Tendentieuze kop in artikel Trump Social

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat "al" laat zien dat het "tot nu toe" is. Anders weet je niet wat de periode is. Alternatief:

nieuws: Sociaalnetwerkplatform Donald Trump maakte tot nu toe 73 miljoen dollar verlies

Als je het woord weglaat kan je er niks mee:

nieuws: Sociaalnetwerkplatform Donald Trump maakte 73 miljoen dollar verlies

Per week? Gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:14
Oh wow, dat is een lezing die ik er totaal niet in gezien had. Ok, als je het zo brengt snap ik het, maar dan is het alleen een heel ambigu woordje, wat door mij dus heel anders geïnterpreteerd werd dan bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:06
Bovendien maak je winst en lijd je verlies...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:19
Dus: "Sociaalnetwerkplatform Donald Trump lijdt al 73 miljoen dollar verlies"

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayStout
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-06 20:53

JayStout

Redacteur
Het woordje 'al' was inderdaad niet tendentieus bedoeld. Ik heb het wel aangepast omdat het verkeerd geïnterpreteerd kan worden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:32

PinusRigida

I put the p in pool.

Heel semantisch en droog misschien maar "al" refereert naar een tijdsbepaling; een punt op een tijdlijn, vaak maar niet altijd het heden, hangt af van context, in relatie met (da's belangrijk) een eerder gedefinieerd punt op de tijdlijn...

Je kan dus niet "al" hebben in een context van tijd, zonder dat er een eerder punt werd gedefinieerd, dat kan letterlijk en specifiek zijn gedefinieerd, of de definiëring kan uit de context te halen zijn. (zoals hier)

In dit geval: "al" 73 miljoen dollar verlies [sinds het oprichten van het platform]": contextueel dus.

Ik vind(!) het niet tendentieus omdat ik het in bovenstaande vorm lees, en het dus -voor mij- duidelijk is dat "al" slaat op de tijd tussen oprichting en nu, het heden, ik haal dit uit de context en ik vind het logisch. Volgens mij is dat een droge feitelijke vaststelling.

...maar ik ben het wel eens dat het als tendentieus kàn ervaren worden.
Pagina: 1