To Mesh or not to Mesh? Total noob

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilkeLeenen
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 24-03-2024
Hallo iedereen,

Wij renoveerden onlangs een woning uit 1918. Wonen hier al even en tot nu toe was ons internet 'best ok'.
Sure, we hadden geen wifi-bereik op onze wc (maar misschien niet erg, want daardoor zat mijn man plots veeeeeel minder lang op de wc).
Maar ondertussen ben ik van job veranderd en werk ik de helft van de week van thuis uit op de eerste verdieping. Zeker met het videobellen durft het internet al eens te happeren, waardoor ik toch 1 op 3 keer met vertraging beeld en geluid binnenkrijg en uitstuur.

Mijn man wil 'investeren' in een mesh systeem.
Hét van hét volgens hem, maar ik vraag me wel af of dat geen overkill is in onze situatie en er misschien andere oplossingen beter voor ons zijn.

De situatie:
- Internet van Mobile Vikings (Onbeperkt volume, Downloadsnelheid tot 100 Mbps. Uploadsnelheid tot 40 Mbps)
- Internetkabel komt binnen in de kelder en daar staat de router.
- Op gelijkvloers staat op dit moment 1 access point. We hebben een huis van 1918, dus geen betonnen welfsels.
Op eerste en tweede verdiep staan geen access points. Op eerste verdieping staat wel op elke kamer een netwerpoort, op tweede verdieping liggen de kabels klaar.

Dus: Mesh aankopen of toch maar eerst wat andere dingen proberen?
En indien toch aankopen: wat type? Wifi 6, 6E? Dual band, tri band, ...?

Help this girl out <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
SilkeLeenen schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:44:
- Op gelijkvloers staat op dit moment 1 access point.
Ik zou kijken voor eenzelfde access point en dan op de eerste en/of tweede verdieping te plaatsen. Aangezien de kabels daar al liggen is het een kwestie van inprikken, instellen en gaan.

Uiteraard kun je ook 2 of 3 nieuwe access points plaatsen, geen idee hoe oud je set nu is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:37
Mijn man wil 'investeren' in een mesh systeem. Hét van hét volgens hem, maar ik vraag me wel af of dat geen overkill is in onze situatie en er misschien andere oplossingen beter voor ons zijn.
Ja, die oplossing is er en mogelijk wel heel erg ouderwets voor hem: Alles via de kabel.
Op eerste en tweede verdiep staan geen access points. Op eerste verdieping staat wel op elke kamer een netwerpoort, op tweede verdieping liggen de kabels klaar.
Er liggen kabels naar de verdiepingen. Probeer ook een kabel naar de werkplek te krijgen. Dan kan je de boel met kabels aansluiten op de router van je provider. Als je meer poorten nodig hebt bij de router dan kan je daar een extra switch neerzetten om meer kabels aan te sluiten. Als er geen netwerkaansluiting op de laptop of PC hebben dan kan je dat simpel met een USB naar RJ45 (Netwerk) doen, dat werkt vaak heel goed.

Mocht je boven op de verschillende verdiepingen verbeterde Wifi willen hebben dan kan het met een paar extra acces points op de verdieping(en) om het bereik daar te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Mesh is niets anders dan een wireless backhaul dus hier nutteloos, want er zijn kabels beschikbaar.

Koop dus gewoon een extra accesspoint voor de eerste verdieping en sluit die via een kabel aan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermod
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:07
Dus standaard kunnen alle AP's seamless ramen dan? (ik dacht dat dat net zo n voordeel van 'mesh' is)
Welke wifi 6 ap's zijn aan te raden? (bij voorkeur iets wat past bij mij tp link archer ax73 router, of zet ik die beter in als ap?)

(opm: ja, ik ben me bewust dat ik dit topic semi hyjack, maar de vraag lijkt me ook relevant?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:40
In theorie kun je uit met 1 extra ap en deze zo instellen dat hij 1 netwerk vormt met de mobilevikings wifi. In praktijk gaat dat instellen vaak mis waardoor ik Adviseer om 2 accesspoints te kopen en de mobilevikings wifi uit te schakelen.

Voor consumten kom je dan vaak bij “mesh” set uit. Ik weet jiet wat je budget is maar als je weinig geld wilt uitgeven zou ik een 2 of 3 pack deco m4 kopen en die bekabeld aansluiten. Die koop je nieuw voor rond de 100 voor 3 nodes en op marktplaats 50 (staan er veel op).
Red je overal rond de 400mbit mee wat zat zou moeten zijn. Wil je sneller dan kun je een deco x50 kopen maar die is weer duurder

Andere info hier :)
laurens0619 in "Accespoints of mesh?"

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Hermod schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:24:
(opm: ja, ik ben me bewust dat ik dit topic semi hyjack, maar de vraag lijkt me ook relevant?)
Zou je dan alsnog een nieuw topic aan willen maken? Het kapen van het topic van iemand anders heeft niet de voorkeur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hermod schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:24:
Dus standaard kunnen alle AP's seamless ramen dan? (ik dacht dat dat net zo n voordeel van 'mesh' is)
Welke wifi 6 ap's zijn aan te raden? (bij voorkeur iets wat past bij mij tp link archer ax73 router, of zet ik die beter in als ap?)

Seamless roaming heeft niets met mesh te maken, behalve dat het als marketing term vaak samen op de doos staat. :P
Roaming is voor 95% een keuze van de client, zolang die met een matige signaalkwaliteit en 1Mbit bandbreedte tevreden is wordt er niet geswitcht naar een beter AP dat dichtbij staat. Als jouw client dan besluit om te wisselen van AP kan seamless roaming helpen om dat process te versnellen. Die hoeft dan niet het hele riedeltje van authenticatie(hallo, ik wil verbinden, dit is de WPA-key, bla, bla, bla) af te werken omdat AP's onderling met elkaar bij houden welke clients er al verbonden zijn en zo makkelijk kunnen switchen. In de praktijk merk je dit doordat je tijdens videobellen geen 0.2 seconde hickup meer hebt.

Mesh is niets meer dan een techniek om de AP's onderling draadloos data uit te laten wisselen als je geen zin hebt om kabels te trekken. Wanneer je dat wel doet is mesh nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
En daarnaast maakt een mesh set een nieuw netwerk aan waardoor je als je iets buiten die mesh set aansluit ze elkaar niet meer kunnen bereiken.
Als je bijvoorbeeld een printer of een Nas via een kabel aan je router aansluit kun je vanaf devices die via die mesh set connecten niet printen of zo'n Nas bereiken.

Wel kun je bijna alle mesh sets ook in access point mode configureren en dan zijn het weer allemaal Access points, maar de default is altijd router mode dus daar moet je eerste mee aan de slag dan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1