Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1973694

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Volgens mij is het meest gangbaar dat een (opentherm) modulerende thermostaat, een watertemperatuur vraagt. De ketel regelt naar de gevraagde temperatuur. Dat kan door gasbrander op een lager pitje te zetten, meestal samen met een lager pomptoerental, als de pomp ook modulerend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:33
Het modulerende aspect van een CV ketel is de ventilator. Hoe harder de ventilator draait, hoe meer lucht en gas er richting brander wordt "geblazen".

Zover ik weet vraagt een modulerende thermostaat een bepaalde water temperatuur. De CV ketel levert vervolgens deze temperatuur. Dat doet de ketel door het fantoerental dus aan te passen. Vaak gaat de ketel na ontsteking eerst een tijdje op laaglast draaien voordat de modulatie vrijgegeven wordt. De modulerende waterpomp (als deze al aanwezig is) wordt meer gebruikt als een soort finetuning.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:49
Vraag is wat je met de vraag wil bereiken.
Een openterm thermostaat zal naast het vraag signaal om het verschil tussen vraag en werkelijk doorsturen. De ketel logica zal op basis daarvan de boel regelen. Hoe dat geïmplementeerd is het verschillen per fabrikant en wellicht zelfs ook model ketel.

De ketel aanpassing zelf natuurlijk wel binnen de ingestelde parameters plaats vinden. Dus heb je het de maximale cv temperatuur verlaagd zal deze niet boven die temperatuur gaan komen zo ook met maximale pomp snelheid.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1973694 Jouw hypothese is niet juist - een theorie zou ik dit trouwens niet noemen.
Wat @Aardedraadje en @AppieK hierboven schrijven is de basis van
de thermostaten met opentherm.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Anoniem: 1973694 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:09:
@Aardedraadje Als de thermostaat de watertemperatuur zou regelen (iets wat ik nog niet heb gezien, maar ik sta niet elke 5 minuten te meten), hoe wordt dan de pompsnelheid geregeld? Die zie ik namelijk wél moduleren, want ik heb een watermeter in de installatie waarop ik dat kan zien.

@dunklefaser Mijn theorie is misschien niet juist, maar hoe werkt het dan wel? Lees heel verhalen op internet, maar echt een helder verhaal dat ook klopt, kan ik tot nu toe niet vinden.
Pompsnelheid hangt af van welke ketel je hebt. Op mijn ketel (een Intergas HReco) is er een lineair verband instelbaar tussen brandervermogen en pompcapaciteit. Hoe andere ketels het doen weet ik niet. Misschien helemaal niet. Zoals @AppieK schrijft.

Ik merk dat je twijfelt aan de reacties, maar dit is wel hoe opentherm werkt. Boiler Setpoint is het bericht dat de thermostaat verstuurt, waarin het de gevraagde watertemperatuur aan de ketel vraagt. Opentherm is goed gedocumenteerd, hoe een ketel ermee om gaat zal per merk en model wat verschillen. Zo brandt mijn ketel na ontsteking even op het hoogste vermogen ipv laaglast.

Let wel dat een ketel een (gespecificeerd) minimumvermogen heeft en dus niet altijd aan de temperatuurvraag kan voldoen. Bijvoorbeeld: na aanwarmen van het huis vraagt mijn thermostaat water van 27 graden om het huis warm te houden. No way dat dit lukt met 7 kW minimaal, die temperatuur wordt hou dan ook overschreden. Vaak gaat een thermostaat dan moduleren in de tijd in plaats van met temperatuur, dus 5 min aan op de ketel ingestelde temperatuur, 10 min uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
Het minimum vermogen van de ketel is 6,4kW

Ik hoop voor je dat dat veel meer is dan je bij deze temperaturen nodig hebt… dat is namelijk 20m3 per dag als hij de hele dag zou branden.

Moduleren is dus eigenlijk een illusie… hij zal in deeltijd moeten draaien… noem het low load, pendelen… whatever.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:07

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Ronald 20 m³/dag @ ca. 79% rendement b.w. volgens mijn zakjapanner.
laten we hopen dat de installatie van @Anoniem: 1973694 geen dusdanig slecht rendement heeft.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31
Voor een modulerende CV ketel heb je niet perse een OpenTherm thermostaat nodig. Dit zijn 2 verschillende dingen.

Hoe een CV ketel moduleert, verschilt per merk/type, zoals hierboven al is aangegeven. Bv mijn Intergas Xtreme 30 moduleert de pompsnelheid mee met het brandervermogen, als een percentage (met min en max instellingen) van het brandervermogen. Het brandervermogen moduleert weer mee met het bereiken van de aanvoertemperatuur, die weer is gebaseerd op een in de CV ketel ingestelde stookcurve. Dus als de CV ketel dichterbij de benodigde/gewenste aanvoer-temperatuur komt gaat het brandervermogen omlaag in stapjes, en daarmee ook de gekoppelde pompsnelheid, totdat het brandervermogen niet lager kan.

Als je daar een OpenTherm thermostaat aanhangt, zal de thermostaat aan de CV ketel doorgeven welke water aanvoer-temperatuur benodigd is. Dit kan dus in de tijd veranderen, veelal als de thermostaat dichter bij de gewenste en gemeten kamertemperatuur komt, zal de OT thermostaat een lagere aanvoertemperatuur vragen aan de CV ketel.

Kortom: ze proberen allebei slim om te gaan door omlaag te moduleren, en dit kan elkaar soms ook danig in de weg zitten, maar hoeft niet perse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
dunklefaser schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:30:
@Ronald 20 m³/dag @ ca. 79% rendement b.w. volgens mijn zakjapanner.
laten we hopen dat de installatie van @Anoniem: 1973694 geen dusdanig slecht rendement heeft.
80% is niet eens heel vreemd volgens PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

Mijn systeem zou rond 90% moeten zitten - Tr onder de 35.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
x

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1973694 op 08-04-2024 12:54 ]

Pagina: 1