CV vervangen, vloerverwarming zolder blijft koud

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 23:22
Vorige maand hebben ze bij mij de CV (hangt op zolder) vervangen door een nieuwe. Om het water uit de CV systeem te halen, hebben ze op de verdieping lager in de badkamer de radiatoren leeg laten lopen.

Ivm een zonneboiler hebben ze ook het nodige leidingwerk veranderd. Eerst warmde de CV blijkbaar het water uit de zonneboiler op d.m.v. water uit de radiatoren. Nu wordt water uit de zonneboiler bijgewarmt door de CV zelf.

Maar goed. Ondertussen is het kouder en werk ik op zolder. Hier ligt vloerverwarming, en merk nu dat de vloerverwarming helemaal niet warm wordt. De radiatorknop staat in het midden dus heb ik die een keer helemaal open gedraaid.
De aan-en retourleidingen zijn beide heet. De motor ook nog (stralingswarmte?), maar de leidingen die de vloer in gaan absoluut niet.

Retourthermometer staat op 20C, wat ook niet echt een goed teken is als het CV water staat ingesteld op 60 graden.

Kan er bij het plaatsten van de nieuwe CV en het leeg laten lopen van het systeem lucht in de vloerverwarmingsbuizen zijn blijven zitten, waardoor deze nu niet warm kunnen worden?
Kan de pomp bij het vervangen droog hebben gelopen en nu stuk zijn? Ik hoor geen enkel geluid uit de pomp komen.

Ik zie nergens een mogelijkheid om de buizen die de vloer in gaat te ontluchten.

Wat kan ik zelf nog proberen, voordat ik de installateur terugbel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxn5evkfZIpWah8PdLxk30vGv_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iOA66hS1Ro1rfuzwYjAXgAF9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zoG71GCQsrQcqDEahRroLyv_Wf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsplAhCg3B3WNOxjeOlXGt4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7It-zeXlHHBA-Z7YGi3Ej1Beew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nKXEHNmkEMpBQC5So0ySCHM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Die twee knietjes daar kun je op ontluchten. Daar zou ik is mee beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Iets zegt me dat die ontluchters het hoogste punt in je systeem is. Even ontluchten.
Je pomp is vast warm omdat hij droog staat te draaien.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Beide kraantjes open gedraaid en er kwam water uit. Het hoogste punt in het systeem zit nog 1,5 meter hoger, boven op de CV die er naast hangt.

Beide leidingen waren warm, dat is met lucht niet het geval zou ik zeggen of?

Wat me op valt is dat de retour warmer lijkt te zijn dan de retour, gemeten met een infrarood thermometer.

Waaraan zou je kunnen merken dat de pomp het wel of niet doet? Draait die zilveren knop in het midden rond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:22
Heb je gemeten op een zwart stukje tape? Op een stalen buis kun je niet meten met infrarood.
Die 'knop' blijft stilstaan.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Gemeten op de knelkoppelingen, die waren niet zo reflecterend.

Ik zou zeggen dat de pomp niet draait en dat daarom aanvoer en retour warm zijn. (Aldus de handleiding van mij vloerverwarming van beneden die recent is aangelegd.
Hoe is dit te dubbelchecken?
Voor het vervangen van de cv deed hij het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Op hoeveel graden staat die thermostaatknop van je ingaande water ingesteld? Lijkt wel iets van 35 graden te zijn, of zit het daar net onder? Hoe dan ook: dat geeft aan hoe warm het water max mag zijn dat je vloer in gaat. Als dat nu 35 graden is en de retourtemp is 25 graden dan duurt het idd een hele tijd tot je vloer warm is.

verder: dat ding wat mt dir kruldraad rechts op je verdeler zit lijkt een pompschakelaar. Doet dat ding wel iets? Is de tempsensor van dat ding toevallig die gekrulde draad? Hoope je de pomp lopen of niet?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Prutsky schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:23:
Gemeten op de knelkoppelingen, die waren niet zo reflecterend.

Ik zou zeggen dat de pomp niet draait en dat daarom aanvoer en retour warm zijn. (Aldus de handleiding van mij vloerverwarming van beneden die recent is aangelegd.
Hoe is dit te dubbelchecken?
Voor het vervangen van de cv deed hij het gewoon.
YouTube: Install-tv- Onderhoud cv-pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

The Eagle schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:27:
verder: dat ding wat mt dir kruldraad rechts op je verdeler zit lijkt een pompschakelaar. Doet dat ding wel iets? Is de tempsensor van dat ding toevallig die gekrulde draad? Hoope je de pomp lopen of niet?
Dat "krulding" is de voeler voor de maximaalthermostaat. Je wilt immers geen 60 graden je vloer in. De maximaal thermostaat staat dus vaak rond de 35-40.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:52
Misschien een luchtbel in de pomp of vastgelopen. Draait deze wel? Desnoods kapje losschroeven (emmer bij de hand) en met een platte schroevendraaier de pomp aanzwengelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsky
De thermostaatkraan heb ik nu helemaal open gedraaid.

De pomp is stil. Mbv filmpje, helder dank je, de ontluchtingschroef losgehaald. (eerst CV uitgezet) Daar kam een beetje water uit. Vervolgens CV aangezet en thermostaat op 28C, zodat de CV zou aangaan. Pomp ging niet lopen. As is wel te draaien.

Je zou dus denken dat de pomp stuk is, of is er nog meer te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Doet het voelertje rechts (die witte) box het nog? Ik zie op de pomp een schakelaartje, daar nog mee gespeeld? En de stekker zit er toch wel in he? ;)
En zet die thermostaat maar terug zoals hij stond, daar zal het probleem niet zitten.
Je kan wel nog even kijken of je de thermostaatknop er af kan halen. Daaronder moet een pinnetje zitten, dan moet soepel naar binnen en buiten kunnen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prutsky
Ik heb uiteindelijk de maximaal thermostaat eraf gehaald. Daar zit een knopje op. Ik dat, daar zit een zekering achter oid.
Maar nee, een zwart pinnetje. Daar kon je op drukken en hop de pomp ging draaien! :*)
Aanvoerbuizen worden nu warm, retour bleef koud, maar wordt nu ook langzaam warmer.

Blijkt dus een reset knop te zijn, die nodig is als de maximumtemp een keer te hoog is geweest.

De vloer wordt nog niet direct warmer, maar die zal wel wat meer tijd nodig hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B4X77SBOJwbfiHXegGFl2_-a5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aid42rxKpNERbtojcnNFW6pg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Prutsky op 14-11-2023 08:38 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsky
Hmmm. We zijn nu een jaar verder. Ik merkte dat de vloer weer niet warm werd. Het knopje op de maximaal thermostaat indrukken hielp dit keer niet: de pomp ging niet draaien.

Ik heb daarna de thermostaat er tussenuit gehaald en de pomp rechtstreeks op de 220 volt aangesloten om te kijken of de pomp ging draaien. Dat deed hij ook niet. De pomp is met de vloerverwarming in 2004 geïnstalleerd. Mijn conclusie is dat de pomp dan ook echt stuk is.
Ik weet niet of de maximaal thermostaat ook vervangen moet worden, maar ik ga er van uit van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnyk
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-08 14:47
Zelfde issue hier, pas als ik de knop op de Caem witte kast indrukt dan gaat de pomp draaien. Iets is kapot bij mij waardoor de pomp niet automisch aangaat. Ik moet dus steeds resetten.

Vraag: kan ik de wittekast buitespel zetten en een externe thermostaat schakelaar zoals de amframatic v3DP+ op zetten en de pomp hierop aansluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTvkked3TcoJE-GTh5IeGOrkXug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1m7i51ZzlLlBTxtL4JvfRrtK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsky
sunnyk schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:15:
Zelfde issue hier, pas als ik de knop op de Caem witte kast indrukt dan gaat de pomp draaien. Iets is kapot bij mij waardoor de pomp niet automisch aangaat. Ik moet dus steeds resetten.

Vraag: kan ik de wittekast buitespel zetten en een externe thermostaat schakelaar zoals de amframatic v3DP+ op zetten en de pomp hierop aansluiten?[Afbeelding]
FWIW: ik heb de condensator vervangen door een nieuwe en de pomp werkt weer. De nieuwe condensator is wel een stuk groter en past dan ook niet meer in de omhuizing van de pomp. Daar moet ik nog een nieuwe deksel voor maken en 3d-printen (hoger en met wat uitsparingen).
Pagina: 1