ventileren om de CO2 op een acceptabel niveau te houden dat het eigenlijk geen doen is.
Een CO2 meter kost je ook nog eens rond de €100, ik denk dat je dat geld beter kunt gebruiken om af te schrijven op het voorraadje petroleum dat je nog hebt.
Zet die kachel op marktplaats want het is je gezondheid niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:43
@ASW1 zelfs koken op gas blijkt al pittig ongezond… en dat verbruikt een hoop minder dan een verwarmingstoestel…

Om je punt nog wat duidelijker te maken ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• frennek
ASW1 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 19:35:
Ik hoop dat die petroleumkachel een eigen afvoer naar buiten heeft. Toch niet zo'n Zibro kacheltje?
Doe dat ding alsjeblieft de deur uit zodat je deze winter kunt meten hoeveel gas je verbruikt. Volgend voorjaar weet je dan hoeveel vermogen een echte warmtepomp moet hebben die je hele huis kan verwarmen zodat je geen gas nodig hebt. Zet ook je CV op 40 graden deze winter en kijk of je het daarmee warm genoeg krijgt als het goed koud is. En denk alvast na waar een boilervat zou kunnen komen zodat het gas helemaal de deur uit kan.(edit: lees dat je daar al plek voor hebt, mooi)

Jouw woning kan prima van het gas af, dus dat zou je doel moeten zijn.
7,5 k als tussenoplossing om wat gas te besparen lijkt me geen goede investering.
Dus begin alsjeblieft niet aan een ondergedimensioneerde hybride ketel van 4 kW, dan zit je daar weer 15 jaar aan vast en dus ook aan een gasaansluiting.
Het hebben van een gasaansluiting kost €300 per jaar, neem dat ook mee in je berekening.

En vergeet het nodige onderhoud aan je CV ketel ook niet mee te nemen. Komt nog mooi bovenop de 300,- euro vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
frennek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:28:
[...]

En vergeet het nodige onderhoud aan je CV ketel ook niet mee te nemen. Komt nog mooi bovenop de 300,- euro vastrecht.
Ja, we hebben onlangs nog de motor van de driewegklep moeten vervangen, zijn toch weer mooie bedragen.
Ronald schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:43:
@ASW1 zelfs koken op gas blijkt al pittig ongezond… en dat verbruikt een hoop minder dan een verwarmingstoestel…

Om je punt nog wat duidelijker te maken ;-)
Dat doen we ook nog gewoon. Netjes met de afzuigkap aan natuurlijk, maar goed... de melder is onderweg, ik ben heel benieuwd of we nog een leefbaar niveau halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Steinumstein schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:33:

[...]

de melder is onderweg, ik ben heel benieuwd of we nog een leefbaar niveau halen.
Ben heel benieuwd naar de resultaten, laat het tzt nog even weten hier.
Pagina: 1