lezen van een bouwtekening

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 21:52
Wij wonen nu al bijna 2 jaar gelukkig in ons huis, en de verbouwing loopt langzaam ten einde.
Nu had ik bij het stadsarchief al eens de bouwtekeningen opgevraagd, en heb er nu eens wat beter naar gekeken.

Ons huis heeft deels een aanbouw achter het huis (rijtjeswoning).
De uitbouw is over ongeveer 2/3 van de woning. Op de bouwtekening staat 'berging' waar geen uitbouw zit. Dit hoort inmiddels bij de keuken, en er is een doorbraak tussen de 'berging 'en de woonkamer. De rechter deur met kozijn zoals op de foto bij de achtergevel staat getekend is dus ook nog zichtbaar.

Nu is de balk die er over de plek waar ooit het raam kozijn zat echt mega groot ( er licht letterlijk een H balk in van 40 tot 50 cm hoog en breed die zichtbaar werd toen ik de schrootjes verwijderde. Echt massief. Nu was ik laatst bij een vriend die over de gehele breedte een uitbouw heeft laten zetten, en daar was de balk echt maar de helft over de hele breedte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hvdPienGojeZMHgdSYYW2Plbhc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BAJ7Tk4ngegg0dDmPQG27KZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu was ik benieuwd of ik die H balk kon terugvinden op de tekening, maar ik zie hem niet, ik denk dat hij bij detail B staat uitgelegd?.

Nu vind ik het moeilijk om te duiden wat de 'A fundering' en 'B Balklaag' in de tekening nou precies uitbeelden.

Ik was benieuwd of iemand van jullie hier wat kennis over had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko9xqILNtOg1qZCfF0tY9KT0jwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zVBbxIGI42w8D3obMeASqZwm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYdWqXtd1ekWlIaCWNvBdVTv9RY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0QJnK7fq5EeOGKMPRmtOsD3x.png?f=fotoalbum_large

En als afsluiter:
Hoe plaatsen ze balken eigenlijk normaal gesproken, onder de binnen en buitenmuur? Of 2 lossse per muur?

[ Voor 8% gewijzigd door Speeddragon op 13-11-2023 15:38 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
Die H balk staat er niet op maar zou bij Detail-B moeten staan waar "bestaande ondersteuning staat"

Fundering, is het bovenaanzicht van de fundering voor de uitbouw.
Balklaag, is het bovenaanzicht van de balklaag in het dak.

In die aanzichten zie je stippellijnen met A/B/C
De stippellijn met A verwijst naar doorsnede A
De stippellijn met B verwijst naar doorsnede B
De stippellijn met C verwijst naar doorsnede C

In het tekeningetje van de Balklaag zie je stippellijn met B, die verwijst naar detail B (de grote tekening)
En je ziet in datzelfde tekeningetje zie je de stippellijn met C die verwijst naar de tekening rechtsonder Detail C

[ Voor 51% gewijzigd door FRANQ op 13-11-2023 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:17
Wel gek inderdaad dat in Detail B het plafond gewoon strak door getekend is zonder die H balk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:17
Aanvulling: het muurtje links op de foto (rechts van achteren gezien) lijkt veel smaller dan op de tekening.
Zou de tekening uitgegaan zijn van een opening ter grootte van het originele achterraam?
Dan kon de "bestaande ondersteuning" dus gebruikt worden. Omdat die opening groter gemaakt is is er een H balk gelegd?
En wie weet had destijds een vriend/broer/kennis van de eigenaar nog een H balk van 40cm hoog liggen??

De originele opening is ook zichtbaar in de overgang van houten kamer vloer naar betonnen aanbouw vloer

[ Voor 11% gewijzigd door KNed op 13-11-2023 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:01
KNed schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:51:
Wel gek inderdaad dat in Detail B het plafond gewoon strak door getekend is zonder die H balk?
Inderdaad gek, maar er staat bestaande ondersteuning.
Dus waarschijnlijk is er gewoon niet naar gekeken en aan gerekend.

Die balk zal dan boven het originele kozijn hebben gezeten en bij de rest van de huizen ook aanwezig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Na een leven lang huizen verbouwen en tekeningen lezen kan ik je vertellen dat ik nog maar weinig huizen ben tegen gekomen waar tekening en werkelijkheid daadwerkelijk overeen komen. in de meeste gevallen is zwaarder uitvoeren dan op tekening een gevallentje dat de kleinere handelsmaat niet op voorraad was bij de staalhandel en speciaal bestellen is dan duurder dan een voorraad artikel nemen. maar zoveel afwijken is vrij uniek. wat ook nog kan is dat de constructie tekening later is aangeleverd en toen bleek dat de L profieltjes niet voldoende waren. maar dan is 40cm ook vrij bijzonder.

huidige situatie in kaart brengen, wensen op tekening zetten en een constructeur raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Schrootjes weggehaald? Heb je ze nog bewaard in de schuur ofzo?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
Bedankt voor jullie reacties.. kan ik wat mee.

Denk inderdaad dat iemand gewoon nog een balk had liggen haha.

En is er iemand die toevallig weet hoe je normaal een balk legt? Per muur, of tegelijkertijd de binnen en buitenmuur die wordt ondersteund

@No Hands zijn al 2 jaar geleden met het afval meegegaan, wilde je ze overnemen?

[ Voor 26% gewijzigd door Speeddragon op 14-11-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Speeddragon schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:15:

@No Hands zijn al 2 jaar geleden met het afval meegegaan, wilde je ze overnemen?
Helaas, toen niet, nu wel

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik ben net zelf aan het verbouwen en heb net de constructeur mijn H balk laten uitrekenen. Ongeveer dezelfde situatie met bijna dezelfde overspanning. Alleen draagt mijn H-balk ook nog een andere voor de verdiepingsvloer.

Kwam uit op HEA200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
@AtomicShockwave Leuk dat je dit even laat weten, die van mij is wel echt dik inderdaad.. Weet je ook hoe ze de balk dan leggen? tegelijkertijd de binnen en buiten gevel die erop komt rusten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver surfer
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 18-05 18:04
twain4me schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:
Na een leven lang huizen verbouwen en tekeningen lezen kan ik je vertellen dat ik nog maar weinig huizen ben tegen gekomen waar tekening en werkelijkheid daadwerkelijk overeen komen. in de meeste gevallen is zwaarder uitvoeren dan op tekening een gevallentje dat de kleinere handelsmaat niet op voorraad was bij de staalhandel en speciaal bestellen is dan duurder dan een voorraad artikel nemen. maar zoveel afwijken is vrij uniek. wat ook nog kan is dat de constructie tekening later is aangeleverd en toen bleek dat de L profieltjes niet voldoende waren. maar dan is 40cm ook vrij bijzonder.

huidige situatie in kaart brengen, wensen op tekening zetten en een constructeur raadplegen.
Helemaal mee eens. Het is altijd de vraag in welke richting overspant welke verdiepingsvloer. Komt er nog een (stukje) dak op? Zijn het houten of betonnen vloeren? Wat is de overspanning? enz.

Je kunt echt niet zomaar huizen met elkaar vergelijken.
Dat iemand een half zo hoge ligger heeft met een grotere overspanning zegt mij niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Speeddragon schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:36:
@AtomicShockwave Leuk dat je dit even laat weten, die van mij is wel echt dik inderdaad.. Weet je ook hoe ze de balk dan leggen? tegelijkertijd de binnen en buiten gevel die erop komt rusten?
Het was een HEA220 zie ik nu. Bijna goed :P

Yup, hij draagt de buitengevel, en dus nog een IPN240 die de staltonvloer van het hoofdgebouw draagt.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jdZS4wnW/ligger.png
Pagina: 1