Tuinschuur over de erfgrens heen bouwen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:36
Wij laten een nieuwe tuinschuur (blauw) plaatsen van 3 x 5 meter, direct aansluitend aan de achtergevel van onze woning. De schuur heeft dichte wanden.

Onze achtergevel staat niet haaks op de erfgrens staat maar onder een hoek van ongeveer 93°. De schuur komt strak tegen de erfgrens aan te staan en wordt bij de achtergevel passend maken om daar netjes op aan te sluiten.

Onze woning heeft vanaf de bouw een aanbouw aan de achterkant. Onze buitenmuren van de aanbouw staan dus deels op de grond van de buren. De de grens met nummer 25 lijkt de erfgrens een stukje mee te springen, bij de grens met buren 21 is dit niet zo.

De buurman van nummer 21 heeft aangegeven dat hij het geen probleem vind dat wij de lijn van de uitbouw doortrekken in de schuur, de schuur zou hiermee deels op zijn grond komen te staan. Hij hoeft in dat geval verder geen schutting te plaatsen en vind het ook mooier staan. Nu weet ik dat deze buurman waarschijnlijk op termijn wilt verhuizen, mijn vraag is nu; wat als de nieuwe bewoners er wel een probleem van maken dat de schuur over de erfgrens staat? Ik wil voorkomen dat ik de boel kan gaan verbouwen dan. Moeten we dit ergens vastleggen en is dat dan voldoende?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp6zmN1LBcWAQWkjpMq3qZXtxzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sZpXzUyJnvEN5E6PtXDoK1Rk.png?f=fotoalbum_large

Gaat niet over het technisch bouwen maar het wonen aspect => schopje

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 13-11-2023 13:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:10

paQ

Dan denk ik dat je het opnieuw moet verkavelen bij het kadaster.
Ik zou het gewoon lekker op je eigen grond houden ;)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:59
Algemeen is het advies om niet te doen. Bouw op eigen grond. En als je het wel wil doen, leg het dan goed vast bij de notaris. Waarschijnlijk is dat bij de nieuwbouw geregeld in de koopovereenkomst.

Het is natuurlijk wel zo dat een nieuwe eigenaar dit kan zien en koopt zoals het is. In de praktijk is de ervaring dat dit gedoe gaat opleveren. Bijvoorbeeld bij nieuwe bouwplannen of nieuwe tuininrichting op 1 van beide percelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:53
Brokencore schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:05:
Ik wil voorkomen dat ik de boel kan gaan verbouwen dan.
Als je het wil voorkomen, bouw dan op je eigen grond. De enige juiste manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:36
De erfgrens zal dan in het midden van de spouwmuur liggen, hoe is dit het beste te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 08:17

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Gewoon op je eigen grens bouwen toch? Je gaat zelf toch niet zien dat het niet in lijn loopt met jouw schuur, dat is meer aan jouw buren.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:53
Brokencore schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:05:
De erfgrens zal dan in het midden van de spouwmuur liggen, hoe is dit het beste te bepalen?
Kadaster inschakelen en het uit laten zetten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Door kadaster te laten komen en die het uit te laten meter. Heb ik ook gedaan op aandringen van de buurman, "want jouw schuur staat eigenlijk op mijn terrein". Bleek uiteindelijk dat ik 50cm van de buurman kreeg, dat was vermakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Midden woningscheidende spouwmuur van je garage inderdaad. De huidige uitbouw aan de achterzijde kan een andere opbouw hebben.

Gezien het vrij standaard projectbouw is lijkt het mij niet nodig om hier kadaster voor in te schakelen.

Ik weet niet of je het erg vindt, maar je je adres is vrij makkelijk te vinden. Het heggetje in de voortuin staan ook netjes op de grens, die lijn kun je doortrekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 13-11-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:38
Aangezien je aangeeft dat de aanbouw er al vanaf de bouw aanzit. Bij veel nieuwbouw staat er een clausule in dat indien je zelf vanuit de bouw geen aanbouw neemt en je buren wel je er mee instemt dat de buitenmuur van die aanbouw op jouw terrein komt te staan. Mocht je dan zelf een aanbouw willen plaatsen dan mag je die muur gebruiken als binnenmuur zodat je zelf geen inspringing hebt.

Indien dit het geval is dan zal ik met een notaris kijken of je ook voor je schuur een dergelijke clausule kan opstellen. Zeker omdat je buurman het wel prima vind. Twijfel alleen of zo'n notariele afspraak ook mee wordt 'overgenomen' bij de verkoop van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik zou de schuur persoonlijk op mijn eigen grond zetten. Het lijkt erop dat je voldoen ruimte hebt dus dan maar een paar cm niet optimaal benut.

Als je het toch wil doen, zou je het beste iets van een verklaring kunnen opstellen dat je gebruik mag maken van de grond voor een bepaalde duur tegen een bedrag om niet (gratis) met een tekening erbij. De vraag is zou de buurman zoiets willen tekenen of dat toch iets te gek vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
theHoff schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:12:
[...]

Door kadaster te laten komen en die het uit te laten meter. Heb ik ook gedaan op aandringen van de buurman, "want jouw schuur staat eigenlijk op mijn terrein". Bleek uiteindelijk dat ik 50cm van de buurman kreeg, dat was vermakelijk.
Nou zeker, waarom hebben jullie dat niet via de rijdende rechter gedaan?
Was helemaal leuk geweest, hadden we het kunnen meekijken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Brokencore schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:05:
wat als de nieuwe bewoners er wel een probleem van maken dat de schuur over de erfgrens staat? Ik wil voorkomen dat ik de boel kan gaan verbouwen dan. Moeten we dit ergens vastleggen en is dat dan voldoende?
Nu een erfdienstbaarheid van overbouw vastleggen bij de notaris. Uiteraard betaal jij de kosten daarvoor.
Je kan er een ontbindende voorwaarde van maken dat deze komt te vervallen als de schuur wordt gesloopt.

Anders op je eigen grond neerzetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Wispe op 19-11-2023 11:51 ]

Pagina: 1