Duurt lang voor vloerverwarming ruimte warm heeft

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner42195
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-01 18:37
Mijn vraag
Ik heb in onze 'nieuwe' woning vloerverwarming laten aanleggen over de gehele benedenverdieping van ongeveer 70m2 (isolatie spouw en vloer volgens bouwnormen destijds 1993). Is gefreesd in cementdekvloer, geëgaliseerd en plak pvc op gelegd. Daarbij n.a.v. mijn wens om voorbereid te zijn op warmtepomp door de installateur een verdeler met 14 groepen en een Wilo Para HU 25/6-43/SCU pomp laten installeren. De bovenverdieping heeft nog radiatoren. We hebben nog de bestaande cv ketel een Nefit Topline (20KWH) met Nefit Easy thermostaat (modulerend).

Probleem wat ik ervaar is dat de vloer wel warm wordt/voelt maar dat deze er ruim 3 uur over doet om 1 graad (van 19 naar 20) te verwarmen. Daarnaast af en toe nogmaals aan slaat om het daarop te houden. Echter als het s'avonds om 22:30 uur iets van 20,2 graden is is het s' ochtends vaak ook maar ongeveer een goede graad gezakt. Wat mij doet vermoedde dat het niet aan isolatie gebrek kan liggen want de warmte blijft dus redelijk 'hangen'.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb met alle instellingen getest zoals keteltemperatuur juist laag (50 graden) of hoog (70 graden). De thermostaatkraan op de aanvoer naar de vloerverwarming laag 30 graden of hoger 40 graden (hoger durf ik niet ivm PVC vloer). Mengventiel voer retour mengen juist open of dicht. Welke combinatie ik ook kies het lijkt weinig uit te maken. Maar 3 uur is toch veel te lang (het is in elk geval niet zuinig :-(

Heeft iemand een idee hoe het toch kan dat de vloerverwarming er zo lang over doet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is m.i. inherent aan de traagheid van vloerverwarming. Bij mij duurt het met vloerverwarming ~12 uur om een graad te verhogen (huis uit 2008).
Dit was overigens op 6 nov met een buitentemperatuur van ~8,5 graden zonder dat er iemand thuis was, dus geen externe invloed van zon/koken/warmte van mensen etc.

[ Voor 35% gewijzigd door Speedfight op 13-11-2023 21:18 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:43

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:12
Een betonnen vloer heeft een grote thermische massa, wat betekent dat het lang duurt om op te warmen en langt duurt om af te koelen.
Dus wat is het probleem volgens jou?

Er zit een begrenzer op die de temperatuur reguleert die maximaal de vloer in gaat, dus je CV temperatuur hoger zetten heeft geen enkel effect.
Ja het kost veel energie die vloer op te warmen, maar eenmaal warm hoeft er net zoveel energie bij als met andere manieren van verwarmen, en het is dus niet onzuiniger (behalve misschien als je vloer slecht geisoleerd is)
Idee is dat je continue verwarmt, met hooguit een graadje nachtverlaging. Verwarming uitzetten omdat je een paar uur weg bent heeft geen zin.

[ Voor 60% gewijzigd door ASW1 op 13-11-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09 17:02
Duurt inderdaad lang met vloerverwarming - je moet ook je beton verwarmen en dat duurt even. Ik ben afgelopen zomer verhuisd naar een nieuwe woning (1995) met vloerverwarming. Heb een nieuwe Remeha Quinta Ace 45 weggehangen (de oude ketel uit 1995 geen eens geprobeerd aan te slingeren :P). En duurt hier ook 2 tot 3 uur om een graad te stijgen.

Doet vooral pijn om het gas te horen lopen :'). Nu aan het kijken of ik er een warmtepomp bij kan zetten, of misschien toch maar een speksteenkachel te plaatsen ofzo. Veel opties, maar kosten allemaal geld...