Grind gekocht, niet schoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:40
Ik heb onlangs online grind besteld voor in de tuin. Een halve big bag (500kg) en 10 zakken van ieder 20kg.

Eind oktober is alles geleverd. Vorige week vrijdag ben ik begonnen met het leggen van het grind. Helaas blijkt dat een noemenswaardige deel van het grind in de big bag niet schoon is (groene aanslag, mos of alg?).

De 20 kilo zakken zijn wel vrij van groene aanslag.

Ik heb contact gehad met de leverancier, maar zij geven aan dat het een natuurproduct is en dat bij hen de big bags buiten staan opgeslagen waardoor er groene aanslag op groeit.

Ze willen het dus niet terugnemen of ruilen.

Op de website staat vermeld dat het geleverde grind vies kan zijn (zand) en dat het met een regenbui zo weg is, maar er staat niks vermeld over groene aanslag.

Vinden jullie dat ik recht heb om het om te ruilen of te retourneren? Het liefst ruil ik het om (big bag terug, grind in zakken voor terug). Of is het logisch dat er groene aanslag op zit en dat ik het had moet/kunnen weten.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:13
Afhankelijk van waar je het neerlegt komt er vanzelf meer groene aanslag op (schaduw/vochtige plek) of verdwijnt het vanzelf weer (zonnige plek).

Leg het grind gewoon neer, hark het af en toe goed door.

Kortom imho: Het is een natuur product en groene aanslag hoort er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 13:52
In de tuin wereld betekend 'schoon' vrij van puin en andere materialen. Niet schoon als in aanslag/mos vrij. Zoals @BB-One ook zegt, als het geen kans heeft om groen te worden, dan zal het vanzelf vrij snel schoon worden. Kan misschien wel wat duren omdat het nu wat nat en koud is. maar dat komt er helaas gewoon bij.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:27

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Alternatief kan zijn om een cementkuip te halen en daarin het grind wassen met groene zeep. Gewoon stevig roeren met een stok. Maar goed, dat levert best wat extra werk dus moet je maar willen :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:06

Sharky

Skamn Dippy!

En wat is er mis met wat groene aanslag? Bovendien, als je het op een plek in de zon neerlegt is het zo weg, als je het in de schaduw legt komt er alsnog groene aanslag op. Grind verzamelt makkelijk vuil dus vies wordt het sowieso.

This too shall pass

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als je het grind op een plek gooit zonder zon krijg je sowieso groene aanslag
Als je het grind op een plek gooit met zon, verdwijnt die aanslag gewoon weer.

Kortom, er is geen probleem. Behalve als je er nu pas achter komt dat grind groen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28
Waterbeesje schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:37:
Alternatief kan zijn om een cementkuip te halen en daarin het grind wassen met groene zeep. Gewoon stevig roeren met een stok. Maar goed, dat levert best wat extra werk dus moet je maar willen :P
Kan toch ook in de bak van een kruiwagen? Of zelfs een emmer. :P

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:10:
Ik heb onlangs online grind besteld voor in de tuin.
A. Heeft de verkoper informatie verstrekt over je recht op herroeping en eventuele kosten bij retour?

B. Hoe heeft de verkoper je over dat recht geïnformeerd?

Dat kan op meerdere manieren zijn gegaan. Bijvoorbeeld omdat die informatie in de algemene voorwaarden stond, jij een vakje hebt 'afgevinkt' en zodoende akkoord ging met de algemene voorwaarden.

C. Heeft de verkoper de informatie over herroeping en de kosten bij retour ook op een duurzame gegevensdrager verstrekt?

Een duurzame gegevensdrager is een gegevensdrager die naderhand niet meer eenzijdig door de verkoper kan worden aangepast. Bijvoorbeeld een papier dat je bij het grind kreeg met die informatie, of een PDF in een e-mail. Het kan bijvoorbeeld ook een PDF zijn in de online-omgeving van de verkoper nadat jij bent ingelogd, maar dan moet de verkoper je wel actief op het bestaan van dat PDF-document hebben gewezen.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Groene aanslag zou ik gewoon te lijf gaan met groene aanslag reiniger. Pak een drukspuit en gaan.

Wat ook kan helpen is hogedrukreiniger met terrasreiniger, zo'n ronddraaiend ding. Dat maakt prima schoon maar blaast de steentjes niet weg. Pak ik mijn witte kiezel in de tuin altijd mee aan, werkt ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Real schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:30:
[...]

A. Heeft de verkoper informatie verstrekt over je recht op herroeping en eventuele kosten bij retour?

B. Hoe heeft de verkoper je over dat recht geïnformeerd?

Dat kan op meerdere manieren zijn gegaan. Bijvoorbeeld omdat die informatie in de algemene voorwaarden stond, jij een vakje hebt 'afgevinkt' en zodoende akkoord ging met de algemene voorwaarden.

C. Heeft de verkoper de informatie over herroeping en de kosten bij retour ook op een duurzame gegevensdrager verstrekt?

Een duurzame gegevensdrager is een gegevensdrager die naderhand niet meer eenzijdig door de verkoper kan worden aangepast. Bijvoorbeeld een papier dat je bij het grind kreeg met die informatie, of een PDF in een e-mail. Het kan bijvoorbeeld ook een PDF zijn in de online-omgeving van de verkoper nadat jij bent ingelogd, maar dan moet de verkoper je wel actief op het bestaan van dat PDF-document hebben gewezen.
Geen vinkje, maar een stukje tekst (door op bestelling betalen te klikken ga ik akkoord met de algemene voorwaarden) boven de "Bestelling betalen" knop. Waarbij de tekst algemene voorwaarden een link is (het opent een popup met de AV). Verder kan ik de AV als PDF op hun website downloaden.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of mijn verwachting redelijk is, namelijk het omruilen van de big bag voor 20kg zakken waarbij ik het prijsverschil wil betalen, maar niet de kosten voor het ophalen/brengen. Want als ik had geweten dat de big bag groene aanslag zou bevatten had ik direct al voor de 20kg zakken gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:10:
Ik heb onlangs online grind besteld voor in de tuin.

Ze willen het dus niet terugnemen of ruilen.
Als je het als particulier besteld hebt, dan kun je de koop gewoon herroepen. Maar het transport zul je dan zelf moeten regelen aangezien grind niet nieuw kan zijn en er dus altijd weersinvloeden in zitten. Ik zou me er niet druk over maken, zoals al genoemd door anderen; het grind wordt vanzelf schoon (of vies) afhankelijk van de locatie waar je het neerlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
c-nan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:24:
[...]
maar niet de kosten voor het ophalen/brengen.
Daar gaan de vragen dus over. Als ik het goed begrijp heeft de verkoper je dus niet actief de informatie over herroeping verstrekt. Je had een PDF kunnen downloaden, maar als je dat niet had gedaan, dan had je niks op een duurzame gegevensdrager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
Real schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:27:
[...]

Daar gaan de vragen dus over. Als ik het goed begrijp heeft de verkoper je dus niet actief de informatie over herroeping verstrekt. Je had een PDF kunnen downloaden, maar als je dat niet had gedaan, dan had je niks op een duurzame gegevensdrager?
Dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
In dat geval kun je waarschijnlijk herroepen zonder dat je retourkosten verschuldigd bent. Een verkoper moet bij een overeenkomst op afstand namelijk de informatie over herroeping en retourkosten aan een consument verstrekken. Het woord 'verstrekken' duidt op een actieve handeling, niet slechts een aanbod via een knop. Zie art. 6:230m lid 1 aanhef en onder h en i BW (ik heb aangezet in bold):
1 Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:

h. wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;

i. voor zover van toepassing, het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de zaken zal moeten dragen in geval van uitoefening van het recht van ontbinding en, voor een overeenkomst op afstand, indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;
Je recht op herroeping vervalt niet, maar de verkoper draagt in dat geval de retourkosten. Dat is een wettelijke sanctie op het niet verstrekken van de informatie op een duurzame gegevensdrager. Waarschijnlijk heeft de verkoper je ook geen informatie over het retourrisico verstrekt op een duurzame gegevensdrager. Zie art. 6:230s lid 2 en 3 BW (ik heb aangezet in bold):
2 De consument draagt de rechtstreekse kosten van het terugzenden van de zaak, tenzij de handelaar heeft nagelaten de consument mee te delen dat hij deze kosten moet dragen.

3 De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
De verkoper mag van art.,6:230m en art. 6:230s BW niet in je nadeel afwijken op grond van art. 6:230i lid 1 BW. Als de verkoper dat wel doet, dan kun je de voorwaarden die daarop zien 'vernietigen' op grond van art. 3:40 lid 2 BW. 'Vernietigen' klinkt misschien ingewikkeld, maar betekent gewoon dat je in een schriftelijke bericht laat weten dat je die voorwaarden vernietigt.

Het enige wat ingewikkelde in jouw geval kan zijn dat je zelf de informatie hebt gedownload als PDF en de verkoper dat ook kan aantonen. Ik zou zelf zeggen dat de verkoper dan niet heeft voldaan aan het 'verstrekken' van de essentiële informatie, maar daar kun je over discussiëren.

Let op: gezien het woord 'tuin' ga ik ervan uit dat je een consument bent. Anders gaat bovenstaande niet op. Hou er sowieso rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:58
Je mag al blij zijn dat het grind in de big bag en in de zakken hetzelfde soort grind is (zonder kleurverschil).
Je kan van een grindleverancier niet verwachten dat deze bij het vullen van de big bag het grind waar een beetje aanslag op zit eerst gaat wassen alvorens het te leveren. Bovendien, zoals hierboven al gezegd, grind is een natuurproduct, daar hoort aanslag (afhankelijk waar het komt te liggen) gewoon bij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1