Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij zijn sinds drie weken verhuisd naar ons nieuwe huis. Mijn werkplek is op zolder en dat is ook waar onze cv ketel hangt. Sinds vandaag maakt de cv ketel ineens vreemde geluiden, ik dacht eerst dat de buurman aan zijn cv ketel aan het werk was of zo. Het klinkt als hard getik.

Ik heb een filmpje gemaakt om het geluid op te nemen:

Je hoort in de video continu vreemde geluiden. Rond 00:23 wordt het geluid even een stuk harder. In de praktijk maakt de ketel niet constant dit soort geluiden. Ik schat dat hij ongeveer een keer per half uur opnieuw begint, en dan maakt hij +- 2 minuten lang dit soort geluiden.

Ik heb vanochtend de thermostaat beneden aangezet en de vloerverwarming aangezet. Deze is inmiddels ook warm.
Ik heb toen ook een aantal verwarmingen aangezet op de 1e verdieping. Die werden warm en heb ik na enige tijd weer uitgezet, dus de cv ketel verwarmt nog wel gewoon.

De cv ketel is al behoorlijk oud (uit 2007), dus we wilde hem toch al op termijn gaan vervangen. Is dit iets om ons zorgen over te maken?

[ Voor 6% gewijzigd door miicker op 13-11-2023 12:11 ]

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksom
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17-12-2023
Komt het uit de ketel of kan het ook uit de schoorsteen komen. Klinkt als of er iet bij de schoorsteen loshangt en door de wind wordt bewogen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Of er mist wat aan je uitvoer op het dak waardoor de regen rechtstreeks je pijpen in piest.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens voldoet je rookgasafvoer aan geen enkele regelgeving. Waarom was de gasketelwet ook alweer ingevoerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannorth
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-12-2024
Het geluid in je filmpje klinkt vrijwel hetzelfde als dat bij een probleem dat ik met mijn CV ketel heb gehad, een Nefit. Alsof er knikkers liepen te stuiteren in het apparaat.
Bij mij is het opgelost door de storingsdienst, het was een pompje o.i.d. in de CV installatie waar wat speling op de as zat, waardoor de schoepen het huis van het pompje raakte als deze draaide. Ook bij mij was het niet continu, soms was het dagen weg.

Dacht dat het bij mij alleen gebeurde bij een warmwater vraag maar ben er niet meer zeker van, het is al een aantal jaren geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:50:
Overigens voldoet je rookgasafvoer aan geen enkele regelgeving. Waarom was de gasketelwet ook alweer ingevoerd?
Zoals ik al zei, ik woon er drie weken. Daarnaast had ik in mijn vorige woning stadsverwarming (en dus geen CV). Ik heb dus geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

miicker schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:51:
[...]

Zoals ik al zei, ik woon er drie weken. Daarnaast had ik in mijn vorige woning stadsverwarming (en dus geen CV). Ik heb dus geen idee.
Is het koop of huur? Nieuw huis is nogal een ruim begrip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:17:
[...]

Is het koop of huur? Nieuw huis is nogal een ruim begrip.
Het is een koopwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:57

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ketel een keer laten servicen :)

Dit soort getik krijg je door het ongelijkmatig uitzetten van het metaal van de ketel. Meestal een kwestie van invetten en het probleem is opgelost. Door resonantie en andere zaken kan dit geluid echt door het hele pand te horen zijn. Je zult het voornamelijk horen als de ketel opwermt, respectievelijk afkoelt; eenmaal op temperatuur zal het denk ik weg zijn. Klopt dat een beetje? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:37:
Ketel een keer laten servicen :)

Dit soort getik krijg je door het ongelijkmatig uitzetten van het metaal van de ketel. Meestal een kwestie van invetten en het probleem is opgelost. Door resonantie en andere zaken kan dit geluid echt door het hele pand te horen zijn. Je zult het voornamelijk horen als de ketel opwermt, respectievelijk afkoelt; eenmaal op temperatuur zal het denk ik weg zijn. Klopt dat een beetje? :)
Een CO-Vrij gecertificeerd bedrijf gaat geen service aan een ketel verlenen zolang de rookgasafvoer niet op orde is

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 13-11-2023 14:48 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1