Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:51
Hallo,

Het zoveelste warmtepomp topic, toch hoop ik dat jullie met mij mee willen denken!

Situatie:
Vrijstaande jaren 30 woning van 120m2. Afgelopen jaar een uitbouw geplaatst van 5 meter inclusief de kap doorgetrokken. Die uitbouw is naar nieuwbouw vorm geïsoleerd. Het hele dak ligt 16cm pir op(ook het oude gedeelte)
Verder de hele vloer van de benedenverdieping geïsoleerd met vloerverwarming hoh 10, 16mm met korte groepen. Zon 65 m2.
In de spouw van t oude gedeelte zit supafill, rd van 1.1

Het gasverbruik nu is laag, zon 800m3. Maar dit was van voor de verbouwing. Wel met nachtverlaging naar 16, en pas savonds naar 20.

Ik verwarm nu met airco, maar de vrouw wil de vloerverwarming weer gebruiken.

Dus ik wil een niet te duur systeem. Voor nu gewoon warm water uit de cv ketel maar wil op den duur wel van t gas af.

De keuze is gevallen op een Panasonic monoblock, die kost me na subsidie nog max 2000 euro.

Maar nu eigenlijk de hoofdvraag waar ik over twijfel, ga ik voor 5 op 7 kw. Ik neig naar 7, maar ik weet niet of ik er goed aan doe...

Alvast bedankt voor de antwoorden!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:40
Koevlaas formule
Met je huidige verbruik heb je dan 3,9 kW nodig bij een buitentemperatuur van -10.

[ Voor 9% gewijzigd door GermanPivo op 13-11-2023 14:20 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Maar is je huidige verbruik met of zonder airco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
olafmol schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:29:
Maar is je huidige verbruik met of zonder airco?
Nee het verbruik wat ik genoemd heb ik zonder airco.

De airco zou 3.3 kw warmte moeten produceren en had gister avond moeite om het naar 21 graden te krijgen, bleef hangen bij 20.

Die 5kw lijkt me zo laag voor het type huis. Maar het ding moet ook niet gaan pendelen natuurlijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
GermanPivo schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:19:
Koevlaas formule
Met je huidige verbruik heb je dan 3,9 kW nodig bij een buitentemperatuur van -10.
Ja klopt, alleen de koevlaas methode is natuurlijk nogal variabel. Als wij wel de hele dag t huis op 20 graden zouden houden was t verbruik misschien wel dubbel.zo hoog geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 10:13
Makrolon schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:16:
Wel met nachtverlaging naar 16, en pas savonds naar 20.

Ik verwarm nu met airco, maar de vrouw wil de vloerverwarming weer gebruiken.
Deze verlaging ga je waarschijnlijk niet doen met vloerverwarming, dat is veel te traag.
Dus ik vermoed dat je veel meer gaat verbruiken dan je nu doet met de airco. Of voorheen met snel reagerende radiatoren.
Pagina: 1