Action Led-strip aansturen (met Arduino)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Smith
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-08 19:16
Ik heb bij de Action een Led-strip gekocht die ik wil gaan aansturen met een Arduino.
Probleem is dat er geen documentatie te vinden is van deze Led-strip.
De led-strip is van Eurodomest en heeft typenummer 41 04 0007 00.
De beschrijving van de Action staat op Action Led-strip
De strip bestaat uit segmenten van 20 cm met op ieder segment 6 keer een rgb-led (met ingebouwde controller?), een warm-witte led, een cold-white led en een smd-chipje met 2 * 4 pootjes zonder opdruk.
De aansluitingen van een segment zijn: +24 V, Di (data in?), C (cold-white?), W (warm-white) en GND.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWk7voHikskcg5SyK7HkhlBBwLo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbwS7vPWMPpy55OF54T8Fizi.jpg?f=fotoalbum_large

Wie heeft een idee hoe de aansluitingen D, C en W te gebruiken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 23:43
Als er tekst op die zwarte IC's staat kan je daar op zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Willem Smith schreef op maandag 13 november 2023 @ 21:09:
Ik heb bij de Action een Led-strip gekocht die ik wil gaan aansturen met een Arduino.
Probleem is dat er geen documentatie te vinden is van deze Led-strip.
De led-strip is van Eurodomest en heeft typenummer 41 04 0007 00.
De beschrijving van de Action staat op Action Led-strip
De strip bestaat uit segmenten van 20 cm met op ieder segment 6 keer een rgb-led (met ingebouwde controller?), een warm-witte led, een cold-white led en een smd-chipje met 2 * 4 pootjes zonder opdruk.
De aansluitingen van een segment zijn: +24 V, Di (data in?), C (cold-white?), W (warm-white) en GND.
[Afbeelding]

Wie heeft een idee hoe de aansluitingen D, C en W te gebruiken zijn?
nu heb ik niet veel postieve ervaringen met action ledstrips .. maar je vraag is niet erg complex.

zonder een multimeter ga je nergens komen, ze zijn goedkoop dus schaf er 1 aan.

Daarnaast wil je ook de juiste connector hebben, tenzij je goed bent met solderen en een mesje word ook niet gelukkig maar goed stel dat je het gedaan hebt.

beste wat je kan doen is 1 segment losknippen en meten wat er gebeurt als je schakelt.naar CW, WW of RGB (di). wat je wilt zien is 5v, of 3,3v (of 24v)

De arduino ga je aansluiten op de 5v/3,3v aansluitingen.. voor DI zoek je naar ws28xxx chipset aansturing, (pwm is dit) en voor de CW / WW is het gewoon aan/uit schakeling dus je gemeten spanning erop/eraf

Ik zou zelf overgens meer voor ESP achtige oplossing gaan (want wifi) maar dat is voor later.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem Smith
Ik ben in het bezit van een multimeter en een oscilloscoop.
Solderen aan de Led-strip is voor mij ook geen probleem.

Dat de ww en de cw alleen aan/uit zijn klopt niet helemaal, je kan ze ook dimmen maar ik ga even meten wat er op de W- en C-aansluitingen gebeurt als je ze dimt. In ieder geval geldt de instelling voor de hele led-strip (5 m)

Ik ga eens even een klein test-scetchje in de Arduino laden en kijken of ik daarmee de RGB-leds kan besturen.

In een later stadium ga ook zeker iets ESP32-achtigs doen maar wil eerst low-level naadje van de kous weten.

Bedankt voor de tips, resultaten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goz3rr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 21:49
Willem Smith schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:21:

Dat de ww en de cw alleen aan/uit zijn klopt niet helemaal, je kan ze ook dimmen maar ik ga even meten wat er op de W- en C-aansluitingen gebeurt als je ze dimt. In ieder geval geldt de instelling voor de hele led-strip (5 m)
Zal waarschijnlijk gewoon met PWM worden gedaan, ofwel heel snel aan en uit zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

OK, het IC kan deze zijn: https://cdn-shop.adafruit.com/datasheets/WS2811.pdf
Dit omdat er ook 3-kleuren LED's op de print zitten en het IC geschilt is voor 24v.

De C en W aansluitingen zijn alleen voor de C en W LED's op de print.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
WS2811 voor de RGB leds is erg populair inderdaad, maar er zijn andere opties zoals TM1829, GS8208 of SM16703, meestal kan je in een library zo kiezen welke chip je wil, dus wisselen is makkelijk.

Lezen wat er op de chip staat is ook geen slecht idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Smith
De RGB leds zijn waarschijnlijk van het type GS8208 aangezien ze 6 pootjes hebben.

De ww- en cw-leds worden aangestuurd met een PWM signaal. (f +- 20 KHz)

Straks een stukje strip aan een Arduino hangen en kijken of dit allemaal klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-09 15:20

SA007

Moderator Tweaking
Het is 100% zeker geen GS8208, Op de foto kan je duidelijk zien dat het gewone RGB leds zijn (3 kleine led chipjes, geen grotere control chip).
En je hebt een 8-pins control chip op de strip zitten, daar gaat je datasignaal heen. Die chip moet je aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Smith
Ik heb de Led-strip ontdaan van z'n doorzichtige beschermlaag en het schema van 1 strip van 20 cm uitgewerkt.

Conclusie:
De chip is de controller voor de RGB-leds en gezien de aansluitingen waarschijnlijk een WS2811.

De Led's staan per strip van 20 cm in serie (dit klopt ook met de voedingsspanning van 24 V) met een serieweerstand die de stroom begrenst. Dit betekent dat de Led's per 6 stuks adresseerbaar zijn (niet individueel) (voor mijn toepassing geen probleem).

De warm-white en cold-white Led's staan ook per 6 in serie met een serie weerstand en hangen aan de ene kant aan de voedingsspanning en aan de andere kant aan de c- en w-aansluitpunten. Door de c- en w- aansluitingen langer laag te trekken gaan ze feller branden. Dit geldt voor de hele strip van 5 meter. De driver die de c- en w- aansluitingen laag trekt moet dus een aardige stroom kunnen sinken.(bij volledig aan trekt 1 strip ruim 200 mA en de hele 5 meter keten zou dus 5 * 5 * 200 mA = 5 A trekken) Ik heb al gekeken dat het PWM signaal nooit continu laag gaat dus het zal in de praktijk minder zijn.

Nu ga ik eerst een stripje van 20 cm aansturen met de Arduino.

[ Voor 0% gewijzigd door Willem Smith op 20-11-2023 17:13 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 13-09 10:52
Kun je misschien laten weten wat voor chips het zijn? WS2811 is vaak per segment van 3 leds aan te sturen. Kun je bij deze elke led individueel aansturen? Ik ben ook nog opzoek naar een mooie leestrip en deze zou voor 3,- per meter met aparte CW/WW leds en individueel aanstuurbare leds erg interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem Smith
Vanmiddag een stuk van 60 cm (3 strips) aan een Arduino Nano gehangen. Het voorbeeld 'RGBWstrandtest' uit de Adafruit Neopixel library geladen en na melding dat de Neopixel library niet gevonden was opgelost te hebben werkt het in 1 keer.

Zoals in vorige post al aangegeven zijn de leds op 1 strip van 20 cm niet individueel aanstuurbaar. De 6 leds op zo'n strip gedragen zich als 1 led. Wel zijn meerdere strips aan elkaar (in mijn testopstelling dus 3) individueel aanstuurbaar.

Voor de mensen die willen weten hoe ik het heb aangesloten:
Arduino Nano op een breadboardje. De Arduino wordt (nu, in testfase) gevoed vanuit de USB-aansluiting. De PD6 pin van de Arduino gaat via een weerstand van 220 Ohm naar de Data-in van de Led-strip..De Ledstrip wordt gevoed uit de 24 Volt voeding die meegeleverd is. De gnd aansluiting van de Arduino en de Ledstrip zijn met elkaar verbonden.

Nu spelen met DMX naar Arduino naar WS2811 en met de warme en koude witte leds.
Pagina: 1