Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 16:34
Ik heb sinds dat deze op de markt kwam een Olympus om-d em5. Later kwam de mk2 en toen heb ik de camera geupgrade. Ik werk standaard met twee lenzen: 12mm 2.0 en 75mm 1.8. Ik weet eigenlijk niet beter dan dat dit heerlijk voor mij werkt.

Ik merk echter dat de em5 mk2 soms wat kuren heeft en misschien is het tijd voor een upgrade. Ik ben fan van de lenzen dus bij voorkeur blijf ik bij hetzelfde merk.

Gewoon een kwestie van upgraden naar de om-5? Of voor echt een grote stap maar doorsparen voor de om-1?

Of een compleet ander merk overwegen? Ik lees hier en daar dat Sony inmiddels heer en meester is op het gebied van camera's? Maar dan moet ik ook de lenzen upgraden en dat is in het geval van prime lenzen een aardig duur geintje.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Heb deze vraag even een eigen draadje gegeven. Typische Aankoopadvies vraag en geen general MFT chat.

Die 75 1.8 is inderdaad een fantastische lens (die ik te weinig gebruik).

Maar om je tips te geven zul je even wat meer info moeten geven. Hoeveel geld ben je bereid uit te geven? Wat voor dingen fotografeer je? Wat vond je goed en slecht aan je E-M5?

Alleen met die soort info kunnen we een beetje gericht advies geven.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
sys64738 schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:32:
[mbr]Heb deze vraag even een eigen draadje gegeven. Typische Aankoopadvies vraag en geen general MFT chat.[/]

Die 75 1.8 is inderdaad een fantastische lens (die ik te weinig gebruik).

Maar om je tips te geven zul je even wat meer info moeten geven. Hoeveel geld ben je bereid uit te geven? Wat voor dingen fotografeer je? Wat vond je goed en slecht aan je E-M5?

Alleen met die soort info kunnen we een beetje gericht advies geven.
Ik hou van sprankelende low light foto's. Daarom die twee lenzen. Ik weet alleen niet of er inmiddels al veel betere (van Olympus) op de markt zijn. De stap naar de om-5 lijkt logisch en past ook redelijk in het budget voor de korte termijn. Maar...soms vind ik mijn huidige mk2 ietwat beperkt. Traag bij bewegende objecten, 1" sensor zou misschien net weer wat betere foto's opleveren. Ik maak foto's tijden mijn (verre) reizen. De foto's gaan online en op de social media kanalen van de websites die onder mijn bedrijfje vallen. Ik doe het dus ook wel een beetje bedrijfsmatig, wat een beter toestel zou kunnen rechtvaardigen. Maar is dan de OM-1 meteen de meest voor de hand liggende stap? Of als je het meteen goed wilt doen beter ook andere merken (Sony) overwegen waarbij ik dan ook meteen de lenzen moet vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
GustavSan schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:43:
[...]

Ik hou van sprankelende low light foto's. Daarom die twee lenzen. Ik weet alleen niet of er inmiddels al veel betere (van Olympus) op de markt zijn. De stap naar de om-5 lijkt logisch en past ook redelijk in het budget voor de korte termijn. Maar...soms vind ik mijn huidige mk2 ietwat beperkt. Traag bij bewegende objecten, 1" sensor zou misschien net weer wat betere foto's opleveren. Ik maak foto's tijden mijn (verre) reizen. De foto's gaan online en op de social media kanalen van de websites die onder mijn bedrijfje vallen. Ik doe het dus ook wel een beetje bedrijfsmatig, wat een beter toestel zou kunnen rechtvaardigen. Maar is dan de OM-1 meteen de meest voor de hand liggende stap? Of als je het meteen goed wilt doen beter ook andere merken (Sony) overwegen waarbij ik dan ook meteen de lenzen moet vervangen?
Voor low light foto's denk ik vooral aan FF camera's van Canon en Sony. m43 vind ik daar niet echt geschikt voor.

De lenzen die je hebt, hebben nog geen betere broertjes gekregen, eigenlijk helemaal geen opvolgers. Er zit wat dat betreft weinig ontwikkeling in het platform.

Het voordeel van m43 is de compactheid (met name bij de lenzen), maar voor de rest zit er niet zoveel voordeel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:53

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Er zijn geen opvolgers voor die lenzen. Maar voor de 75mm zou ik ook echt niet weten wat er nog aan verbeterd zou moeten worden.

Als je inderdaad veel low light doet, klinkt FF aanlokkelijk maar dan geldt nog steeds: wat schiet je? Als het foto's met weinig beweging zijn (steden/architectuur, landschappen) kan MFT nog steeds prima zijn. De stabilisatie in MFT camera's in onovertroffen wat natuurlijk erg handig kan zijn.

Daarnaast, als je foto's alleen voor online media gebruikt worden, liggen de eisen ook wat minder hoog. Je kunt wel een Sony A7R v kopen maar die 61 megapixel klinkt dan gewoon als overkill en zonder van het geld. Ook dit spreekt in het voordeel van MFT.

En de belangrijkste vraag heb je ook nog niet beantwoord: hoeveel mag het kosten? Das niet onbelangrijk.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
Kwa beeld ga je tussen een OM-5 (wat praktisch een E-M5 III is) en een OM-1 weinig verschil zien, zie ook bv hier en mijn eigen niet wetenschappelijke ervaring met een upgrade vanaf een E-M1 II naar een OM-1.

De OM-1 heeft natuurlijk wel meer features die je het leven makkelijker kunnen maken, maar dat hangt inderdaad sterk af van wat je schiet. Met die lenzen verwacht ik geen snelle actie dus de belangrijkste troef van de OM-1, autofocus en subject detection, staat waarschijnlijk niet hoog op je wensenlijst.
De ergonomie van de OM-5 vs OM-1 (of welke camer dan ook) is natuurlijk ook nog iets om mee te nemen, voor mij buiten de kosten van een ander systeem een reden om als amateur bij m'n bestaande merk te blijven, ik vind het gewoon een fijne camera :P

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-09 22:38
Fotografeer je in RAW en met welke software bewerk je de foto's?
Misschien is er op het gebied van moderne software nog wel meer te halen dan overstappen naar een andere camera.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GustavSan
Qua budget geef ik normaal gesproken niet meer dan €1000/€1500 uit aan een body upgrade. Zo'n Sony A7R V (bekende van mij heeft deze) is fors boven budget, helemaal als ik er ook nog een goede lens bij moet kopen. Ik ben op zich niet zo heel merkentrouw, maar dit is wellicht nog niet het moment om van Olympus naar Sony over te stappen. Tenzij een Sony A7R III bijvoorbeeld al flink beter is dan de OM-1 FF?

Ik ben het helemaal eens met jullie punten. Voor gebruik op web is een professionele camera wellicht overkill. Verder ben ik momenteel al prima in staat met de huidige kit mooie foto's te maken. Ik heb echter al wat kuren meegemaakt, dus is een upgrade op termijn wellicht een verstandige keuze. Liever voor zijn dan ergens op reis problemen ervaren.

Wat betreft handzaamheid moet ik bekennen dat ik het robuuste van de om-d em5 mk2 altijd erg prettig vind en vond. Klein en aardig onopvallend vanwege de Sun-Sniper strap waarmee ik het apparaat altijd vrijwel onzichtbaar langs mijn lichaam heb hangen. Fijn als ik op minder frisse plekken op de wereld ben, want anders spring je er zo tussenuit :). Verder bedoel ik met low light vooral nachtfotografie, waarbij er altijd wel wat lichtbronnen zijn. Dus niet indoor in clubs fotograferen oid, maar puur urban city kiekjes/streetfood en eventueel panorama city shots op statief.

Ik schiet overigens altijd in raw en nabewerking doe ik in Lightroom.

[ Voor 29% gewijzigd door GustavSan op 14-11-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
bombus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:03:
Fotografeer je in RAW en met welke software bewerk je de foto's?
Misschien is er op het gebied van moderne software nog wel meer te halen dan overstappen naar een andere camera.
Een bak met ruis blijft een bak met ruis, er is best redelijke ruisonderdrukking van bijv. DxO maar verwacht er geen wonderen van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 10:54
Ik heb zowel de e-m5ii als de e-m5iii gehad en nu de om-5. Qua lenzen heb ik ook beide gehad dus ik kan je wel wat vertellen over de prestatieverschillen.

Kwaliteit:
- hogere resolutie: 16>20 px merk ik wel, geeft net genoeg vrijheid voor corrigeren van de horizon of kleine correcties met croppen

- dynamisch bereik: vind ik ook verbeterd! Ik merk ongeveer 1 volledige stop winst in de highlights en schaduwen met bewerken van Raw in Capture One.

- High ISO: duidelijk vooruitgegaan. ISO 1600 is de max op em5-ii voor detail en kleurverlies. Ik vind tot 3200 ISO is nog altijd goed bruikbaar op de OM-5. OM-5 reageerd beter op DXO deepprime op 6400, maar verwacht geen wonderen. Toch wordt het vaker onderschat, ik vind mijn fujifilm x-t3 nauwelijks beter dan mijn om-5. Voor high ISO is full frame je vriend.

- Kleuren: subjectief natuurlijk, ik vind de files uit de e-m5ii standaard meer nostalgish / analoog ogen. De om-5 is wat natuurlijker.

Ergonomie
- e-m5ii voelt aan als een beter gemaakte camera, wat zwaarder door de metale behuizing.

- e-m5iii / om-5 zijn beide hetzelfde gebouwd. Persoonlijk vind ik het goed aanvoelen. Geen goedkope plastic. Goede balans tussen stevig maar ook heel licht.

- gebruik je graag een battterijgrip? Die heb je niet meer!

- officiele grip is wel erg fijn, voor mij lekkerder in mijn hand dan een e-m1iii. De 75mm is op de grens maar ook prima zonder grip. De camera is lichter, dus voelt een beetje frontheavy aan.

- kleinere batterij, maar duur is ongeveer even lang. Wat enorm helpt is een snellere sd kaart type uhs ii gebruiken.
- evf is niet veel beter als de em5ii, wel oled.

features

- de om-5 is supersnel een duidelijke verbetering tov de em5ii

- autofocus is wat mij betreft perfect. Ik heb 2 kleine kinderen en 95% van de tijd is de eye autofocus gelukt

- stabilizatie is ook verbeterd, en volledig stil (de em5ii maakt geluid). Voor lage sluitersnelheid bij nacht is dit ideaal, Met de 12mm haal je handheld 2-3 sec zonder motion blur als het moet!

- hand held high res: heb ik nog nooit gebruikt, ik fotografeer meestal bewegende mensen

- liveND is wel heel tof. Overdag met open diafragma met lage sluiter fotograferen. Is wel een tof effect voor straatfotografie

- Video is stuk beter, voor meeste toepassingen wel geschikt vind ik, erg makkelijk te gebruiken. Al is een m43 panasonic lumix camera wel een beter keus voor video.

M43 of sony FF?

Zonder twijfel heeft ff voordelen met low light fotografie. Maar net als eerder gevraagd, als je onderwerp statisch is of je beweging met blur niet erg vind, kan je goed uitkomen met een om-5. Vraag je zelf af: ben ik blij met de resultaten van je em5ii? Dan is de om-5 een verbetering en een A7iii (rond de 1000 euro tweedehands) een grote stap. Je ;enzen vervang je moeilijk tot niet voor een goede prijs als je dezelfde scherpe wilt.

Ik kom van fujifilm x-pro>nikon z6 > om-5 vanwege de volgende reden. Tussen nieuwe m43 en aps-c zit een kleine boost in kwaliteit maar m43 is tweedehands veel goedkoper en betere / vergelijkbare lensselectie.
Full frame komt met full frame glas en gewicht. Kwaliteit is zeker beter, met meer ruimte voor correcties. Alleen in de praktijk neem ik het gewoon nauwelijks mee want het zit in de weg.

Dat gezegd hebbende, twijfel ik momenteel om een a7cii / zv-e1 te kopen met een kleine prime als de 40mm en de om-5 te verkopen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:51

bobcom

Dedicated dabbler

GustavSan schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:09:
Qua budget geef ik normaal gesproken niet meer dan €1000/€1500 uit aan een body upgrade. Zo'n Sony A7R V (bekende van mij heeft deze) is fors boven budget, helemaal als ik er ook nog een goede lens bij moet kopen. Ik ben op zich niet zo heel merkentrouw, maar dit is wellicht nog niet het moment om van Olympus naar Sony over te stappen. Tenzij een Sony A7R III bijvoorbeeld al flink beter is dan de OM-1 FF?

Ik ben het helemaal eens met jullie punten. Voor gebruik op web is een professionele camera wellicht overkill. Verder ben ik momenteel al prima in staat met de huidige kit mooie foto's te maken. Ik heb echter al wat kuren meegemaakt, dus is een upgrade op termijn wellicht een verstandige keuze. Liever voor zijn dan ergens op reis problemen ervaren.

Wat betreft handzaamheid moet ik bekennen dat ik het robuuste van de om-d em5 mk2 altijd erg prettig vind en vond. Klein en aardig onopvallend vanwege de Sun-Sniper strap waarmee ik het apparaat altijd vrijwel onzichtbaar langs mijn lichaam heb hangen. Fijn als ik op minder frisse plekken op de wereld ben, want anders spring je er zo tussenuit :). Verder bedoel ik met low light vooral nachtfotografie, waarbij er altijd wel wat lichtbronnen zijn. Dus niet indoor in clubs fotograferen oid, maar puur urban city kiekjes/streetfood en eventueel panorama city shots op statief.

Ik schiet overigens altijd in raw en nabewerking doe ik in Lightroom.
Je bent eigenlijk prima tevreden met je Olympus combo: een overstap binne de Olympus-wereld zou dus bijna vanzelfsprekend kunnen zijn.
Wat je in zo'n geval niet moet doen is hier vragen of het niet beter kan. Want dan krijg je atijd "jaa!" te horen, Vaak toegelicht met allerlei reviews en overzichten, waaruit uiteindelijk blijkt dat het bij beter vooral draait om de technische toeters en bellen.

De beeldkwaliteit wordt vrijwel uitsluitend bepaald door het trio fotograaf, lens en film/ sensor.
De fotograaf is een gegeven waar je niet om heen kan: dat ben je zelf.
Met de lenzen ben je megacontent en kun je lezen en schrijven.
De sensor is en blijft MFT, met als voordeel relatief lichte en compacte spullen en als nadeel dat dat niet de makkelijkste is in moeilijke omstandigheden: denk aan weinig licht of hoog-dynamische omstandigheden. Wil je daar wat aan doen, dan moet je naar een grotere sensor - full frame. Dat betekent ook afscheid nemen van je lenzen.

Olympus heeft verreweg de meeste technische toeters en bellen aan boord om lastige omstandighden het hoofd te bieden. Veel daarvan zul je bij Sony vergeefs zoeken. Wat Sony wel heeft is een betere sensor voor die lastige omstandigheden. Met een A7RIII en een 24-105mm F4 G OSS kom je waarschijnlijk aardig in de buurt van wat je met je huidige combo kunt: minder lichtsterk glas maar een sensor die veel beter presteert bij weinig licht, vergelijkbare DOF en beelduitsnede tussen 12mm en 75mm MFT als je eventueel cropt naar zo'n 20 Mp, een hoger dynamisch bereik voor extreem licht.

In plaats van twee primes zou je het met één zoomlens aaf kunnen, en de €2500 die zo'n set je zou kosten ligt misschien nog binnen je bereik als je afscheid neemt van je huidige spul.

Maar of je dat zou willen? Misschien eerst eens poosje een A7RIII met 24-105 huren om te kijken hoe het bevalt. Dan weet je tzt beter waarom je al dan niet overgestapt bent.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-09 21:14
Misschien interssant voor TS, nu BF cashback op de OM-5 / OM-1

https://www.cameranu.nl/nl/pre-black-friday/om-system-2023

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Leuke vraag. Je wilt duidelijk bij Olympus blijven, je weet hoe het werkt en je kent de lenzen - duidelijk.

Qua camera's heb je deze opties:
M1-II - momenteel best goed te koop (2e hands) waarbij 600 een redelijke prijs is. Je krijgt dan een volledige pro-camera met betere autofocus (phase detect), usb-c, meerdere custom modes en hele goede beeldstabilisatie. De camera is wel groter dan je gewend bent!

M5-III - tweedehands rond de 800 wat ik vrij duur vindt. Is een M1.2 in de behuizing van een M5. Vrijwel alle features van de M1.2 vindt je hier ook.

OM-5 - de nieuwe in de M5 lijn, is in feite een M1.3 in de behuizing van een M5. Beste camera in de kleine behuizing; Beetje overkill voor de prijs in mijn mening.

Lenzen: Ik heb de Sigma 56mm f1.4, die wordt wel eens gezien als een vervanging van de 45 en 75 samen, omdat hij er netjes tussenin zit; en daarbij nog f1.4 heeft.
Pagina: 1