Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Functie:
Ik werk nu twee jaar in het onderwijs als functioneel beheerder.

Mijn ergernissen zijn TOPdesk tickets beantwoorden, processen handmatig herstellen en nodeloos vergaderen. Dit zijn taken die de meeste functioneel beheerders bezighouden.

Ik pak elke sprint de meeste taken op me. Veelal in de hoek van analyse, ontwerp en beveiliging (BIV, DPIA opstellen). Dit doe ik extra. Om uitgedaagd te worden, om gezien te worden, en om door te groeien. Collega’s noemen mij een ‘fikser’, ‘harde werker’ en ‘loyaal’, maar ook ‘te snel’, ‘ongeduldig’ en ‘ambitieus’.

Tijdens de vergaderingen moet ik mij vaak inhouden. Anders ga ik te snel, en krijg ik het gevoel een dictator te zijn.

Sollicitatie
Ik heb twee interne sollicitatierondes doorlopen voor analist en architect. Bij beiden kreeg ik het antwoord te weinig vlieguren te maken.

Studie:
Ik heb een bachelor in Business IT & Management. En sinds een paar jaar 12 certificeringen, in o.a. scrum, Azure, AWS en een LEAN Greenbelt. Ik volg op dit moment een universitaire IT master.

Dilemma
Ik wil doorgroeien in de volgorde business analist, informatie manager, afdelingsmanager en uiteindelijk CIO.

Op de plek waar ik nu werk zie ik dit niet snel gebeuren. Het gaat allemaal te traag; en de kansen die ik oppak zijn, ondanks dat ik ze waardevol vind, schijnbaar niet voldoende. Het is letterlijk een onzichtbaar plafond waar ik tegenop boks. Mijn leeftijd (midden twintig) helpt niet mee.

Zijn er mensen die een soortgelijk groeipad hebben doorlopen, en wat heb je gedaan om ‘gezien’ te worden?

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
iApp schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:13:

Zijn er mensen die een soortgelijk groeipad hebben doorlopen, en wat heb je gedaan om ‘gezien’ te worden?
Niet soortgelijk, maar wel een vrij a-typisch groeipad doorlopen binnen dezelfde organisatie. Echt van het ene naar het andere vakgebied, waarbij ik wel al affiniteit met het nieuwe vakgebied had. Ik houd het bewust wat vaag, omdat collega's ook actief zijn op GoT en ik liever een beetje anoniem blijf ;) Je mag me dm'en.

Wat ik heb gedaan om gezien te worden: een jaar lang als een soort interne stagiair meewerken voor een deel van de werkweek. Hierdoor kon ik aantonen dat ik over relevante kennis beschik en mijn eigen visie op het vakgebied heb. Aan het eind van het dit jaar ben ik met de betreffende manager aan tafel gaan zitten en kreeg ik een baan aangeboden. Wel hebben we een groeipad afgesproken.

Intussen zijn we ruim een jaar verder en is iedereen enthousiast over mijn groei en word ik door de organisatie (zo'n 600 man) echt als kennishouder gezien. Zelf heb ik ook meer plezier in mijn werk. Ik heb dit alleen kunnen doen door medewerking van 2 managers en doordat ik al jaren aan 'krediet' had opgebouwd.

Dit hoeft natuurlijk niet jouw aanpak te zijn, maar wellicht is het een optie. Heb jij bij die stukgelopen interne sollicitaties gevraagd hoe je dan wél voldoende vlieguren kan maken? Organisaties zijn, zeker in deze tijden, echt gek als ze goede werknemers onvoldoende perspectief bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb:
- PowerBI team aangeboden om te helpen. Dat kan alleen als ik dat ook voor een lange tijd wil toen.

- Actief verbeterpunten aangedragen bij de product owners en het MT. Aangeboden om die verbeterpunten op te pakken. Dat hoeft niet; ze zetten er zelf een mannetje op.

-> Later gevraagd naar de status. Het liep wat anders. Opnieuw hulp aangeboden. Topic was niet meer actueel of relevant.

- Actief meegedacht over portfolio management. Er zijn externen ingehuurd om de AGILE transitie te omarmen.

- Elke drie maanden met mijn teamleider om de tafel. Komende maand laat ik ook de product owner aanschuiven om te praten over andersoortig analyse werk. Het is nu, of de keus voor mij om een andere werkgever te zoeken. Dat laatste is ook niet makkelijk.

Sollicitaties bij andere werkgevers
Een soortgelijke school werd gek van mijn ambities. Die gebruiken ouderwetse programma’s en hebben een beperkte architectuur. Mijn aanbod om dit te veranderen met opties tof aanbestedingen en implementatietrajecten schrok hen af.

Het UWV wil mij graag hebben als security officer én analist (combifunctie). Maar ik wil niet 2u heen én 2u terug reizen met de trein (ook al is het maar 2x per week).

Bij de overheid wacht ik op een vacature. Die is er na 6 maanden nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door iApp op 13-11-2023 18:44 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
In die gevallen heb je kansen nodig zoals een succesvolle sollicitatie waar ze heil in je zien en waar jij kunt vertellen wat je kunt bieden zonder die vlieguren. Kun je in die sollicitaties goed laten blijken wat directe collega's over je zeggen? (gewoon om over na te denken)

In mijn beleving zijn kansen zijn makkelijker bij bedrijven waar functies wat dichter op elkaar staan en niet compleet andere afdelingen zijn. Dus MKB bedrijven zitten nog op 1 verdieping, grote bedrijven moet je naar een andere verdieping als je begrijpt wat ik bedoel.

En met kansen heb je die gunfactor nodig, dus je netwerk kan daar enorm bij helpen. Je netwerk intern maar ook extern. E.g. je collega gaat wel eens een biertje drinken met die ene manager die gaat over wat analisten, stoot hem een keer aan om een lijntje uit te gooien.

Als je dit wil gewoon lekker blijven door solliciteren en proberen intern of extern en vanzelf lukt het je. In principe is het gewoon nog een goede tijd voor dit soort stappen.

Edit:

Met je tweede reactie geef je nog meer hints dat je iets TE bent misschien? Misschien moet je je bewust wat inhouden in die gesprekken? Dus enthousiast over het werk praten en jezelf, maar niet gelijk allemaal in oplossingen denken voor anderen? Dat komt vaak irritant over omdat het confronterend kan zijn. Je kan 110% gelijk hebben, maar dat is irrelevant. Je wil die kans, niet je gelijk hebben.

Vraag misschien aan een goede collega hoe je overkomt in het algemeen (iemand die kritisch durft te zijn) en je weet precies waar je aan kunt werken.

[ Voor 24% gewijzigd door Furion2000 op 13-11-2023 18:50 ]