Geluiddempende ondervloer appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elisa_a
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Ik wil een nieuwe geluiddempende (onder)vloer gaan leggen in mijn gehele appartement. Mijn huidige laminaat vloer is ongeveer 2 cm inclusief ondervloer en daaronder ligt beton. Deze vloer lag er al voordat ik hier kwam wonen, is waarschijnlijk niet goed gelegd en laat veel geluid door van de buren beneden. Iemand in mijn omgeving bracht mij op het idee van een akoestische oplossing van een zwevende vloer die ze ook in studio’s gebruiken. Een 2 cm Accorub mat, daarop een 2 cm OSB plaat en dan zou ik graag een vinyl vloer er op leggen (vinyl is geen vereiste, gewoon een idee).

Leek mij een mooie solide oplossing totdat ik ging opmeten hoeveel ruimte er tussen mijn verwarmingen en de huidige vloer zit. In de woonkamer is dat 9 cm, in de keuken slechts 6.5 cm. Online lees ik dat je toch wel 10-15 cm ruimte moet aanhouden, dus hoe het nu is voldoet daar al niet aan, laat staan als ik mijn vloer nog eens zou gaan ophogen. Deze verwarmingen zijn eigendom van de vve (is blokverwarming) dus ik kan die niet omhoog laten plaatsen.

Ik loop een beetje vast op het feit dat ik het maximale uit de geluiddemping zou willen halen, maar dat lijkt massa te vereisen en ik vind daar geen gelijksoortige oplossing voor met een dunnere constructie. Heeft iemand hier ideeën over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 21:28
Wij hebben hier in ons appartement de vloeren een paar jaar terug vervangen door IKEA laminaat en bijbehorende NIVA ondervloer. Deze heeft een geluidsdemping van <=21 dB volgens de specificaties. Dat is (veel) hoger dan de vaak vereiste 10 dB geluidsdemping in Nederland en boven de Europese norm van 20 dB demping. Dat is geen moeilijke of dure oplossing. In ons geval voldoet dit ook prima.

Een andere gedachte, als je blokverwarming hebt (dus gedeelde verwarming in het gebouw) dan kan het zo zijn dat er ook geluid weglekt tussen de verwarmingsleidingen. Daar kun je al best wel wat 'last' van ondervinden. Je zou kunnen proberen dit dicht te maken (als test) met een stukje tochtband of schuimrubber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Randfiguur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:42
Deze vloer lag er al voordat ik hier kwam wonen, is waarschijnlijk niet goed gelegd en laat veel geluid door van de buren beneden.
Ik denk dat het goed is om eerst na te gaan wat voor type geluidsoverlast je ervaart. Ook om je verwachtingen van het gewenste effect realistisch te houden. Brengen jouw onderburen vooral luchtgeluid of contactgeluid voort, of gaat het om beide? Een beter isolerende vloer zal ongetwijfeld helpen, maar in mindere mate als het vooral om contactgeluid gaat wat jou ook via de muren bereikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Randfiguur op 14-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
alex3305 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:07:
Wij hebben hier in ons appartement de vloeren een paar jaar terug vervangen door IKEA laminaat en bijbehorende NIVA ondervloer. Deze heeft een geluidsdemping van <=21 dB volgens de specificaties. Dat is (veel) hoger dan de vaak vereiste 10 dB geluidsdemping in Nederland en boven de Europese norm van 20 dB demping. Dat is geen moeilijke of dure oplossing. In ons geval voldoet dit ook prima.

Een andere gedachte, als je blokverwarming hebt (dus gedeelde verwarming in het gebouw) dan kan het zo zijn dat er ook geluid weglekt tussen de verwarmingsleidingen. Daar kun je al best wel wat 'last' van ondervinden. Je zou kunnen proberen dit dicht te maken (als test) met een stukje tochtband of schuimrubber.
Aan de eisen voldoen en ook echt een akoestisch ontkoppelde vloer hebben zijn twee verschillende dingen. Ik vermoed dat TS op het moment ook een dergelijke vloer heeft. Het zal iets van contactgeluiden dempen volgens een bepaalde norm, maar in principe is dit echt het minimale qua ondervloer en demping van overige geluiden.

Wat TS nodig heeft is een massa-veer demper systeem om geluiden te ontkoppelen. De standaard hierin zijn toch wel de zwevende vloerelementen van fermacell. Mogelijk zijn er systemen die nog beter presteren, maar je moet in een appartement ook rekening houden met flankerend geluid door de muren. Op een gegeven moment zal het flankerende geluid gaan domineren en heeft het geen zin om nog betere isolatie op de vloer te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door frennek op 14-11-2023 17:41 ]