Ik heb gelezen over 2 koppen voor meerdere kleuren. Deze printers zijn een stuk duurder, is dat echt nodig?
Nee. Meer kleuren kan leuk zijn, maar meerdere hotends is eigelijk altijd of gemier met afstellen, of veel rommel in de print, of veel layer shifts en dergelijke, of allemaal. Meerdere kleuren in 1 hotend zoals bijvoorbeeld bambulabs het doet, is soms 2x meer afval dan nuttige print. oplosbare supports klinkt leuk, totdat je erachter kom hoeveel verzorging PVA filament nodig heeft om een vagelijk acceptabele print te maken. Zeker als beginner met dit budget, bespaar je deze elende.
Auto level van het bed klinkt goed, maar werkt zonder ook prima? Het is gelijk een stuk duurder.
Ik heb het zelf niet, en eerlijk heb ik het ook nooit gemist. Maar dit vereist wel enige mazzel met het krijgen van een vlak bed, en een vlak bed bij alle temperaturen. Het kan bijdragen, maar essentieel zou ik het niet noemen. Het is natuurlijk ook altijd een "I'll fix it in software" oplossing voor een gebrekkig mechanisch ontwerp, zelfde met input shaping, maar hier zie ik een beter argument voor.
Ik las dat een Resin printer voor beginners geen goed idee is.
Debateerbaar. Het heeft een stuk meer stappen na het printen, en als je niet secuur kan werken geeft het al snel een hoop meer, en moeilijker opruimbare rommel dan FDM printen. Aan de andere kant is het printen zelf veel meer set and forget dan een FDM printer, waarbij elk ontwerp toch wel enige aandacht nodig heeft om goed printbaar te zijn. Waar een overhang van bijna 90 graden bij SLA geen probleem hoeft te zijn, is het bij FDM bij 60 graden toch echt wel afgelopen, en lang voor die tijd lelijk. Mooie details zijn bij SLA ongeveer gegarandeerd, waar dit bij FDM absoluut niet altijd waar is. Vooral voor miniaturen en dergelijken, waar detail belangrijker is dan sterkte, is SLA de standaard keuze. Ik heb ze zelf niet voor niets allebei. Bedenk je bij een SLA printer wel dat een uithardings en wasapparaat wel naderend naar bindende aanraders zijn. Deze tellen bij de prijs en de ruimte op.
Ik wil meerdere filament soorten kunnen gebruiken, dus of er moet koppen beschikbaar zijn of de printer kan dit al.
Behalve exotische dingen als PEEK, Ultem of PA, kan practisch iedere FDM printer ieder filament wel printen. Maar er zijn wel verschillen in sterke en zwakke kanten. PLA en PETG kan eigelijk alles wel, maar ABS en ASA zijn soms eigenlijk al te warm voor printers waarbij de PTFE buis totaan de hotend gaat, hoewel dat er tegenwoordig steeds minder zijn. Direct drive extrusie is beter voor flexibele materialen als TPU, en is eigelijk beter voor bijna alles anders dan bloedsnel printen. Voor de meer moeilijke materialen zoals ABS en PA, kan een afgesloten kamer om de printer heen essentieel zijn.
Printsnelheid vind ik wel interessant, een snellere zou een pluspunt bij de keuze zijn.
Printers zijn niet persee inherent snel of langzaam, het is altijd een afweging. Een paar vuistregels zijn wel aan te houden, zoals dat printers met een bewegend bed doorgaans langzamer zullen zijn voor een gegeven kwaliteit, omdat ze meer massa moeten versnellen. Input shaping is een optie die met een moderne controller begint te naderen aan standaard, dit kan kwaliteit behouden op hogere snelheden, en zelfs op langere snelheden compenseren voor secundaire bewegingen. Duur hoeft het niet te zijn, het is 1 accelerometer extra, maar sommige fabrikanten denken daar anders over.
Ik zie meerdere merken, ik hoor veel over Creality, maar er zijn andere merken en ik weet niet wat goed is.
Creality heeft zichzelf netjes gevestigd in de middenmoot, en is de defacto standaard geworden in dit prijssegment met de Ender 3. Dit ontwerp gaat al een tijd mee en hoewel het absoluut niet slecht is als een startpunt, zijn er inmiddels betere alternatieven waarbij je minder hoeft te sleutelen. zie
https://youtu.be/k4Cc_3G4mpc?si=GPzjZDP3XUx_KDyt deze video van Maker's Muse voor een goede samenvatting hierover. Dat kanaal is uberhaupt een aanrader voor de beginner.
Wat precies een aanrader is, is heel erg afhankelijk van wat je wil met de printer, of je bereid bent te sleutelen of meer op zoek bent naar een stuk gereedschap, hoeveel ruimte je hebt en waar die ruimte is, of je een vogel als huisdier hebt, wat je snel vind en wat je ziet als acceptabel van kwaliteit.
Als je overal een Ender 3 aangeraden krijgt en dit ziet eruit als een goed idee, kijk eens naar wat Sovol in de aanbieding heeft. Het idee is een eind hetzelfde maar de besturing en opties zijn meer van deze tijd.