Welke (gratis) screen recorder?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een screenrecorder, liefst gratis. Het hoeft niet veel te kunnen, namelijk letterlijk het scherm opnemen.

Ik heb eerder gezocht naar schermopname software die muisklikken visualiseren maar die lijken schaars of duur.
Ondertussen heb ik PowerToys aangezwengeld met visualisatie van muisklikken.
Ik gebruikte Microsoft Clipchamp om op te nemen, maar die filtert dan weer de visualisaties van muisaanwijzers eruit... 8)7

Ik verdwaal in het oerwoud van allerlei appjes, die dan vaak ook nog weer verborgen beperkingen hebben (zoals enkel wmv files, of maximaal 30 seconden opnemen) of die gratis lijken maar via de Microsoft Store toch weer een abonnement vereisen.
Iemand met een gouden tip?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:00
OBS Studio.
Niet heel eenvoudig, omdat ie naast opnemen ook streaming en andere leuke trucs kan.
Maar zeker wel een tool om te leren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:25
Wellicht handig om te vermelden wat het doel is van de schermopname?

Wil je een handleiding maken? Moeten het filmpjes zijn of moet het in een pdf/word bestand worden?

Je hebt ook stappenbeschrijving ( of Problem Steps Recorder ) binnen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:49
Voor incidenteel gebruik zou je ook gewoon de gratis ingebakken Windows XBox Gamebar kunnen gebruiken, er van uitgaande dat je Windows gebruikt(?). Ik heb op die manier wel eens instructie filmpjes met muisklikken gemaakt. NB meestal is het wel handig dat je de weergave van de muis wat aanpast, zodat ie goed zichtbaar is in het filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deze had ik inderdaad geprobeerd. Is inderdaad voor wat meer basic gebruikers die ook opnames moeten maken wat ingewikkeld wellicht.
GarBaGe schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:09:
OBS Studio.
Niet heel eenvoudig, omdat ie naast opnemen ook streaming en andere leuke trucs kan.
Maar zeker wel een tool om te leren.
Wat voor leuke trucs?

@corporalnl het gaat om tutorial videos die tonen hoe een applicatie bedient moet worden. Later worden ze nog met voiceover gemonteerd.
Ik vond die stappendinges in Windows ook maar dat wordt veel te veel informatie (en geen video).
jurjen_g schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:18:
Voor incidenteel gebruik zou je ook gewoon de gratis ingebakken Windows XBox Gamebar kunnen gebruiken, er van uitgaande dat je Windows gebruikt(?). Ik heb op die manier wel eens instructie filmpjes met muisklikken gemaakt. NB meestal is het wel handig dat je de weergave van de muis wat aanpast, zodat ie goed zichtbaar is in het filmpje.
Microsoft maakt het leven wel ingewikkeld met dergelijke benamingen... XBox Gamebar en Stappenbeschrijving, mijn god. En dus ja, ik moet helaas op Windows werken ja.
En ik zie dat het Xbox ding er door de beheerder is uitgesloopt, op zich logisch gezien de naam.

[ Voor 28% gewijzigd door iAR op 13-11-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:39

FreakNL

Well do ya punk?

iAR schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:21:
[...]

@corporalnl het gaat om tutorial videos die tonen hoe een applicatie bedient moet worden. Later worden ze nog met voiceover gemonteerd.
Ik vond die stappendinges in Windows ook maar dat wordt veel te veel informatie (en geen video).

[...]
Ik gebruik het daar ook voor. Videootje hoe je Idrac inricht bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-06 16:18
afhankelijk van je grafische kaart kan je ook de software van amd/nvidia gebruiken hiervoor

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:21
Ik zou zelf ook OBS aanbevelen, gezien het gewoon degelijke software is voor niet alleen streamen, maar ook opnemen.

Er zijn genoeg tutorials online hoe je dit kunt opzetten en het simpel kan houden. (Een screen capture scene maken en de record button inklikken moet al genoeg zijn hiervoor) Uiteraard kun je er heel erg in de diepte mee gaan, maar als het alleen om tutorial videos gaat hoeft dat allemaal niet.

In deze video wordt er heel simpel uitgelegd hoe je dit kunt doen:
YouTube: How To Record Your Computer Screen With OBS - Quick Tutorial

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Snipping tool kan in win11 ook videos maken.

Power Automate kan opnemen wat je precies doet. Maar dat is niet gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:39
ScreenToGif misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:45
Standaard ingebouwde Windows Game Bar?

Voor simpel en incidenteel opnemen voldoet die voor mij prima.

Ook al heet het ding "Game Bar" doet 'ie het ook prima bij niet-games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik ken Vokoscreen-ng als simpel stuk software voor opnames. Deel van je scherm, programma of monitor. Optioneel met audio waardoor je tijdens je opnames kan praten om uit te leggen wat je doet.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jeroen3 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:44:
Snipping tool kan in win11 ook videos maken.

Power Automate kan opnemen wat je precies doet. Maar dat is niet gratis.
Inderdaad zeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkidGLaEU1ktD1Vi-NcCXhKY-Js=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gu9nYmtktzNh4mKDkBwzchyD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Active Presenter. Ook nog aardig wat mogelijkheden wat mij betreft. https://atomisystems.com/activepresenter/free-edition/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daby
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-07-2024
iAR schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:52:
Ik verdwaal in het oerwoud van allerlei appjes, die dan vaak ook nog weer verborgen beperkingen hebben (zoals enkel wmv files, of maximaal 30 seconden opnemen) of die gratis lijken maar via de Microsoft Store toch weer een abonnement vereisen.
Iemand met een gouden tip?
Is dit misschien iets:
https://icecreamapps.com/Screen-Recorder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endemion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06-2024
Heb nog Debut op m'n pc staan. Misschien is het wat.

https://www.techradar.com...tware-debut-video-capture
As you’d expect, this is software that you need to pay for, but you might be surprised that if your needs are solely for personal use, this is actually a free screen recorder.
Pagina: 1