Ik heb zowel de e-m5ii als de e-m5iii gehad en nu de om-5. Qua lenzen heb ik ook beide gehad dus ik kan je wel wat vertellen over de prestatieverschillen.
Kwaliteit:
- hogere resolutie: 16>20 px merk ik wel, geeft net genoeg vrijheid voor corrigeren van de horizon of kleine correcties met croppen
- dynamisch bereik: vind ik ook verbeterd! Ik merk ongeveer 1 volledige stop winst in de highlights en schaduwen met bewerken van Raw in Capture One.
- High ISO: duidelijk vooruitgegaan. ISO 1600 is de max op em5-ii voor detail en kleurverlies. Ik vind tot 3200 ISO is nog altijd goed bruikbaar op de OM-5. OM-5 reageerd beter op DXO deepprime op 6400, maar verwacht geen wonderen. Toch wordt het vaker onderschat, ik vind mijn fujifilm x-t3 nauwelijks beter dan mijn om-5. Voor high ISO is full frame je vriend.
- Kleuren: subjectief natuurlijk, ik vind de files uit de e-m5ii standaard meer nostalgish / analoog ogen. De om-5 is wat natuurlijker.
Ergonomie
- e-m5ii voelt aan als een beter gemaakte camera, wat zwaarder door de metale behuizing.
- e-m5iii / om-5 zijn beide hetzelfde gebouwd. Persoonlijk vind ik het goed aanvoelen. Geen goedkope plastic. Goede balans tussen stevig maar ook heel licht.
- gebruik je graag een battterijgrip? Die heb je niet meer!
- officiele grip is wel erg fijn, voor mij lekkerder in mijn hand dan een e-m1iii. De 75mm is op de grens maar ook prima zonder grip. De camera is lichter, dus voelt een beetje frontheavy aan.
- kleinere batterij, maar duur is ongeveer even lang. Wat enorm helpt is een snellere sd kaart type uhs ii gebruiken.
- evf is niet veel beter als de em5ii, wel oled.
features
- de om-5 is supersnel een duidelijke verbetering tov de em5ii
- autofocus is wat mij betreft perfect. Ik heb 2 kleine kinderen en 95% van de tijd is de eye autofocus gelukt
- stabilizatie is ook verbeterd, en volledig stil (de em5ii maakt geluid). Voor lage sluitersnelheid bij nacht is dit ideaal, Met de 12mm haal je handheld 2-3 sec zonder motion blur als het moet!
- hand held high res: heb ik nog nooit gebruikt, ik fotografeer meestal bewegende mensen
- liveND is wel heel tof. Overdag met open diafragma met lage sluiter fotograferen. Is wel een tof effect voor straatfotografie
- Video is stuk beter, voor meeste toepassingen wel geschikt vind ik, erg makkelijk te gebruiken. Al is een m43 panasonic lumix camera wel een beter keus voor video.
M43 of sony FF?
Zonder twijfel heeft ff voordelen met low light fotografie. Maar net als eerder gevraagd, als je onderwerp statisch is of je beweging met blur niet erg vind, kan je goed uitkomen met een om-5. Vraag je zelf af: ben ik blij met de resultaten van je em5ii? Dan is de om-5 een verbetering en een A7iii (rond de 1000 euro tweedehands) een grote stap. Je ;enzen vervang je moeilijk tot niet voor een goede prijs als je dezelfde scherpe wilt.
Ik kom van fujifilm x-pro>nikon z6 > om-5 vanwege de volgende reden. Tussen nieuwe m43 en aps-c zit een kleine boost in kwaliteit maar m43 is tweedehands veel goedkoper en betere / vergelijkbare lensselectie.
Full frame komt met full frame glas en gewicht. Kwaliteit is zeker beter, met meer ruimte voor correcties. Alleen in de praktijk neem ik het gewoon nauwelijks mee want het zit in de weg.
Dat gezegd hebbende, twijfel ik momenteel om een a7cii / zv-e1 te kopen met een kleine prime als de 40mm en de om-5 te verkopen

.