Electriciteitskabel + drainage in zelfde geul?

Pagina: 1
Acties:

• rm66
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07-2025
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met de aanleg van mijn tuin. Omdat de tuin nogal drassig is heb ik een aantal geulen gegraven om drainage in te leggen. Kan ik in één van die geulen, naast de drainage, ook zonder problemen een kabel voor electriciteit leggen?
De geulen zijn 60 cm diep en ongeveer 30 cm breed.

groet,

Rob

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Ja, gewoon YMVK-as gebruiken. Ik zou deze wel duidelijk markeren. Degene na jou die de drainage eruit haalt moet wel direct zien dat er ook een grondkabel ligt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• rm66
Helder. Wanneer ik die kabel gebruik zou het dus geen probleem moeten zijn. Dat scheelt mij weer een geul graven. De andere heb ik laten graven dus wel makkelijk om daar gebruik van te kunnen maken.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:51
Ja kan prima. Je zou er ook een mantelbuis in kunnen doen en dan kun je daar goedkopere grondkabel (zonder litze maar met interne aarde) in doen en eventueel waterbestendige UTP kabel

• rm66
Mad_Manic schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:03:
Ja kan prima. Je zou er ook een mantelbuis in kunnen doen en dan kun je daar goedkopere grondkabel (zonder litze maar met interne aarde) in doen en eventueel waterbestendige UTP kabel
Dankjewel. Goede tip om kosten te besparen!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:52
Mad_Manic schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:03:
Kan, maar eigenlijk wil je gewoon een aardmantel. Als je daar de schep in zet, dan raak je eerst de aarde. Dan krijg je geen schok via je schep.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• rm66
Noutie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:28:
[...]

Kan, maar eigenlijk wil je gewoon een aardmantel. Als je daar de schep in zet, dan raak je eerst de aarde. Dan krijg je geen schok via je schep.
Dat is ook waar. Inmiddels YMvK-AS Grondkabel gevonden en de prijs valt best mee zie ik.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-01 18:10
rm66 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:42:
[...]

Dat is ook waar. Inmiddels YMvK-AS Grondkabel gevonden en de prijs valt best mee zie ik.
Inderdaad gewoon YMVK-as gebruiken in verband met de aardlitze.... Kabel op 60cm diepte leggen en op 30cm ofzo een waarschuwingslint er over smijten mocht de volgende koper misschien een fanatiek schepper zijn.

• mrbee
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-07-2025
Weet niet precies wat je wilt gaan aansluiten maar check de kabeldikte nog even. Is 2,5mm2 voldoende of moet je misschien een 4mm2 hebben. Als je het toch open hebt liggen kun je het gelijk goed aanpakken.
Pagina: 1