Riolering, terugslagklepje nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Robonus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:58
Vraagje voor de rioleringsdeskundigen hier.

Ik heb een standleiding rond 125 lopen van de 1e verdieping naar de kruipruimte. Die loopt achter de trapkoof en trapkast langs. In de trapkast van de begane grond wil ik de afvoer van een waterontharder-zoutvat laten aansluiten. Dat gaat met een sifon en als ik me niet vergis een airgap (zodat er nooit vuil water in je drinkwatervoorziening komt).

Afijn, de vraag die ik heb, is of het een risico is dat als er een keer boven veel wc papier wordt doorgespoeld met een hele stortbak water erachteraan, dat in de standleiding als een piston de druk onderaan zodanig opvoert dat de druk het sifon leegblaast? Dat zou een hoop rommel geven in de trapkast namelijk :P

Plaatje van internet met ingetekende plek van de aan te sluiten sifon (blauw) en waterontharder (rood) om het een beetje visueler te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvFNTR3vfljef0FZLgQiIr0XC_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PY853WUKiwO1EVj3kOwI26lw.jpg?f=fotoalbum_large

foto van de betreffende standleiding waar dus via een boring een sifon op zou moeten worden aangesloten:
(rode teksten zijn niet van toepassing, waren voor de installateur drinkwater)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AkD26i_vbKOjg1G7myMf_AncdY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/X12dly6P0ErDsc4gapCGCQZj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Robonus op 13-11-2023 12:54 ]

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-12 22:12
Laat dit soort opmerkingen maar achterwege, het draagt niks bij

[ Voor 69% gewijzigd door Outerspace op 13-11-2023 13:40 ]

• Robonus
Daarom laat ik het installeren, zodat het geen kloten betreft ;-)
Alhier 375 pagina's met tevreden tweakers over zo'n systeem.
Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Maar omdat die standleiding even wat anders is dan gebruikelijk (meeste plaatsen 'm in de meterkast maar dat wil ik niet) stel ik hier even de vraag over de standleiding, en of daar luchtdruk opbouw in kan voorkomen.

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:55
Offtopic

[ Voor 101% gewijzigd door Outerspace op 13-11-2023 13:40 ]

• Robonus
Ik vat het niet persoonlijk op. Zijn bedoelingen zijn vast goed. Bezint eer ge begint, vooral met zoiets belangrijks als drinkwater. Daarom probeer ik hier wat advies in te winnen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-12 09:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zou zeker een terugslagklep plaatsen, je hebt modellen die je makkelijk los kan maken ook, ideaal als je een keer wat onderhoud moet doen aan die standleiding. Het gevaar is meer dat bij een verstopping van de aansluiting richting de horizontale leiding het riool natuurlijk potentieel vol kan gaan staan tot 3 meter hoog. Ik denk niet dat een terugklepje 100% waterdicht is en zeker zal doorlekken in dat geval maar is in ieder geval beter dan niets.

Andere optie is om een nieuwe aftakking (50mm?) te maken vanaf de horizontale leiding, maar dat is een hoop geboor in een krappe ruimte waarschijnlijk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Robonus
Bedankt voor jouw inzichten. Ik denk dat ik inderdaad voor zekerheid ga en een terugslagklepje laat plaatsen. Leverancier achtte dat niet nodig maar het zal geen grote meerprijs zijn.

Op de begane grond sluit ook de toilet er vrij snel op aan, dus bij een verstopping onder het erf zal de toilet eerst overstromen en kan er geen 3m hoge waterkolom ontstaan. Enkel bij een verstopping tussen standleiding en toilet maar dat is maar zo'n 1.5 á 2m lang waar de stroomsnelheid altijd hoog ligt. Dat risico lijkt me verwaarloosbaar klein.
Pagina: 1